شناسه خبر: 21321 منتشر شده در مورخ: 1399/4/25 ساعت: 23:53 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 26 تیر 1399

روزنامه پنجشنبه 26 تیر 1399

عناوین امروز: حداقل دریافتی بازنشستگان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود - چگونگی انجام آزمونهای سراسری در شرایط کرونایی - پیش بینی ۳۶ هزار مرگ کرونایی - از نیمکت‌های ردیف آخر مدرسه تا صندلی ریاست فدراسیون ملی نابینایان آمریکا: «بخش اول» - دیگر انگیزه ای برای ثبت رکورد در گینس ندارم - قاتل : دوستم را کشتم چون با یک زن متأهل رابطه داشت - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 26  تیر 1399

24 ذی القعده  1441

16 جولای  2020

سال بیست و چهارم شماره 6464

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین.........

حداقل دریافتی بازنشستگان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود

چگونگی انجام آزمونهای سراسری در شرایط کرونایی

پیش بینی ۳۶ هزار مرگ کرونایی

از نیمکت‌های ردیف آخر مدرسه تا صندلی ریاست فدراسیون ملی نابینایان آمریکا: «بخش اول»

دیگر انگیزه ای برای ثبت رکورد در گینس ندارم

قاتل : دوستم را کشتم چون با یک زن متأهل رابطه داشت

چاردیواری

........اخبار روز

* حداقل دریافتی بازنشستگان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود

اسماعیلی ( نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ) : از آخر مردادماه حداقل دریافتی بازنشستگان تأمین اجتماعی با ۳۰ سال سابقه دو میلیون و هشتصد هزار تومان و با ۳۵ سال سابقه، سه میلیون تومان خواهد بود. گرچه با گرانی‌های اخیر، شان و منزلت بازنشستگان بیش از اینهاست.

تلاش ها و افزایش‌ها ادامه خواهد داشت.

* وزیر نفت: برنامه ای برای تغییر سهمیه بنزین از خودرو به خانوار نداریم

زنگنه: وزارت نفت برای اصلاح طرح سهمیه‌بندی بنزین مبنی بر تغییر سهمیه بنزین از هر خودرو به هر خانوار برنامه‌ای ندارد

اصلا ما فعلا چنین برنامه‌ای نداریم و من که هیچ وقت برنامه نداشتم و دولت نیز فعلا هیچ پیشنهادی نداده است

ظاهرا دوستانی از نمایندگان مجلس چنین برنامه‌ای دارند که در صورت طی شدن مراحل قانونی آن و تبدیل به قانون، آنگاه همه باید از قانون اطاعت کنیم

باید برای برقراری ارتباط مجدد گازی با ترکمنستان مذاکره کنیم چراکه حل این مسئله منوط بر مذاکره است و تا قبل مذاکره نمی‌توان پیش‌بینی مشخصی داشت.

* واکنش همایون شجریان به ادعای احمدی نژاد: ملاقات پدر با مشایی پس از انتخابات ۸۸ صحت ندارد

سال ۸۷ هنگام عیادت هنرمندان از پدر، مشایی سرزده وارد شد؛ این ماجرا پدر را عصبانی کرد، اما به رسم ادب،سکوت می‌کنند

گویا پیشنهاد‌هایی مطرح می‌شود که پدر مخالفت می‌کنند/ ایسنا

* دکتر زالی: اقشار کم درآمد برای خرید ماسک نیازمند حمایت جدی وزارت صمت هستند

نهادهای تولیدی ماسک و مواد ضدعفونی کننده نیاز به حمایت مالی، اعتباری و ارزی ویژه دارند تا از ذخایر راهبردی مناسب تری برخوردار باشند.

*دبیر کارگروه مقابله با کرونا وزارت صمت: دستورالعمل نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی به اصناف کشور ابلاغ شد/برای حفظ سلامتی مردم، صنوف متخلف پلمب می‌شوند.

*سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت: بیش از ۹۰ هزار تن ذخایر گوشت مرغ داریم.

* سخنگوی وزارت دفاع آمریکا:حدود ۸۰۰۰ نیرو‌ی آمریکایی در افغانستان باقی مانده‌اند و پنج پایگاه نظامی آمریکایی تخلیه شده و به دولت افغانستان تحویل داده است.

 

 

.........گفتگوی ویژه

* چگونگی انجام آزمونهای سراسری در شرایط کرونایی: با وجود همه گیری کووید 19، برگزاری آزمونهای سراسری به چالش این روزهای مسئولان تبدیل شده است. فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش کشور در باره تعداد شرکت کنندگان نابینا در آزمون دکترا و کارشناسی ارشد می گوید: در آزمون دکترای امسال، 86 داوطلب نابینا داریم و در آزمون کارشناسی ارشد، 299 داوطلب.

س: برگزاری آزمون دکترا و ارشد به چه روزهایی محول شد؟

ج: آزمون دکترا به پنجشنبه نهم مرداد و آزمون کارشناسی ارشد به روزهای پنجشنبه و جمعه 16 و 17 مرداد ماه موکول شد. سایر آزمونها در تاریخهای گفته شده قبلی برگزار خواهند شد یعنی کنکور سراسری در پنجشنبه و جمعه 30 و 31 مرداد و آزمون کاردانی به کارشناسی و فنی و حرفه ای در روز جمعه 14شهریور ماه برگزار خواهند شد.

س: در شرایطی که بر اساس پروتکلهای بهداشتی قرار است فاصله داوطلب و منشی او بیش از یک متر باشد این فاصله گذاری چگونه انجام می شود تا مزاحمتی برای داوطلبان دیگر ایجاد نشود؟

ج: فاصله داوطلب و منشی در حد فاصله استاندارد خواسته شده خواهد بود اما  اینکه بخواهیم برای هر داوطلب یک اتاق در نظر بگیریم در برخی از حوزه ها مقدور نیست البته امسال چون تعداد داوطلبان خیلی بالا نیست ممکن است در اکثر حوزه ها این اتفاق بیفتد اما در شهرهایی که تعداد بیشتر است فاصله بین داوطلبان بیشتر از سال گذشته است و با همدیگر تداخل ندارند.برای داوطلبان نابینا چون سالهای گذشته تسهیلاتی در نظر گرفته شده به عنوان مثال،  داوطلبان نابینایی که می توانند از خط بریل استفاده کنند سوالات را به صورت خط بریل دریافت می کنند و برای آنهایی که کم بینا هستند سوالات با فرمت درشت تری چاپ شدهاست.

س: گفته شده امسال امکان دارد آزمون سراسری در فضای باز برگزار شود آیا این فرض هنوز برقرار است؟

ج: این تنها یک پیشنهاد بود. با کارشناسیهای انجام شده مشخص شد زیرساختهای برگزاری آزمون در فضای باز مهیا نیست و آزمونها اینگونه برگزار نخواهد شد.

 

 

..........سلامت و بهداشت

* پیش بینی ۳۶ هزار مرگ کروناییی: معاون کل وزارت بهداشت، گفت: در کشورهایی که استفاده از ماسک را اجباری کرده اند، شاهد کاهش بیماری بوده اند.

به نقل از مهر، ایرج حریرچی، در مورد علت ابتلای زنان خانه دار به کرونا گفت: این امر به سبب شرکت در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها و مجالس‌ها و هم از طریق همسر که ناقل بوده است، اتفاق افتاده است.

معاون کل وزارت بهداشت، افزود: ۴۶ درصد ابتلا در یک استان شاخص ما و برخی استان‌های دیگر زنان خانه دار بوده اند.

وی با بیان اینکه ۲۵ استان کشور تا روز گذشته در وضعیت قرمز و هشدار قرار داشته اند، گفت: ۱۸۷ شهرستان قرمز، ۹۱ شهرستان نارنجی، ۱۱۰ شهرستان زرد و ۵۹ شهرستان سفید و یک شهرستان هم سبز بودند.

حریرچی ادامه داد: هنوز معلوم نیست فردی که مبتلا به بیماری کووید ۱۹ می‌شود و بهبود می‌یابد ایمنی کسب می‌کند و اگر کسب می‌کند ایمنی او چه مدت پایدار است.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اظهارات رئیس سازمان جهانی بهداشت که گفته است تا آینده قابل پیش بینی شرایط عادی نمی‌شود و بسیاری از کشورها در مسیر اشتباه حرکت می‌کنند و اینکه ویروس دشمن اول ما است، افزود: ما سالانه ۳۸۰ هزار فوتی داریم که تعداد فوتی‌های ما بر اثر کرونا حدود ۲۰ درصد این میزان می‌شود، یعنی چیزی حدود ۳۶ هزار مرگ در سال که از زلزله بم بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه کشوری مثل آمریکا واضح وارد پیک دوم بیماری شده است، ادامه داد: مطمئناً تا یک سال آینده واکسن فراگیری نخواهیم داشت و باید با خودمان زندگی مسالمت آمیز و با ویروس زندگی تهاجمی داشته باشیم.

حریرچی افزود: متاسفانه با تغییر رفتار مردم و بازگشایی‌ها، مردم فکر کردند شرایط کاملاً عادی شده. مهم ترین اقدامی که ما الان می‌توانیم انجام دهیم، استفاده از ماسک است. اگر ۹۵ درصد مردم از بدو خروج از منزل تا بازگشت به خانه ماسک بزنند و فاصله گذاری اجتماعی را هم در کنار پروتکل‌های بهداشتی رعایت کنند، می‌توانیم به تدریج شاهد کاهش بیماری و کنترل اپیدمی باشیم.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: وظیفه حکومت فقط نصیحت نیست باید با کسبه‌ای که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، برخورد قاطع شود.

سرایت ویروس کرونا در قم سه تا پنج برابر : رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: میزان سرایت ویروس کرونا در قم در هفته‌های اخیر سه تا پنج برابر افزایش‌یافته است که در این شرایط تجمعات باید به حداقل ممکن برسد و مردم نیز پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

به نقل از ایسنا، محمدرضا قدیر  گفت: در روزهای اخیر شاهد افزایش نمونه های مثبت کرونا در کشور هستیم.

وی افزود:  یکی از تحقیقات معتبر انجام‌شده در اروپا نشان از دیده شدن جهش در ویروس کووید ۱۹ است که با این جهش میزان سرایت ویروس افزایش‌یافته است. تا یک ماه قبل تعداد تست های مثبت انجام‌شده در استان کمتر از ۱۵ درصد از کل تست های انجام‌شده بود که امروز این آمار به ۵۰ درصد افزایش‌یافته و این جهش در ویروس کرونا مورد تأیید وزارت بهداشت نیز قرارگرفته است.

وی ادامه داد: در تحقیقات انجام‌شده، اگرچه میزان سرایت این بیماری افزایش‌یافته ولی خوشبختانه میزان مرگ‌ومیر این بیماری با جهش صورت گرفته افزایش نیافته است.

قدیر با اشاره به آمارهای شیوع کرونا در قم اظهار داشت: در اسفندماه ۹۸ بیشترین تعداد مبتلا به این ویروس در قم ثبت شد که این موضوع در ماه‌های اولیه سال جاری کاهش یافت ولی از اواخر خردادماه میزان تست های مثبت در استان به ۵۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه حداکثر اشتغال تخت‌های بیمارستانی از دهم اسفند تا ۲۰ اسفند پارسال در قم صورت گرفت گفت: در حال حاضر ۲۱۰ بیمار بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: از ۱۳ تا ۲۳ اسفند ۹۸ حداکثر فوتی‌های استان ناشی از کرونا ثبت‌شده است.

قدیر اظهار داشت: در پیک ابتدایی شیوع کرونا میانگین سنی مبتلایان در استان ۵۱ سال بود که این میانگین سنی در پیک فعلی به ۵۳ سال افزایش‌یافته است ضمن اینکه در پیک ابتدایی مرگ‌ومیر بالاتر بوده است و آمار نشان می‌دهد که در پیک فعلی مرگ‌ومیر کاهش‌یافته است.

 

........از شش نقطه جهان

* از نیمکت‌های ردیف آخر مدرسه تا صندلی ریاست فدراسیون ملی نابینایان آمریکا: «بخش اول»: در دنیا کم نیستند نابینایانی که منبع الهام می‌شوند. افرادی که نه فقط برای نابینایان، که برای تمام آدم‌های اطرافشان جزو افراد اثر‌گذار دسته‌بندی می‌شوند. تأثیر‌گذاری برخی‌هایشان حتی مرز و جغرافیا هم نمی‌شناسد و از نتیجه تلاش‌هایشان یک جهان بهره‌مند می‌شود. «Mark Riccobono» از آن دست آدم‌ها است. نابینایی که چند سالی است بر صندلی ریاست فدراسیون ملی نابینایان آمریکا تکیه زده است. نهادی که با فعالیت‌های مؤثر خود روز‌های بهتری را برای نابینایان آمریکایی رقم زده و الهام‌بخش فعالان مدنی مرتبط با امور نابینایان در جهان شده است. از این هفته در همین ستون سعی خواهیم کرد در چند شماره، سرگذشت زندگی او را که جزو تأثیر‌گذار‌ترین نابینایان حال حاضر در دنیا محسوب می‌شود، مرور کنیم.

مارک ریکوبونو، تنها فرزند یک خانواده از همه نظر متوسط بود که در سال ۱۹۷۶ به دنیا آمد. تحصیلات والدینش از آخر دوره دبیرستان تجاوز نمی‌کرد و علیرغم آنکه سعی می‌کردند ارزش سخت‌کوشی و تلاش را به فرزندشان بیاموزند، از هیچ نوع آموزشی در زمینه نحوه تعلیم کودکان نابینا بهره نبرده بودند. ریکوبونو در پنج سالگی رسماً پا در دنیای نابینایی گذاشت. گلوکوم، نام مرضی بود که بینایی را از او گرفت. به عنوان یک کودک، با وجود آگاهی نسبت به مشکل بینایی، هیچ محدودیتی در انجام امور مختلف برای خود قائل نبود. تک فرزند بودن باعث شده بود مارک بیشتر روی دوستانش تکیه کند و سال‌های دوره ابتدایی برایش پر باشد از خاطرات خوب. ثبت نام در یک مدرسه ابتدایی در محله خودشان، این شانس را به مارک می‌داد که علاوه بر محیط مدرسه، با دوستانش در محیط‌های دیگری نظیر زمین‌های بازی و جشن تولد و... هم در ارتباط باشد. کم‌بینایی برای مارک به این معنا بود که او می‌بایست کمی بیشتر تلاش کند و نوشته‌ها را به شکل درشت‌خط بخواند و در کلاس هم در ردیف‌های جلو بنشیند. معلمان و هم‌کلاسی‌ها هم شرایطش را به خوبی درک می‌کردند و هر کمکی که از دستشان ساخته بود، در حق مارک انجام می‌دادند. خودش در باره آن روز‌ها می‌گوید: «من از وضعیتی که در آن بودم احساس رضایت می‌کردم و همین، باعث می‌شد دیگران هم با من و شرایطم راحت باشند.»

موانعی که او با آنها رو به رو می‌شد و محدودیت‌های ناشی از نابینایی باعث شده بود او همان رفتاری را پیش بگیرد که والدینش در هنگام سختی پیش می‌گرفتند؛ آنها وقتی با مشکلی مواجه می‌شدند، تلاششان را بیشتر می‌کردند. مارک هم عیناً همین کار را می‌کرد و همین موضوع، پشتکار فراوان را به جزئی جدایی‌ناپذیر از شخصیتش تبدیل کرده بود.

هرچه مدرسه ابتدایی برای مارک پر از تجربیات خوب و کاربردی بود، در نقطه مقابل، دوران راهنمایی برایش به سختی سپری شد. ساختار آموزشی آن مدرسه، احتمالاً دقیقاً از همان نوعی است که در روزگار ما به عنوان یک ساختار کاملاً شکست خورده از آن یاد می‌شود. بسیاری از رفقای دوران ابتدایی در مدارس دیگری ثبت نام کردند و دایره دوستانش هر روز در حال کوچک‌تر شدن بود. حالا مارک باید دوستان جدید پیدا می‌کرد و خودش را توی گروه‌هایی که از پیش تشکیل شده بودند و طبیعتاً در پذیرش عضو جدید با نهایت تردید برخورد می‌کردند، جا می‌کرد و همین هم فرایند گذار از ابتدایی به راهنمایی را بسیار دشوار کرده بود. حضورش در مدرسه بسیار سخت شده بود و کسب موفقیت تحصیلی، اهمیتش را نزد مارک از دست داده بود. مدرسه جدید، جایی بود که مارک در آن یاد گرفت چراغ خاموش حرکت کند؛ کنج عزلتی را برای خودش دست و پا کند و در کلاس‌ها همیشه ردیف‌های آخر را برای نشستن انتخاب کند تا از نظر‌ها پنهان بماند. مارک در مدرسه راهنمایی از هر گونه خدمات ویژه برای دانشآموزان بی‌بهره بود. تنها خدمت ویژه‌ای که از آن روز‌ها به خاطر می‌آورد، کلید مخصوصی بود که برایش در نظر گرفته بودند تا بتواند قفل کمدش را راحت‌تر باز و بسته کند.

در باره درد‌سر‌های مارک در مدرسه راهنمایی در شماره‌های بعد بیشتر خواهیم خواند. «ادامه دارد»

 

.........ورزشی

* دیگر انگیزه ای برای ثبت رکورد در گینس ندارم

تنها اسکی باز نابینای کشورمان گفت: به جهت عدم حمایت مسئولان و هم نوعان، دیگر انگیزه ای برای ثبت رکورد در گینس در اسکیت سواری ندارم.

الهه قلی فلاح در گفتگو با ایران سپید گفت: اول اسفند سال گذشته اردو را ترک کردیم و در این مدت، تمریناتم را در منزل دنبال می کنم. در خردادماه که برخی اسکی بازان در توچال تمرین کردند ورزشکاران رشته آلپاین بودند و ما که در بخش اسکی صحرا نوردی تمرین می کنیم بیش از 4 ماه است که تمرینات را در خانه دنبال می کنیم. وی در پاسخ به این سؤال که آیا این تمرینات بدن ورزشکار را روی فرم نگه میدارد یا نه اظهار کرد: در خانه تجهیزات مورد نیاز و انواع دمبل ها و وزنه ها در اختیارمان نیست و قطعاً تمرین در سالن و پیست است که می تواند برای ورزشکار حرفه ای اثربخش باشد. البته در اردیبهشتماه کمی بیرون از منزل اسکیت میرفتم و با برادرم دوچرخه سواری می کردیم اما الان با شیوع مجدد کرونا تنها در منزل تمرین می کنم.

قلی فلاح در پاسخ به این سؤال که آیا مثل گذشته تمایل به ثبت رکورد در گینس که موفق به ثبت رکورد 72 کیلومتر پیمایش با اسکیت شدید دارید یا نه بیان کرد: در حال حاضر رشته اصلی من اسکی است نه اسکیت و دیگر تمایلی به این کار ندارم. هر چیزی در زمان خودش شور و انگیزه دارد. هدف من از ثبت رکورد در آن سال ها این بود که جامعه هم نوعانم ترغیب شوند به سمت ورزش بیایند. اما متأسفانه نه مسئولان حمایت کردند و نه هم نوعان استقبالی کردند. ضمن اینکه هزینه ثبت رکورد در گینس چیزی نزدیک به 60 میلیون تومان بود که با احتساب قیمت دلار در حال حاضر، چندین برابر است.

وی در خصوص تجهیزات تخصصی مورد نیاز اسکی صحرا نوردی گفت: با پیگیری هایی که خانم توسلی نایب رئیس بانوان فدراسیون نابینایان داشتند، از یکی از شرکت ها بخشی از هزینه های این تجهیزات را گرفتند. اما این مبلغ در حدی نیست که بتوانم ست کامل مورد نیاز اسکی را خریداری کنم. چند وقت پیش هم در برنامه کوهگشت سیما حاضر شدم که برخی از مردم اعلام آمادگی کردند که این تجهیزات را در اختیار من قرار دهند. اما مشکل اینجا است که برای مثال یکی از آنها تماس گرفت، بیشتر اسکی بازان در رشته اسکی آلپاین تمرین می کنند و تجهیزات آنها با ما که صحرا نوردی هستیم تفاوت دارد. قلی فلاح در ارتباط با قیمت این تجهیزات نیز گفت: ست کامل با وسایل تخصصی نابینایان حدود 1300 دلار می شود.

وی در پایان گفت: خوشحالم در اردوی آخری که داشتیم، پنج نفر از نابینایان و کم بینایان در اردو حاضر شدند و امیدوارم آنها هم بتوانند با تمرینات مستمر وارد تیم ملی شوند تا من در این رشته تنها نباشم.

همچنین جا دارد از تلاش های خانم توسلی، آقای عیسا ساوه شمشکی، فدراسیون جانبازان و معلولین، کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون نابینایان تشکر کنم.

امیر سرمدی

.........حوادث

قاتل : دوستم را کشتم چون با یک زن متأهل رابطه داشت/ او می گفت دنیا دو روز است و هر طور بخواهد زندگی می کند

ایران نوشت:حدود دو سال قبل وقتی صاحب یک باغ میوه در اطراف تهران برای سرکشی به آنجا رفته بود جسد خونین مرد جوانی را پیدا کرد و به پلیس اطلاع داد.

وقتی مأموران راهی محل کشف جسد شدند، این مرد گفت: من صاحب باغ هستم مدتی است در قسمت انتهایی باغ در حال ساخت یک ویلای کوچک هستم و هر هفته برای سرکشی به باغ می‌آیم. امروز که به اینجا آمدم ناگهان در میان خرابه‌ها با این جسد روبه‌رو شدم. بلافاصله دنبال سعید نگهبان باغ گشتم او همیشه اینجا زندگی می‌کند، اما هرچه صدایش کردم و دنبالش رفتم او را ندیدم و به پلیس خبر دادم.

پس از شروع تحقیقات جنایی و انتقال جسد به پزشکی قانونی مشخص شد که جسد متعلق به کارگر یکی از باغ‌های اطراف است و خانواده‌اش از یک روز قبل خبر ناپدید شدن او را اعلام کرده بودند. در ادامه نیز کارآگاهان دریافتند مقتول که امیر نام داشته با سعید نگهبان باغی که جسد در آن پیدا شده رابطه دوستانه‌ای داشته و ارتباط خانوادگی دارند.

از آنجا که صاحب باغ مدعی بود روز حادثه به محض دیدن جسد دنبال سعید گشته و او را پیدا نکرده است کارآگاهان سعید را برای تحقیق و بازجویی احضار کردند. وی به پلیس گفت: آن روز برای انجام کاری از باغ بیرون رفته بودم وقتی صاحب باغ با من تماس گرفت و موضوع کشف جسد را گفت تعجب کردم. من از چیزی خبرندارم و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است و حتی جسد را ندیدم. اما وقتی پلیس به سعید گفت که می‌داند آخرین نفری که با امیر دیدار داشته او بوده است وی به ناچار لب به اعتراف گشود و راز جنایت را فاش کرد.

مرد جوان در حالی که از قتل ابراز پشیمانی می‌کرد، گفت: من و امیر سال‌های زیادی با هم دوست بودیم. ما از شهرستان با هم به تهران آمدیم و کار کردیم. حتی رفت و آمد خانوادگی داشتیم، اما از یک اخلاق امیر خیلی ناراحت بودم و آن داشتن چشم ناپاک بود. امیر همیشه به زن‌ها نگاه بدی داشت چندباری هم به او تذکر داده بودم. روز حادثه در حالی که داشتیم با هم صحبت می‌کردیم و چای می‌خوردیم امیر از رابطه‌اش با یک زن متأهل حرف زد. او گفت که این زن همسر دوست صمیمی اش است و عاشق او شده و می‌خواهد کاری کند از شوهرش طلاق بگیرد و با هم ازدواج کنند.

متهم ادامه داد: از شنیدن این حرف خیلی به هم ریختم ناگهان یادم آمدم که من چند باری که به سفر رفته بودم زن و بچه‌هایم را به او سپرده بودم و با خودم گفتم نکند به همسر من هم نگاه ناپاک داشته است. خیلی عصبانی شدم به امیر گفتم نباید این کار را بکنی تو خودت زن و بچه داری. ضمن اینکه او همسر دوستت است و نباید زندگی اش را خراب کنی.

امیر حرف‌های من را به شوخی گرفت و گفت دنیا دو روز است و آدم باید هرطوری که دوست دارد زندگی کند. آن زن هم از دست شوهرش ناراحت است و آن‌ها اصلاً با هم خوب نیستند. من به امیر گفتم هرطوری هست تو نباید زندگی آن‌ها را خراب کنی. آن‌ها زن و شوهر هستند شاید با هم دعوا کرده‌اند و بعد آشتی می‌کنند به تو ربطی ندارد. آن زن بچه دارد و تو نباید زندگی او را نابود کنی. اما امیر با شنیدن حرف‌های من عصبانی شد و گفت به تو ربطی ندارد. من که بشدت ناراحت بودم تصمیم گرفتم او را بکشم، چون فکر می‌کردم دیر یا زود به سراغ خانواده من هم می‌آید. با امیر درگیر شدم و دستانم را روی گلویش گذاشتم و او را خفه کردم. بعد هم چند ضربه چاقو به او زدم. بعد از وارد کردن ضربات چاقو او را در گوشه‌ای رها کردم و رفتم.

بعد از اعترافات متهم و شکایت اولیای دم و درخواست قصاص از سوی آن‌ها پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۰ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد، اما قبل از جلسه دادگاه سعید موفق به جلب رضایت اولیای دم شد.

در جلسه رسیدگی به این پرونده که روز گذشته برگزار شد، متهم به لحاظ جنبه عمومی جرم پای میز محاکمه ایستاد. او گفت: من اتهام خودم را قبول دارم، اما امیر مستحق مرگ بود، چون می‌خواست زندگی خودش و دوست صمیمی اش را به هم بزند. با این حال من از خانواده او طلب عفو و بخشش دارم. وی در ادامه گفت: من و خانواده‌ام هر چه داشتیم فروختیم تا دیه مقتول را به خانواده‌اش بدهیم و رضایت بگیرم و الان هم خانواده‌ام در شرایط خیلی سختی زندگی می‌کنند. امروز از دادگاه درخواست دارم با توجه به اینکه دیه سنگینی پرداخت کردم و کارم را هم از دست دادم کمک کنید آزاد شوم تا بتوانم دوباره پیش خانواده‌ام بروم و زندگی‌ام را از نو شروع کنم.

در پایان جلسه دادگاه، قضات متهم را از جنبه عمومی جرم به حبس محکوم کردند.

..........چاردیواری

* با عرض سلام و آرزوی سلامتی برای تمام دوستان خواننده متأسفانه مجبورم حامل این پیام مکرر در این چند ماه باشم که نمیتوانیم در آغاز مرداد ماه روزنامه بریل را منتشر کنیم با شرمندگی باز هم پیرو اطلاعیه های بالا دستی استانداری تهران و ستاد مهار کرونای استان تهران و  دال بر قرنطینه و با توجه به چشم انداز تداوم قرنطینه در هفته های آتی قادر به راه اندازی نسخه بریل روزنامه که شامل عملاً  اقداماتی است که دیدار و کار افراد را در کنار هم ایجاب می کند نیستیم لذا دلم نمی خواست که حداقل این بار بیام و معذرت بخواهم اما شرایط دست ما نیست و با این تأکید که خوانندگان ایران سپید مطمئن باشند هیچ دلیلی غیر از شرایط ویژه تولید و انتشار نسخه بریل روزنامه در توقف و تداوم این توقف دخیل نیست و همچنان مؤسسه ایران بر انتشار نسخه بریل اصرار دارد و عزم این مؤسسه و از جمله تحریریه ایران سپید انتشار مجدد نسخه بریل است اما باید بپذیریم که فعلاً شرایط به گونه است که باید آن را رعایت کنیم. حتی مؤسسه ایران در این هفته انتشار نسخه های کاغذی  روزنامه های عرب زبان و انگلیسی زبان خودش را  هم متوقف کرد به علت شرایط ویژه به امید دادن خبر انتشار مجدد  نسخه بریل پس از ایام کرونا به پاسخ تماس ها و پیام های شما عزیزان می پردازم. آقای کلهر با اشاره به گزارشی که در باره کانون شیراز که در روزنامه چاپ شده خواهان پیگیری وضعیت اشتغال نابینایان از طریق مسئولان و به چالش کشیدن آن ها شده است عدم اجرای سهمیه 3 درصد استخدامی در قانون و عدم اجرای حمایت های دیگر برای استخدام  افراد معلول مورد درخواست آقای کلهر است. آقای مداحیان از دزفول خواهان چاپ مطالبی آموزشی برای کاهش وزن افراد معلول شدند با این تذکر که افراد معلول از جمله نابینا کم تحرک هستند و اضافه وزن دارند اما همچنان خواهان این شدند که این مطالب در نسخه بریل چاپ شود. آقای ستوده بار دیگر در خصوص مفاهیم نیمه بینا و کم بینا صحبت کردند و تأکید کرده اند که  اصطلاح نیمه بینا اصطلاح درست علمی است خیر باز هم تأکید می کنم  اصطلاح نیمه بینا یک اصطلاح رایج  در میان افراد نابینا و کم بینا بوده و به هیچ عنوان جنبه علمی ندارد ما از نظر علمی یا افراد  sightet people داریم یعنی افرادی که می بینند یا blind people داریم یعنی افرادی که کاملاً نابینا هستند یا low vision people داریم یعنی افرادی که بینایی محدود و کم دارند و به اصطلاح کم بینا هستند وقتی میگوییم نیمه بینا  درست فرد بینایی معادل نیمی از بینایی فرد سالم را دارد که این اصلاً قابل اندازه گیری و تعیین نیست و همانطور که آقای ستوده گفتند انواع و اقسام کاهش دید را داریم و عارضه های دید که اصطلاح کلی آن ها کسانی است که بینایی محدود یا کم بینا هستند. در نتیجه اصطلاح نیمه بیناست که اصطلاحی کاملاً غیر علمی و غلط است اما رایج. برخی از دوستان تماس گرفته اند و درباره دیر کرد در مستمری ها یا کمک ها اعتراض کرده اند آقای مهرداد مصلحی طی تماسی پیشنهاداتی دارند از جمله جایگزینی آموزش های آشپزی، درست کردن انواع دمنوش یا سایر مهارت های مربوط به خانه داری گل و گیاه ، بحث های تعمیرات و نگهداری وسایل به جای آموزش اوریگامی است ضمن تشکر از ایشان تأکید می کنم برخی از این آموزش ها خیلی قابل استفاده در قالب فایل های صوتی نیستند بلکه نیاز به فضاهای تجربه های عملی دارند. خانمی با ذکر اینکه کودک 6 ساله نابینایی دارند و این کودک عملاً  از برخی آموزش ها تن می زند و فقط دوست دارد بازی کند کمک خواسته که باید در پاسخ این دوست بگوییم که ایشان باید حتماً به مشاوره کودکان مراجعه کند و صرف یک راهنمایی کلی از ما مشکل ایشان را حل نمی کند کودک ایشان باید ضمن مراجعه به یک مشاور مشخص شود که دارای چه شرایط ذهنی و روانی است و متناسب با آن نسخه دقیقی برای کمک به ایشان نوشته و ارائه شود. دوستان دیگری در مورد عدم دریافت وام خودرو و وام اشتغال نوشتن و دیرکرد در این زمینه که باید بگوییم که همیشه این اتفاق می افتد منتهی چون این دوستان مورد خودشان را با شرایط دقیقی توصیف نکرده اند نمی توانیم به طور دقیق و مشخص به این دوستان کمک کنیم. دوست دیگری در مورد شهریه ترم آخرش صحبت کرده که پرداخت نشده اما همچنان نام مشخصی ندارد و شرایطش رو هم به دقت توضیح نداده که چرا شهریه اش پرداخت به دانشگاه  نشده است و ایشان همچنان مدرکش را دریافت نکرده است. خواهش می کنم هنگام ارسال نظرات خود به طور روشن و دقیق توضیح دهید تا ما بتوانیم در واقع  پاسخ درستی به شما بدهیم. با تشکر و با امید حفظ سلامتی خودتان در هفته های آینده تا گفت و گو و دیدارمجددمان در صفحات روزنامه ایران سپید شما را به خدا می سپارم. ایام به کام مراقب سلامتی خودتان باشید.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
دانیال امیری 1399/4/28 - 23:57
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment درود، ضمن تشکر از مطالب شش نقطه ۵ تیر، چگونه کسی که در خارج از افغانستان است از طریق اینترنت موبایل، به رادیو شجاع دسترسی پیدا کند. لطفا مارا راهنمایی کنید . ما چندین بار در اینترنت جستجو کردیم اما نتیجه ای پیدا نشد. با تشکر.
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *