شناسه خبر: 21453 منتشر شده در مورخ: 1399/5/12 ساعت: 00:10 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 12 مرداد 1399

روزنامه یکشنبه 12 مرداد 1399

عناوین امروز: تشریح اقدامات بهزیستی در پی کرونا - پیشنهاد تشکیل هیأتی از دولت و مجلس برای موضوع برگزاری کنکور سراسری - طرح ثبت نام مجدد سهام عدالت کی تصویب می شود؟ - نذورات خشک و خام را به مستمندان بدهید - شوخی های ماسکی با حافظ - دزدی با لباس زنانه

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 12 مرداد 1399

12 ذی الحجه 1441

2 اگوست  2020

سال بیست و چهارم شماره 6478

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین............

تشریح اقدامات بهزیستی در پی کرونا

پیشنهاد تشکیل هیأتی از دولت و مجلس برای موضوع برگزاری کنکور سراسری

طرح ثبت نام مجدد سهام عدالت کی تصویب می شود؟

نذورات خشک و خام را به مستمندان بدهید

شوخی های ماسکی با حافظ

استفاده نابینایان از سگهای راهنما در دو ماراتون

دزدی با لباس زنانه

 

...........ویژه

* سازمان بهزیستی در روز های بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا, اقدامات رفاهی در جهت حمایت از مددجویان خود انجام داده است.

سازمان بهزیستی کشور ضمن تشکیل جلسات متعدد کمیته پیشگیری از بیماریهای واگیردار و اقدامات پیشگیرانه، اقداماتی را برای حمایت از اقشار آسیب پذیر در شرایط شیوع کرونا در نظر گرفت که بر این اساس مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال به حساب ۴۰ هزار نفر معلول ضایعه نخاعی شدید و خیلی شدید مستقر در منزل برای تهیه اقلام بهداشتی و ضد عفونی جهت پیشگیری از کرونا واریز شد.

همچنین ۵۸ میلیارد ریال از سوی سازمان بهزیستی کشور به مراکز اقامتی درمان و بازتوانی معتادین، برای اجرای دستور العمل‌های پیشگیری و کنترل کووید ۱۹ با سرانه هر مرکز ۵ میلیون تومان اختصاص یافت.

 علاوه بر این موارد, سازمان بهزیستی کشور ۲۴۰ میلیارد ریال به مراکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان و معلولان با ظرفیت ۴۸ هزار نفر برای هر نفر پنج میلیون ریال تخصیص داد.

فاطمه عباسی مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور  اظهار کرده که ۲۵۰ هزار خانوار زن سرپرست با احتساب بعد خانوار به ۵۸۱ هزار نفر می‌رسند که تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند. به گفته عباسی, یک چهارم یعنی بالغ بر ۲۵.۵ درصد از این زنان از همسران خود جدا شده‌اند. وی در تشریح تقسیمبندی زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: ۲۵.۵ درصد از این زنان مطلقه هستند که معادل ۶۸ تا ۷۰ هزار نفر از از این زنان را تشکیل می دهند.  همچنین از این ۲۵۰ هزار خانوار زن سرپرست خانوار، ۲۸.۴ درصد همسران آنها فوت شده و ۲۵.۸ درصد دارای همسران از کار افتاده هستند. به گفته ی عباسی, دو درصد از ۲۵۰ هزار خانوار زن سرپرست تحت پوشش بهزیستی را دختران مجرد خودسرپرست تشکیل می دهند و سایر آنان، زنانی هستند که مشکلات دیگری دارند به طور مثال  همسران آنها دارای اعتیاد یا زندانی هستند یا نیازمند هستند. عباسی همچنین به میزان مستمری زنان سرپرست خانوار هم اشاره کرد و اظهار داشت: میزان مستمری برای خانواده های زن سرپرست یک نفره بالغ بر ۱۷۲ هزار تومان، برای خانوارهای دو نفره بالغ بر ۲۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان، برای خانوارهای سه نفره ۳۷۴ هزار تومان، برای خانوارهای چهار نفره ۴۸۳ هزار تومان و برای خانوارهای پنج نفره ۵۳۶ هزار تومان است. همچنین حدود ۳۰ هزار زن سرپرست خانوار نیازمند پشت نوبت دریافت مستمری از سازمان بهزیستی کشور هستند. 

محمد نفریه, معاون توانبخشی سازمان بهزیستی اظهار داشته که راه اندازی خانه های توانبخشی کوچک, میزان امید در دل مددجویان را افزایش می دهد.

سازمان بهزیستی کشور رویکرد جدیدی را برای تلفیق حضور اجتماعی معلولان در سطح اجتماع و خانواده در کنار دریافت خدمات توانبخشی در دستور کار قرار داده است که یکی از نتایج آن رشد و گسترش خانه های کوچک توانبخشی است که قرار است مدلی جایگزین مراکز بزرگ باشد.

توسعه خانه‌های کوچک حمایتی برای معلولان و سالمندان البته مدلی است که شاید بتوان گفت پیش از این در بخش نگهداری کودکان تجربه شده و مراکز نگهداری از کودکان در مقیاس گسترده حالا چند سالی است به سمت خانه هایی که بیشتر شباهت به خانواده داشته باشند، تغییر مسیر داده اند. اما برای خانه های کوچک حمایتی از گروه هدف معلول و سالمندان در بهزیستی از سال ۹۱ فعالیت مختصری انجام شده بود اما با استقبال رو به رو نشد و در این سال ها تنها ۱۷ مرکز از این دست در کشور ایجاد شد. از ابتدای سال ۹۸ همت سازمان بهزیستی کشور بر توسعه این خانه ها بود و جامعه هدف این مراکز نیز سالمندان، معلولان جسمی حرکتی، معلولان روانی، بیماران با اختلالات هوشی شدید، متوسط و …بودند. در نهایت امروز این مراکز به ۱۱۰ مرکز در کشور گسترش یافته است.

محمد نفریه معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، درباره این مراکز گفت: ایده های جامعه محور بودن و خانواده محور بودن فعالیت های توانبخشی به ما دیکته می کند که از مراکز بزرگ آسایشگاهی با تعداد زیادی مددجو که بیشتر حالت نقاهتگاه پیدا می کند تا محل زندگی، به سمت خانه ها و مراکز کوچک حرکت کنیم و تأکید داریم معلول باید در بستر خانواده باشد. حال عده‌ای معلول یا بدسرپرست هستند یا مجهول الهویه یا به هر دلیل دیگری در مراکز ما نگهداری می شوند که باید در مراکز استاندارد نگهداری شوند که شبیه خانواده باشد.

 

.........اخبار روز

* پیشنهاد تشکیل هیأتی از دولت و مجلس برای موضوع برگزاری کنکور سراسری

 یک عضو هیأت رئیسه مجلس پیشنهاد کرد هیأتی متشکل از دولت و مجلس موضوع برگزاری کنکور سراسری را بررسی کنند و اگر امکان رعایت پروتکل‌ها وجود ندارد، برای لغو کنکور تصمیم بگیرند.

وزارت اطلاعات: سرکرده گروه تروریستی «تندر» در اختیار ماست

وزارت اطلاعات اعلام کرد:

«جمشید شارمهد» سرکرده گروه تروریستی تندر که از آمریکا عملیات مسلحانه و خرابکارانه در ایران را هدایت می‌کرد در پی عملیاتی پیچیده، اکنون در دستان قدرتمند سربازان گمنام امام زمان (عج) قرار دارد.

«شارمهد» در سال ۱۳۸۷ عملیات انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز را طراحی و هدایت کرد.

در آن اقدام تروریستی، ۱۴ نفر شهید و ۲۱۵ نفر از عزاداران حسینی مجروح شدند.

گروه تروریستی تندر در سال‌های اخیر نیز قصد اجرای چند عملیات بزرگ را داشت.

* کارگران هفت تپه ۳ماه  حقوق نگرفته اند و ۴۹ روز است زیر آفتاب سوزان مطالبه حقشان را دارند

سیدنظام الدین موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مقابل فرمانداری شوش در جمع کارگران هفت تپه حاضر شدیم. ۳ماه است حقوق نگرفته اند و ۴۹ روز است زیر آفتاب سوزان مطالبه حقشان را دارند.

* روسیه

دنیا را شگفت زده خواهیم کرد

روسیه

تا ۱۰ روز دیگر

دنیا را شگفت‌زده کرده

و همانطور که نخستین ماهواره (اسپوتنیک) را پرتاب کردیم، نخستین واکسن کرونا را عرضه می‌کنیم.

پژوهشگران روسی انستیتو Gamaleya این واکسن را تولید کرده‌اند. گفته شده دانشمندان برای تست به خودشان هم تزریق کرده‌اند.

* مینو محرز: ساخت واکسن کرونا از سوی روسها یک نمایش است / از کدام سازمان بهداشت بین‌المللی تأیید گرفته اند؟ / امکان ندارد ایران از چنین واکسنی استفاده کند؛ چراکه ایمن‌بودنش اثبات نشده

دکتر «مینو محرز» متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا:

روس‌ها در زمینه ساخت واکسن هنوز موفق نشده‌اند و این یک نمایش است.

 امکان ندارد ایران از واکسن ساخت روسیه استفاده کند چراکه ایمن‌بودنش اثبات نشده است.

حتی برای تهیه واکسن آنفلوآنزا هم تا تأیید سازمان بهداشت جهانی را نداشتیم، آن را به کشور وارد نکردیم.

* سخنگوی دولت: دولت با طرح مجلس در خصوص تخصیص قیر رایگان مخالف است

علی ربیعی:

دولت با تخصیص قیر مخالف است چرا که هیچ منبع مالی برای اینگونه طرح ها وجود ندارد. اگر مجلس بخواهد با تکلیف به وزارت نفت و یا پالایشگاهها قیر مجانی تامین کنند، در این صورت منابع مالی هدفمندی که باید صرف پرداخت یارانه های نقدی، خرید گندم تضمینی، حمایت از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و معلولین و تولید شود، کاهش خواهد یافت که این موضوع اصلا به مصلحت نیست و دولت با آن مخالف خواهد بود.

 

.........گزارش روز

* طرح ثبت نام مجدد سهام عدالت کی تصویب می شود: هفته گذشته صحبت های پور ابراهیم نماینده مجلس را در مورد تصویب طرح دو فوریتی سهام عدالت خواندبد و دانستید که نمایندگان مجلس برای بازماندگان سهام عدالت طرحی را ارائه کرده اند. پور ابراهیم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: "یک و نیم میلیون از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از دریافت سهام عدالت بازمانده اند که برای این مورد طرحی را به دو فوریتی را ارائه کرده ایم. دو هفته آینده در مورد این طرح تعیین و تکلیف خواهد شد."

از آنجا که بیش از دو هفته از گفته این نماینده مجلس میگذرد و هنوز در مورد این طرح خبری نیست به سراغ دکتر مهدی طغیانی رفتیم و در مورد سرنوشت این طرح جویا شدیم. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرنگار ایران سپید در این مورد گفت: "این طرح به دلیل نقص آمار هنوز در کمیسیون در حال تعیین و تکلیف است. ما به دنبال آمار دقیق جاماندگان هستیم به جز دو نهاد کمیته امداد و بهزیستی که آمار دقیق تری ارائه کردند تعداد دقیق جاماندگان نیازمند مشخص نیست. به زودی این موضوع تعیین و تکلیف می شود و این به شکل قانون تصویب می شود."

 

..........بهداشت و سلامت

* نذورات خشک و خام را به مستمندان بدهید: عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا گفت: مسئولیت اجتماعی مان در این شرایط ایجاب می کند که به فکر جان خودمان و هموطنانمان باشیم.

دکتر مینو محرز با اشاره به مسئولیت اجتماعی مردم در برابر عدم انتشار گسترده تر ویروس کرونا در عزاداری های ماه محرم، گفت: باید توجه کرد که قدرت سرایت و ابتلای این ویروس، بسیار افزایش یافته است. این پیک جدید تعداد بیشتری را مبتلا می کند. بنابراین در شرایط کنونی بدترین چیز که می تواند منجر به افزایش بیشتر بیماری کووید_۱۹ شود، تجمع است.

وی با بیان اینکه اگر در جایی تجمع باشد، امکان ابتلا وجود دارد، افزود: حتی اگر مردم با ماسک‌ هم در مدت طولانی در فضای بسته قرار گیرند، باز هم امکان ابتلا وجود دارد. بنابراین هر تجمعی در فضای بسته خطرساز است. فاصله فیزیکی که قطعا باید رعایت شود، اما تکیه ها و حسینیه ها در فضای بسته قرار دارند، در مراسم عزاداری هم مردم‌ نزدیک به هم می نشینند. در عین حال مردم با هیجاناتی که در مراسم پیدا می کنند، دیگر نمی توانند ماسک را به مدت طولانی بزنند.

وی تأکید کرد: بنابراین مراسم عزاداری چند اصل پیشگیری را ندارد؛ یکی تجمع است، یکی اینکه فاصله گذاری رعایت نمی شود و یکی هم اینکه از ماسک استفاده نمی کنند. حال شاید برخی بپرسند که اگر ماسک بزنیم و فاصله گذاری را رعایت کنیم، چه؟. اگر ماسک بزنیم، فاصله یک و نیم متری را رعایت کنیم، درب و پنجره ها باز باشد، ریسک‌کاهش می یابد، اما آیا واقعا می توان این پروتکل را با دقت رعایت کرد؟. در عین حال همین راهکارها هم در مدت طولانی اثر ندارند.

محرز با بیان اینکه اصل پیشگیری عدم تجمع است، گفت: هر کجا که تجمع باشد، خطر ابتلا به کرونا وجود دارد. در عین حال خطر فقط برای کسانی که در مراسم‌ حضور پیدا کرده اند که نیست، بلکه در خانواده و اجتماع هم‌ افراد دیگر را مبتلا می کنند و یک موج شدیدی از کووید ایجاد می شود. در حال حاضر واقعا پزشکان و پرستاران خسته شدند. مردم باید به فکر جان‌خودشان، عزیزان شان و هموطنانشان باشند. بنابراین در این موقعیت مسئولیت اجتماعی داریم و باید موارد را رعایت کنیم.

وی با اشاره به طرح "هر خانه یک حسینیه"، تأکید کرد: مردم می توانند در خانه خودشان و از طریق رسانه ها عزاداری کنند.‌ البته نه اینکه عده زیادی در یک‌ خانه جمع شوند که در این صورت بیماری در کلونی های کوچک تر منتشر می شود، بلکه هر خانواده خودش در خانه خودش از طریق رسانه ها عزاداری کنند.

محرز درباره نحوه پخش نذورات ماه محرم نیز گفت: به نظر من حتی خرج و نذری دادن هم به دلیل ایجاد صف های طولانی به نوعی تجمع بوده و خطرناک است. توصیه می کنم که افرادی که تمایل به نذری دادن دارند، به صورت مواد غذایی خام و خشک باشد و خودشان این مواد را به مستمندان برسانند. به هر حال در شرایطی که وضعیت اقتصادی مناسب نیست، سعی کنند نذورات شان را به دست کسانی برسانند که نیاز دارند.

* عینک آفتابی در کدام مناطق لازم تر است:

رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت، در مورد اهمیت استفاده از عینک آفتابی با توجه به مناطق جغرافیایی گفت:استفاده از عینک آفتابی فقط مختص روزهای گرم سال و فصل تابستان نیست. نکته ای که وجود دارد، این است که در تابستان نور خورشید با فاصله کمتری به زمین می رسد و باعث می شود گرما در زمستان کمتر باشد. در حالی که استفاده از عینک آفتابی برای همه فصول سال توصیه می شود.

فرزاد محمدی با اشاره به اشعه فرابنفش نور خورشید که با آسیب هایی برای چشم همراه است، افزود: آنچه ما را نگران می کند، شدت اشعه فرابنفش در ورود به چشم است.

وی تأکید کرد: نکته ای که نباید فراموش کنیم، اهمیت استفاده از عینک آفتابی در ارتفاعات است که اشعه فرابنفش شدت بیشتری دارد. به رغم اینکه در ارتفاعات هوا خنک تر است، اما نباید فکر کنیم که استفاده از عینک آفتابی اهمیتی ندارد. برعکس، عینک آفتابی در ارتفاعات و جاهایی که به خط استوا نزدیک تر است، بیشتر توصیه می شود.

محمدی افزود: البته در استفاده از عینک آفتابی، فضای اطراف را هم باید مدنظر قرار داد. هر چه فضا و محیطی که در آن موقعیت زندگی می کنیم و یا قرار داریم، مسطح تر باشد، استفاده از عینک آفتابی بیشتر مورد تأکید است. مثلا روی آب، مجاورت مناطق برفی و زمین ماسه ای و...، بایستی از عینک آفتابی بیشتر استفاده کنیم.

محمدی به آسیب های اشعه فرابنفش بر روی پوست چشم و مخاط آن اشاره کرد و گفت: سه مدل اشعه فرابنفش از نور خورشید خارج می شود که دو نوع A و B ، با آسیب پذیری همراه هستند. البته در همین جا باید بگویم که نوع B نیز از آسیب بیشتری برخوردار است.

 

.........دُریافت

* شوخی های ماسکی با حافظ

اتفاقات خاص روز در سطح کشور یا جهان, بهانه ی خوبی به دست شاعران طناز قلم می دهد تا آن اتفاقات را از منظر طنز بنگرند. خاصه اگر یکی از آن اتفاقات, جنجالی یا دغدغه ای طولانی مدت برای عموم مردم جهان باشد.

هجوم بحران کرونا به عنوان موضوع مهم امروز جهان, این بهانه را برای طنز پردازان فراهم کرده تا از دریچه های مختلف طنز, شوخی و کنایه, اسباب انبساط خاطر را فراهم کنند.

ماسک زدن, بعنوان یکی از اصول رعایت پروتکل بهداشتی, از سوی عده ای رعایت نمی شود و همین موضوع, ذهن برخی طنز پردازان را قلقلک داده تا از راه شوخی با حافظ, به آن عده که ماسک نمی زنند تفهیم کنند که رعایت این اصل, هم به نفع خودشان است و هم به نفع جامعه.

در اینجا یک نمونه از این اشعار و چند تک بیت شوخی با حافظ را می خوانیم:

با اجازۀ حضرت حافظ

ماسک بر چانه مزن تا ندهی بر بادم,

عطسه بی ماسک نکن تا نَکَنی بنیادم؛

دست با خلق مده تا نخورم خون جگر ,

دور شو تا نکشد سر به فلک فریادم؛

دست آلوده به چشم و دهن خویش نمال,

ماسک مگشا ز دهان تا ندهی بر بادم؛

بوسه بر هر کس و ناکس مده، جان در خطر است,

دستکش دست بکن تا نکنی ناشادم؛

به عروسی مرو، از ختم و عزا دوری کن ,

غره بر خویش مشو« کز کرونا آزادم»؛

داخل جمع مشو ورنه بسوزی ما را ,

نرو در دورهمی تا نروی از یادم؛

ماسک آلوده میانداز خیابان‌ها را ,

عقل شیرین منما تا نکنی فرهادم؛

رحم کن بر من مسکین و نیا منزل ما,

چه کسی می‌رسد از دست تو بر  فریادم؟

یا رعایت کن و در زمره یارانم باش,

یا من از بند رفیقی چو شما آزادم؛

حافظ از روی تو شرمنده‌ام اما چه کنم؟

که رسیده به فلک نالۀ استمدادم.

م. میرزارسول‌زاده

- توصیه های مشترک حافظ و شعرای معاصر به زدن ماسک:

«ستاره‌ای بدرخشید و ماه مجلس شد»,

چرا که ماسک سه‌لایه به صورتش زده بود.

محمود اکرامی فر

«چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست»

خطاست اینکه به بازار می‌روی بی ماسک.

محمود اکرامی فر

ناگهان ماسک برانداخته‌ای یعنی چه؟

«مست از خانه برون تاخته‌ای یعنی چه؟»

سعید بیابانکی

«عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه‌سرشت»

ماسک بر چهره بزن، جان همه در خطر است.

نیره جهانبین

«مرحبا ای پیکِ مشتاقان بده پیغام دوست»

ماسک خود را می‌زند یا دائما در کیف اوست.

فرامرز ریحان صفت

«گر مدد خواستم از پیر مغان عیب مکن»

ماسک زیبایی چشمان تو را افزون کرد.

جواد شب زندهدار

«روزگاری است که ما را نگران می‌داری»

ماسک بگذار و خیال همه را راحت کن.

ایمان طرفه

«مرا می‌بینی و هر دم زیادت می‌کنی دردم»

چرا بی ماسک می‌آیی، رفیق ناجوانمردم؟

ایمان طرفه

«دلبر که جان فرسود از او کام دلم نگشود از او»

بی ماسک آمد نزد من، دوری گزیدم زود از او.

داریوش عزیزی

«دوش می‌آمد و رخساره برافروخته بود»

بینی‌اش بر اثر ماسک زدن سوخته بود.

علیرضا قزوه

«شاه شمشاد قدان خسرو شیرین‌دهنان »

ماسک را بر رخ زیبای خودت حائل کن!.

عذرا کبودتبار

«خوشا دلی که مدام از پی نظر نرود»

به چهره ماسک زند، بی سبب سفر نرود.

بهار مهدی پور

 

.........ورزشی

* استفاده نابینایان از سگهای راهنما در دو ماراتون

در این روز های کرونایی فاصله گذاری اجتماعی چالشی است برای دوندگان نابینایی که همیشه به یک راهنما نیاز داشته اند. این روز ها که همه برای حفظ تندرستی خود از یکدیگر فاصله دارند و نابینایان نیازمند به راهنما هم از این مقوله مستثنی نیستند، یک دونده نابینای کانادایی به نام توماس پنک مشکلی با این مسئله ندارد چرا که در محل زندگی او در منطقه لابرادور، سگ های راهنمایی هستند که می توانند او را در رقابت های بزرگی مانند مسابقات  دو ماراتون همراهی کند. توماس پنک می گوید: من هر کاری را که یک فرد عادی به تنهایی انجام می دهد، با بلیز سگ خصوصی ام انجام می دهم. توماس پنک که یک دیوار کامل از روبان‌های مسابقه دوی ماراتون را دریافت کرده است و تا پیش از این توسط یک دونده بینا راهنمایی می شد، اکنون با سگ خصوصی اش در روز هایی که به علت ویروس کرونا محدودیت های زندگی رو به افزایش گذاشته است و ورزشگاه ها تعطیل هستند حال بهتری دارد؛ و بنظر میرسد که بلیز نقش مهمی را در تندرستی او ایفا کرده است. او در سال ۲۰۱۹ در مسابقات دو نیمه ماراتون نیویورک با سگ راهنمایش رتبه اول را کسب کرد. استفاده از سگ های راهنما در خارج از کشور برای نابینایان امری عادی است. سگ های تربیت شده ای که قیمت بسیار بالایی دارند و بعضاً قیمت آنها به چند ده هزار دلار می رسد. اما استفاده از این سگ ها در ایران به علت مسائل فرهنگی و اعتقادی رواج ندارد.

* فهرست مواد ممنوعه ۲۰۲۰ و کارت جیبی راهنمای ورزشکاران معلول بروزرسانی شد

آخرین فهرست مواد ممنوعه سال ۲۰۲۰ میلادی و نیز کارت جیبی راهنمای ورزشکاران نابینا و کم بینا و معلولان بروزرسانی شد. فایل متنی این فهرست و راهنمای جیبی که توسط ستاد ملی مبارزه با دوپینگ منتشر شده است از طریق وبسایت کمیته ملی پارالمپیک قابل دریافت است.

 

............حوادث

* دزدی با لباس زنانه:

روزنامه جوان نوشت: چندی قبل شکایت‌های مشابهی درباره سرقت لوازم خودرو در محله مهرآباد جنوبی به مأموران کلانتری گزارش شد. مأموران پلیس با بررسی شکایت‌های مطرح شده و بررسی دوربین‌های مداربسته موفق شدند چهره سارقان را به دست آورند.

براساس تصاویر به دست آمده سارقان سه مرد و یک زن بودند که سوار بر خودروی سواری پراید در محله مهرآباد پرسه می‌زدند. هنگام سرقت هم زن سرنشین از خودرو پیاده شده و بعد از شناسایی سوژه مورد نظر از مردان همدستش درخواست می‌کرد برای سرقت وارد عمل شوند. بعد از به دست آمدن این اطلاعات تحقیقات برای بازداشت اعضای این باند به جریان افتاد تا اینکه شامگاه دوشنبه ششم مرداد ماه مأموران گشت کلانتری موفق شدند خودروی سارقان را شناسایی کنند و تحت مراقبت قرار دهند.مطابق معمول وقتی زن جوان از خودرو پراید پیاده شد و برای پیدا کردن سوژه مورد نظرش مشغول بررسی خودروهای پارک شده‌بود، مأموران پلیس وارد عمل شدند. همزمان با ورود مأموران بود که همدستان زن جوان سوار بر خودرو از محل متواری شدند و زن جوان هم با سرعت زیاد به صورت پیاده از محل متواری شد که مأموران او را تعقیب کردند. مأموران پلیس سرانجام موفق شدند زن جوان را بازداشت کنند.

در اولین بررسی‌ها معلوم شد که وی مردی جوان است که پوشش زنانه به تن داردکه او را به کلانتری منتقل کردند.مرد ۳۲‌ساله در اولین بازجویی‌ها به سرقت‌های سریالی با همدستی سه مرد جوان اعتراف کرد. او گفت: دو ماه قبل بود که با سه نفر از دوستانم این باند را تشکیل دادیم. برای اینکه به راحتی شناسایی نشویم من چادر به سر می‌کردم و بعد از پرسه در خیابان‌ها در محل مورد نظرمان پیاده می‌شدم و خودرویی را که قرار بود از آن سرقت کنیم شناسایی می‌کردم. بعد هم دوستانم برای سرقت وارد عمل می‌شدند. متهم گفت: ما در این مدت شبانه از ۱۰ تا ۱۵ خودرو سرقت کرده و در کل موفق شدیم از ۲۰۰ خودرو سرقتکنیم. سرهنگ مسلم قاسم‌آبادی، رئیس کلانتری‌۱۱۹ مهرآباد گفت: با اعتراف متهم به سرقت و کامل شدن تحقیقات در این باره بررسی‌ها برای بازداشت سه همدست او جریان دارد.

* قتل زن 82 ساله به خاطر سرقت ۲ سکه طلا

ایران نوشت: ساعت ۱۱ شب سه‌شنبه ۷ مرداد، کشف جسد زنی ۸۲ ساله در حمام خانه‌اش به بازپرس کشیک قتل پایتخت و تیم بررسی صحنه جرم اعلام شد.

به دنبال این خبر، بازپرس رحیم دشتبان و تیم تحقیق راهی محل جنایت شدند که طبقه دوم ساختمانی در منطقه نارمک بود. با ورود به خانه آن‌ها با جسد پیرزن داخل حمام در حالی مواجه شدند که با روسری قهوه‌ای رنگش خفه شده بود.

متخصصان پزشکی قانونی زمان مرگ را حدود دو ساعت قبل از کشف جسد اعلام کردند. از آنجا که درهای ورودی خانه سالم بود و هیچ نشانی از ورود به زور دیده نمی‌شد این فرضیه برای تیم جنایی قوت گرفت که عامل یا عاملان این جنایت با پیرزن آشنا بوده و به‌عنوان میهمان وارد خانه شده‌اند. اما در ادامه بهم ریختگی وسایل خانه و سرقت دو سکه طلا از کمد پیرزن نشان می‌داد که قتل با انگیزه سرقت رخ داده است.

دختر مقتول که موضوع کشف جسد مادرش را به پلیس اعلام کرده بود در تحقیقات گفت: مثل هر شب با خانه مادرم تماس گرفتم تا حالش را بپرسم، اما تلفن را جواب نداد، چون جایی برای رفتن نداشت و می‌دانستم از خانه بیرون نمی‌رود نگران شدم. فوراً به خانه مادرم رفتم و با کلید یدکی که داشتم وارد خانه شدم. با دیدن خانه که بهم ریخته بود نگرانی‌ام بیشتر شد، هر چه مادرم را صدا زدم از او خبری نبود تا اینکه با گشتن یک به یک اتاق‌ها در نهایت جسد مادرم را داخل حمام پیدا کردم. در ادامه تحقیقات نیز همسایه‌ها از شنیدن صدای درگیری در خانه پیرزن خبر دادند و گفتند که صدای داد و فریاد از داخل آپارتمان پیرزن شنیدند، اما ناگهان صدا قطع شد و انگار کسی از خانه خارج شد.

به دستور بازپرس شعبه دهم دادسرای امور جنایی پایتخت، جسد پیرزن به پزشکی قانونی منتقل شد و کارآگاهان بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته اطراف محل حادثه، تحقیق در رابطه با شناسایی افرادی که احتمالاً با پیرزن و خانواده‌اش اختلاف داشتند و درنهایت شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان قتل پیرزن را آغاز کردند.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *