شناسه خبر: 21293 منتشر شده در مورخ: 1399/4/23 ساعت: 00:01 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 23 تیر 1399

روزنامه دوشنبه 23 تیر 1399

عناوین امروز: آیین واگذاری ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی برگزار شد - مجلس یازدهم مظهر امید و انتظار مردم - چه سرفه‌ای نشانه کووید-۱۹ تلقی می‌شود؟ - ما انسانی توانمند میسازیم - سعی داریم مسابقات دوچرخه سواری در مناطق سفید برگزار شود - اثر انگشت قطع شده پای قولنامه

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 23 تیر 1399

21 ذی القعده  1441

13 جولای  2020

سال بیست و چهارم شماره  6461

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین.........

آیین واگذاری ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی برگزار شد

مجلس یازدهم مظهر امید و انتظار مردم

چه سرفه‌ای نشانه کووید-۱۹ تلقی می‌شود؟

ما انسانی توانمند میسازیم

سعی داریم مسابقات دوچرخه سواری در مناطق سفید برگزار شود

اثر انگشت قطع شده پای قولنامه

 

 

...........ویژه

* آیین واگذاری ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی برگزار شد

همزمان با چهلمین سال تاسیس سازمان بهزیستی کشور، آیین واگذاری همزمان ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی به افراد دارای معلولیت و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی در سراسر کشور توسط دکتر وحید قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور صبح روز یکشنبه در دومین روز از هفته بهزیستی بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر وحید قبادی دانا در آیین واگذاری واحدهای مسکونی گفت: از ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی، ۴۶۶ واحد مسکونی مربوط به خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول در خانواده و هزار و ۶۳۴ واحد دیگر نیز به سایر خانوارهای تحت پوشش دارای یک فرد معلول و همچنین زنان سرپرست خانوار هستند تعلق دارد.  

وی افزود: براساس برنامه مشترک با وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بسیج سازندگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان و انجمن خیرین مسکن ساز، متوسط متراژ واحدهای مسکونی ۷۵ متر خواهد بود که اعتبارات آن از منابع دولتی پیش بینی شده با تسهیلات بانکی ارزان قیمت از مبلغ ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان برای خانوارهای تحت پوشش و۱۰ تا ۶۰ میلیون تومان کمک بلاعوض بسته به شرایط خانوارها ساخته و تسهیل شده و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.  

رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد:عملیات ساخت در زمین های که خود افراد داشتند آغاز شده است البته اگر فردی فاقد زمین بود از سوی وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن زمین در اختیار آن قرار گرفته است.  

وی با اشاره به اینکه از ابتدای تاسیس سازمان بهزیستی تاکنون ۱۲۶ هزار واحد مسکونی تسهیل و در اختیار خانوارهای تحت پوشش قرار گرفته است تصریح کرد:۹۰ هزار از این تعداد واحد مسکونی از ابتدای تشکیل دولت یازدهم واگذار شده است. همچنین ۴۵ هزار واحد مسکونی دیگر در حال حاضر با پیشرفت های فیزیکی متفاوت در دست احداث است.

* نظام بودجه ریزی در آموزش و پرورش با نگاه استاندارد سازی، مناسب سازی، ظرفیت سازی و تعادل آفرینی

با حضور وزیر آموزش و پرورش، نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و اعضای شورای معاونین وزیرآموزش و پرورش نشست ویدئو کنفرانسی با مدیران کل استان ها و روسای مناطق آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر سید جواد حسینی در این نشست با تاکید بر اینکه در نظام مالی و برنامه و بودجه باید از سه اصل مهم پیروی نمود اظهار داشت: این سه اصل عبارتند از اصل کفایت که با تامین منابع مرتبط است، اصل عدالت که با تخصیص ارتباط دارد و اصل کارایی که به مصارف مربوط می شود.

معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس اصل کفایت یا تامین منابع در نطام تعلیم و تربیت، در درجه اول باید از دولت، رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه و وزیر محترم آموزش و پرورش تقدیر بعمل آورد اظهارداشت: بودجه 15 هزار میلیاردی آموزش و پرورش در سال 92 اکنون به بیش از 60 هزار میلیارد افزایش یافته است، سهم 9 درصد اعتبارات آموزش و پرورش از اعتبارات ملی به رقم قابل ملاحظه ای افزایش یافته است و در بودجه سال 99 بیشترین رشد به نظام تعلیم و تربیت مربوط می شود.

وی گفت: در این دولت  در سه فاز رتبه بندی معلمان اجرایی شده است، امتیازات فصل دهم ماده 51 قانون برنامه پنجم اجرایی شد، تخصیص بودجه آموزش و پرورش همیشه بالای 100 درصد و تا 110 درصد محقق شده است و حقوق از میانیگن یک میلیون و 200 هزار تومان به 6 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در نظام بودجه ریزی چند نکته وجود دارد که باید مورد نظر قرار گیرد اظهار داشت: اصل اول استاندارد سازی بودجه در حوزه آموزش و پرورش است که از این منظر ارتقاء سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی که در کشورهای پیشرفته تا 25 درصد نیز می رسد و سهم آموزش و پرورش از GDP  که باید به رقم 6 تا 7 درصد برسد دو شاخص مهم است که به رغم تمامی تلاش ها هنوز فاصله زیادی با استانداردها دارد.

معاون وزیر دومین اصل را ظرفیت سازی دانست و افزود:  همگان بر این امر واقف هستند که در هیچ کشوری آموزش و پرورش با تکیه صرف بر منابع دولتی نتوانسته است ارتقای کیفیت و اعتبار پیدا کند لذا ظرفیت های مشارکت در بخش های مختلف دولتی و عمومی از یک سو و مشارکت بخش خصوصی و مردمی از دیگر سو در نظام تامین منابع باید جدی گرفته شود.

وی گفت: ظرفیت بسیار مهم و قابل توجه برای اصل کفایت در تامین منابع در آموزش و پرورش مولد سازی دارایی های بی شمار و بالقوه است که باید به شکل جدی این لشگر بزرگ و بالقوه را به فعلیت درآورد و معجزه تامین منابع را به تماشا نشست.

حسینی سومین اصل در نظام بودجه ریزی که نیاز به اصلاح دارد را اصل تناسب سازی دانست و افزود: در این راستا تناسب بین هزینه های جاری و پرسنلی به هزینه های کیفیت بخشی و تناسب بین هزینه های جاری و عمرانی که در آموزش و پرورش پیشرفته 40 به 60 و در ایران 98 به 2 است نیاز به اصلاح جدی دارد.

وی افزود: همچنین تناسب بین پوشش تحصیلی و بودجه ازدیگر نکات مهم است.هم اکنون ما بیش از 92 درصد پوشش تحصیلی در تمام مقاطع را داریم و این در حالی است که بودجه موجود حداکثر 69 تا 70 درصد پوشش تحصیلی را کفایت می کند.

معاون وزیر چهارمین اصل در نظام بودجه ریزی که نیاز به اصلاح دارد را تعادل آفرینی در نظام بودجه ریزی دانست و افزود: جوهره اصلی سند تحول بنیادین ارتقای کیفیت و عدالت است و مهمترین مظهر عدالت و ظهور آن در نظام تعلیم و تربیت نظام بودجه ریزی است.

وی افزود: بر این اساس توجه به مناطق محروم، عشایری، مرزی، کم برخوردار، حواشی شهرها و مناطق و دانش آموزان لازم التوجه در نظام بودجه ریزی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

حسینی  با بیان اینکه یکی از محورهای عدالت بویژه عدالت ترجیحی، توجه به دانش آموزان استثنایی است که در اولویت نظام بودجه ریزی باید قرار گیرند اظهار داشت: در نظام های پیشرفته معمولا 5 تا 10 برابر هزینه های آموزش و پرورش استثنایی بیشتر از آموزش و پرورش عادی است و باید سرانه آموزش برای دانش آموزان با نیازهای ویژه به سمت این هدف شاخص جهت گیری نماید تا از این طریق به سمت عدالت ترجیحی گام های کیفی تر و موثر تری برداشته شود.

وی تاکید کرد: گرچه جای تقدیر است که در این دولت بودجه آموزش و پرورش استثنایی 7 برابر و بودجه ایاب و ذهاب 42 برابر  افزایش یافته است ولی متناسب با رشد 18 درصدی دانش آموزان از یک سوو نیاز آن ها به وسایل و امکانات که در طرح نهضت توان افزایی تجلی دارد از دیگر سو توجه بیشتر نظام بودجه ریزی برای این عزیزان را طلب می کند.

 

.......اخبار روز

* مجلس یازدهم مظهر امید و انتظار مردم است

رهبر انقلاب درارتباط تصویری با نمایندگان ملت درمجلس شورای اسلامی:

مجلس یازدهم«مظهر امید و انتظار مردم» است/اطمینان داریم همه مشکلات موجودقابل حل است ومجلس باید با اولویت‌بندی مسائل، پرهیز ازحاشیه‌سازی و نیز کار مخلصانه برای مردم درروند حل مشکلات،تأثیرمحسوس بگذارد.

«تورم، کاهش ارزش پول ملی، گرانی‌های بی‌منطق، مشکلات بنگاه‌های تولیدی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها» از جمله مسائلی است که سختی معیشت را بویژه برای طبقات پایین و متوسط به همراه آورده است/ایجاد هزاران شرکت دانش‌بنیان، اجرای صدها طرح زیربنایی، بهره‌برداری مستمر از طرح‌های جدید، پیشرفت‌های حیرت‌انگیز در صنایع نظامی و موفقیت‌های تحسین‌برانگیز در مسائل فضایی نتایج استفاده از بخشی از ظرفیت‌های بسیار قوی وگسترده در کشور است.

* علی ماهر معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا استان تهران:

تخت‌های بیمارستان‌های تهران در حال پرشدن است.

شاید مجبور شویم از بیمارستان‌های صحرایی استفاده کنیم.

* سی ان ان اعلام کرد:

حدود 40 درصد کرونایی‌ها هیچ نشانه‌ای ندارند و بطور خاموش، کرونا را گسترش میدهند.

* افزایش سقف انتقال کارت به کارت به 6 میلیون تومان اینترنتی: 3 میلیون تومان

طبق اعلام بانک مرکزی سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی، خودپردازها و کیوسک از مبلغ 3 میلیون تومان در هر شبانه‌ روز از مبدأ هر کارت به 6 میلیون تومان افزایش یابد.

همچنین سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت سازها (اینترنتی) از یک میلیون تومان به 3 میلیون تومان با حصول اطمینان از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیم کارت انجام دهنده تراکنش قابل افزایش است.

با توجه به خطرات ناشی از سوء استفاده‌های احتمالی در صورت عدم اعمال کنترل فوق، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نیست

.......آموزشی

*چه سرفه‌ای نشانه کووید-۱۹ تلقی می‌شود؟

 سرفه یکی از شایع‌ترین علائم بیماری کووید-۱۹ است اما چه زمانی سرفه را می‌توان نشانه این بیماری دانست؟

سرفه، تب و احساس خستگی از جمله علائم شایع بیماری کووید-۱۹ است و به همین دلیل بیمار احساس می‌کند که دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شده است.

تشخیص به موقع ابتلا به کووید-۱۹ به منظور پیشگیری از انتقال آن و جلوگیری از بروز دیگر پیامدهای آن حائز اهمیت است. یکی از راه‌ها، بررسی چگونگی سرفه کردن است تا مشخص شود سرفه از بیماری کووید-۱۹ نشأت گرفته یا عوامل و بیماری‌های دیگر موجب سرفه شده است.

سرفه ناشی از بیماری کووید-۱۹ خشک و مداوم است و فرد را دچار تنگی نفس می‌کند. به همین دلیل است که این بیماری بافت‌های ریه را تحریک می‌کند. با پیشرفت بیماری در بافت‌های آسیب دیده ریه مایع جمع می‌شود که در این شرایط فرد احساس تنگی نفس بیشتری را تجربه می‌کند زیرا بدن قادر به تامین اکسیژن مورد نیاز خود نیست.

به گفته متخصصان، سرفه‌های گاه به گاه نگران کننده نیست اما زمانیکه سرفه‌ها برای هفته‌ها ادامه پیدا کند، همراه با خون باشد، موجب تغییر رنگ خلط شده، با تب، احساس منگی و خستگی همراه باشد ضرورت دارد بیمار به پزشک مراجعه کند.

افراد ممکن است بر اثر شرایط و بیماری‌های دیگر و نه بیماری کووید-۱۹ دچار علائم سرفه شوند. سرفه مرطوب با خلط همراه است اما سرفه خشک مشابه با آنچه در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ مشاهده می‌شود با خلط همراه نیست و به طور معمول از قسمت پشت گلو آغاز می‌شود. همچنین در سرفه خشک مجرای تنفسی باز نمی‌شود و اغلب افراد این سرفه را آزاردهنده توصیف می‌کنند.

هرچند، ممکن است ابتدا سرفه خشک باشد و در نهایت به سرفه مرطوب تبدیل شود. این شرایط در بیماران مبتلا به ذات‌الریه مشاهده می‌شود که اغلب فرد دچار سرفه‌های خشک شده اما با پیشرفت بیماری کیسه‌های هوایی ریه با ترشحات التهابی پر شده و موجب بروز سرفه مرطوب می‌شود.

در صورتیکه برای بررسی وضعیت سلامت خود به پزشک مراجعه کنید معمولا این سوالات از شما پرسیده می‌شود:

- سرفه‌ چه مدت زمان به طول می‌انجامد؟

- شدت سرفه‌ در چه موقع از شبانه‌روز بیشتر است؟

- سرفه‌ با چه صدایی همراه است؟

- آیا سرفه موجب بروز علائمی از قبیل استفراغ، سرگیجه یا بی‌خوابی می‌شود؟

- و سرفه چه شدتی دارد؟ آیا در فعالیت‌های روزانه خلل ایجاد می‌کند؟

..........گفتگوی ویژه

* ما انسانی توانمند می سازیم:

مؤسسه توانمندسازی بچه های بارانی، نه تنها در امر تئاتر درمانی بلکه در امور دیگر نیز به یاری معلولان آمده است و دستی توانا دارد. حمید کیانیان در باره فعالیتهای دیگر مؤسسه می گوید: گروه موسیقی مؤسسه تا حال شش کنسرت موفق در برج میلاد،تهران و در حافظیه شیراز، مشهد، یزد و شاهرود داشته است. در کنار کلاسهای هنری تئاتر و موسیقی، مؤسسه آموزش صنایع دستی ایجاد کردیم و معلولانی که دوست داشتند به صورت رایگان آموزش می بینند. بعد از آموزش برای آنها سرمایه کار را تأمین می کنیم و بعد از تولید صنایع دستی خودمان محصولات را از آنها می خریم و بعد به دوستانی که استعداد ندارند یا اساسا توان تولید ندارند آموزش بازاریابی می دهیم و با راه اندازی غرفه های نمایشگاهی به آنها برای فروش اجناس دوستانشان، غرفه می دهیم. به این صورت دو قشر وارد بازار کار می شوند. یک عده تولید کننده می شوند و عده دیگری فروشنده. ما معلولی داریم که cp شماره هشت است که هر کس او را ببیند فکر می کند معلول ذهنی است حتی تکلم ندارد و بدنش لرزش دارد. تا قبل از کرونا که غرفه های نمایشگاهی ما باز بود این دوستمان تا ماهی یک میلیون و هفتصد درآمد داشت. یعنی به اندازه حداقل حقوق کارگری. در صورتیکه هیچ جایی امکان کار کردن برای او وجود نداشت. من ادعا می کنم که بچه های ما و کسانی که در این مؤسسه آموزش دیده اند پر نشاط ترین و پر انگیزه ترین و پر تلاشترین معلولان ایران هستند.

س: شما چند نفر از معلولان را در مؤسسه جذب کرده اید؟

ج: ما حدود 106 نفر عضو داریم که به دلیل محدودیت مکانی که داریم و مشکلات مالی، حدود 35-40 نفر آنها فعال هستند و بقیه منتظرند. چون امکانات برگزاری کلاس و جلب اساتید جدید و .. را نداریم. اساتید رشته موسیقی شامل استاد سنتور، دوتار، تنبک، دف، کاخان و پیانو هستند که همه از اساتید آزموده ای هستند که به بچه ها درس می دهند. در بخش تئاتر من خودم با بچه ها کار می کنم و همکارانی که در کنار من هستند. در صنایع دستی هم معلم بافندگی، چرم، قالی بافی ،گلیم و تابلو فرش داریم همچنین کلاس خوشنویسی داریم که یکی از بچه های ما بدون داشتن پنجه و آرنج الان استادی خوشنویسی را گرفته است و مشغول کار است. البته ما افراد خیر زیادی نداریم. چون ما ترحم آدمها را بر نمی انگیزیم. چون بچه های ما اینجا باید خوش تیپ و خوش لباس و تمیز و مرتب باشند. و خیرین وقتی وارد مؤسسه ما می شوند با یک معلول بدبخت و بیچاره که روی تخت افتاده و نیاز به کمک دارد مواجه نمی شوند و گمان می کنند اینها حالشان خیلی خوب است و به کمک احتیاج ندارند. در صورتیکه اینها به کمک نیاز دارند چون اینجا انسان ساخته می شود. اینجا یک انسان مصرف کننده ساخته نمی شود که مردم بخواهند به او پول بدهند. برای غذاا و حمامش یا پوشکی که استفاده می کند. ما دختری داشتیم که 24 سال روی تخت خوابیده بود حتی سرویس بهداشتی روی تخت انجام می شد الان خودش با ویلچر به دانشگاه می رود و بر می گردد. حتی خود بهزیستی به آسایشگاههایی که تنها کار نگهداری معلولان را انجام می دهند ماهیانه شهریه می دهد اما برای ما که به معلولان آموزش می دهیم و به این حد از توانمندی می رسانیم و آنها را وارد جامعه می کنیم تا دنبال زندگی و کار و شغل بروند حتی یک ریال هم کمک نمی کند.

س: استقبال مردم از کارهای هنری بچه ها چطور است؟

ج: استقبال در تئاترها و کنسرتها فوق العاده است. ما نمایشگاهی داشتیم که سه تا از بچه ها در آن یکی ویلچری ، یکی cp و دیگری فلج اطفال بود. خانمی از خیرین آمد کلی جنس خرید و بعد گفت شما که نوشته اید گروه تئاتر معلولان جسمی حرکتی ، اینها که معلول نیستند و اینها خیلی خوشگل و خوشحال هستند و جنس را پس داد و رفت. تفکر مردم نسبت به بچه های معلول در این حد خراب است و تصور می کنند آنها حتما باید بدبخت و بیچاره و روی تخت باشند و او جمعه ها به عیادت آنها برود و اصلا فکر نمی کنند که یک معلول بتواند کار کند یا زیبا و خوش لباس باشد. این فرهنگ جامعه ما بزرگترین سد جلوی کار ماست و بزرگترین آرمان و آرزوی ما شکستن این فرهنگ خراب و کهنه است تا معلولان ما بتوانند با خیال راحت در جامعه تردد کنند؛ کار کنند و مردم با اینها ارتباط بگیرند. به همین علت هم کارها و شغلهایی را برای آنها پیشنهاد می کنیم که در ارتباط رو در رو با مردم باشند. مثل تئاتر، موسیقی، بازاریابی، فروش صنایع دستی و تولید. ما در کنار این کارها قلعه هزار پله رودخان را را 5 ساعت صعود کردیم و این می توانست ثبت گینس شود ولی چون باید در آن زمان مبلغ 75 میلیون تومان می دادیم؛ به دوبی می رفتیم و مدارک می بردیم و ... این کار را انجام ندادیم. اما این کار ثبت رکوردهای ایران و آسیا شد و ما اولین معلولینی در جهان بودیم که 1200 پله را در فومن صعود کردیم و به آن قلعه رسیدیم. بچه های ما توانمندیشان را به خودشان و جامعه اثبات کرده اند.

س: بچه ها بیشتر از مشهد هستند؟

ج: همه بچه های مشهد هستند. یکی دو نفر هم از شهرهای اطراف داریم. اگر خدا بخواهد یکی از اهداف ما این است که برای اولین بار یک آموزشگاه تخصصی در دنیا در مشهد احداث کنیم که تمام آموزه های هنری را به طور رایگان در اختیار این بچه ها قرار دهد تا خود این افراد فرهنگ ساز جامعه باشند. اشتغال داشته باشند و درآمدزا باشند. اگر معلولی دارای مهارتهای نوشتاری باشد از خاطراتی که دارد، ارتباطش با مردم و از نوع زندگی کردنش، از به دنیا آمدنش و چگونه زندگی کردنش و بزرگ شدنش بهترین فیلمنامه ها و بهترین قصه ها و داستانها را می تواند بنویسد؛. بهترین موسیقیها را می تواند بسازد؛ بهترین فیلمها را می توان کارگردانی کند. چون خودش دردکشیده است. قرار است آموزشگاه را در سه فاز بسازیم یک فاز درمانی دارد که آب درمانی کاردرمانی و فیزیوتراپی است یکی از بزرگترین مشکلات ما در ایران این است که صبر می کنیم معلول بزرگ شود و بعد او را به کاردرمانی می بریم. در صورتیکه اگر در کودکی این درمانها را انجام دهد خیلی وضعیت بهتری خواهد داشت. ما اگر این فاز را بسازیم و به صورت رایگان این خدمات را ارائه دهیم خیلی از معلولینی که الان روی ویلچر هستند و با عصا راه می روند اگر از کودکی درمان شوند به این وسایل نیاز نخواهند داشت. فاز دوم آموزشگاه ایجاد سالنهای تئاتر، گالریهای آثار هنری و سالن همایش است که دوستان به صورت دائمی آثار هنریشان را در آنجا عرضه کنند و در آنجا نمایش بدهند و یک یک فروشگاه و نمایشگاه دائمی از آثارشان همیشه باشد. یک طبقه هم آموزشگاه برای آموزش کارهای هنری است. یک فاز هم قرار است یک زائرسرا مختص معلولان باشد که وقتی به مشهد برای زیارت می آیند بتوانند از آموزشهای ما هم استفاده کنند. و به صورت یک انسان توانمند به شهرشان برگردند نه به عنوان یک معلول زیارت رفته.

 

 

.........ورزشی

* سعی داریم مسابقات دوچرخه سواری در مناطق سفید برگزار شود

رئیس کمیته دوچرخه سواری نابینایان و معلولان گفت: ورزشکاران جانباز و معلول رشته دوچرخه سواری طبق برنامه فدراسیون در حال تمرین هستند و سعی می کنیم مسابقات را در مناطق سفید برگزار کنیم.

مهرداد صفرزاده در گفتگو با ایران سپید با اشاره به تمرینات دوچرخه سواران جانباز و معلول اظهار داشت: فعالیت های ورزشکاران معلول در حوزه دوچرخه سواری از یک سال گذشته زیر نظر فدراسیون دوچرخه سواری بوده  و برنامه های خوبی برای این ورزشکاران پارالمپیکی در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های فدراسیون این است که پارا دوچرخه سواران با ورزشکاران رده سنی جوانان تمرین و رقابت کنند تا هم ایجاد انگیزه باشد و هم از دانش مربیان مختلف بهره گیرند.

صفرزاده ادامه داد: شیوع ویروس کرونا در ایران تمامی مسابقات ورزشی را به حاشیه برده و فدراسیون دوچرخه سواری نیز بنا به توصیه مسئولان بهداشتی تمام دستور العملها را رعایت می کند. البته مسابقات استانی در جریان است و سعی داریم در مناطق سفید، مسابقات را برگزار کنیم.

صفرزاده در پاسخ به اعزام دوچرخه سواران به مسابقات پارالمپیک و مسابقات پارا آسیایی جوانان در بحرین گفت: رایزنی هایی با رئیس کمیته ملی المپیک داشتیم تا کمک‌های لازم برای اعزام ورزشکاران به المپیک و پارالمپیک از سوی این نهاد ورزشی انجام گیرد. با مسئولان پارالمپیک نیز باید جلساتی گذاشته شود تا شرایط اعزام به مسابقات پارا آسیایی جوانان فراهم شود.

وی در پایان در خصوص وضعیت تجهیزات دوچرخه سواران جانباز و معلول گفت: در بخش نابینایان که از دوچرخه های دو نفره استفاده می کنند، تعدادی دوچرخه از طرف فدراسیون نابینایان در اختیار ما قرار گرفته، اما در بخش معلولین و حتی افراد سالم، با کمبود دوچرخه مناسب روبرو هستیم.

امیر سرمدی

 

.........حوادث

* اثر انگشت قطع شده پای قولنامه!

خراسان نوشت: جوان ۳۴ ساله‌ای که به اتهام قتل صاحبخانه‌اش در مشهد با صدور دستورات ویژه‌ای دستگیر شد، درباره سرگذشت فلاکت بارش توضیحاتی ارائه داد.

وی در تشریح سرگذشت فلاکت بارش گفت: وارد ۲۰ سالگی شده بودم که با دختری نوجوان ازدواج کردم.دو سال نامزد بودیم، اما در همین مدت آرام آرام اختلافات من و همسرم شروع شد. بیکاری و بی‌پولی من به این اختلافات دامن می‌زد.

با وجود این، بعد از گذشت دو سال از برگزاری مراسم عقدکنان، بالاخره زندگی مشترک مان را در میان هیاهوی همین اختلافات آغاز کردیم. این در حالی بود که من به خاطر بیکاری آرام آرام به مصرف مواد مخدر روی آوردم و استعمال تفریحی آن را با دوستانم به صورت پنهانی آغاز کردم.

هنوز مدت کوتاهی از ازدواج مان نگذشته بود که همسرم باردار شد، ولی جنین هفت ماهه‌اش را سقط کرد. همین موضوع آتش اختلافات‌مان را شعله ور ساخت به گونه‌ای که شعله‌های سوزناک آن با نیش و کنایه‌ها و رفتارهای تحقیرآمیز اطرافیانم هر لحظه بیشتر زبانه می‌کشید.

در همین روزها، همسرم تقاضای طلاق داد و من هم با سوءاستفاده از این شرایط و به بهانه آرام شدن اعصاب و روانم، بیشتر به سوی مواد مخدر گرایش پیدا کردم.پدرم نیز که راه و چاره چگونگی دخالت در اختلافات خانوادگی را نمی‌دانست، برای گرفتن طلاق وساطت کرد تا این گونه به من کمک کند. بعد از ماجرای طلاق، همسرم به دنبال سرنوشت خودش رفت و من هم در مرداب مواد افیونی غرق شدم.

از سوی دیگر، پدرم برای آن که مرا از این شرایط روحی و روانی نجات بدهد، یک فروشگاه آجیل برایم راه اندازی کرد تا سرگرم کار و زندگی شوم. در میان مشتریانم دختری بود که هر بار به اتفاق مادرش برای خرید آجیل به فروشگاه می‌آمد. در این میان، عاشق «پریسا» شدم و به او دل باختم. اما وقتی از پدرم خواستم به خواستگاری آن دختر برود، به شدت با این خواسته ام مخالفت کرد چرا که معتقد بود اختلاف فرهنگی و اعتقادی شدیدی بین ما وجود دارد و این ازدواج در نهایت فرجامی نخواهد داشت. اما وقتی با اصرار و پافشاری‌های من رو به رو شد، تصمیم گرفت مرا در تنگنای مالی قرار بدهد، به همین دلیل کلید آجیل فروشی را از من گرفت و من باز هم بیکار شدم.

دیگر شب‌ها نیز به خانه نمی‌رفتم و اوقاتم را نزد دوستانم در پاتوق‌های استعمال مواد مخدر سپری می‌کردم. پدرم که اوضاع را این گونه دید و متوجه شد زندگی ام را به نابودی می‌کشانم، رضایت داد فقط به خواستگاری بیاید و دیگر کاری به کارم نداشته باشد.

خلاصه، من و پریسا ازدواج کردیم، اما اختلافات فرهنگی و اعتقادی بین خانواده‌ها شدت گرفت تا جایی که من مجبور شدم با اجاره یک زیرزمین در منطقه حاشیه شهر به طور مستقل زندگی کنم. این در حالی بود که هیچ کدام از اطرافیان من و همسرم به خاطر لجبازی با یکدیگر کمکی به ما نمی‌کردند.

در این شرایط مصرف مواد مخدر من نیز افزایش یافته بود و هر بار تصمیم به ترک اعتیاد می‌گرفتم نمی‌توانستم هزینه‌های آن را پرداخت کنم. سه بار در مراکز ترک اعتیاد بستری شدم، اما فقط چند روز دوام می‌آوردم.

با آن که چندین ماه اجاره خانه ام عقب افتاده بود، ولی من فقط سرگرم تامین هزینه‌های اعتیادم بودم و بیشتر اوقات را نیز در کنار برادرزنم به مصرف مواد می‌پرداختم. با خودم فکر می‌کردم کسی از وضعیت اعتیادم خبر ندارد، در حالی که خودم را گول می‌زدم و همه اطرافیانم از زندگی آشفته من اطلاع داشتند.

خلاصه، کار به جایی رسید که روزی با صاحبخانه به خاطر نپرداختن اجاره منزل دچار اختلاف شدیم و او قصد داشت مرا از خانه اش بیرون کند. اگرچه با وساطت یکی از بستگان دور صاحبخانه ام، قرار شد در همان جا اقامت کنم، اما وسوسه تصاحب منزل صاحبخانه رهایم نمی‌کرد چرا که احساس می‌کردم او کس و کاری ندارد و کسی پیگیر ماجرای گم شدن او نمی‌شود. به همین دلیل مهر سال ۹۷ او را با یک نقشه حساب شده کشتم و انگشت سبابه اش را قطع کردم. سپس اثر انگشت او را پای قولنامه جعلی زدم.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *