شناسه خبر: 21629 منتشر شده در مورخ: 1399/6/8 ساعت: 11:03 گروه: اجتماعی  
نغمه های جانسوز مداح نابینای زنجانی در سوگ سالار شهیدان + فایل صوتی

نغمه های جانسوز مداح نابینای زنجانی در سوگ سالار شهیدان + فایل صوتی

مکتب عاشورا هماره کسانی را تربیت می کند که قدم در راه حفظ ارزش های قیام ابا عبد الله الحسین برمی دارند.

به گزارش ایران سپید مداحی و مرثیه خوانی, یکی از راه های حفظ این ارزش هاست که خوشبختانه همچنان به برکت اهل بیت (ع), در هر نسل, نمونه های ارزشمند مداحان را مشاهده می کنیم. مجید موحد, مداح نابینای زنجانی سال هاست نوکری دستگاه ابا عبد الله الحسین را با نوای حزین خود به جا می آورد. 

مداحی و مرثیه خوانی, یکی از راه های حفظ این ارزش هاست که خوشبختانه همچنان به برکت اهل بیت (ع), در هر نسل, نمونه های ارزشمند مداحان را مشاهده می کنیم. مجید موحد, مداح نابینای زنجانی سال هاست نوکری دستگاه ابا عبد الله الحسین را با نوای حزین خود به جا می آورد. او در گفت و گو با ما, از آغاز به مداحیش می گوید: «متولد 1364 هستم و از یازده سالگی مداحی دستگاه ابا عبد الله الحسین را آغاز کردم. به لطف اهل بیت (ع), هم در سطح استان و هم کشور, بویژه مناطقی که آذری زبان ها زندگی می کنند, مجالس عزاداری سالار شهیدان را برگزار می کنم.»

مجید موحد دوره های مختلفی برای تکمیل و پخته کردن صدای خود می گذراند: «ابتدا از نوار های اساتید مداحی استان های زنجان و اردبیل بهره گرفتم و سعی کردم صوت و لحنشان را به خوبی فرا بگیرم. در 14 سالگی, برای یادگیری حرفه ای به کلاس هایی که در جامعه ی مداحان زنجان, با مدیریت حاج جواد رسولی, مداح اهل بیت (ع) برگزار می شود, رفتم. علاوه بر این, آموزش موسیقی و نت نویسی را در تهران, نزد زنده یادان محمد رضا لکا و محمود رضایی آموختم. البته قبل از تهران, این دوره ها را نزد مهندس علی کریمی و آقای میثم علیگو در زنجان به صورت مقدماتی گذرانده بودم. دوره ی مقتل خوانی را هم در محضر استاد حاج غلام رضا عینی فرد زنجانی آموختم. علاوه بر این, در زمینه ی قرائت قرآن هم فعالیت کردم و آموزش های مربوط به تجوید و صوت و لحن را نزد حاج احمد ابو القاسمی, قاری صاحب نام کشورمان آموختم.»

از مداح پیش کسوت نابینا, حاج اصغر زنجانی با احترام صحبت می کند و معتقد است به واسطه ی قدمت حضور این مداح, او موقعیت خود را به خوبی و بدون هیچ مانعی به دست آورد: «اتفاقاً زمانی که از نوار مداحان استفاده می کردم, نوار های حاج اصغر زنجانی یکی از نمونه هایی بود که بسیار بهره می بردم و الآن هم از شیوه ی مداحی ایشان بهره مند می شوم. حاج اصغر به خاطر لحن و شیوه ی اجرا, در زنجان و تبریز حتی تهران جایگاه قابل توجهی دارد. حضور ایشان در زنجان و موقعیتی که به عنوان یک مداح نابینا از گذشته داشته اند, کار مرا آسان کرد و مسیری را که پیمودم, به این واسطه بدون مانع بود. تا آنجا که بزرگان عرصه ی مداحی در زنجان همیشه به من می گویند که أنشا الله تو هم موقعیتی شبیه به حاج اصغر را پیدا می کنی. گرچه من هیچ وقت خودم را در آن اندازه ها نمی بینم.»

می گوید هم به صورت حضوری و هم از طریق شبکه های اجتماعی مجالس عزاداری امام حسین (ع) را برگزار می کند: «از آنجا که زنجان پایگاه شور و شعور حسینیست, ما هم در فضای باز مساجد با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مجالسمان را برگزار می کنیم و هم از طریق شبکه های اجتماعی سعی می کنیم به عزای ابا عبد الله الحسین رونق ببخشیم.»

علاوه بر مداحی, برنامه های رادیویی ویژه ی محرم را هم اجرا می کند: «امسال در دو برنامه ی رادیویی به مناسبت این ایام بعنوان مجری و کارشناس مجری حضور دارم. برنامه ی خیمه که هر شب از ساعت 10 تا 11 از صدای زنجان پخش می شود و برنامه ی دیگری که به مدت 25 دقیقه در دهه ی اول محرم, از ساعت 9 صبح تا 5 دقیقه به 10 به روی آنتن می رود. در این دو برنامه, از مداحان زنجان دعوت می کنیم و ضمن مصاحبه و گفت و گو, خواهش می کنیم مداحی مختصری هم داشته باشند.»

به مناسبت فرا رسیدن محرم, آلبومی با فضای موسیقی آیینی تحت عنوان تشنه لر را منتشر کرده است: «با توجه به شیوع کرونا, احساس کردم می شود آلبومی با فضای عاشورایی و آیینی تولید کرد تا در دسترس مردم قرار بگیرد. به همین منظور, با همکاری دوست تنظیم کننده ام آقای میلاد حیدری و با حمایت آقای نعمت گنجی در مقام تهیه کننده که یکی از نابینایان فعال زنجان است و با حمایت های سازمان تبلیغات اسلامی این آلبوم را با نام تشنه لر یا تشنگان در 10 ترک آماده و منتشر کردیم. در این آلبوم از اشعار شعرای مشهور زنجان, اردبیل و تبریز بهره برده ام و می توانم بگویم که در زنجان برای اولین بار از طرف یک مداح نابینا آلبوم موسیقی عاشورایی را منتشر کردم.»

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *