شناسه خبر: 2162 منتشر شده در مورخ: 1392/11/7 ساعت: 12:51 گروه: بهداشت و سلامت  
افزایش ۴۰ تا ۱۰۰ درصد ی تعرفه‌های پزشکان در سال آینده
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی:

افزایش ۴۰ تا ۱۰۰ درصد ی تعرفه‌های پزشکان در سال آینده

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی از افزایش۴۰ تا ۱۰۰ درصد ی تعرفه‌های پزشکان در سال آینده خبر داد و گفت: سازمان تامین اجتماعی ۳۸ میلیون و ۱۰۳ هزار نفر بیمه شده دارد .

به گزارش ایران سپید دکتر همتی، معاون مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه شایسته سالاری، پاسخگویی و پاک‌دستی به عنوان استراتژیک و برنامه‌های این سازمان مطرح گفت:سازمان تامین اجتماعی 38 میلیون و 103 هزار نفر بیمه شده دارد، این سازمان دومین تولیدکننده درمان در کشور است و 12 در صد از درمان را تولید می‌کند و نقش مهمی در نظام سلامت کشور دارد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر نظام سلامت کشور بیمار است  اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی 70 بیمارستان، 7 دی‌کلینیک و 274 مرکز سر‌پایی و پلی‌کلینیک تخصصی دارد. در تامین اجتماعی 8800 تخت فعال در بیمارستان‌ها واقع شده و مجموعا 41 هزار نفر پرسنل بخش درمانی تامین اجتماعی هستند.

همتی با اشاره عملکرد 6 ماه سال 92 تامین اجتماعی افزود: در این مدت 23 میلیون ویزیت سرپایی پزشکان که بالغ بر 400 هزار نفر است، 250 هزار، عمل جراحی و 107 هزار سزارین و زایمان طبیعی داشته است.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی خاطر نشان کرد: ضریب اشغال تخت‌های بیمارستا‌های تامین اجتماعی 73 درصد بوده و مرگ‌ومیر در بیشتری بیمارستان‌ها 8 مورد در 1000 نفر بوده است.

وی گفت: خوشبختانه رئیس جمهور و هیئت دولت دیدگاه ویژه‌ای به سلامت مردم دارد و در این راستا بخشی از منابع هدفمندی یارانه‌ها برای گسترش خدمات درمانی و نظام جامعه سلامت در کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: درمان و سلامت مردم از اولویت هفتم و هشتم به اولویت دوم در دولت سوق پیدا کرده است و منابع خوبی به حوزه سلامت کشور واگذار می‌شود.

وی تصریح کرد: در این راستا 12 هزار میلیارد تومان در بخش سلامت کشور هزینه می‌شود و بر اساس جلساتی که داشته‌ایم مقرر شده بخش عمده‌ای از این منابع به سازمان‌های بیمه‌ای پرداخت شود.
 با اشاره به وضعیت پزشکان در بخش اورژانس گفت:معمولا پزشکانی که در اورژانس کار می‌کنند به دلیل اینکه خدمات سخت‌تری را متحمل می‌شوند دچار مشکل بوده و جاذبه‌ای برای آنها در اورژانس وجود ندارد.

وی با بیان اینکه افزایش تعرفه در بخش‌های مختلف متفاوت است، اظهار کرد: در بعضی جاها ممکن است صددرصد افزایش تعرفه داشته باشیم منتهی بسته به شرایط و تخصص موجود تعرفه‌ها متفاوت است.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی یک رنج مشخصی را برای تعرفه‌ها در نظر گرفته است که یک مقدار از آن را در اختیار شورای استان‌ها و مقداری را هم در اختیار معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی قرار داده است، به همین دلیل فکر می‌کنم با اجرای آیین‌نامه جدید بتوانیم شرایط را مساعدتر کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه به‌جز بیمارستان میلاد اکثر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی قدیمی و فرسوده هستند آیا برنامه‌ای برای نوسازی آنها دارید، گفت: بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی دو گروه هستند یک سری از آنها قدیمی و فرسوده است که به تدریج در حال جایگزین‌کردن بیمارستان‌های جدید برای آنها هستیم و در مورد سایر بیمارستان‌ها هم این اقدامات در حال انجام است.

همتی ادامه داد: فرسودگی بیمارستان‌ها برای ما یک چالش محسوب می‌شود کمااینکه برنامه جامعی برای ترمیم و نوسازی آنها در نظر گرفته‌ایم که اجرایی خواهد شد و بیمارستان‌های جایگزین ساخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تعدادی از استان‌ها اقدامات جایگزین‌کردن بیمارستان‌ها در حال انجام است، افزود: تعدادی از بیمارستان‌ها از دهه 75 تا 85 ساخته شده است ولی وضعیت بیمارستان‌های تهران بهتر از سایر بیمارستان‌های استان‌ها می‌باشد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار شبستان مبنی بر کاهش سرانه پرستاران در بیمارستان‌های کشور گفت: قانون ارتقای بهره‌وری در بیمارستان‌ها در حال اجرا می‌باشد که طبق آن ساعت کار پرستاران تغییر خواهد یافت.

وی ادامه داد: نکته دوم در مورد پرستاران این است که ما یک اقدامی در کل سازمان تأمین اجتماعی و معاونت درمان آغاز کردیم که این است که هیئت‌مدیره سازمان تامین اجتماعی یکی از تکالیف مهمی را که از مدیران مجموعه درخواست کرده‌اند این است که ساختار سازمان را در طی شش ماه مورد بررسی و بازنگری قرار دهند، این بازنگری در کل بیمارستان‌ها و بخش‌های پرستاری صورت گرفته است.

وی با اشاره به هزینه‌های دارویی سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که ما در طی سال‌های گذشته توانستیم انجام دهیم افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ دارو بود که برای نخستین بار یک تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت منعقد شد که طبق آن مکلف شدند افزایش قیمت دارو نداشته باشیم و از قبل منابع جدیدی که وزارت بهداشت قرار داده است، قیمت دارو تثبیت شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه این کار هم انجام شد و بحران افزایش قیمت دارو در مدت کوتاهی از بین رفت به طوری که اصلا افزایش قیمت نداشتیم.

همتی اظهار کرد: اکنون 136 قلم دارو در مرحله اول و 34 قلم دارو در مرحله دوم و در مجموع 170 قلم در دو مرحله تحت پوشش این طرح قرار گرفته است که آن هم عمدتا داروهای سرطانی و گران‌قیمت می‌باشند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی حدود 340 میلیارد تومان از وزارت بهداشت برای این اقدام دریافت کرده است، تصریح کرد: اخیرا لیست سومی از داروها که عمدتا داروهای نازایی و سرطانی می‌باشد، افزایش یافته است و اکنون به 200 مورد افزایش یافته که بناست قیمت داروها تثبیت شود و همچنین برای سال آینده نیز باید یک تفاهم‌نامه مجددی امضا شود که این اقدام عملیاتی است.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی صددرصد هزینه‌های بیماران تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی پرداخت می‌کنند، تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی سال گذشته هزینه‌های 3264 بیمار تالاسمی، 885 بیمار هموفیلی، 4004 بیمار دیالیزی را به صورت رایگان پرداخت کرد و همچنین برای این بیماران دفترچه‌های اختصاصی 45 برگی با رنگ متمایز صادر کرد که طی شش ماه نیز تمدید می‌کرد.

وی اظهار کرد: هزینه‌های درمان بیماران MS را هم سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کند و در خصوص بیماران سرطانی که قبلا هزینه 70 درصد داروهایشان را پرداخت می‌کرد ولی اکنون 90 درصد هزینه‌های دارویی آنها را پرداخت می‌کند.

همتی تصریح کرد: همچنین صددرصد هزینه‌های رادیوگرافی بیماران سرطانی را هم سازمان تامین اجتماعی به صورت رایگان پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به پدیده زیرمیزی پزشکان خاطرنشان کرد: پدیده زیرمیزی از دیدگاه ما پدیده قابل قبولی نیست البته نباید تک‌بعدی به این موضوع نگریست بلکه باید تمامی ابعاد این موضوع را درنظر گرفت و برای حل آن یک چاره جامعی اندیشید.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه این پدیده متاسفانه ممکن است در همه بیمارستان‌ها وجود داشته باشد، افزود: در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی به دلیل نظارت و پی‌گیری‌هایی که صورت می‌گیرد معمولا مدیران درمان سازمان با این پدیده به شدت برخورد می‌کنند.

همتی ادامه داد: قرارداد تعداد بسیاری از این پزشکان را به دلیل همین پدیده زیرمیزی لغو کردیم و تعدادی هم به تخلفات اداری معرفی شدند. در واقع یکی از موضوعات مورد بررسی ما در بازدیدها و سوال از بیماران همین مسئله زیرمیزی پزشکان می‌باشد.

وی ادامه داد: ما در تمام استان‌ها مدیر درمان داریم و وظایف آنها هم برخورد با این موارد می‌باشد.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی خاطر نشان کرد: مطالبات داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و پاراکلینک‌ها تا شهریور پرداخت شده و تا چند روز آینده نیز مطالبات مهر ماه آنها پرداخت می‌شود.

همتی با بیان اینکه مطالبات تمامی بیمارستان‌های طرف قرارداد نیز تا مرداد ماه پرداخت شده است  گفت: سرجمع تامین اجتماعی در سه ماه نخست امسال 1800 میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد پرداخت کرده است.

وی با اشاره به مکانیزه کردن اطلاعات سازمان تامین اجتماعی  افزود: سازمان تامین اجتماعی در مکانیزه کردن اطلاعات افراد تحت پوشش خود پیشرو بوده است ولی در 10 سال گذشته عقب‌ماندگی‌هایی در این زمینه ایجاد شده است.
 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *