شناسه خبر: 21475 منتشر شده در مورخ: 1399/5/13 ساعت: 16:46 گروه: اجتماعی  
پرونده ای برای پول های واریز نشده + فایل صوتی

پرونده ای برای پول های واریز نشده + فایل صوتی

چندی پیش خبری دهان به دهان بین نابینایان گشت و نیم سر و صدایی به پا کرد. معمولاً اخباری که ذهن نابینایان را به خود مشغول می کند, مربوط به سازمان بهزیستی و خدمات مالیست که از سوی این سازمان ارائه می شود. آه هم در روز هایی که کرونا خیلی ها را خانه نشین کرده و وضع اقتصادی شهروندان عملاً به یک بحران تبدیل شده است.

به گزارش ایران سپید خبر این بود که برخی شهروندان نابینا خبردار می شوند سازمان بهزیستی به حسابشان پولی واریز کرده و آن ها می توانند با وارد کردن کد ussd *4*4*2#  وارد سامانه ی سازمان بهزیستی شده و با وارد کردن کد ملی در گزینه ی ارائه خدمات, از مبلغ واریزی مطلع شوند. به گفته ی چند تن از شهروندان نابینا که این مسیر را طی کرده اند, وقتی وارد سامانه ی مذکور شده اند, اطلاع یافته اند که مبلغی به حسابشان در یکی از بانک ها مثل بانک رفاه, واریز شده؛ وقتی به بانک مراجعه کرده اند, متوجه شده اند که پولی به حسابشان واریز نشده است. نکته ی جالب, تفاوت مبالغ اعلام شده در این سامانه برای هر فرد نسبت به فرد دیگر است.

به دنبال اطلاع از این جریان از سوی چند شهروند نابینای پیگیر, موضوع را با امیر مهرابی, مدیر کل آیتی سازمان بهزیستی در میان گذاشتیم. او ضمن تأیید این اتفاق, در خصوص سامانه ی خدمات رسانی از طریق تلفن همراه اظهار داشت: «از سال 96 دولت به دنبال راه اندازی سامانه خدمات رسان از طریق تلفن همراه بود. به این شکل که دستگاه های دولتی اقدام به ارائه ی بخشی از خدماتشان از طریق تلفن همراه نمایند. یکی از اولین نهاد ها که در این زمینه اقدام کرد,سازمان بهزیستی بود؛ در واقع اول سازمان تأمین اجتماعی شروع کرد و بعد سازمان بهزیستی اقدام نمود. در اولین گام اعلام کردیم مددجویان سازمان بهزیستی با وارد کردن کد ussd *4*4*123# می توانند از 5 گردش آخر واریزی مستمریشان خبردار شوند.»

مهرابی ادامه داد: «خدمت دیگر ما, مربوط به اطلاعات کمیسیون های پزشکی سازمان بود. معلولانی که اقدام به تشکیل پرونده می کنند, باید در کمیسیون های پزشکی ما معلولیتشان بررسی شود. برای اینکه از مراحلی که پرونده شان طی کرده مطلع شوند, می توانند از این سامانه بهره مند شوند.»

مدیر کل دفتر آیتی بهزیستی در ادامه توضیحاتش پیرامون خدمات سازمان از طریق تلفن همراه, به امکان اطلاع مددجویان از آخرین کمک موردی سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: «یکی دیگر از خدمات سازمان, امکان دسترسی مددجویان به اطلاعات آخرین کمک موردی سازمان است. به این شکل که با وارد کردن کد ملی و استعلام, سامانه پیغام می دهد که فرد مددجو فلان مبلغ را بابت فلان خدمت از فلان استان در فلان تاریخ دریافت کرده است. مثلاً مبلغ یک میلیون تومان بابت هزینه ی درمان از استان فلان در فلان تاریخ دریافت کرده است. اما مشکلی که شبهات زیادی به دنبال داشت, میزان کارکتر ها در ussd کد هاست. این کد ها فقط می توانند 70 کارکتر را ذخیره کنند و اگر پیامی بیش از این تعداد کارکتر داشته باشد, عملاً از طریق این سامانه نشان داده نمی شود. بنا بر این, پیام به صورت ناقص ارسال شده است. یعنی میزان مبلغ واریزی و علت آن و نوع خدمت نمایش داده شده؛ اما استان ارائه دهنده ی خدمت و تاریخ آن نمایش داده نشده است. همین باعث شده دوستانی که چنین پیام یا مشابهش را دریافت کرده اند, گمان برده اند که سازمان اخیراً مبلغی به حسابشان واریز کرده است. برای جلوگیری از تکرار این اتفاق, گفتیم پیام ها به شکلی تنظیم شود که در عین اختصار, تمام اطلاعات را داشته باشد؛ مخصوصاً تاریخ آخرین خدمت مالی که شبهه ای ایجاد نشود.»

مهرابی در خصوص اینکه ممکن است برخی مددجویان به محض مشاهده ی پیام مربوط به واریز مبلغ به حسابشان اقدام کرده و مبلغ واریز شده را دریافت کنند, اظهار داشت: «این سامانه آنلاین است. به این معنی که مثلاً اگر امروز مبلغی به حساب یک مددجو واریز شود؛ مثل هزینه ی درمان؛ بلافاصله فرد می تواند با استفاده از کد ussd در جریان این خدمت قرار بگیرد. این طور نیست که فردی پیام واریز مبلغی به حسابش از سوی سازمان بهزیستی را دریافت کند و بلافاصله آن مبلغ را از حسابش بردارد. اگر کسی با این اتفاق مواجه شده, یقیناً به علت خدمت جدیدیست که سازمان به او ارائه کرده است. مثلاً این روز ها ما مشغول پرداخت ودیعه ی اجاره مسکن هستیم. خب اگر این مبلغ به حساب یک مددجو واریز شود, او می تواند از طریق این سامانه و کد ussd که وارد می کند, در جریان قرار بگیرد. اساساً به این علت ما این سامانه را راه اندازی کردیم که مددجویان سازمان برای پیگیری دریافت خدمات و تسهیلات, سختی های رفت و آمد را به خود هموار نکنند. مخصوصاً این روز ها که درگیر بحران کرونا هستیم, صلاح نیست مددجویان عزیز در معرض آسیب ناشی از این ویروس قرار بگیرند.»

مدیر کل دفتر آیتی سازمان بهزیستی در پایان, ضمن تأکید بر استفاده از سامانه خدمات تلفن همراه بهزیستی به وب سایت سازمان هم اشاره کرد و اظهار داشت: «بهترین راه برای اطلاع از آخرین خدمت مالی سازمان به مددجویان علاوه بر کد ussd وب سایت ما به نشانی www.shafaf.behzisti.ir و net است. منتها ویژگی کد ussd این است کسانی که گوشی هوشمند ندارند هم می توانند از آن استفاده کنند. شهروندان معلول که تحت پوشش سازمان هستند, می توانند با مراجعه به وب سایتی که نشانیش را اعلام کردم, وارد پنل خدمت گیرندگان شده و با وارد کردن کد ملی, تاریخ تولد و شماره ی همراه, از آخرین خدمتی که دریافت کرده اند مطلع شوند. لازم می دانم این توضیح را دهم که وقتی وارد این پنل می شوند, می توانند هر خدمت مالی را که از سال 91 سازمان بهزیستی ارائه کرده است, مشاهده کنند.»

فایل صوتی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *