شناسه خبر: 21363 منتشر شده در مورخ: 1399/4/31 ساعت: 00:00 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 31 تیر 1399

روزنامه سه شنبه 31 تیر 1399

عناوین امروز: کارت‌بلیت الکترونیک برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی رایگان شد - کنکور در زمان مقرر برگزار می شود - نسبت مرگ کرونا به تعداد بستری کاهش یافته است - شمیم گل‌ها در موسیقی ایرانی: مروری بر ۲۳ سال عطر‌افشانی نوابغ موسیقی ایران: «بخش چهارم» - تنها چالش شطرنج بازان نابینا مسائل اقتصادی است - پنهانکاری در یک جنایت خانوادگی

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 31 تیر 1399

29 ذی القعده  1441

21 جولای  2020

سال بیست و چهارم شماره 6468

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

شهادت امام محمد تقی علیه السلام تسلیت باد

........عناوین.........

کارت‌بلیت الکترونیک برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی رایگان شد

کنکور در زمان مقرر برگزار می شود

نسبت مرگ کرونا به تعداد بستری کاهش یافته است

شمیم گل‌ها در موسیقی ایرانی: مروری بر ۲۳ سال عطر‌افشانی نوابغ موسیقی ایران: «بخش چهارم»

تنها چالش شطرنج بازان نابینا مسائل اقتصادی است

پنهانکاری در یک جنایت خانوادگی

 

........ویژه

* کارت‌بلیت الکترونیک برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی رایگان شد

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با انتقاد از تخفیفاتی که برای کارت‌بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است، گفت: ما برای تکریم هنرمندان و بعضی از دیگر اقشار تخفیف‌های خوبی در نظر می‌گیریم؛ اما برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که نیازمندان واقعی هستند تنها 50 درصد در نظر گرفته‌ایم و جایی که باید تخفیف دهیم اینجاست.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا بهاره آروین در دویست و بیست و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در جریان بررسی طرح اصلاحیه ماده واحده مصوبه نظام یکپارچه بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی شهر تهران در قالب پیشنهادی گفت: در بند (یک) تبصره (یک) این طرح درجهت تکریم والدین و همسران شهدا و جانبازان 25 درصد به آنها بلیت الکترونیک رایگان اختصاص داده شده است؛ اما در بند (چهار) برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد 50 درصد تخفیف در نظر گرفته‌ایم و جایی که باید تخفیف دهیم اینجاست.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران افزود: فکر می کنم منطق تخفیفات این است که به نیازمندان کمک کرده باشیم؛ بنابراین بهتر است این درصدها را جا به جا کنیم.

محسن هاشمی در واکنش به این پیشنهاد با بیان اینکه حدود 42 پیشنهاد درخصوص طرحی که یک ماده واحده دارد وقت زیادی از صحن می گیرد و ضمنا ممکن است به لحاظ رسانه‌ای بازخوردهای مناسبی نداشته باشد، خواستار پس گرفتن پیشنهادات و واگذاری مسئولیت به کمیسیون تخصصی شد.

آروین در پاسخ به سخنان هاشمی گفت: درست است که ورود صحن به یک سری از موارد با توجه به اینکه پوشش رسانه‌ای خوبی داده نمی‌شود و با برجسته‌سازی یا کمرنگ کردن برخی موارد باعث برداشت‌ها و پیامدهای غیرواقعی می‌شود. اما این نباید باعث شود شورا این مباحث را به درون کمیسیون‌ها برده و عملکردی غیرشفاف داشته باشد.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران تصریح کرد: در این طرح مشخص نیست با چه منطقی به هنرمندان برای تکریمشان 50 درصد تخفیف داده شده و برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که نیازمند واقعی هستند هم 50 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است. آیا حتما باید از طریق حمل و نقل عمومی هنرمندان را تکریم کنیم؟

وی با بیان اینکه طرح یادشده از منطق مناسبی برخوردار نیست، گفت: این طرح به نیازمند 50 درصد تخفیف می‌دهد و برای کسی که قرار است صرفا تکریم شود کارت بلیت رایگان می‌دهد. یا به عنوان مثال با وجود اینکه در بند (دو) تبصره (یک) برای سالمندان 65 سال به بالا تخفیف 90 درصدی در نظر گرفته شده، در بند (هفت) مجددا به تخفیف 90 درصدی برای بازنشستگان و وظیفه‌بگیران شهرداری اشاره شده است. چرا باید برای کارمندان خود امتیاز ویژه‌ای در نظر بگیریم؟ این مبالغ مربوط به همه شهروندان تهرانی است.

آروین تأکید کرد: اینکه کمیسیون تخصصی اصل مسئولیت را به عهده بگیرد اشکالی ندارد اما حداقل ای کاش در صحن شورا به تفاهم برسیم و آنگاه کمیسیون تخصصی به جزئیات بپردازد.

به گزارش ایسنا، درنهایت پیشنهاد آروین مبنی بر رایگان شدن کارت‌بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومی برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد با 12 رأی موافق از 14 نفر حاضر در جلسه به تصویب رسید.

........اخبار روز

* کنکور در زمان مقرر برگزار می شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه آزمون های کلیدی کشور نظیر کنکور و دستیاری حذف شدنی نیستند و در زمان مقرر برگزار می شوند گفت: در خصوص زمان برگزاری سایر آزمون ها نیز بعدها با توجه به شرایط کشور از نظر شیوع کرونا تصمیم گیری خواهد شد./ ایسنا

* آیت الله رئیسی: بین اعتراض و اغتشاش فرق قائلیم

رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه:

بین اعتراض و اغتشاش فرق قائلیم؛ اعتراض را باید شنید اما خط قرمز ما اغتشاش و ناامنی و به هم ریختن کشور است. همکاران قضایی در سراسر کشور نسبت به جرایم خشن حساس باشند و با برخورد قاطع نگذارند افراد شرور و متجاسر به قانون میدان پیدا کنند.

* بیشتر مسکن‌های خالی متعلق به ارگان‌ها، سازمان‌ها و بانک‌هاست!

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک: معتقدم افراد عادی خانه خود را خالی نگه نمی دارند. ممکن است بعضی افراد دو تا سه آپارتمان یا حتی بیشتر داشته باشند که اجاره داده اند و کسی سرمایه خود را بدون استفاده نگه نمی دارد.

 بخش زیادی از ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور متعلق به ارگان‌ها، سازمان ها و بانک‌هاست که قانون باید بدون اغماض برای آنها نیز اجرا شود.

* امارات کاوشگر «امید» را با موشک ژاپنی به سوی مریخ پرتاب کرد

 امارات با فرستادن سفینه‌ای کاوشگر به سوی مریخ نام خود را به عنوان نخستین مجری یک ماموریت بین‌سیاره‌ای در میان کشورهای عربی به ثبت رساند.

* بزرگراه های دارای بیشترین تصادف موتورسیکلت در پایتخت

رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران:

 ۵۶ درصد از تصادفات موتورسیکلت سواران نیز در معابر بزرگراهی پایتخت رخ داده است.

 آمارهای پلیس راهور نشان می دهد که بزرگراه های امام علی(ع)، آزادگان، شهید مدرس، شهید همت و ... بیشترین این تصادفات را به خود اختصاص داده اند.

* 25 میلیون ایرانی طبق تخمین‌ها نسبت به کرونا ایمن شده‌اند

دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت:

بر اساس برآورد و تخمین حاصل از یک مطالعه، حدود ۲۵ میلیون ایرانی با ویروس کرونا تماس داشته و ایمنی در حد واکسن به‌ دست آورده اند.

تا به حال ثابت شده ایمنی این افراد پایدار است؛ به عبارتی مانند کسانی هستند که واکسن زده اند یا حتی نسبت به تزریق واکسن، ایمنی بیشتری پیدا کردند./ایرنا

* جزئیات طرح تأمین کالاهای اساسی/ ارائه کارت خرید کالا به دهک‌های پائین

«زنگنه» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: این طرح خانواده‌های محروم و دهک‌های پایین جامعه را شامل شود.

قرار است از طریق کارت‌های بانکی خرید کالاهای اساسی همچون برنج، روغن، گوشت برای آنها شارژ شود و بتوانند این کالاها خریداری کنند.

در مرحله مذاکره با بانک مرکزی و دولت هستیم تا تأمین منابع صورت بگیرد.

 

 

........سلامت و بهداشت

* نسبت مرگ کرونا به تعداد بستری کاهش یافته است: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نسبت مرگ به تعداد بستری بیماران کرونا با فداکاری کادر پزشکی کاهش یافته است.

به نقل از ایرنا، سعید نمکی افزود: ایام سختی را می گذرانیم، کمبودهایی در زمینه اکسیژن ساز و برخی امکانات دارویی و بیمارستانی وجود دارد که رفع می شود.

وی گفت: داروی رمدسیویر تولید داخل که از دو ماه پیش تولید آن شروع شده،  در بیمارستانها توزیع شد.

نمکی گفت: اگر جانفشانی و فداکاری پرستاران و کادر بیمارستانها نبود، آمار فوتی های کرونا به رقم های خطرناک سه رقمی می رسید.

وزیر بهداشت افزود: روزهای سخت تری در پیش داریم اما امیدواریم با همکاری مردم در رعایت پروتکل ها در آینده نزدیک به دو رقمی و حتی یک رقمی شدن تعداد فوتی های کرونا برسیم.

وی ادامه داد: به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده مراکز ۱۶ ساعته افزایش یابد و بیمارستانهای کرونایی از غیر کرونایی جدا شوند. 

نمکی گفت: اولین گام در  بسیج ملی علیه کرونا که در ماههای گذشته به ما کمک کرد، در درجه اول افزایش درمان سرپایی نسبت به بستری و ایزوله کردن مبتلایان است که در کنار فاصله گذاری و ماسک زدن در کاهش بیماری در فروردین کمک کرد.

وی افزود: بهترین کار در شرایط امروز، آموزش عمومی برای رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت بر اجرای این پروتکل ها در بین کسبه، اماکن عمومی و جاهای دیگر است که باید با همکاری استانداران، دادستانها، نیروهای مسلح و سایر دستگاهها انجام شود.

نمکی ادامه داد: در این دوره باید به صورت مفصل به سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای و جوانهای چاق بیشتر توجه شود زیرا فقط ۱۲.۳ درصد مرگ های کرونا خارج از این دسته از بیماران کرونا بوده اند.

وی گفت: در پاییز که احتمالا با موج همزمان کرونا و آنفلوآنزا مواجه می شویم باید اقدامات جدی تری برای شناسایی و ایزوله کردن افراد پر خطر، رساندن سریعتر دارو به بیماران و استفاده از خدمات پزشکی از راه دور انجام دهیم تا افراد دارای فشارخون، بیماران قلبی، تنفسی یا دیابتی کمتر به مراجعه حضوری به درمانگاه نیاز داشته باشند.

احتمال ورود بیمارستان ها به "فاز خطر": رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: اکنون به دلیل درگیری و بیماری پزشکان و کادر درمان با کرونا، در برخی رشته ها در برخی استان ها کمبودهایی داریم که البته مدیریت شده است.

به نقل از ایسنا، دکتر گلپیرا درباره وضعیت تخت های بیمارستانی مربوط به بیماران مبتلا به کرونا، گفت: باید توجه کرد که هنوز تخت های بیمارستانی مربوط به کرونا در کشور ظرفیت خالی دارند و اینطور نیست که بگوییم همه تخت های بیمارستانی پر شده اند.

وی افزود: اما، در حال حاضر در حقیقت داریم به ظرفیتی می رسیم که در سیستم رسیدن به وضعیت رنگ نارنجی یا فاز خطر را احساس می کنیم؛ چراکه وضعیت کنونی مانند شرایط عید نیست که تمام خدمات غیر کرونایی را تعطیل کرده باشیم، بلکه در حال حاضر هم به بیماران مبتلا به کرونا خدمات ارائه می دهیم و هم سرویس دهی به سایر بیماران را انجام می دهیم.

گلپیرا ادامه داد: در واقع به طور کلی باید در بیمارستان هایمان مراقب ظرفیت تخت ها باشیم. بهترین حالت زمانی است که ۳۰ درصد ظرفیت تخت های خالی یک بیمارستان را به کرونا اختصاص دهیم. در این صورت خیالمان راحت است که تعداد کسانی که به بیمارستان مراجعه می کنند و تعداد کسانی که از بیمارستان مرخص می شوند، در یک بازه زمانی مناسب، حرکت و چرخش تخت مناسبی را ایجاد می کنند. حال اگر این درصد بالاتر رود، وارد فاز خطر می شویم و در حال حاضر احساس می کنیم که ممکن است به این فاز برسیم. زیرا ممکن است به صورت ناگهانی اتفاقی رخ دهد، تعداد بیماران مراجعه کننده به بیمارستان افزایش یابد و بیمارستان مجبور شود در اورژانس بیماران را نگه دارد.

ارزیابی مجدد بیمارستان ها برای پاییز

گلپیرا با بیان اینکه اکنون تمام بیمارستان های دولتی زیر مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی به غیر از بیمارستان های تک تخصصی بیماران مبتلا به کرونا را می پذیرند، ادامه داد: در حال حاضر داریم یک ارزیابی مجدد از وضعیت بیمارستان هایمان انجام می دهیم. با این ارزیابی خودمان را تا مهر ماه برای آنفلوانزا آماده می کنیم. بر این اساس تمامی جاهایی که فکر می کنیم با توجه به شیوع بیماری و سابقه ای که از سال های گذشته در زمینه آنفلوانزا داشتیم، ارزیابی می کنیم تا بدانیم که چه مناطقی را باید به طور ویژه تجهیزکنیم.

وی درباره برخی اظهارات مبنی بر کمبود نیرو در برخی استان ها برای مقابله با کرونا و درخواست نیروی داوطلب، گفت: کادر درمان به شدت خسته و فرسوده شده است. واقعا کشش در کادر درمان بسیار کاهش یافته است. به هر حال در هر صنف و رشته ای یک زمان تعطیلی و استراحت وجود دارد. این در حالیست که زمان استراحت کادر درمان مان به شدت کم است. علاوه بر این درصد زیادی از کادر درمان و پرسنل از آنجایی که به شدت درگیر بیماران سخت و شدید هستند،  درگیر کرونا و بیماری شدند و هر یک از این پرسنل به مدت دو هفته از سیستم خارج می شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر در کادر درمانی کشور با کرونا درگیر شده اند و همچنان هم این وضعیت ادامه دارد، گفت: این موضوع برای سیستم درمانی دردسر ایجاد کرده است. ما برای پرسنل مان ناراحتیم که برای خدمت دهی به مردم از جان شان گذشتند. حال در این وضعیت با کمبود کادر درمان مواجه شده ایم. کادر درمانی که باید روزانه شش تا هشت ساعت کار کند، اکنون گاهی باید ۱۲ ساعت کار کند. حتی گاهی ۲۴ ساعت شیفت دارد. بنابراین فشار زیادی به سیستم درمان وارد می شود.

 

........آهنگ و درنگ

* شمیم گل‌ها در موسیقی ایرانی: مروری بر ۲۳ سال عطر‌افشانی نوابغ موسیقی ایران: «بخش چهارم»: یکی از مهمترین ویژگی‌های گل‌ها، همکاری بزرگ‌ترین ادیبان و دانشمندان زمان با این برنامه بود. از جمله‌ این افراد می‌توان به استادانِ معارف اسلامی، همچون جلال‌الدین همایی، سعید نفیسی، و بدیع‌الزمان‌فروزانفر؛ ملک‌الشعراء عصر، لطف‌علی صورتگر؛ تاریخ‌دان بنام، رضازاده شفق؛ و همچنین شاعران و ترانه‌سرایان مشهوری چون معینی کرمانشاهی، عماد خراسانی، رهی معیری، تورج نگهبان، شهریار، سیمین بهبهانی، هوشنگ ابتهاج (سایه) و بیژن ترقی اشاره کرد.

علاوه بر این، بسیاری از منتقدانِ ادبیِ بنام، مجریان مشهور رادیو، خوانندگان، آهنگ‌سازان و موسیقی‌دانان پر آوازۀ ایران نیز در کنار وی بودند. از جملۀ این موسیقی‌دانان و آهنگ‌سازان می توان ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، روح‌الله خالقی، حبیب‌الله بدیعی، لطف‌الله مجد، مرتضی نی‌داوود، حسن کسایی، جلیل شهناز، رضا ورزنده، احمد عبادی، فرهنگ شریف، و حسین تهرانی را نام برد. از خوانندگان نامدار قرن بیستم ایران که در برنامۀ گلها حضور داشتند نیز می‌توان به بزرگانی چون بنان، قوامی، گلپایگانی، ایرج، عبدالوهاب شهیدی، سیما بینا، و... اشاره کرد. حتی استاد محمدرضا شجریان، خوانندۀ مشهور موسیقی سنتی ایران نیز حرفه‌ هنری خویش را از این مجموعه برنامه‌ها آغاز کرد.

برنامه‌های تولیدی پیرنیا به سرعت در کانون‌های شعر و ادب مظهر فرهیختگی و غنا شناخته شدند، زیرا در ساخت آن‌ها از ذخیره‌ ارزشمند دیوان بیش از ۵۶۰ شاعر کهن و معاصر زبان فارسی بهره گرفته شده بود. حتی تا به امروز نیز معیارهای فاخر ارائه شده در این مجموعه برنامه همچنان سنگ محکی برای ارزش گذاری کارهای بعدی است و از آن با نام دایرة‌المعارف موسیقی ایران یاد می‌شود.

برنامه گلها نقطه عطفی در تاریخ فرهنگ و ادب پارسی به شمار می‌رود که شعر و شاعران و موسیقی و موسیقی‌دانان را ارزشی والا بخشید. تا آن زمان به دلیل حساسیت‌های دینی‌- اجتماعی حاکم بر جامعه در مقابل شعر و آهنگ و موسیقی، این هنر در خفا و پشت در‌های بسته تمرین می‌شد. حتی هنگامی ‌هم که موسیقی ‌در مناسبت‌های خاص در ملأ عام نواخته و اجرا می‌شد، موسیقی‌دانان را هم شأن مطربان می‌دانستند و کسی‌ به ارزش و جایگاه هنری آنان واقف نبود.

برنامه گلها چنان اشتیاق و تغییری در زندگی جامعه ‌آن روز ایران ایجاد کرد که بسیاری برنامه روزانه خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کردند که با برنامه ‌مورد نظر آن‌ها در رادیو همخوانی داشته باشد تا آهنگ‌های مورد علاقه خود را از دست ندهند. در میان موسیقی‌دانان نیز برنامه گلها باعث ظهور انقلابی نو-کلاسیک گشت که در طی آن بسیاری از شعرهای مشهور شاعرانِ عهد قاجار، همچون عارف قزوینی، شیدا و درویش‌خوان، بازبینی و توسط هنرمندانِ تازه دوباره اجرا شد. این برنامه‌ها همچنین منجر به کشف دوبارۀ ژانرهای اصیل موسیقی ایرانی شد. این ژانرها به دقت مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و ضبط و پخش گردید. بنابراین، برنامه گلها در حفظ و دمیدن حیاتی نو در کالبد موسیقی و شعر بومی ‌و کلاسیک ایرانی نقشی اساسی داشت. این سبک شعر و موسیقی از سوی بیگانگان داخلی و خارجی در معرض تهدیدی جدی بود، زیرا آنان برای مدرنیزه کردن، و گاه نابودی کامل فرهنگ و سنت‌های ایرانی کمر بسته بودند.

پس از بازنشستگی پیرنیا به سال ۱۳۴۶ تنی چند از موسیقی‌دانان و اندیشمندان و شاعران جایگزین وی شدند که، به رغم نیت پاک و قصد خیر، هرگز نتوانستند به معیارهای والای قبلی برسند. در سال ۱۳۵۱ هوشنگ ابتهاج (سایه) شاعر بنامِ معاصر، مسئولیت تولید برنامه‌ها را عهده دار شد و با تغییر نام برنامه‌ها همه را در غالب برنامه‌ای واحد به نام گلهای تازه (۲۰۱ برنامه) ارائه نمود. ابتهاج درمسندِ مدیریتِ برنامۀ گلها علاقه به اشعار دوره قاجار را نیز در سراسر دهه ۵۰ دوباره زنده کرد. می‌توان گفت بر اثر نگرش ابتهاج به این برنامه، حرکتی برای حفظ و غنای رسوم موسیقی محلی کلاسیک ایران آغاز گشت که همچنان تا به امروز پویا و زنده است.

 

.........ورزشی

* تنها چالش شطرنج بازان نابینا مسائل اقتصادی است

عضو تیم ملی شطرنج نابینایان گفت: به نظر من تنها چالشی که شطرنج بازان با آن مواجه هستند و بینا و نابینا هم ندارد، مسائل اقتصادی برای گرفتن مربیان خصوصی است.

ملیحه صفایی عضو تیم ملی شطرنج نابینایان که سه هفته پیش به کرونا مبتلا شده در گفتگو با ایران سپید گفت: دو سه هفته پیش حالم بد بود و با توجه به قراری که با معاونت ورزش بانوان وزارتخانه داشتم، به پیشنهاد ایشان به دکتر معتمد وزارت ورزش مراجعه کردم و متأسفانه تست اولیه من مثبت بود. به خواست دکتر حدود دو هفته در خانه استراحت کردم تا اینکه خوشبختانه تست Pcr من منفی شد و در حال حاضر بهتر هستم. هر چند این بیماری پسلرزه هایی هم دارد.

وی در خصوص برگزاری مسابقات آنلاین شطرنج گفت: این رقابت ها که با همت آقای هدهدی در حال حاضر به صورت هفتگی هم برگزار می شود، تأثیر بسیار مثبتی بر روی آماده سازی ورزشکاران دارد. اما به نظر من، برای برگزاری مسابقات قهرمانی کشور مناسب نیست. چرا که امکان تقلب در آن وجود دارد و نمی توان از آن هم جلوگیری کرد. اما برای نابینایان که نمی توانند به خاطر مسائل مالی در تورنمنت های مختلف شرکت کنند، مسابقات آنلاین می تواند بسیار اثربخش باشد.

صفایی در خصوص بزرگترین چالش پیش روی شطرنج بازان نابینا گفت: در ورزش حرفه ای و به ویژه شطرنج، مسائل اقتصادی مهمترین چالش است. بینا و نابینا هم ندارد. چرا که در حال حاضر، هزینه یک استاد ساعتی بین 100 تا 150 هزار تومان است و در ماه کلی هزینه می شود. به ویژه در حال حاضر که در دوران کرونا درآمد ها افت کرده، این مسئله جدیتر است. خود من نمی توانم مثل سابق از مربی خصوصی استفاده کنم. هر چند مربی من می گوید تو کلاس هایت را بردار و هزینه هایش را هر وقت داشتی بده، ولی این شرایط برای همه فراهم نیست. وی در پاسخ به این سؤال که هیأت های استانی تا چه اندازه می توانند مشکل مربی را برطرف کنند گفت: هیأت ها در حال حاضر با برگزاری کلاس ها می توانند بخشی از هزینه ها را کاهش دهند اما تدریس در این کلاس ها فقط در خصوص نکات عمومی شطرنج است. برای مثال در استان خراسان رضوی در بخش بانوان، 4 نفر مدعی هستیم. در هنگام برگزاری مسابقات ما 4 نفر در عین حال رقیب هم هستیم. لذا هر کدام باید مربیان اختصاصی هم داشته باشیم.

عضو تیم ملی شطرنج نابینایان و از مربیان این رشته در پایان در خصوص نوجوانان با استعداد که وارد عرصه شطرنج نابینایان شده اند گفت: می توانیم با استفاده از این افراد که هزینه هم می کنند در کنار نفرات با تجربه، آینده خوبی را برای شطرنج نابینایان کشورمان رقم بزنیم.

امیر سرمدی

 

........حوادث

*پنهان کاری در یک جنایت خانوادگی/ برادری که به دست برادر کشته شد

ایران نوشت: صبح شنبه ۲۸ تیر خبر قتل پسر جوانی در مقابل خانه‌اش به مأموران کلانتری ۱۳۶ فرجام اعلام شد. وقتی تیم جنایی به بررسی پرداختند خانواده وی مدعی شدند پسر ۲۵ ساله شان به‌نام پرهام از سوی شخص ناشناسی از ناحیه گردن چاقو خورده و وقتی به خانه آمده مجروح و خونین بوده و آن‌ها او را به بیمارستان رسانده‌اند، اما چند ساعت بعد جان باخته است.

آن‌ها همچنین به بازپرس جنایی گفتند که احتمال می‌دهند پرهام به‌خاطر اختلاف با دوستانش توسط یکی از آن‌ها کشته شده باشد. اما اظهارات خانواده مقتول برای بازپرس جنایی کافی نبود و چندین فرضیه برای انگیزه و علت این جنایت مطرح شد. نخستین فرضیه که احتمال قوی تری داشت، دست داشتن خانواده پرهام و صحنه‌سازی برای مخفی ماندن راز این جنایت بود.

سرنخ‌ها و مدارک

بدین ترتیب بلافاصله بازپرس مصطفی واحدی و تیم جنایی به خانه قربانی که در طبقه اول ساختمانی سه طبقه بود، رفتند و با ورود به خانه، تیم تحقیق با آثار لکه‌های خونی روبه‌رو شدند که به‌تازگی از روی وسایل خانه شسته شده بود. همین مسأله حکایت از این داشت که درگیری داخل خانه بوده است.

در تحقیقات میدانی، همسایه‌ها اظهار کردند که همیشه از این خانه صدای درگیری و دعوا می‌شنیدند و شب حادثه نیز صدای درگیری مقتول و ساکنان خانه به‌گوش رسیده است.

طبق اظهارات ساکنان خانه، پرهام ساعت ۱۲ شب خونین و زخمی به خانه آمده بود. اما دوربین‌های مداربسته، واقعیت دیگری را نشان می‌داد. دوربین‌ها تصویر پرهام را گرفته بودند که اوایل شب، سالم و سرحال وارد کوچه شده و به خانه‌اش رفته بود.

سرنخ بعدی خودروی مقتول بود، درحالی که خانواده مدعی بودند که مقتول با خودرواش و در حالی که زخمی بوده به خانه برگشته، اما هیچ آثار خونی داخل خودروی مقتول نبود. همچنین متخصصان پزشکی قانونی پس از معاینه جسد به بازپرس شعبه یازدهم دادسرای امور جنایی پایتخت اعلام کردند که هیچ آثار درگیری روی بدن مقتول نبوده و این نشان می‌داد که وی از سوی قاتل غافلگیر شده بود.

بازداشت برادر مقتول

با قرار گرفتن تکه‌های پازل این جنایت کنار هم فرضیه قتل پرهام از سوی خانواده‌اش پررنگ شد و با این احتمال، نخستین مظنون این جنایت که برادر ۲۸ ساله پرهام بود بازداشت شد. پسر جوان ابتدا منکر جنایت بود، اما کمتر از ۲۴ ساعت پس از دستگیری، زمانی که وی برای تحقیقات در مقابل بازپرس جنایی قرار گرفت، لب به اعتراف گشود و راز قتل برادرش را فاش کرد. پژمان مدعی شد او و خانواده‌اش سعی داشتند با صحنه‌سازی راز این قتل را مخفی نگه دارند.

اعتراف به برادرکشی

پژمان که مکانیک است در حالی که مدام گریه می‌کرد، گفت: برادرم در کار خرید و فروش مشروبات الکلی بود و به‌همین خاطر هم پارسال به زندان افتاد. با شیوع کرونا از زندان مرخصی گرفت و با آزادی موقت بیرون آمد. اما زندان برای او بازدارنده نبود و باز هم کارهای خلافش را ادامه می‌داد. پسر جوان ادامه داد: خانه ما را به پاتوق مشتری‌هایش تبدیل کرده بود و هرچه خانواده‌ام به او اعتراض می‌کردند هیچ فایده‌ای نداشت. خرید و فروش از یک طرف و مست کردن و دعواهایی که در خانه راه می‌انداخت از سوی دیگر، آسایش را از زندگی‌مان برده بود. شب حادثه زمانی که به خانه آمد شروع به داد و فریاد کرد. می‌گفت ما او را لو داده بودیم که به زندان افتاد.

پژمان گفت: آن شب سر همین مسأله با پدرم درگیر شد، ترسیده بودم. آنقدر عصبانی بود که می‌ترسیدم بلایی سر پدرم بیاورد. چاقوی ضامن دار پرهام روی میز آشپزخانه بود. یک دفعه آن را برداشتم و به سمتش پرتاب کردم. نمی‌خواستم به گردن او بزنم، فقط چاقو را پرتاب کردم تا بترسد. اما چاقو به گردنش خورد و ناگهان خون همه جا را گرفت. او را به بیمارستان رساندیم، اما بی‌فایده بود. بلافاصله لکه‌های خون را شستیم و تصمیم گرفتیم بگوییم که پرهام بیرون بوده و این جنایت هم از سوی یکی از دوستانش رخ داده است.

با اعتراف متهم به قتل، به دستور بازپرس مصطفی واحدی، متهم جوان در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت قرار داده شد و بررسی‌ها در این خصوص ادامه دارد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *