شناسه خبر: 21520 منتشر شده در مورخ: 1399/5/20 ساعت: 23:58 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 21 مرداد 1399

روزنامه سه شنبه 21 مرداد 1399

عناوین امروز: مناسب سازی برای معلولان فقط ایجاد رمپ نیست - دفاتر بیمه سلامت سراسر کشور سال آینده جمع‌آوری می‌شود - نابینایان و بینایان در یک جشنواره ی فرهنگی - چند درصد تخت های کرونا اشغال است - «وقتی برگشتی» شنیدنی شد - هیچ برنامه ای تا آخر سال برای ورزش نابینایان وجود ندارد - زنگ بی موقع تلفن، قاتل را که داخل یخچال قایم شده بود لو داد

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 21 مرداد 1399

21 ذی الحجه 1441

11 اگوست  2020

سال بیست و چهارم شماره 6485

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین امروز............

مناسب سازی برای معلولان فقط ایجاد رمپ نیست

دفاتر بیمه سلامت سراسر کشور سال آینده جمع‌آوری می‌شود

نابینایان و بینایان در یک جشنواره ی فرهنگی

چند درصد تخت های کرونا اشغال است

«وقتی برگشتی» شنیدنی شد

هیچ برنامه ای تا آخر سال برای ورزش نابینایان وجود ندارد

زنگ بی موقع تلفن، قاتل را که داخل یخچال قایم شده بود لو داد

 

 

...........ویژه

* مناسب سازی برای معلولان فقط ایجاد رمپ نیست

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: مناسب سازی برای معلولان فقط متوجه ایجاد رمپ نیست. آموزش برای برخورد پرسنل در ادارات با فرد معلول نیز جزء مناسب سازی محسوب می شود. قانون جامع حمایت از حقوق معلولان شامل موارد متعددی است؛ از جمله مناسب‌سازی و دسترسی و تردد و تحرک، خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی، کارآفرینی و اشتغال، مسکن، فرهنگسازی و ارتقاء آگاهی عمومی، حمایتهای قضایی و تسهیلات مالیاتی، معیشت و تسهیلات اداری، شورای هماهنگی امور افراد دارای معلولیت و… با گذشت سالها از مطرح شدن و ابلاغ این قانون همچنان شاهد هستیم شهر های کشور چندان برای حضور معلولان مناسب نیست. این در حالی است که ویرایش سوم «مجموعه ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی برای افراد دارای ناتوانی جسمی-حرکتی» نیز در دوازدهمین جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران تصویب و جهت بهره برداری ابلاغ شده است.

یکی از مشکلات در حال حاضر این است که علیرغم اینکه در قانون حمایت از معلولان عموم موارد شامل گروه خاصی از معلولان نیست و همه معلولیت ها را شامل می شود اما در عمل برخی از گروه ها از جمله نابینایان و ناشنوایان در بسیاری از موارد نادیده گرفته می شوند و از سوی دیگر حتی مناسب سازی برای معلولان جسمی حرکتی نیز به کندی پیش می رود. محمد نفریه معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص ابلاغیه جدید در حوزه مناسب سازی ها برای معلولان گفت: این ابلاغیه تنها در حد سازمان بهزیستی و یا یک دستگاه خاص نیست بلکه جزو قوانین حمایت از معلولان است که در بند دو تا پنج این قانون ذکر شده و برای دستگاه های مختلف وظایفی تکلیف شده است. یک دبیرخانه برای نظارت بر مناسب سازی وجود دارد که ریاست آن با وزارت کشور و دبیری آن با بهزیستی است و جلسات آن به صورت مرتب تشکیل می شود. وی در پاسخ به این سوال که علیرغم چنین قوانینی همچنان شاهد هستیم که سطح شهرها و حتی دستگاه های دولتی برای عبور و مرور معلولان مناسب نیست، خاطرنشان کرد: باید توجه کنیم که فرهنگ سازی طول می کشد و بخشی از این فرهنگ باید در ساخت و سازهای ملکی ایجاد شود و همه بدانند که هر ملک شخصی که می سازند باید مناسب سازی شده باشد اما به نظر می رسد سازمان بهزیستی در این امر موفق بوده است چرا که در جشنواره شهید رجایی در حال حاضر ۳۰ امتیاز در شاخص های عمومی به مناسب سازی اختصاص داده شده است و همین امر باعث می شود دستگاه های دولتی تلاش کنند برای کسب این امتیاز به مناسب سازی بپردازند و رقابت بین دستگاهی در این امر ایجاد شود.

به گفته این مقام مسئول در سالهای اولی که این امتیاز میان دستگاه ها ارزیابی شد کمتر از ۱۰ درصد در ارگان ها در امر مناسب سازی موفق بوده اند اما در حال حاضر ۳۰ درصد امکانات برای معلولان در مراکز دولتی افزایش یافته که در این موضوع مراکز غیردولتی همچنان درصد پائین تری را کسب می کنند.

نفریه در پاسخ به این پرسش که این مناسب سازی فقط شامل معلولان جسمی حرکتی در قانون جامع حمایت از معلولان نیست اما به اشتباه اینگونه تصور می شود، گفت: بله باید توجه داشته باشیم مناسب سازی فقط متوجه ایجاد رمپ نیست. همین که در صدا و سیما برای برخی برنامه ها مترجم برای ناشنوایان می گذارند مربوط به همین قانون است. ما در دبیرخانه مناسب سازی یک کمیته آموزش داریم که مسئولیت آن با صدا و سیما است. حتی آموزش برای برخورد پرسنل در ادارات دولتی با فرد معلول نیز جزء مناسب سازی محسوب می شود. دو سال قبل چندین جلسه برای قضات و دادستان ها برگزار کردیم و یک جلسه دادگاه تمرینی برای نابینایان و ناشنوایان برگزار شد که مشخص شود مثلاً چطور باید در دادگاه با افراد ناشنوا برخورد شود. ما باید همین آموزش ها را گسترش دهیم. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه در هفته بهزیستی امسال برنامه سند راهبردی مناسب سازی کشور تصویب و ابلاغ شد که برنامه‌ای ۱۰ ساله است، اظهار داشت: در این سند حتی برای مهندسین، واحدهای درسی دانشگاهی جهت شاخص های مناسب سازی پیش بینی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که در مجموع عملکرد دستگاههای دولتی و شهرداری را در راستای مناسب سازی چگونه ارزیابی می کنید؟ تصریح کرد: بسیاری از دستگاه ها اقدامات مناسبی انجام دادند و ما نیز ارزیابی هایی داریم و جلساتی را با مسئولان دستگاه ها برگزار می کنیم. به طور مثال سال گذشته فرودگاه ها از این منظر مورد ارزیابی قرار گرفتند و حتی نسبت به اینکه خدمات به مسافران معلول چه میزان دارای مشکل است بررسی صورت گرفت و مشخص شد که خدمات دهی ضعیف است. موضوع این است که در این امر فقط بهزیستی مسئول نیست. گرچه ما پیگیر این موضوع هستیم. به طور مثال برای این قضات و دادستان ها جلسه گذاشتیم چون مشاهده کردیم که ناشنوا به دلیل اینکه نتوانسته در دادگاه ارتباط موثری برقرار کند و دفاع کند محکوم شد اما پس از بررسی ها توانست به حق و حقوقش به طور کامل برسد. آموزش در این مسائل فقط وظیفه ما نیست. همه دستگاه ها باید پای کار بیایند.

 

........اخبار روز

* دفاتر بیمه سلامت سراسر کشور سال آینده جمع‌آوری می‌شود

 دبیر طرح نسخه نویسی الکترونیک کشور از اجرای ۹۰ درصدی نسخه نویسی الکترونیکی در کشور خبر داد و گفت: سال آینده دفاتر بیمه سلامت جمع‌آوری می‌شود.

*آغاز ترم آینده دانشجویان از اول آبان/طرح پیشنهادی وزارت علوم برای نحوه آموزش نو دانشجویان

وزیر علوم با تأکید بر این‌که دانشگاه‌ها فعالیت‌های آموزشی خود را از ۱۵ شهریورماه آغاز خواهند کرد و دانشجویان جدیدالورود نیز از اوایل آبان‌ماه می‌توانند ثبت نام کنند،گفت: با توجه به شرایط موجود، به احتمال زیاد آموزش ترم آینده دانشجویان جدیدالورود "مجازی" خواهد بود، اما ما طرحی را در دست داریم که براساس آن با تنظیم تعداد واحدهای دانشجویان جدیدالورود این افراد بتوانند مدتی را به صورت حضوری در دانشگاه‌ها حاضر باشند که البته تصمیم‌گیری در این خصوص برعهده دانشگاه‌ها خواهد بود.

* جزئیات اعطای وام از طریق سهام عدالت

طرح جدید وزارت اقتصاد که به تصویب شورای پول و اعتبار نیز رسیده، حاکی از آن است که ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت مشمولانی که روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، وثیقه کارت اعتباری خواهد شد.

در واقع بانک‌ها معادل ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت را بابت وام با نرخ سود ۱۸ درصد و دوره بازپرداخت سه ساله ارائه می‌کنند.

* رئیس سازمان دامپزشکی استان تهران: گزارشی از شیوع تب کریمه کنگو در تهران نداریم؛ افراد توصیه‌ ها را جدی بگیرند

* نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از کاهش ۳۰ درصدی مصرف گوشت گوسفند در دهک سوم درآمدی خبر داد

* رئیس‌جمهوری آمریکا در جمع خصوصی حامیان خود اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات آتی، ظرف چهار هفته به توافقی با ایران دست می‌یابد!

* هشدار درباره انجام جراحی‌های زیرزمینی زیبایی در شرایط کرونا

رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با اشاره به شرایط کنونی انجام جراحی‌های زیبایی بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت گفت: متأسفانه اخیراً به دلیل کاهش اعمال زیبایی توسط جراحان پلاستیک، افراد غیرحرفه‌ای مانند تکنسین‌ها به صورت زیرزمینی اقدام به جراحی های زیبایی کرده‌اند.

 

........گزارش ویژه

* نابینایان و بینایان در یک جشنواره ی فرهنگی

آیین اختتامیه ی نخستین جشنواره ی استانی «آوا و نما» به همت مؤسسه ی توانگران شیراز در سطح استان فارس برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره در برنامه ی اختتامیه معرفی شدند.

به گزارش ایران سپید, نخستین جشنواره ی «آوا و نما» در دو حوزه ی عکس و صدا (پادکست) در سطح استان فارس برگزار شد. در این جشنواره علاوه بر نابینایان, افراد بینا هم شرکت کرده بودند. مینا قائدی, دبیر اجرایی این جشنواره در گفت و گو با ایران سپید, درباره ی اهداف برگزاری جشنواره ی «آوا و نما» اظهار می دارد: «هدف اصلی از برگزاری این جشنواره, ارزش گزاری بر اساس تفاوت های فردی بود. درست است که میان افراد مختلف تفاوت وجود دارد؛ اما همه ی تفاوت ها محترمند. دقیقاً ما خواستیم همین موضوع را به تصویر بکشیم.»

قائدی در خصوص آغاز به کار این جشنواره چنین اظهار می دارد: «کلید این اتفاق از مهر سال گذشته زده شد. وقتی ایده را در اداره ی ارشاد شیراز مطرح کردیم, گفته شد چون برای اولین بار است که چنین جشنواره ای برگزار می شود, حتماً باید مجوز استانی هم صادر شود. بر همین مبنا مراحل اداری برای اخذ مجوز استانی را طی کردیم و با وجودی که اعلام کرده بودیم در سطح استان این جشنواره برگزار می شود, اما از سراسر کشور اثر دریافت کردیم.»

دبیر نخستین جشنواره ی «آوا و نما» در ادامه به بخش های مختلف جشنواره و آثار دریافتی اشاره می کند: «حدود 520 اثر در بخش عکس داشتیم. این بخش شامل آثار عکاسی شده به وسیله ی مبایل و دوربین های حرفه ای بود. در بخش صدا که مربوط به تولید پادکست می شد هم 120 اثر به دبیرخانه ارسال شد. با این توضیح که در بخش صدا, گویندگی مورد داوری قرار گرفت. بر اساس بازبینی آثار به وسیله ی هیئت داوران, مجموعاً 12 اثر برگزیده شد.»

قائدی در خصوص اعضای هیئت داوران اظهار می دارد: «در بخش عکس, آقایان محمد امین دانشفر, رمضان محمدیان و خانم فروغ عدالتپور که هر سه از اساتید و خبره های عرصه ی عکاسی و عضو انجمن عکاسان هستند و در بخش صدا, آقایان محمدجواد حسن شاهی و کاظم یاسری که هر دو از تهیه کننده های خوب صدا و سیمای استان فارس هستند, اعضای هیئت داوران را تشکیل دادند. در کنار اعضای هیئت داوران, آقای اشکان چنگیزی هم همراهی خوبی با ما داشتند. قرار بود اختتامیه ی جشنواره 15 اسفند سال گذشته برگزار شود که متأسفانه با موج اول کرونا مواجه شدیم. به دنبال فرصت مناسبی بودیم که این برنامه را به شکلی مفصل و با شکوه برگزار کنیم؛ اما شیوع موج دوم کرونا کار را سخت کرد. بنا بر این, تصمیم گرفتیم دوستان شیرازی را پذیرش کنیم و به صورت لایو هم در خدمت دیگر دوستان باشیم.»

قائدی به محور های جشنواره هم اشاره کرده و می گوید: «اشتغال نابینایان, آموزش نابینایان, گردشگری نابینایان و تعامل بین افراد بینا و نابینا, 4 محور اصلی این جشنواره بود. تا پیش از برگزاری جشنواره, مؤسسه ی توانگران شیراز به این مقوله ها بسیار پرداخته بود.»

مینا قائدی همچنین به نگرش برگزار کنندگان این جشنواره اشاره کرده و اظهار می دارد: «اساساً هدف ما پرهیز از نگاه ترحم انگیز بود. بنا بر همین تفکر, قبل از اینکه آثار به شکلی حرفه ای و از سوی داوران خبره بررسی شوند, آن ها را در اختیار یک گروه داوری متشکل از کارشناسان امور نابینایان و همچنین کارشناسان حوزه ی عکس قرار دادیم تا از نگاه صرفاً احساسی دوری کنیم. به همین علت سعی کردیم در رقابت میان افراد نابینا و بینا, نگاه حرفه ای بر نگاه فرهنگی یا احساسی غلبه کند. در واقع تمام معیار هایی که در جشنواره های حرفه ای مورد توجه قرار می گیرند, در این جشنواره هم مورد توجه و هم تأکید قرار گرفتند. بیشتر نابینایان در بخش صدا و گویندگی شرکت کرده بودند؛ اما خانواده هایشان در بخش عکس حضور داشتند. البته نفرات اول ما در بخش صدا و تولید پادکست, افراد بینایی بودند که ارتباط خوبی با نابینایان داشتند.»

به گفته مینا قائدی, دبیر اجرایی جشنواره، این رویداد ارزشمند در آبنده ای نزدیک در مقیاس کشوری برگزار خواهد شد.

در حاشیه ی این برنامه, از پوستر سومین دوره ی همایش علمی-پژوهشی نابینایان و کم بینایان رونمایی شد.

اسامی برندگان این جشنواره به شرح زیر است:

بخش  عکاسی با  موبایل

نفر اول شمایل زارع

نفر دوم نجمه غیاثی

نفر سوم پروانه صالحی نیا

بخش دوربین حرفه ای

نفر اول

مژگان شیخه پور

عباس عباسی مهر

نفر سوم رباب اسد زاده

پادکست

نفر اول نبی الله طالبی

نفر دوم علی جعفری نابینا

نفر سوم مجتبی اکبری

گویندگی نفر اول میترا اسیابان

نفر دوم سحر علی پور نابینا

نفر سوم زهرا صداقت

 

........بهداشت و سلامت

* چند درصد تخت های کرونا اشغال است: معاون درمان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که کمتر از ۴۰ درصد تخت های کرونا در فاز اول بیماری اشغال بود، گفت: بیش از ۶۰ درصد ظرفیت تخت های کرونایی در فاز اول بیماری خالی است.

به نقل از مهر، دکتر قاسم جان بابایی ، افزود: یکی از بخش های مهم بیمارستانی، بخش مراقبت های ویژه است. از همین رو تلاش می کنیم تا ظرفیت تخت های ویژه را افزایش دهیم. در سال جاری ۱۵۰۰ تخت مراقبت های ویژه راه اندازی شده و بنا داریم تا پایان سال این تعداد را تا ۴ هزار تخت افزایش دهیم.

وی ، تأکید کرد: قرار است تا پایان سال ۸ هزار تخت بیمارستانی بر ظرفیت قبلی تخت های بیمارستانی کشور افزوده شود.

جان بابایی ادامه داد: : خدمات مراقبتی به بیماران کرونایی موثرتر از دارو بوده است و در این رابطه داروهایی که برای درمان کرونا نام برده می شود، یا تولید داخل دارند و یا اینکه در تهیه آنها برای بیماران هیچ مشکلی وجود ندارد.

حداقل زمان برای تولید واکسن کرونا یکسال است: متخصص ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: خصوصیات ویروس کرونا باعث آن شده که پزشکان زمان بیشتری برای تولید واکسن و داروی موثر بر آن نیاز داشته باشند و به نظر می‌رسد حداقل به یک سال زمان برای کشف و تولید واکسن کرونا زمان نیاز است.

به نقل از ایسنا، محمدرضا حق‌شناس با اشاره به اینکه هنوز داروی جدیدی برای درمان کامل و قطعی کووید ۱۹ یا واکسنی که ۱۰۰ درصد ایمنی ایجاد کند ، پیدا نشده است، اظهار کرد: بر اساس آمار، ابتلای دوباره افرادی که در ۴ ماه گذشته مبتلا شده بودند، نشان می‌دهد، اطلاعات امروز، در مواجهه با کووید ۱۹ هنوز ناکافی است.

وی افزود: سوالاتی چون، آیا ویروس کرونا جهش یافته  یا ایمنی افرادی که مبتلا شده بودند پایین آمده که دوباره مبتلا شدند،مطرح است. .

وی با اشاره به اینکه، واکسن ساخته شده در روسیه، باید پس از بررسی و عبور از تمامی پروتکل‌های بهداشتی، به تأیید سازمان بهداشت جهانی برسد، گفت: به طور معمول، تولید واکسن پروسه‌ای دارد که چهار یا پنج ماه از ساخت آن باید گذشته باشد که به تأیید سازمان‌های جهانی برسد.

وی ادامه داد: پس از تولید واکسن باید دید که بدن بیمار در مقابل واکسن چه عکس‌العملی نشان می‌دهد، آیا واکسن موثر واقع خواهد شد که در داخل آن را تولید کنند یا خیر.

وی ادامه داد: تغییرات این ویروس آنقدر بالا است که حتی در حین رشد نیز جهشی اتفاق می‌افتد و همین امر موجب کند شدن روند درمان و کشف واکسن موثر این بیماری می‌شود.این خصوصیات ویروس موجب شده تا پزشکان نیازمند زمان بیشتری برای تولید واکسن و داروی موثر آن باشند و به نظر می‌رسد حداقل به یک سال زمان برای کشف و تولید واکسن کرونا نیاز است.

حق شناس با اشاره به اینکه، مسافرت، برگزاری مراسم عروسی، ختم و اجتماعات بهترین مکان‌ها برای انتقال این ویروس کشنده است، گفت: راه انتقال این ویروس، از شخص به شخص است و به دلیل پوشش‌دار بودن کرونا، افراد آلوده کانون انتقال این بیماری هستند، بنابراین مردم ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، دست و صورت خود را مرتب با آب و صابون بشویند.

............آهنگ و درنگ

* «وقتی برگشتی» شنیدنی شد: «وقتی برگشتم» عنوان تازه‌ترین آلبوم فریدون شهبازیان آهنگساز و رهبر ارکستر شناخته شده کشورمان است که طی روزهای اخیر به همت ماهور موسائیان در بازار موسیقی منتشر شده است.

«گلچهره (قطعه ۱ تا ۶)»، «فرزندچهارم (قطعات ۷ تا ۱۹)» و «وقتی برگشتم (قطعات ۲۰ تا ۲۸)» عنوان آثاری هستند که طی سال‌های اخیر به کارگردانی وحید موساییان و آهنگسازی فریدون شهبازیان به نمایش درآمده‌اند. علی جعفری پویان، نیما زاهدی، امین غفاری، تینا جامه گرمی، سهراب برهمندی، میثم مروستی، کریم قربانی، مرحوم علیرضا خورشیدفر، رضا آبایی، ناصر رحیمی، فرشید حفظی فرد، مسعود تاجیک، حسین پورمعین، هومن نامداری، پریچهر خواجه، فیروز ویسانلو، جابراطاعتی، آلوین آوانسیان گروه نوازندگان این آلبوم هستند. این در حالی است بهراد جوانبخت طراح گرافیک، محمد پورراد مجری طرح، مهدی سالک اردستانی، حمید عسگری، یاسین فلاح پور صدابرداران، ماهور موساییان عکس و نیما جوان مدیر اجرایی عوامل آلبوم «وقتی برگشتم» را تشکیل می‌دهند، که در استودیو «پژواک» ضبط شده است.

فریدون شهبازیان که چندی پیش از سمت مدیریت هنری و رهبری دائم ارکستر ملی ایران کناره‌گیری کرد ضمن ساخت موسیقی متن بیش از ۴۰ فیلم سینمایی از کارگردانان شاخص سینمای کشورمان تاکنون آلبوم‌های متعددی را در عرصه موسیقی به مخاطبان ارائه کرده است که از آن جمله می‌توان به «جام تهی» با صدای محمدرضا شجریان، «شبانگاهان» با صدای عبدالحسین مختاباد، «چرخ گردون» با صدای علی اصغر شاه‌زیدی، «سروش آسمانی» با صدای علی اصغر شاه‌زیدی، «رباعیات خیام» با صدای مرحوم احمد شاملو، «کاشفان فروتن شوکران» با صدای مرحوم احمد شاملو، «بشنو ازنی» با صدای شهرام ناظری و «گریز» با صدای نادر گلچین اشاره کرد. آلبوم «وقتی برگشتم» به صاحب امتیازی ماهور موساییان با مجوز شماره ۱۸۰۶-۹۸ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای گذشته منتشر شده است.

آلبوم «شیر سنگی» نیز عنوان اثر دیگری است که از فریدون شهبازیان در بازار موسیقی منتشر شده است.

این مجموعه شامل بیست قطعه بی‌کلام و دو قطعه باکلام از موسیقی فیلم «شیر سنگی» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی است. خوانندگی دو قطعه باکلام را تورج زاهدی بر عهده داشته است.

 

...........ورزشی

* هیچ برنامه ای تا آخر سال برای ورزش نابینایان وجود ندارد

محمد سرنجی ملی پوش تیم گلبال نابینایان گفت: سالن های ورزشی شهر ما (کاشان) به تازگی باز شده اند. در این شرایط نمیتوانیم به صورت حرفه ای تمرین کنیم و فقط تمرینات معمولی خود را برای حفظ آمادگی جسمانی انجام می دهیم. تا آخر سال تمامی مسابقات لغو شده اند و هیچ برنامه ای وجود ندارد. او تصریح کرد: شرایط اردو های تیم ملی گلبال خوب نیست. فدراسیون به خاطر مشکلات مالی با حداقل ها کار را پیش می برد و به دلیل مسائل اقتصادی کیفیت اردو ها مناسب نیست. لیگ گلبال هم در این فصل به دلیل شیوع ویروس کرونا به اتمام رسید و با نتایج دور رفت قهرمان رقابت ها را مشخص کردند. شرایط قرارداد‌های ما هم با سایر رشته ها قابل مقایسه نیست. بهترین دریافتی‌ ما در لیگ به ۱۰ میلیون تومان در سال  هم نمی رسد. سرنجی افزود: ما توقع داریم وزارت ورزش و جوانان برای ما برنامه ریزی کند و مسئولان به ما توجه بیشتری داشته باشند. رشته های نابینایان و معلولین برای این کشور افتخار آفرین و مدال آور هستند، اما همه چیز در ایران فوتبال است. توجه بیشتر به رشته های ورزشی نابینایان، می تواند مدال های بیشتری را نیز برای کشورمان به ارمغان آورد.

* کریس رونالدو PSG؛ انگار این بار شوخی نیست

کریستیانو رونالدو تصمیم به جدایی از یوونتوس گرفته و قصد دارد در بازار نقل و انتقالات تابستانی راهی پاریسن ژرمن شود.

به نظر می رسد کریستیانو رونالدو از عدم موفقیت یوونتوس در لیگ قهرمانان اروپا به ستوه آمده و قصد دارد فصل بعد برای تیمی بازی کند که در این سالها عطش فراوانی برای قهرمانی در این تورنمنت نشان داده است. چندی قبل فرانس فوتبال شایعه انتقال او به پاریسن ژرمن را منتشر کرد و حالا فوت مرکاتو مدعی شد ژرژ مندس، مدیر برنامه رونالدو در طول سفر پاریسن ژرمن به لیسبون برای ادامه رقابت های لیگ قهرمانان با این باشگاه برای انتقال کریستیانو رونالدو مذاکره خواهد کرد.

قرارداد رونالدو با بیانکونری تا ژوئن 2022 ادامه دارد، اما پرداخت دستمزد 30 میلیون یورویی او در سال با توجه به حذف در اولین مرحله حذفی لیگ قهرمانان برای یوونتوس دشوار خواهد بود و بدین ترتیب ممکن است مدیران این باشگاه نیز مخالفتی با رفتن رونالدو به پاریس نداشته باشند. رونالدو در این دو سال حتی به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان نیز نرسیده و شانس کسب جوایز فردی را در تورین از دست داده است.

 

 

..........حوادث

* زنگ بی موقع تلفن، قاتل را که داخل یخچال قایم شده بود لو داد

شامگاه جمعه گذشته مأموران کلانتری ۱۱۳ بازار خبر درگیری مرگباری را به بازپرس کشیک قتل پایتخت اعلام کردند؛ با شروع تحقیقات بلافاصله تیم بررسی صحنه جرم راهی محل حادثه شدند.

در بررسی‌های اولیه مشخص شد که پسری ۲۰ ساله با ضربه چاقو به قتل رسیده است. طبق تحقیقات میدانی، عامل این جنایت پسر عموی نوجوان مقتول بود. بررسی‌ها نشان می‌داد که مقتول در ساختمانی در نزدیکی محل جنایت مشغول به کار بوده و شاهدان عینی مدعی بودند که پسر جنایتکار پس‌از قتل به سمت ساختمانی در حال ساخت متواری شده است.

مخفیگاه عجیب

با این احتمال که پسر ۱۷ ساله در ساختمان نیمه ساز مخفی شده باشد، تیم تحقیق به بازرسی از ساختمان پرداختند، اما هیچ رد و اثری از پسر نوجوان در دست نبود که ناگهان صدای زنگ یک تلفن همراه بلند شد؛ صدای تلفن همراه از داخل یخچال صنعتی به گوش می‌رسید که در یکی از طبقات ساختمان قرار داشت. مأموران به‌سمت صدا رفتند و پس از باز شدن در یخچال صنعتی، با پسر نوجوان رو به رو شدند. متهم که چاره‌ای جز بیان حقیقت نمی‌دید به قتل پسر عمویش اعتراف کرد و گفت: از بچگی با اردلان بزرگ شدم او مثل برادر بزرگترم بود؛ چند وقت قبل با دختری به‌نام فتانه آشنا شدم و به او دل بستم. چند ماهی از دوستی‌مان نگذشته بود که متوجه شدم تولد فتانه است، اما، چون پولی برای تهیه کادوی تولد نداشتم به سراغ اردلان رفتم و از او درخواست پول کردم. اردلان ۲۰۰ هزار تومان به من قرض داد و مدتی بعد هم ۱۰۰ هزار تومان از بدهی‌ام را به او برگرداندم و قرار شد مابقی پول را مدتی بعد برگردانم، اما اردلان می‌گفت که من هیچ مبلغی به او نداده‌ام و اشتباه می‌کنم. در جواب اصرارهای من که به او می‌گفتم ۱۰۰ هزار تومان از پولت را داده‌ام گفت باید مدرک نشان دهی که این پول را برگردانده ای، اما من هیچ مدرکی نداشتم که ۱۰۰ هزار تومان از این پول را به او داده ام. ما مثل برادر بودیم و از یکدیگر دست خط نمی‌گرفتیم. شب حادثه سر همین مسأله باهم درگیر شدیم واز شدت عصبانیت نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که با چاقو به او حمله کردم.

متهم نوجوان ادامه داد: به ساختمان نیمه‌سازی که اردلان در آنجا کار می‌کرد پناه بردم و داخل یخچال صنعتی مخفی شدم. می‌خواستم بعد از اینکه مأموران از محل رفتند، فورا شهر را ترک کنم و به خارج از کشور پناه ببرم که لو رفتم؛ از شانس بد یادم رفته بود گوشی تلفن همراهم را در حالت بی‌صدا بگذارم و از آنجایی که دیگر دوستانم از ماجرا با خبر شده بودند با من تماس گرفته بودند تا متوجه شوند اصل ماجرا چه بوده که زنگ آن‌ها مرا به دام انداخت.

 

با اعتراف متهم نوجوان به این جنایت، تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *