شناسه خبر: 21249 منتشر شده در مورخ: 1399/4/17 ساعت: 00:08 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 17 تیر 1399

روزنامه سه شنبه 17 تیر 1399

عناوین امروز: افزایش 20 میلیارد ریالی اعتبار خدمات حمایتی در سال جاری - بازگشایی مدارس از 15 شهریور - اشتغال ۵ هزار مددجوی بهزیستی در ایام شیوع کرونا - احتمال بازگشت برخی محدودیت های کرونایی به تهران - شیوه های نوین آموزشی نابینا ناشنوایان - شمیم گل‌ها در موسیقی ایرانی: مروری بر ۲۳ سال عطر‌افشانی نوابغ موسیقی ایران: «بخش دوم» - اردویی برای ملی پوشان نابینا در نظر نداریم - سرگذشت دختری که به خاطر ازدواج گول خورد

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 17 تیر 1399

15 ذی القعده  1441

7 جولای  2020

سال بیست و چهارم شماره 6456

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین ............

افزایش 20 میلیارد ریالی اعتبار خدمات حمایتی در سال جاری

بازگشایی مدارس از 15 شهریور

اشتغال ۵ هزار مددجوی بهزیستی در ایام شیوع کرونا

احتمال بازگشت برخی محدودیت های کرونایی به تهران

شیوه های نوین آموزشی نابینا ناشنوایان

شمیم گل‌ها در موسیقی ایرانی: مروری بر ۲۳ سال عطر‌افشانی نوابغ موسیقی ایران: «بخش دوم»

اردویی برای ملی پوشان نابینا در نظر نداریم

سرگذشت دختری که به خاطر ازدواج گول خورد

...........ویژه

* افزایش 20 میلیارد ریالی اعتبار خدمات حمایتی در سال جاری

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در سال گذشته 11 هزار پرونده خدمات حمایتی دانش آموزان با نیازهای ویژه مورد بررسی قرار گرفت که 7 هزار 864 مورد هزینه خدمات حمایتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه پرداخت شد. همچنین اعتبار خدمات حمایتی از 40 میلیارد ریال در سال 98 به 60 میلیارد ریال در سال جاری افزایش یافته است.

به گزارش ایران سپید دکتر سید جواد حسینی در نشست هم اندیشی ارائه خدمات حمایتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه  با بیان اینکه هزینه خدمات توانبخشی در 16 آیتم به دانش آموزان پرداخت می شود گفت: در سال گذشته هزینه های  22 مورد اندام مصنوعی، 253 مورد اورتز و پروتز،252 مورد تعمیر قطعات پروتز و کاشت حلزون، 17 مورد جراحی کاشت حلزون، 409 مورد خدمات بیمارستانی، 2444 مورد داروی مستمر، 242 مورد دندانپزشکی، 3 مورد ذره بین، 503 مورد سمعک، 11 مورد عصای سفید، 1653 مورد عینک، 535 مورد کفش و کفی طبی، 43 مورد کمک آموزشی بینایی، 55 مورد واکر، 249 مورد ویلچر و 1171 مورد پاراکلینیک به دانش آموزان با نیازهای ویژه پرداخت شده است.

حسینی ارائه خدمات توانبخشی  علاوه بر تعلیم و تربیت را یکی از وظایف  آموزش و پرورش استثنایی دانست و اظهار داشت: خدمات توانبخشی در قالب خدمات درون و برون مدرسه ای، بسته های توانبخشی و ارائه مشاوره در مراکز مشاوره و توانبخشی انجام میگیرد.

وی با بیان اینکه در سال 99 هزینه قابل پرداخت عینک، پروتز، کفش و داندان پزشکی افزایش یافته است اظهار داشت: در سال جاری 4 میلیون ریال بابت خرید عینک، 10 میلیون ریال جهت پروتز، 4میلیون ریال بابت خرید کفش و کفی طبی و 20 میلیون ریال جهت هزینه های دندانپزشکی پرداخت خواهد شد و برای اولین بار 60 میلیون ریال نیز بابت تعویض پردازشگر کاشت حلزون پرداخت خواهد شد.

حسینی در پایان خواستار اهتمام جدی استان ها در ارسال پرونده های خدمات توانبخشی به سازمان آموزش و پرورش استثنایی شد و افزود: دقت و سرعت در ارسال پرونده ها باید در دستور کار تمامی ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها قرار گیرد.

 

 

.........اخبار روز

* حاجی میرزایی: مدارس از ۱۵ شهریورماه بازگشایی می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش گفت: تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشایی مدارس از تاریخ ۱۵ شهریورماه است و ما تابع تصمیمات ستاد ملی هستیم./ ایرنا

* امیر دادرس: جنگنده‌های نیروی هوایی را متناسب با تهدیدات پیش رو مجهز می‌کنیم

جانشین فرمانده کل ارتش:

جنگنده‌های عرصه نظامی را باید متناسب با تهدیدات پیش‌رو مجهز کنیم چرا که توانمندی و دستاوردهای امروز کشور بسیار ارزشمند است.

 قادر به پاسخگویی به تهدیدات هستیم

 هواپیماهای بدون سرنشین به ناوگان هوایی کشور تحویل می‌شود.

* توزیع کارت آزمون دکتری از 23 تیر

سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال 1399 را اعلام کرد براین اساس کارت ورود به جلسه 23 تیرماه منتشر می شود.

* مدیر عامل سازمان بهشت زهرا:

میزان فوتی‌های کرونا در تهران با کل کشور قابل مقایسه نیست.

اعداد و ارقامی فعلی در ۷۵ روز گذشته بی‌سابقه بوده

 اوضاع، نگران‌کننده است؛ اگر رعایت نشود، تهران به شرایط سخت باز خواهد گشت.

 

.............گزارش خبری

* اشتغال ۵ هزار مددجوی بهزیستی در ایام شیوع کرونا/جبران خسارت ناشی از آسیب کرونا برای مراکز غیر دولتی بهزیستی

مدیر کل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور در وب کنفرانس خبری که بعد از ظهر روز (۱۵ تیرماه) برگزار شد، از تشکیل کارگروه صندوق فرصت های شغلی معلولان خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این صندوق به زودی به بهره برداری برسد.

به گزارش ایران سپید؛«رضا دهقان » ضمن اعلام این خبر،گفت: این صندوق به منظور برنامه ریزی برای اعطای تسهیلات به افراد دارای معلولیت طراحی شده است و اساسنامه راه اندازی آن نیز توسط دولت تصویب شده است. همچنین به دنبال طراحی کارکرد دیگری برای این صندوق هستیم تا محلی برای صدور گواهی ضمانت برای اخذ تسهیلات از بانک های معلولان باشد.

وی با اشاره به ماموریت ویژه رییس سازمان بهزیستی به اداره کل اشتغال و کارآفرینی در مهرماه سال گذشته گفت:براساس این مأموریت،موظف به هستیم با ‏نگاه و ظرفیت سازی جدید در حوزه اشتغال جامعه هدف بهزیستی، برای توسعه کارآفرینی و بهره گیری هدفمند از منابع موجود، برنامه ریزی کنیم و امیدواریم بتوانیم با این نگاه و روش جدید،در سطح کشور و در سطح جامعه هدف بهزیستی گام های مستمر و هدفمندی برای اشتغال و توانمندسازی جامعه هدف برداریم.

اعطای تسهیلات ۵۰ میلیونی به موسسات غیردولتی  

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی از اعطای تسهیلات بانکی به موسسات غیر دولتی که در پست‌های اداری، تخصصی و یا پشتیبانی خود از اعضای جامعه هدف بهزیستی بهره مند شوند،خبر داد و افزود: مبلغ این تسهیلات ۵۰ میلیون تومان است که با سود چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله و بر اساس  قوانین بانک مرکزی،اعطا می شود همچنین مشوق های بیمه ای نیز برای این کارفرمایان در نظر گرفته شده است.

اشتغال ۵هزار مددجوی بهزیستی در ایام کرونا

دهقان در خصوص اشتغال مددجویان بهزیستی در زمان شیوع کرونا نیز گفت:از همان ابتدا از کرونا به عنوان پاتک برای کرونا استفاده کردیم و در فضای مجازی پویشی راه اندازی کردیم و بر اساس اطلاعاتی که از سطح استان ها اعلام شد بالغ بر ۴۰۰ واحد تولیدی اشتغال ‏تولید ماسک و محصولات ضدعفونی توسط واحدهای جامعه هدف راه اندازی شد و بالغ بر ۵ هزار نفر شاغل شدند. در شرایطی که کرونا باعث تعطیلی کسب و کار شده بود مثل برخی از هموطنان عزیز ما که جهادی وارد کار شدند، در جامعه ‏هدف بهزیستی هم واحدهای اشتغالی که فعال بودند یا ظرفیت فعال سازی مجدد را داشتند وارد میدان شدند و ۵ هزار نفر از جامعه هدف ‏و خانواده های آنها تولید محصولات در حوزه مبارزه با کرونا را صورت دادند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که کرونا به صورت پاندمی شیوع پیدا کرد و امیدواریم زود بر طرف شود ولی با سناریوی وجود کرونا برای زمان ‏محدود مواجه هستیم و باید رویکردمان را در اشتغال با لحاظ کرونا تغییر دهیم.

دهقان تصریح کرد: البته برخی فرصت های شغلی ما برای مقابله با کرونا فعال هستند و برخی زمینه ها و برنامه های شغلی ما تحت الشعاع قرار گرفتند ‏ولی در حال رایزنی هستیم و با کارفرماهای بزرگ کشور وارد تعامل شدیم و با دستگاه‌های اجرایی مختلف در قسمت‌های مختلف ‏کشوری و استانی در حال تعامل هستیم و سعی می‌کنیم که بازار کسب و کار را در حوزه بهزیستی کمتر تحت تاثیر این بیماری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در موضوع توزیع ماسک در سطح مراکز عمومی نیز مکاتبه‌ای با شهرداری داشتیم و واحدهای تولیدی ما کار کردند و الان هم فرصت ‏عرضه ماسک در مراکز حمل و نقل عمومی فراهم هست و جامعه هدف ما این آمادگی را دارند که این کار را انجام دهند و با مسئولان سازمان ‏اتوبوسرانی و حمل و نقل و پایانه ها مکاتبه انجام شد برای استقرار  اعضای تحت پوشش بهزیستی برای عرضه ماسک در مراکز مربوط ‏به حمل و نقل عمومی همین روال را برای سایر استان ها و شهرهایی که جامعه هدف قرار دادیم تا از این الگوی شهر تهران بهره‌مند شوند. امیدوارم حداقل آسیب را در فرصت های شغلی جامعه هدف بهزیستی داشته باشیم چرا که آنها از آسیب پذیری بالاتری برخوردار هستند و امنیت شغلی کمتری ‏دارند و نگاه مثبت تر کارفرمایان را می‌طلبد و امیدوارم این اتفاق خوب بیفتد.

جبران خسارت ناشی از کرونا برای مراکز غیردولتی بهزیستی

دهقان با اشاره به لزوم  جبران خسارت ناشی از کرونا  در مشاغل آسیب دیده و بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا نیز گفت:مراکز نگهداری از افراد دارای معلولیت، مراکز نگهداری فرزندان بهزیستی،مهد های کودک‌،مراکز ترک اعتیاد و تمامی مراکزی که مجوز فعالیت خود را از بهزیستی دریافت کرده  اند، در واقع مراکز غیردولتی وابسته به بهزیستی به شمار می روند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، می توانند از تسهیلات کمک به بنگاه‌های آسیب دیده بهره مند شوند.

وی گفت:تمامی افرادی که در این موسسات به دلایل ناشی از کرونا، از کار بیکار شده اند نیز می‌توانند بیمه بیکاری درخواست کنند.همچنین همکاران ما در مهد های کودک نیز صاحبان  مشاغلی هستند که از کرونا آسیب دیده اند، بنابراین می توانند برای دریافت تسهیلات اقدام نمایند.

دهقان افزود: این مسئله از سوی دفتر بودجه و دفتر موسسات غیردولتی تایید شده و متقاضیان از طریق ثبت درخواست در سامانه کارا، به ازای هر نفر ۱۲ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

 

..........گفتگوی ویژه

* شیوه های نوین آموزشی نابینا ناشنوایان: افرادی که دو معلولیت نابینایی و ناشنوایی را همزمان تجربه می کنند شرایط و ویژگیهای متفاوتی دارند. برای آشنایی با نیازهای این گروه با اشرف کریمی، معلم بازنشسته آموزش و پرورش استثنایی گفتگویی داشتیم.کریمی یک دوره آموزشی نیز در مدرسه پرکینز آمریکا درباره کودکان نابینا، ناشنوا گذرانده است. از او می پرسم: شیوه های آموزشی کودکان نابینا، ناشنوا از گذشته تا کنون چه تغییراتی داشته است؟ پاسخ می دهد: این آموزشها از آمریکا شروع شد و اولین کسی که نابینا ناشنوا بود خانمی بود به نام لورا بریجمن که از خانواده ای پرجمعیت و کارگری در آمریکا آمده بود. هرچند  مؤسس مدرسه پرکینز، این مدرسه را برای نابینایان درست کرده بود ولی لورا را هم پذیرفت و با شیوه هایی آموزش او را شروع کرد. بعد از گذشت چند سال هلن کلر هشت ساله وارد سیستم آموزشی شد که به کمک معلم خودش آموزش دید. ما معمولا هلن کلر را به عنوان اولین فرد نابینا ناشنوا می شناسیم که آموزش دیده است این به دلایل متفاوت است. هلن کلر خانواده متمولی داشت؛ چهره زیباتری داشت و کارش را تا دانشگاه ادامه داد نوشت و آثاری از خودش به جای گذاشت و فعالیتهای اجتماعی زیادی داشت و به این ترتیب عنصر معروفی شد. شیوه ای که معلم هلن ، او را با آن آموزش می داد امروزه منسوخ شده است. هلن کلر نه می شنید و نه می دید. کاملا ناشنوا و نابینا بود. معلمش "آن سولیوان" سعی کرد به هلن بفهماند که هر چیزی اسمی دارد و او را نسبت به این موضوع شرطی کرد و بعد برای اینکه تلفظها را به او یاد بدهد با روشی به نام تادوما که گذاشتن انگشتان روی لب بالایی ،لب پایینی و بینی است کلمه ها را به او یاد داد تا اینکه پیشرفت کرد و ادامه داد. البته هلن کلر دختر باهوشی هم بود و تصاعدی پیشرفت می کرد. اما شیوه های آموزشی که امروزه گسترش یافته کاملا متمایز است. روش تادوما منسوخ شده و با شیوه های دیگری شرطی سازی و اینکه هر چیز اسمی دارد را به فرد یاد بدهند که از طریق اشیاء واقعی و تصاویر و سمبلهای آنها و بعد بریل آموزی اتفاق می افتد.

س: آیا این روزها فنآوری می تواند کمک بیشتری به این افراد داشته باشد؟

ج: وقتی از افراد نابینا ناشنوا صحبت می کنیم باید طیفی را در نظر بگیریم که طبق تعریف جهانی چهار گروه از افراد را شامل می شود. گروه اول افرادی که کاملا ناشنوا و کاملا نابینا هستند. مانند هلن کلر و لورا بریجمن. دوم افرادی که کم بینا و کم شنوا هستند که بسیار زیاد هستند. گروه سوم افرادی که کاملا نابینا و کم شنوا هستند و گروه چهارم افرادی که کاملا ناشنوا و کم بینا هستند. یعنی وقتی می گوییم نابینا ناشنوا فکر نکنیم کسی مثل هلن کلر یا لورا بریجمن است. بلکه ممکن است فرد در سه دسته دیگر قرار داشته باشد. حالا چرا اینطور است؟ واقعیت این است که وقتی فردی کم بینا کم شنوا می شود آسیبی دیده است که با روشهای معمول نمی توان با او رفتار کرد. به او آموزش داد و ارتباط برقرار کرد. این خلأ آموزش و پرورش استثنایی در کشور ماست و چیزی است که من دنبالش هستم تا آن را الگوسازی و مدلسازی کنم. الان از بچه هایی که در مدارس ناشنوایان یا در مدارس نابینایان هستند. بسیاری آسیب دیگری هم دارند. منظورم از نظر شنوایی یا بینایی است. این وقتی در کنار مشکلات شناختی قرار بگیرد کار را مشکلتر هم می کند. اینکه فنآوری این روزها به این افراد کمک می کند یا نه به این بستگی دارد که فرد در کجا قرار گرفته باشد. اگر کاملا نابینا و کاملا ناشنوا باشد فنآوری می خواهد برای او چه کاری انجام دهد به غیر از استفاده از نت تیکر که وقتی آموزشها را با روشها و راهبردهایی که وجود دارد  گذراند و به سطحی رسید که سواد خواندن و نوشتن و سواد ارتباطی داشت حالا برای خواندن متنها می تواند از بریل و نت تیکر استفاده کند. یا مثلا کاشت حلزون یک نوع فنآوری است که ممکن است انجام کاشت در کودکی به او کمک کرده باشد تا بتواند چیزهایی را بشنود. از نظر آموزشی فنآوریهای امروزه کمی کار معلم را راحت تر کرده است چون ابزارهای تولید محتوا و نمادهایی که برای ارتباط با کودک ساخته می شود را تولید می کند. اگرچه هنوز هم خیلی از این موارد دست ساز است پس بعد از آموزشهای اولیه اگر فرد به سواد به معنای خواندن و نوشتن رسیده باشد می تواند از فنآوریهای ارتباطی برای گسترش ارتباط خودش و رساندن پیام خودش استفاده کند.

 

.........ِ.سلامت و بهداشت

* احتمال بازگشت برخی محدودیت های کرونایی به تهران: معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: در وضعیت تهران هنوز تغییری مشاهده نشده است، اما با این روند رشد بیماری، پیش بینی می‌شود برخی از محدودیت‌ها مجددا باز گردد.

به نقل از مهر، محسن فرهادی، با اشاره به افزایش آمار کرونا، اظهار داشت: با مصوبه ستاد ملی کرونا، محدودیت‌های استانی و شهرستانی دیده می‌شود و این اختیار به استانداران و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی داده شده که مطابق شرایط هر منطقه در خصوص محدودیت‌ها تصمیم گیری کنند.

وی ادامه داد: در استان‌هایی که وضعیت زرد، نارنجی و یا قرمز دارند به ناچار و متأسفانه متناسب با وضعیت هر منطقه، فعالیت مراکز آموزشی و تالارهای پذیرایی، استخرهای سرپوشیده و آرایشگاه‌های زنانه ممنوع شده است.

فرهادی به وضعیت کرونا در تهران اشاره کرد و گفت: با این روند رشد بیماری پیش بینی می‌شود که برخی از محدودیت‌ها مجدداً باز گردد.

ترس کرونایی‌ها از اَنگ و پنهان کردن بیماری:یک متخصص روانشناسی سلامت با اشاره به اینکه استرس و اضطراب هم در ایجاد بیماری و هم در بهبود بیماری نقش بسزایی دارد، گفت: یکی از مشکلات موجود برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا، انگ اجتماعی است که به آنها زده می‌شود؛ این موضوع باعث می‌شود اگر فردی به کرونا مبتلا شد بیماری خود را پنهان کند که در این حالت ممکن است بیماری افزایش یابد.

به نقل از ایسنا: امین رفیعی‌پور، با بیان اینکه به طور کلی عوامل زیستی، روانی و اجتماعی در ایجاد، انتشار و بهبود بیماری دخیل هستند، اظهار کرد: استرس و اضطراب هم در ایجاد بیماری و هم در بهبود بیماری نقش بسزایی دارد؛ بخش‌های متعددی مانند سیستم عصبی،‌ سیستم روانی، سیستم ایمنی و غدد داخلی مهم‌ترین بخش‌های تنظیم‌کننده بدن هستند که هریک از آنها هنگام بروز مشکل جسمانی وظایفی را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه روان انسان در مدیریت بیماری و افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است، درباره تاثیر مشکلات روانی مانند استرس و اضطراب در عود بیماری کرونا توضیحاتی ارائه داد و گفت: از نظر روانشناختی زمانی که سطح استرس افزایش یابد بالطبع سیستم ایمنی بدن کاهش می‌یابد که ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن موجب افزایش آسیب‌زایی بیماری خواهد شد. در واقع هنگام افزایش استرس، بدن در وضعیت هشدار قرار می‌گیرد که اگر میزان استرس به مقدار قابل توجهی در بدن بالا باشد میزان کورتیزول بدن افزایش می‌یابد.

این متخصص روانشناسی سلامت معتقد است که به طور کلی افزایش نشاط، شادی و شادکامی موجب بهبودی روند بیماری خواهد شد و این یعنی هنگام بیماری باید استرس و اضطراب فرد مدیریت شود، در این مسیر می‌توان از طریق مدیتیشن (تسلط بر ذهن)، شوخ طبعی و افزایش نشاط و... میزان استرس فرد مبتلا را مدیریت کرد تا سیستم ایمنی فرد بیمار فعال‌تر و مقابله با بیماری سریع‌تر و راحت‌تر شود.

وی با بیان اینکه حمایت خانواده در بهبودی بیماری فرد نیز بسیار موثر است، تاکید کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات موجود برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا، انگ اجتماعی است که به آنها زده می‌شود؛ این موضوع باعث می‌شود اگر فردی به کرونا مبتلا شد بیماری خود را پنهان کند که در این حالت ممکن است بیماری افزایش یابد، لذا باید تاثیر سیستم حمایتی و آموزش‌های.

رفیعی‌پور در ادامه به فعالیت این سازمان در راستای ارتقای سلامت روان بیماران مبتلا به کرونا اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در حال حاضر در راستای بهبود بیماری‌های جسمانی و حتی در زمینه پیشگیری از روانشناسان بهره‌گیری می‌شود. باتوجه به تاثیر سلامت روان و داشتن روحیه در بهبود بیماری کرونا، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با سامانه ۴۰۳۰ همکاری داشته است.

 

...............آهنگ و درنگ

* شمیم گل‌ها در موسیقی ایرانی: مروری بر ۲۳ سال عطر‌افشانی نوابغ موسیقی ایران: «بخش دوم»: در شماره گذشته، مختصری در باره چگونگی شکلگیری گل‌ها نوشتیم و با بنیان‌گذار مجموعه یعنی داود پیرنیا آشنا شدیم. همچنین در اولین باغچه این گلستان، گل‌های جاویدان، درنگی کوتاه کردیم. این شماره را با نگاهی به نام‌آشنا‌ترین بخش از برنامه گل‌ها یعنی گل‌های رنگارنگ آغاز می‌کنیم.

همانطور که پیش‌تر گفته شد، پخش «گل‌های جاویدان» از رادیو در سال 1335 آغاز شد و به‌تدریج این اندیشه به ذهن پیرنیا راه یافت که «موسیقی ضربی» ایران هم باید در برنامه‌ی «گل‌ها» جایی داشته باشد‌، بخصوص که ترانه‌ها و تصنیف‌هایی که در رادیو ساخته و پخش می‌شد، غالبا تحت تأثیر و نفوذ موسیقی بیگانه و فاقد اصالت کافی بود. از طرفی تشکیل ارکستری از هنرمندان صاحب‌نام که بتوانند نظر او را اجرا کنند، به تأمین بودجه‌ نیاز داشت که از توانایی «اداره کل انتشارات و رادیو» آن زمان خارج بود.

پیرنیا با تلاش بسیار زیاد موفق شد، نظر مقامات «سازمان برنامه و بودجه» را به اهمیت موضوع جلب و اعتباری برای این کار دریافت کند و به این ترتیب ارکستر«گل‌ها» تشکیل شد و برنامه‌ی «گل‌های رنگارنگ» حاصل این تلاش بود. برنامه با موسیقی ضربی و آهنگ بی‌کلام آغاز می‌شد. سپس گوینده بر روی این آهنگ چند شعر می‌خواند.

در پایان هم آهنگ با کلام به وسیله‌ی خواننده همراه با ارکستر اجرا می‌شد.

شاید بتوان گفت مهم‌ترین انگیزه‌ی پیرنیا از ساخت سری برنامه‌های “گلهای رنگارنگ”، نزدیک‌تر کردن فضای برنامه‌ی گل‌ها با سطح سلیقه‌ی عمومی جامعه بود. در واقع شنوندگان رادیو گلها، طیف وسیعی از جامعه را تشکیل می‌دادند که از تحصیل‌کردگان و روشنفکران تا عامه‌ی مردم را شامل‌می‌شدند. به‌این ترتیب پیرنیا به فراست دریافت که با وجود اقبال گسترده‌ی عموم به این برنامه، بهتر است مضامین آن‌ متنوع‌تر شده و علاوه بر آواز کلاسیک و شعر فارسی، شعر مدرن و تصنیف هم به برنامه اضافه شود. به این ترتیب گلهای رنگارنگ سرآغاز همکاری پیرنیا با طیف وسیعی از هنرمندان آن زمان بود. از شاعران معاصر چون “رهی معیری”، “سیمین بهبهانی” و “بیژن ترقی” گرفته تا خوانندگانی چون “شجریان”،  “گلپایگانی” و “سیما بینا”. گلهای رنگارنگ در ۴۸۱ برنامه‌ که از شماره ۱۰۰ و با شعر مولوی آغاز شد، با همیاری نوازندگان بنامی همچون “روح الله خالقی”، “مهدی خالدی”، “علی تجویدی”، “پرویز یاحقی”، “حسین یاحقی” و “همایون خرم”، ترکیبی ماندگار از شعر و موسیقی کلاسیک و مدرن را به‌وجود آورد.

ذائقه شنونده ایرانی قدم به قدم با پیرنیا پیش می‌رفت و هر روز با سبک و سیاق و طعم تازه‌ای آشنا می‌شد. کسی نمی‌داند پیرنیا در کدام مکتب درس مدیریت رسانه را فرا گرفته بود. حتی کسی درست نمی‌داند چگونه و در چه شرایطی به رادیو وارد شده بود اما آنچه همه منتقدان بر آن صحه می‌گذارند این است که این برنامه‌ساز خلاق، با نبوغ ذاتی خود، نردبانی از نغمه و نوا را بنا نهاده و سلیقه مخاطبانش را پله پله ارتقا بخشیده است.


..............ورزشی

* اردویی برای ملی پوشان نابینا در نظر نداریم

رئیس فدراسیون نابینایان و کم بینایان گفت: معلولین و نابینایان شرایط بسیار خاصی دارند و باید فضای ویژه ای را برای آنها تدارک دید. چون آنها با لامسه کار می کنند و برخوردشان با اجسام بیرونی زیاد است.

محمدرضا مظلومی، رئیس فدراسیون نابینایان در رابطه با وضعیت آمادگی الهه قلی فلاح پارا اسکیباز کشور گفت: قلی فلاح در گذشته اسکیت سوار بوده و بر همین اساس توانست وارد رشته اسکی شود، کمیته ملی پارالمپیک برای او اردوهای متنوع و مختلفی برگزار کرد. قلی فلاح با توجه به این که نابینای مطلق بود، خیلی خوب توانست کار خود را به نحو احسنت انجام دهد. او به عنوان شجاع ترین ورزشکار پارالمپیکی جهان دست پیدا کرد چون یک نابینا توانسته بود 10 کیلومتر با راهنما اسکی کند.

وی ادامه داد: در همین راستا از او قدردانی و برای فراهم آوردن تجهیزات نیز کمک کردیم. در حال حاضر، قلی فلاح تمرینات بدنسازی و اسکیت خود را انجام می دهد تا در صورت فراهم بودن شرایط، بتواند در اردوهای ملی حضور داشته باشد. با توجه به اینکه او زیر نظر کمیته پارالمپیک کار می کند، باید به اردوهای این کمیته بپیوندد.

مظلومی اظهار داشت: معلولین و نابینایان شرایط بسیار خاصی دارند و باید فضای ویژه ای را برای آنها تدارک دید. چون آنها با لامسه کار می کنند و برخوردشان با اجسام بیرونی زیاد است. یک دانشگاه در گیلان در حال آماده کردن دستورالعمل‌هایی مختص معلولین است تا آنها را در اختیار ستاد مبارزه با کرونا قرار دهیم و بتوانیم با توجه به شرایط خودمان فعالیت کنیم.

رئیس فدراسیون نابینایان عنوان کرد: از آنجا که معلولین اصولاً بیشتر آسیب پذیر هستند، فعلاً برنامه ای برای برگزاری اردو برای ملی پوشان رشته های مختلف نداریم. در حال حاضر، ملی پوشان از طریق فضای مجازی با مربیان خود در ارتباط هستند و تمرین می کنند و مسابقات شطرنج، آمادگی جسمانی و ... را برایشان به صورت آنلاین برگزار می کنیم. حتی وقتی در منزل تمرین می کنند و برای ما ویدئو می فرستند، به عنوان تشویق جوایزی را به آنها اهدا می کنیم.

 

 

.............حوادث

* النگوهایم را به او دادم تا خرج خرید گل و هدیه برای مراسم خواستگاری من کند/ طلاها را برداشت و رفت

خراسان نوشت: دروغ گفتم! می‌ترسیدم اگر ماجرای عشق و عاشقی من لو برود، دیگر نتوانم به چهره پدر و مادرم نگاه کنم. از سوی دیگر هم فریب حیله گری و چرب زبانی‌های «متین» را خورده بودم و او به بهانه خواستگاری، النگوهای طلایم را گرفته بود. دیگر چاره‌ای نداشتم جز آن که داستان ساختگی زورگیری را برای مادرم بازگو کنم، اما نمی‌دانستم او از زورگیر خیالی شکایت می‌کند و من این گونه در مخمصه پلیس می‌افتم و ...

این‌ها بخشی از اظهارات دختر ۱۷ ساله‌ای است که پس از حضور در کلانتری، ادعا می‌کرد یک زورگیر جوان طلاهایش را به زور از دستش خارج کرده است. این دختر وقتی در برابر سوالات تخصصی افسران زبده دایره تجسس قرار گرفت، نه تنها نتوانست مشخصات ظاهری زورگیر مورد ادعایش را ترسیم کند بلکه درباره چگونگی وقوع سرقت نیز به تناقض گویی افتاد و متوجه شد که افسران تجسس ادعاهایش را باور ندارند و ...

در این هنگام دختر نوجوان به دستور سرگرد جعفر عامری (رئیس کلانتری سپاد) به دایره مشاوره و مددکاری اجتماعی هدایت شد و زمانی که با سخنان مشاور اطمینان خاطر یافت که بیان حقیقت به نفع خودش است، در تشریح این ماجرا به کارشناس اجتماعی کلانتری گفت: حدود یک سال قبل زمانی که از بازار در حال بازگشت به خانه بودم، ناگهان «متین» را مقابل خودم دیدم. او از مدت‌ها قبل مرا زیر نظر داشت و گاهی تعقیبم می‌کرد. احساس می‌کردم به من علاقه دارد. با وجود این توجهی به حضور او نکردم و وارد کوچه شدم. در آن ساعت روز، کوچه محل زندگی ما کاملا خلوت بود. متین تکه کاغذی که روی آن شماره تلفنش را نوشته بود به طرفم دراز کرد، من هم ناخودآگاه برگه را از او قاپیدم و در حالی که ضربان قلبم تندتر می‌زد وارد حیاط شدم، ولی وسوسه عجیبی به جانم افتاده بود، به همین خاطر بارها به آن شماره تلفن نگاه کردم و بالاخره با او تماس گرفتم. این گونه بود که ارتباط تلفنی من و متین آغاز شد. هرچه بیشتر با او صحبت می‌کردم به همان اندازه علاقه ام به متین زیادتر می‌شد. او مدام از زیبایی‌های من سخن می‌گفت و من هم خام چرب زبانی هایش می‌شدم و در رویاهایم او را ناجی خودم می‌پنداشتم تا مرا از زندگی در یک خانواده آشفته نجات دهد، چرا که پدرم مردی معتاد بود و همواره پای بساطش می‌نشست. مادرم نیز کارگر منازل مردم بود و من باید به عنوان فرزند بزرگ خانواده از دیگر خواهران و برادرانم مراقبت می‌کردم. به همین دلیل در آرزوی ازدواج با متین لحظه شماری می‌کردم تا از این سختی‌ها و مشقت‌های خانوادگی رها شوم و برای خودم زندگی مستقلی تشکیل بدهم.

در واقع، او را در افکار خودم مردی تصور می‌کردم که می‌تواند تکیه گاه محکمی در زندگی ام باشد. خلاصه، این ارتباط‌های تلفنی خیلی زود به دیدارهای حضوری کشید، ولی متین مشکلات مالی را بهانه کرد و به خواستگاری ام نمی‌آمد. تا این که چند روز قبل از من خواست برای یک ملاقات ضروری با هم قرار بگذاریم، ولی من که دیگر به خاطر همین عشق و عاشقی‌های خیابانی ترک تحصیل کرده بودم، بهانه‌ای برای خروج از خانه نداشتم و رفتن سر قرار برایم دشوار بود، اما با اصرارهای متین نقشه‌ای کشیدم و به بهانه رفتن به منزل خاله ام که در محله ما سکونت داشت، از مادرم اجازه گرفتم و به محل قرار با متین رفتم. او مانند همیشه از دلتنگی هایش سخن گفت و سپس با چرب زبانی از من خواست النگوهایم را برای فروش به او بدهم که بتواند مقدمات مراسم خواستگاری مانند خرید گل و شیرینی و حلقه ازدواج را فراهم کند. من هم که حرف هایش را باور کرده بودم نگاهی به النگوهایم انداختم و آن‌ها را از دستم بیرون کشیدم چرا که با خودم می‌اندیشیدم اگرچه آن‌ها را مادرم با کارگری در منازل مردم برایم خریده است، اما من هم برای آینده ام هزینه می‌کنم، ولی از آن روز به بعد دیگر متین به تلفن هایم پاسخ نداد تا این که مادرم متوجه نبودن النگوهایم شد و من از ترس این که ماجرای عشق و عاشقی ام لو برود، داستان زورگیری را برایش بازگو کردم. او هم که برای خرید النگوها ماه‌های زیادی را عرق ریخته بود، بی درنگ به کلانتری آمد و شکایت کرد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *