شناسه خبر: 2132 منتشر شده در مورخ: 1392/11/6 ساعت: 09:38 گروه: اجتماعی  
14 هزارمعلول خراسان شمالی در محاصره مشکلات
مسکن، بیکاری وعدم مناسب سازی فضاهای شهری؛

14 هزارمعلول خراسان شمالی در محاصره مشکلات

فاصله میان معلولیت و سلامت یک ثانیه است و در هر شرایطی امکان دارد فردی دچار معلولیت شود، این وظیفه آحاد جامعه است که افراد معلول را فراموش نکنند.

این تصور که مشکل معلولیت مشکل مربوط به فرد است و نه جامعه، اشتباهی دردناک است.

باید پذیرفت که معلولیت مشکل جامعه است و باید شرایطی فراهم شود تا همه این افراد جامعه از حق شهروندی برخوردار باشند و جامعه بتواند با اتخاذ رویکردهای مناسب زمینه حضور و مشارکت این افراد را فراهم کند و به دلیل معلولیت از عرصه های اجتماعی طرد نشوند و مسؤولیتهای اجتماعی سازمانها و مردم درقبال این شهروندان افزایش یابد.
یکی از معلولان حرکتی که فقط با یک همراه می تواند در خیابان ها تردد کند، می گوید: پیاده رو باید برای افراد پیاده، امن و مطمئن باشد، اما استفاده غیرمنطقی بازاریان از پیاده رو به عنوان بخشی از محل کسب و کار در کنار نامناسب بودن سنگفرش معابر مشکلات متعددی را برای ما به وجود آورده است.
وی همچنین می افزاید: افراد معلول و سالخورده به دلیل مشکلات جسمانی، زود به زود خسته می شوند، اما در فضاهای عمومی، بندرت نیمکتهایی برای استراحت کوتاه مدت شهروندان در مکانی مناسب تعیین شده است.
وی همچنین نبود مسیر تردد معلولان در بیشتر بانکها و ادارات، نبود تاکسی یا اتوبوس ویژه معلولان و عدم بهره مندی از امکانات فرهنگی و ورزشی را از دیگر مشکلات برمی‌شمارد.


معلولان با مشکل اشتغال مواجهند
لطفی، یکی دیگر از معلولان بجنوردی با بیان اینکه مستمری بهزیستی پاسخگوی نیاز معلولان نیست اضــافه می‌کند: هزینه های معمول زندگی افراد معلول به مراتب بیشتر از افراد سالم است؛ به طور نمونه، استفاده از خودروهای دربستی و آژانس برای هر بار تردد، هزینه های آنها را بیشتر می کند و این در حالی است که بیشتر معلولان درآمد ثابت ندارند و با مشکل اشتغال مواجهند.
وی تصریح می‌کند: با وجود قانون سه درصد استخدام معلولان، متأسفانه این قانون مورد توجه مدیران قرار نمی‌گیرد و در آزمونهای استخدامی سهمی برای معلولان در نظر گرفته نمی‌شود.


عدم مناسب سازی معابر یکی از مهمترین مشکلات معلولان
مدیرعامل انجمن خیرین حامی معلولان خراسان شمالی نیز با بیان اینکه فقط 11 درصد از اماکن عمومی دراستان مناسب سازی صورت گرفته است مناسب سازی معابرشهری را یکی از مهمترین مشکلات معلولان بیان می‌کند و می‌افزاید: در مناسب سازی‌ها تقریباً هیچ کاری در استان نشده است و بیشتر شیب سازی است تا مناسب سازی.
غلامی خاطرنشان می‌کند: مناسب سازی هزینه نیست، بلکه یک سرمایه گذاری است و باید بستر حضور معلولان درجامعه با مناسب سازی فراهم شود و افزون بر معلولان؛ جانبازان، سالمندان، زنان باردار و... نیز از این مناسب سازی‌ها استفاده می‌کنند.
وی همچنین اذعان می‌کند: اگر مناسب سازی را به عنوان اولین نیاز مطرح کنیم، دومین نیاز اشتغال و سومین نیاز مسکن معلولان است که در این موارد نیز با مشکلات متعددی مواجهند.
این مسؤول عدم وجود فضای مناسب در پارکها برای معلولان، نبود وسایل حمل و نقل عمومی ویژه معلولان، سنگفرشهای نامناسب معابر، عدم تناسب دستگاه های خودپرداز با شرایط معلولان را از دیگر مشکلات این قشر بیان می‌کند.
وی خاطرنشان می‌کند: هرکجا بسترهای ویژه معلولان فراهم شده، آنان توانسته اند توانمندی‌های خود را به رخ بکشند.
مدیرعامل انجمن خیرین حامی معلولان خراسان شمالی هدف از تأسیس این انجمن را فراهم کردن بسترهای فیزیکی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای حضور بیشتر معلولان در جامعه بیان می‌کند.
غلامی با اشاره به عضویت 200 نفردر انجمن اظهار می‌دارد: با جذب خیرین وشناسایی معلولان می‌خواهیم یک ارتباط عزتمند بین خیرین ومعلولان ایجاد کنیم تا هم خدمات خیرین ارج پیدا کند و هم کرامت معلولان حفظ شود.
معاون فنی وعمرانی شهرداری بجنورد نیز درباره مناسب سازی درفضای شهری اذعان می‌کند: در پنج سال اخیر با ابلاغ دستورعمل قانون حمایت از معلولان در بحث مناسب سازی مسیرهای تردد برای افراد کم توان و ناتوان در تمام ساخت و سازهایی که شهرداری برای مصارف عمومی انجام می‌دهد، به صورت پررنگ‌تری لحاظ شده است
کشمیری ادامه می‌دهد: مشکل پیاده روهایی که در گذشته ساخته شده است و موانع و ناهمواری هایی دارد تا حدودی با ساخت سطح شیبدار و رمپ برطرف شده است.
وی درباره مناسب سازی پیاده روها برای نابینایان هم اظهارمی دارد: اصول هدایت نابینایان براساس مسیرهایی که توسط موزاییکهایی که برآمدگی های خاص و تعریف شده دارد و نابینا با لمس آن متوجه می‌شود که به تقاطع رسیده، در بعضی پیاده رو‌ها اجرا شده است.
کشمیری با اشاره به استیجاری بودن 70 درصد از دستگاه های دولتی و عدم مناسب سازی این ساختمانها برای تردد معلولان، تصریح می‌کند: اکنون در شهرهای خراسان شمالی ساختمانهای اداری نوساز برای تردد معلولان مناسب سازی می‌شود و همزمان با صدور پروانه ساخت، ادارات نوساز ملزم به ایجاد رمپ شده اند.
وی خاطرنشان می‌کند: در سه سال اخیر برای اصلاح این موارد 300 میلیون تومان بودجه پیش بینی و هزینه شده است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بجنورد هم در خصوص نبود وسایل حمل ونقل عمومی ویژه معلولان اظهار می‌دارد: درحال حاضر در کشور فقط اتوبوسها بی آرتی و متروها برای استفاده معلولان طراحی شده است.
ریاحی در ادامه می‌افزاید: خرید اتوبوسهای بی آرتی افزون برهزینه بالای آن نیازمند زیرسازی هایی از جمله ایستگاه وخطوط ویژه دارد که دراین شهرستان به دلیل نبود سرمایه و وجود خیابانهای کم عرض این اتوبوسها جایگاهی ندارند.
وی همچنین تصریح می‌کند: برای کارخانه های خودروسازی به دلیل تقاضای کم، طراحی اتوبوسهای شهری برای استفاده معلولان صرفه اقتصادی ندارد، از این رو اتوبوس شهری و تاکسی ویژه معلولان درکشور طراحی وعرضه نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: کار برای معلولان نیاز به سرمایه زیاد دارد و تمام زیرساختها باید درنظرگرفته شود تا بتوان شهری آرمانی برای کل مردم ساخت.


14 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی خراسان شمالی
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی شمار معلولان تحت پوشش بهزیستی استان را 14 هزار و 299 معلول ذکر می‌کند.
محمد قزی با بیان اینکه معلولان جسمی – حرکتی بیشترین معلولان تحت پوشش این نهاد را تشکیل می‌دهند، تعداد این معلولان را 5 هزارو559 نفر برمی شمارد.
وی همچنین سایر معلولیتها را به ترتیب 3 هزار و571 نفر معلول ذهنی، هزارو596 نفرناشنوا، هزارو296 نفر نابینا، هزارو40 نفر بیمار اعصاب و روان، 827 نفرچند معلولیتی و114 نفرمعلول ضایعه نخاعی بیان می‌کند که از این نهاد خدمات دریافت می‌کنند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان درادامه می‌افزاید: 600 نفر از این معلولان در مراکز روزانه و500 نفر در مراکز شبانه روزی بهزیستی استان نگهداری می‌شوند.
قزی با بیان اینکه 310 نفر به صورت خدمات توانبخشی درمنزل ویزیت می‌شوند، اضافه می‌کند: 3 هزار و257 نفر از معلولان هم ماهانه نسبت به بعد خانواده 500 تا 900 هزارریال مستمری از این نهاد دریافت می‌کنند.
وی برقراری مستمری ماهیانه ،پرداخت حق پرستاری به ضایعات نخاعی، پرداخت حق پرستاری به بیماری پی کی یو، تهیه وتامین اقلام توانبخشی نظیر ویلچر، عصـاو...، برنامه های ورزشی و فرهنگی و تفریحی، پیگیری مناسب سازی وبرگزاری جلسات مختلف با ارگانها، تهیه مسکن ،جهیزیه، کفن و دفن و پرداخت هزینه سوخت، پرداخت یارانه به 35 مرکز غیردولتی و برگزاری مناسبتها را از جمله خدمات بهزیستی به معلولان بیان می‌کند.
قزی همچنین پرداخت هزینه تحصیل دانش آموزان و دانشجویان معلول را از دیگر اقدامهای بهزیستی بیان می‌کند و می‌افزاید :درحال حاضر شهریه 220 نفر از معلولان دانشجو درمراکز غیردولتی وهزینه تحصیل 828 معلول دانش آموز توسط این ارگان پرداخت می‌شود.
این مسؤول با اشاره به اینکه 80 درصد از معلولان تحت پوشش بهزیستی بیمه هستند، اذعان می‌کند: صدور دفترچه درمانی و پرداخت هزینه های درمان از طریق بیمه های تکمیلی و ارایه خدمات توانبخشی رایگان به معلولان نیز از خدمات این ارگان به معلولان است.
وی پیگیری بحث اشتغال وتوانمندسازی معلولان را از دیگر اقدامهای سازمان بهزیستی بیان واذعان می‌کند: حداقل 3 درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه های دولتی وعمومی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند باید به معلولان اختصاص یابد و تاکنون از سال 84 تا 88، 100 معلول دردستگاه های دولتی به کار گرفته شده اند.
وی همچنین با بیان اینکه 100 میلیون ریال وام خود اشتغالی به معلولان اختصاص می‌یابد، از فعالیت چهار کارگاه حرفه آموزی برای توانمندسازی معلولان و سه کارگاه تولیدی حمایتی برای اشتغال و فروش محصولات معلولان خبر می‌دهد.
قزی تعداد معلولانی را که از ابتدای نهضت تامین مسکن از سال 89 تا 90 صاحب مسکن شده اند، 615 نفر ذکر می‌کند و می‌افزاید: درسال 91، 54 معلول و در سال 92 تاکنون 18 معلول با اعتباری بیش از 27 میلیارد و480 میلیون ریال صاحب مسکن شده اند و تا پایان سال جاری 50 واحد مسکونی دیگر نیزبه بهره برداری می‌رسد.
وی اولویت دریافت مسکن را شامل سرپرست معلول مجرد بالای 18 سال، زنان معلول مجرد بالای 35 سال و زنان سرپرست خانوار که بالای دو معلول دارند، بیان می‌کند.


کمک بهزیستی پاسخگوی نیاز معلولان نیست
معاون توانبخشی بهزیستی استان با بیان اینکه کمک بهزیستی به دلیل ازدیاد نوع خدمات پاسخگوی نیاز معلولان نیست، می‌افزاید: بیشتر معلولان ما از خانواده های آسیب پذیرند و درآمد ثابت ندارند و مشکلات خانواده نظیر استیجاری بودن منزل و... بر مشکلات آنان افزوده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *