شناسه خبر: 21179 منتشر شده در مورخ: 1399/4/10 ساعت: 00:05 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 10 تیر 1399

روزنامه سه شنبه 10 تیر 1399

عناوین امروز: واریز کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان تحت پوشش - کدام مستاجرین مشمول سقف نرخ‌های مصوب اجاره‌بها می‌شوند - با کانون پرورش فکری فراگیر شیراز آشنا شوید - موارد شدید کووید ۱۹ مشکلات مغزی و روانی به همراه دارد - شمیم گل‌ها در موسیقی ایرانی: مروری بر ۲۳ سال عطر‌افشانی نوابغ موسیقی ایران - استقبال بی نظیر از اولین وبینار شطرنج نابینایان - 50 میلیون تومان دستمزد برای ماشین دزدی

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 10 تیر 1399

8 ذی القعده  1441

30 جون 2020

سال بیست و چهارم شماره 6450

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین ..............

واریز کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان تحت پوشش

کدام مستاجرین مشمول سقف نرخ‌های مصوب اجاره‌بها می‌شوند

با کانون پرورش فکری فراگیر شیراز آشنا شوید

موارد شدید کووید ۱۹ مشکلات مغزی و روانی به همراه دارد

شمیم گل‌ها در موسیقی ایرانی: مروری بر ۲۳ سال عطر‌افشانی نوابغ موسیقی ایران

استقبال بی نظیر از اولین وبینار شطرنج نابینایان

50 میلیون تومان دستمزد برای ماشین دزدی

..........ویژه

* واریز کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان تحت پوشش

رئیس سازمان بهزیستی کشور از واریز کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان تحت پوشش بهزیستی که شاغل به تحصیل در دانشگاه های دولتی هستند، خبر داد. وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در جمع خبرنگاران گفت: با هدف توانمندی سازی دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کمک هزینه تحصیلی به کسانی که در دانشگاه های دولتی مشغول به تحصیل هستند، پرداخت شد.

وی ادامه داد: برای دانشجویان کاردانی پیوسته و ناپیوسته مبلغ ۴۰۰ هزار تومان، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ۶۰۰ هزار تومان، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد یک میلیون تومان و برای دانشجویان دکترا مبلغ دو میلیون تومان به عنوان کمک هزینه تحصیلی در ترم جاری پرداخت شد.

قبادی دانا اضافه کرد: این کار به منظور تشویق مددجویان برای تلاش جهت قبول شدن در دانشگاه های دولتی پرداخت شده است و در مجموع ۲۹۱۹ نفر از کسانی که تحت پوشش بهزیستی هستند و از دانشجویان دارای معلولیت در حال تحصیلی در دانشگاه های دولتی و یا دانشجویانی که تحت پوشش سازمان بهزیستی در حوزه اجتماعی قرار دارند، شامل این موضوع شدند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: در نوبت گذشته و ترم قبل در آذرماه سال ۹۸ نیز این مبلغ در کارت بانکی این افراد شارژ شد و در این نوبت نیز ۸ تیرماه این مبلغ شارژ شد.

وی در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم فعالیت های لازم را در جهت توانمندسازی عزیزان در سازمان بهزیستی به نحو شایسته ادامه دهیم.

* در راستای اجتماعی شدن سازمان، بخش انگلیسی پورتال آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی شد

معاون وزیر ورئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در راستای اجتماعی شدن سازمان آموزش و پرورش استثنایی ،بخش انگلیسی پورتال سازمان آموزش و پرورش استثنایی به آدرس en.csdeo.ir راه اندازی شد.

دکتر سید جواد حسینی در نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت پایگاه خبری و پورتال سازمان، ظرفیت رسانه های مکتوب و اینترنتی و صدا سیما راهی برای اجتماعی شدن سازمان آموزش و پرورش استثنایی است و در همین راستا بخش انگلیسی پورتال سازمان به آدرس en.csdeo.ir راه اندازی شده است.

وی افزود: فعال کردن پارلمان های مشورتی واقعی و مجازی معلمان، اولیاء و دانش آموزان، تعامل با تشکل های فعال در حوزه آموزش و پرورش استثنایی و شبکه سازی  آنها در راستای انتقال برنامه های سازمان به این تشکل ها  و استفاده از ظرفیت این سمن ها برای اجرایی کردن برنامه های سازمان از دیگر راه های توسعه مشارکت ها و اجتماعی شدن آموزش و پرورش استثنایی است.

 معاون وزیر طرح سنجش و پروژه مهر را مهمترین فعالیت سازمان در ایام تابستان دانست و افزود: برای رسیدن به پوشش 99 درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان در طرح سنجش باید از تمامی ظرفیت های اطلاع رسانی استفاده کرد و در تمامی استان ها افتتاحیه برای این طرح با حضور اصحاب رسانه و صدا و سیما برگزار شود.

 معاون وزیر با تأکید بر اینکه مدارس باید برای هر سه وضعیت سفید، زرد و قرمز سناریو داشته باشند اظهار داشت: با توجه به نامشخص بودن وضعیت شیوع کرونا در پاییز مدارس باید با داشتن سناریو برای هر سه حالت قدرت انتقال سریع از یک وضعیت به وضعیت دیگررا داشته باشند

حسینی خواهان فعال تر شدن شورای توسعه مشارکت ها و کارگروه های این شورا شد و افزود:در قالب بسته تحولی توسعه مشارکت ها و نهضت توان افزایی می توان قشر های مختلف مردم، نهاد ها و تشکل ها را را درگیر ساخت، توسعه و تجهیز مدارس نمود.

وی با بیان اینکه تکنولوژی های جدید و فناوری اطلاعات می تواند به مدیریت منابع منجر شود اظهار داشت: تاکنون 2 هزار و 24 محتوای آموزشی ویژه گروه های مختلف آموزش و پرورش استثنایی تولید شده است که پس از ارزیابی در شبکه شاد و پورتال سازمان این محتواها بارگذاری خواهد شد.

 معاون وزیر در ادامه جلسه یا بیان اینکه باید در ابعاد مختلف باید به کمک خانواده ها بیایم اظهارداشت: مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه از جمله مراکزی است که می تواند به کمک خانوادها و دانش آموزان با نیازهای ویژه بیاید.

وی افزود: بسیاری از خانواده های ایرانی خانواده های پرآشوب یا خاموش هستند و باید با استفاده از ظرفیت مراکز مشاوره و راهنمایی،  خانواده ها را به سمت خانواده متعادل هدایت کنیم.

 

..........اخبار روز

* کدام مستاجرین مشمول سقف نرخ‌های مصوب اجاره‌بها می‌شوند؟

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی:

در هفت کلانشهر مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، قم، شیراز و کرج سقف اجاره‌بها تا ۲۰ درصد و در شهر تهران تا ۲۵ درصد تعیین شده است.

این سقف مشمول مستاجری می‌شود که به تعهداتش عمل کرده باشد و به عنوان «مستاجر بد» در نظام قضایی شناخته نشود.

اگر مستاجری در دوران قرارداد فعلی به تعهداتش عمل نکرده باشد به نحوی که باعث ضررو زیان مالک شده باشد مشمول مصوبه جدید قرار نمی گیرد و باید ملک را تخلیه کند./ ایرنا

* ظریف در نشست شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ سخنرانی می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه:

وزیر امور خارجه امروز به صورت ویدیو کنفرانس در نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص گزارش دبیرخانه این سازمان در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل  شرکت خواهد کرد و سخنرانی می کند.

* حمید ابوطالبی از سمت مشاور رییس‌جمهور استعفا کرد

* وزیر علوم: زمان برگزاری آزمون های مرداد ماه سال جاری، به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد.

* سازمان جهانی بهداشت: کرونا در عراق از کنترل خارج شده است.

*آغاز سال تحصیلی دانشگاه آزاد از ۱۵ شهریور

سخنگوی دانشگاه آزاد:

نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دانشگاه آزاد از ۱۵ شهریورماه آغاز می‌شود.

اطلاعات تکمیلی درخصوص نحوه و زمان‌بندی ثبت‌نام، انتخاب واحد، حذف و اضافه، برگزاری کلاس‌ها، برگزاری امتحانات و... متعاقباً اعلام می‌شود

.....گفتگوی ویژه

* با کانون پرورش فکری فراگیر در شیرازآشنا شویم: صندوق کودکان سازمان ملل"یونیسف" شیراز را به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک معرفی کرده است. در این رابطه گفتگویی داشتیم با زهرا افتخاری، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس.

افتخاری می گوید: با توجه به شاخصها و معیارهایی که هست یکی از ارگانها و نهادهایی که کمک کرده شیراز به عنوان شهر دوستدار کودک مطرح شود، کانون پرورش فکری کودکان است. حتی این کانون با فعالیتهایی که انجام داده و پیشنهادهای علمی و عملی که مطرح کرده به این کمک کرده که شیراز پایتخت فرهنگی کتاب شود.

مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان شیراز در باغ ملی این شهر قرار دارد.این مکان این روزها در فضای مجازی بر سر زبانها افتاده است. افتخاری در باره فعالیتهایی که در این مرکز انجام می شود می گوید: این مرکز در سال 46 ساخته شده است. ساختمان مسطحی است پله ندارد و با توجه به اینکه حدود 5 سال است به عنوان مرکز فراگیر پذیرای کودکان معلول هم هست برای تردد آسان آنان از خیابان تا پیاده رو و تا مرکز رمپ ساخته شده است. به این صورت بچه های معلول هم می توانند به کانون بیایند و وقت خود را باهمسالانشان بگذرانند. حتی برای افزایش امنیت بچه ها از نرده و امکانات دیگر هم استفاده شده. همچنین مربیان ما برای کار با کودکان معلول آموزش لازم را دیده اند. قسمتی از کتابخانه ما هم کتابخانه گویا است. ما در کانون 1400 عضو فعال و حدود 16 هزار جلد کتاب داریم. کانون به گالری کودک و نوجوان، سالن نمایش، اتاق نقاشی و اتاق سفال  مجهز است. سالها قبل هم شهرداری از ما خواست درب مرکز را از خیابان به داخل باغ جا به جا کنیم که امن تر باشد که این کار را هم انجام دادیم. مرکز ما جلوی حافظیه است و به همین دلیل ما برای کودکان آموزش نجوم هم داریم و گردشگران خارجی که به حافظیه می آیند حتما جلوی مرکز ما هم می آیند. آنها مرغک کانون را می شناسند چون کانون در برخی از برنامه های بین المللی هم شرکت دارد.

س: این مرکز تنها مرکز کانون برای کودکان معلول است؟

ج: بله تنها مرکز مناسب سازی شده است. در استان فارس 56 مرکز دیگر هم داریم اما برای اینکه فضاهای مختص کودکان معلول را در مراکز به وجود آوریم امکاناتی لازم داریم از جمله به رمپ نیاز داریم تجهیزاتی مثل پرکینز و تجهیزات کامپیوتری که بچه های نیمه بینا باید داشته باشند تا بتوانند کتاب بخوانند. دیگر اینکه یکسری فعالیتها را باید از طریق دست ورزی انجام دهیم و برای آن باید وسایلی خریداری شود. که گران هستند. کانون کشور در زمینه مناسب سازی این فضا برای کودکان نابینا، ناشنوا و معلولان حرکتی خیلی به ما کمک کرد. همچنین حدود 190 عنوان کتاب را به خط بریل برای ما چاپ کرد. . اینجا جایی بود که بچه ها مرتب از آن استفاده می کردند.

س: تعداد بچه های معلول عضو کانون مشخص است؟

ج: مدرسه نابینایان شوریده شیرازی نزدیک ماست که آنجا حدود 300-400 نفر دانش آموز دارد. که عضو ما بودند. مدارس معلولان دیگر دورتر هستند و بچه ها را با ماشین به اینجا می آورند. گاه هم مربیهای ما برای آموزش در مدارس حضور می یابند.تقریبا حدود 400عضو کودک معلول عضو این کانون هستند..

این مرکز با این پیشینه تاریخی از چندی پیش در برنامه تخریب شهرداری شیراز قرار دارد.

 

 

........سلامت و بهداشت

* موارد شدید کووید ۱۹ مشکلات مغزی و روانی به همراه دارد: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، بیماران مبتلا به موارد شدید کووید-۱۹ در معرض خطر ابتلا به انواع عوارض مغزی از سکته مغزی گرفته تا مشکلات روانی هستند.

به نقل از ایرنا این مطالعه که در مجله  The Lancet Psychiatry منتشر شده است، نشان می‌دهد که موارد شدید بیماری کرونا می‌تواند به آسیب مغزی و مشکلات روانی در بیمار منجر شود. 

"بندیکت مایکل"، نویسنده اصلی این مطالعه از «انستیتوی عفونت و بهداشت جهانی» در دانشگاه لیورپول در انگلیس گفت: گزارش‌های زیادی از ارتباط میان عفونت کووید-۱۹ و ابتلای احتمالی به عوارض عصبی یا روانی وجود دارد اما تاکنون این موارد معمولاً به مطالعه روی ۱۰ یا شمار کمتری بیمار محدود بوده است.

سکته مغزی شایع‌ترین عارضه مغزی است که در این بیماران دیده می شود. در این تحقیق از ۷۷ بیماری که به سکته مغزی مبتلا شدند، در ۵۷ مورد سکته مغزی ناشی از بروز یک لخته‌خونی در مغز، در ۹ مورد به دلیل خونریزی مغزی و در یک مورد به دلیل التهاب رگ‌های خونی مغز بود. همچنین بیشتر بیمارانی که به سکته مغزی مبتلا شدند، بیشتر از ۶۰ سال سن داشتند.

 این مطالعه همچنین نشان داد که ۳۹ بیمار نیز دچار اختلال حواس یا تغییرات رفتاری شدند که نشان دهنده یک تغییر در وضعیت روانی آنها بود. به گفته محققان، از این ۳۹ بیمار، ۹ نفر یک نوع اختلال مغزی (انسفالوپاتی)، هفت نفر التهاب مغز (انسفالیت) و 23 نفر مشکلات روانی داشتند. اعتقاد بر این بود که ۹۲ درصد از تشخیص وضعیت های روانی جدید است.

* در موج سنگین "کرونا" به سر می‌بریم: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ما در موج سنگین بیماری به سر می‌بریم، گفت: نمی‌دانیم در فصل سرما چه اتفاقی می‌افتد و قابل پیش‌بینی نیست که اگر کرونا با بیماری مانند آنفلوآنزا همزمان شود چه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد، این موارد از نگرانی‌های وزارت بهداشت است.

به نقل از ایسنا، محمدمهدی گویا در جلسه کارگروه ارزیابی فرصت‌های مدیریت کرونا اظهار کرد: ما با یک ویروس کاملا جدید مواجه هستیم که شخصیت آن به لحاظ عملکردی با شخصیت سایر ویروس‌های هم‌خانواده خود کاملا متفاوت است. این ویروس ویژگی‌هایی از خود نشان داده که تا به حال در هم‌خانواده‌های آن مشاهده نشده بود و پیچیدگی‌هایی دارد که تا به حال بشر با آن مواجه نشده بود.

وی ادامه داد: این ویروس هر آن در حال تغییر است و برخی موارد که اعلام شده بود در جلوگیری از شیوع آن موثر است، ممکن است در آینده مشخص شود که تاثیری ندارد. برای مثال روزی گفته می‌شد که این بیماری تنها دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند، اما امروز مشخص شده که همه دستگاه‌های بدن را می‌تواند درگیر کند. بی‌تردید اگر بگوییم این ویروس روز به روز پیچیده‌تر می‌شود اغراق نکرده‌ایم.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص راه انتقال کرونا ویروس از طریق تنفس اظهار کرد: بیماری که از راه تنفس انتقال پیدا می‌کند. درمان آن بدون واکسن در کوتاه مدت بسیار دشوار است. این ویروس قدرت سرایت بسیار بالایی دارد. برای مثال اگر امشب 150 نفر در مراسم عروسی شرکت می‌کنند سه روز بعد 120 نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند که نشان از قدرت بالای آن است. در ابتدا تصور می‌کردند قدرت و شدت بیماری‌زایی این ویروس کم است، اما امروز به این نتیجه رسیده‌اند شدت بیماری‌زایی بسیار بالایی دارد.

گویا ادامه داد: در حال حاضر بیماری در بیش از 90 درصد موارد در ابتدا کم‌علامت و خفیف است و اگر بیمار به بیمارستان مراجعه نکند و دارو هم دریافت نکند، ممکن است خود به خود بهبود پیدا کند. اما اگر دستگاه تنفسی به صورت شدید در بیماری گرفتار شود بیمار باید با شرایط خاص تحت درمان قرار گیرد و شکل بدتر این‌که علاوه بر دستگاه تنفسی دستگاه‌های دیگر بدن نیز گرفتار شوند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: در دنیا سه سیاست برای مقابله با این بیماری در پیش گرفته شد، نخست سیاست مهار بود که در ابتدا در کشور چین به همراه سنگاپور و چند کشور دیگر به کار گرفته شد. این سیاست شاید با امکانات و تجهیزات پیشرفته در کوتاه مدت قابل اجرا باشد.

وی در تشریح سیاست دوم اظهار کرد: سیاست سرکوب یکی دیگر از سیاست‌ها بود که با برنامه‌ریزی بهتر در دراز مدت دستاوردها و اطمینان بیشتری دارد. در این سیاست چهار استراتژی وجود دارد، نخست آنکه مردم کمتر مبتلا شوند و این کار از طریق اعمال محدودیت‌ها انجام می‌شود، دوم مردم کمتر پایشان به بیمارستان برسد، سوم اگر به بیمارستان مراجعه کردند کمتر به بخش‌های ویژه بروند و در نهایت این‌که مردم کمتر فوت شوند. ما در مرحله‌ اول سیاست کاملا دفاعی داشتیم، اما بعد از تعطیلات سیاست دوم یعنی سیاست سرکوب اجرایی شد.

گویا ادامه داد: در مرحله‌ی دوم به جای این‌که شناسایی بیماران با مراجعه به بیمارستان انجام شود ما به خانه‌های مردم مراجعه کردیم و افراد مبتلا را شناسایی کردیم.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: امروز 10 برابر بیش از آنچه که در بیمارستان‌ها شناسایی می‌کنیم، خارج از بیمارستان شناسایی می‌شوند؛ به شکلی که در برخی استان‌ها بیش از 10 برابر شناسایی بیماران به صورت سرپایی انجام می‌شود که همین موضوع یکی از رمزهای موفقیت وزارت بهداشت بوده است.

وی ادامه داد: برخی کشورها سیاست سومی در پیش گرفتند که سیاست تخفیف است که همه به بیماری مبتلا می‌شوند و به نوعی ایمنی جمعی ایجاد می‌شود. در حال حاضر در کشور ما تجربه پزشکان افزایش پیدا کرده به شکلی که ما مرگ و میرمان کمتر از کشورهای پیشرفته‌ای بود که همین سیاست ما را در پیش گرفته بودند. روزی که برنامه را آغاز کردیم سه آزمایشگاه تشخیصی داشتیم، اما امروز بیش از یکصد آزمایشگاه در سراسر کشور داریم. یکی از دلایل افزایش موارد ابتلا نیز افزایش تعداد بیشتر آزمایش‌ها و تشخیص بوده است. امکانات بیمارستانی و مراقبت‌های ویژه ما چندین برابر روزهای نخستین بیماری شده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: ما در موج سنگین بیماری به سر می‌بریم و باید طوری مدیریت کنیم که مردم کمتر به بیمارستان‌ها، بخش‌های مراقبت ویژه بروند و تعداد فوتی‌ها کاهش پیدا کند. البته این مدیریت سخت و پیچیده است. این در حالی است که هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.

وی ادامه داد: نه این‌که فکر کنیم خیلی عالی هستیم، قطعا ایراد داریم،‌ اما نگرانی‌ها از این است که هنوز واکسنی برای این بیماری پیدا نشده، داروی قطعی درمانی ندارد و بی‌تردید ما با موج بعدی بیماری روبه‌رو خواهیم شد. از سوی دیگر نمی‌دانیم در فصل سرما چه اتفاقی می‌افتد. قابل پیش‌بینی نیست که اگر کرونا با بیماری مانند آنفلوآنزا همزمان شود چه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد که همگی آنها از نگرانی‌های وزارت بهداشت است. اما از سوی دیگر امروز نیروی انسانی با تجربه‌تر و امکانات و تجهیزات خیلی بهتری داریم.

گویا تصریح کرد: مدیران استانی باید یک دست و همراه شوند تا در جهت مدیریت این بیماری گام برداریم.

 

........آهنگ و درنگ

* شمیم گل‌ها در موسیقی ایرانی: مروری بر ۲۳ سال عطر‌افشانی نوابغ موسیقی ایران: این روز‌ها همه از کمبود مخاطب در موسیقی سنتی ایرانی گلایه می‌کنند. این در حالی است که در روزگاری نه چندان دور، نوعی از موسیقی در ایران تولید و عرضه می‌شده که هنوز هم با وجود گذشت بیش از چهار دهه، به جرأت می‌توان ادعا کرد که نمی‌توان یک ایرانی یا حتی فارسی زبان را پیدا کرد که دست کم نامش را نشنیده باشد. صحبت از مجموعه «گل‌ها» است. مجموعه‌ای که به مدت ۲۲ سال در رادیو ایران و با حضور شاخص‌ترین چهره‌های موسیقی این دیار، تولید می‌شده است. در این سلسله نوشته‌ها، تاریخچه شکلگیری و فراز و فرود‌های این مجموعه دوست داشتنی و اثر‌گذار را تورقی خواهیم کرد.

برنامه‌های رادیویی به نام گلها (رادیو گلها)، در واقع مجموعه‌ای از برنامه‌های رادیویی موسیقی هستند که در ابتدا با برنامهٔ «گل های جاویدان» به مدیریت آقای داوود پیرنیا در ۱۳۳۵ آغاز شد. او که حقوقدانی چیره‌دست و تحصیل کرده لوزان سوئیس بود و قبلا در یک دوره از پنج دوره نخست وزیری احمد قوام، معاون وی بود، موفق شد جمع کثیری از بزرگان علم و ادب پارسی را در کنار منتقدان، نوازندگان و خوانندگان مطرح زمان با خود همراه سازد تا این گنجینهٔ عظیم را به یادگار بگذارند.

این برنامه در دورهٔ سرپرستی نصرت‌الله معینیان بر مدیریت کلی رادیو ملی ایران ساخته شد و آن‌طور که از شواهد پیداست تولید و پخش آن با حمایت مسؤولین وقت همراه بوده است.

گل های جاویدان با سری برنامه‌های دیگری در مدت سرپرستی و مدیریت داوود پیرنیا ادامه پیدا کرد. پیرنیا در سال ۱۳۴۶ در پی یک سکته قلبی، از مدیریت آن کناره‌گیری کرد و خانه‌نشینی را در پیش گرفت. گل‌های ۴۰۵، آخرین شماره از گل‌ها است که زیر نظر و با سلیقه بی‌اندازه مشکل‌پسندِ پیرنیا ضبط و منتشر شد.در طول سال های بعد، رهی معیری، محمد میر نقیبی و جهانبخش پازوکی مدیریت رادیو گلها را به عهده گرفتند که سال‌های چندان با ثباتی در تاریخ این مجموعه به شمار نمی روند. تا این که در ۱۳۵۱ برنامهٔ جدیدی به مدیریت هوشنگ ابتهاج آغاز گردید که نام آن «گل های رنگارنگ» شد.

در قالب برنامه‌های این مجموعه از ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۷، ۸۵۰ ساعت مقدمه، تک‌نوازی، آواز و شعرخوانی تولید شد.

برآورد می شود در طول ده سال سرپرستی داوود پیرنیا بر برنامه گلها، ۱۵۷ گلهای جاویدان، ۴۸۱ گلهای رنگارنگ، ۴۶۵ شاخه گل، ۳۱۲ برگ سبز، و ۶۲ گلهای صحرائی، در جمع ۱۴۳۷ برنامه در رادیو تولید شده باشد. در این سلسله نوشته‌ها سعی خواهیم کرد بر چگونگی شکلگیری و سبک‌های غالب در هر کدام از شاخه‌ها و بخش‌های مجموعه گل‌ها، نگاهی اجمالی بیاندازیم.

گلهای جاویدان اولین سری از مجموعه برنامه‌های پیرنیا تحت عنوان رادیو گلها بود. اولین قسمت این برنامه در نوروز ۱۳۳۵ با شرکت استاد سه‌تار “احمد عبادی”، آهنگساز و ویولن‌نواز ” علی تجویدی” و خواننده و آهنگساز “کلنل عبدالعلی وزیری” به مدت ۱۰ دقیقه اجرا شد. از آن پس این برنامه در اجراهای ۴۵ دقیقه‌ای، تبدیل به پرطرفدارترین برنامه‌ی رادیویی زمان خود شد. گلهای جاویدان در طول شب‌های متمادی، به معرفی شعر و ادبیات فارسی می‌پرداخت و در آن خواننده با همراهی یک یا دوساز، اشعاری از حافظ، سعدی و مولوی را می‌خواند. به این‌ترتیب گلهای جاویدان در طول ۱۵۷ برنامه، به شکلی نو، شنوندگان را با گنجینه‌ی عظیم ادب فارسی پیوند داد. «ادامه دارد»

 

..........ورزشی

* استقبال بی نظیر از اولین وبینار شطرنج نابینایان

اولین وبینار تخصصی شطرنج نابینایان به همت انجمن شطرنج هیأت تهران برگزار شد.

رستم دویستی، رئیس انجمن شطرنج هیأت نابینایان تهران در گفتگو با ایران سپید در خصوص این وبینار گفت: این اولین وبینار تخصصی ویژه نابینایان بود که در رشته شطرنج برگزار شد. طبیعتاً کم و کاستی هایی هم داشتیم که می توان برای برنامه های بعدی آن را برطرف کرد. وی افزود: فکر نمیکردم چنین استقبالی از این برنامه شود. با توجه به محدودیت هایی که در ثبت نام داشتیم و از ابتدا نیز آن را اعلام کردیم، برخی از افراد نتوانستند در این وبینار شرکت کنند. به نظرم استقبال بی نظیری از این برنامه آموزشی شد. در ابتدا بیش از 50 نفر از سراسر کشور ثبت نام کردند اما از آنجا که قصد داشتیم این دوره آموزشی با کیفیت قابل قبولی برگزار شود، 30 نفر در آن شرکت کردند که پس از پایان برنامه، به قید قرعه به سه نفر از آنها جوایز نقدی اهدا خواهیم کرد.

دویستی در خصوص برنامه های فرهنگی پیش از آغاز دوره تخصصی نیز گفت: ابتدا مسئولان هیأت تهران صحبت کردند و چند نفر از ورزشکارانمان در رشته شطرنج را معرفی کردیم و سپس دوره تخصصی با تدریس استاد مرتضی محجوب برگزار شد.

رئیس انجمن شطرنج هیأت تهران بیان کرد: استاد محجوب فکر نمی کرد سطح شطرنج بازان نابینا تا این اندازه بالا باشد. خوشبختانه برنامه های اینچنینی باعث می شود ورزشکاران نابینا و رشته های ورزشی نابینایان را به سایر افراد جامعه به خوبی معرفی کنیم.

وی افزود: در حال حاضر نابینایانی را داریم که تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی شطرنج را دارند و حائز ریتینگ هستند.

رستم دویستی در خصوص برنامه های آتی هیأت تهران گفت: با کمک کانال آنپاسان قصد داریم دوره های آموزشی را ادامه دهیم. از همینجا قول می دهم شطرنج بازان سایر استان ها هم بتوانند در این دوره ها شرکت کنند. البته از سایر استان ها نیز تقاضا دارم دوره های آموزشی آنلاین را برای ورزشکاران خود برگزار کنند. یکی از جدی ترین مشکلات نابینایان بحث تردد است که با برگزاری آموزش ها در فضای مجازی، این مشکل هم برطرف می شود.

امیر سرمدی

 

........حوادث

* فرنگیس گفت اگر ماشینش را از خواستگار سابق او را بدزدم با من ازدواج می کند،50 میلیون هم دستمزد می دهد

ایران نوشت: چندی قبل مرد جوانی با پلیس تماس گرفت و از آدم ربایی و سرقت خودرواش خبر داد و گفت سوار بر خودروی سراتوام در بزرگراه همت در حال حرکت بودم که ناگهان خودروی پژو 206 با دو سرنشین جلوی خودروام پیچید و مجبور به توقف شدم.

وی افزود: پژو سواران که بی‌سیم و کلت کمری داشتند خود را مأمور معرفی کرده و مدعی شدند که به خاطر تخلفی که مرتکب شده‌ام باید همراه آنان بروم. یکی ازآنها پشت فرمان خودروی من نشست و دیگری سوار بر خودروی پژو دنبال ما می‌آمد، آنها به سمت غرب تهران حرکت کردند اما وقتی به حوالی گرمدره رسیدیم از خودرو پیاده شدند و بعد از اینکه مرا کتک زدند و دست و پایم را بستند با خودروام فرار کردند. من تنها موفق شدم شماره پلاک خودروی پژو را یادداشت کنم.

با شماره پلاکی که بهروز از خودروی سارقان در اختیار مأموران قرار داده بود، آنها بلافاصله به استعلام پلاک خودرو پرداختند که مشخص شد پلاک سه روز قبل از روی خودرویی دیگر سرقت شده است. بدین ترتیب در این شاخه از تحقیقات آنها با بن‌بست مواجه شدند. در اقدام بعدی شماره پلاک خودروی سراتو به تمامی واحدهای گشت پلیس آگاهی پایتخت اعلام شد. تا اینکه مأموران گشت پلیس در یکی از خیابان‌های شمالی پایتخت، خودروی سراتو را در حالی که مرد جوانی سرنشین آن بود شناسایی کردند. راننده خودرو به‌نام شایان خیلی زود بازداشت شد اما در تحقیقات نه تنها به سرقت خودرو اعتراف نکرد بلکه مدعی شد که خودرو را از زن جوانی به‌صورت قولنامه‌ای خریده است.

بدین ترتیب به دستور بازپرس شعبه هشتم دادسرای ویژه سرقت، مأموران به سراغ زن جوان به‌نام فرنگیس رفتند. اما او ادعایی متفاوت را مطرح کرد و گفت: خودروی سراتو را من به کسی نفروخته‌ام، این خودرو متعلق به بهروز یکی از هم‌دانشگاهی‌های سابقم است که خواستگارم هم بوده اما به خاطر اختلافات خانوادگی ازدواج نکردیم.

او ادامه داد: مدتی قبل می‌خواستم یک خودرو بخرم و بهروز به من گفت که نمایشگاه اتومبیل آشنا دارد و می‌تواند برایم با این پول یک خودروی سراتو بخرد. من هم اعتماد کردم و پولم را به او دادم اما او کلاهبرداری کرد و خودرو را به‌نام خودش خرید. از همان موقع کینه او را به دل گرفتم و درصدد انتقام بودم.

فرنگیس در مورد مرد جوانی که سوار بر خودروی سراتو بازداشت شده و مدعی بود که خودرو را از او خریده است، گفت: حدود یک‌سال قبل از میدان فلسطین عبور می‌کردم که گوشی تلفن همراهم را سرقت کردند. شروع به داد و فریاد کردم، مرد موتورسواری که در آن اطراف بود به تعقیب مرد سارق پرداخت و گوشی‌ام را از او گرفت همین موضوع باعث آشنایی من و شایان شد. در این مدت هم برایش درد دل کرده و به او گفته بودم که بهروز از من کلاهبرداری کرده است.

استخدام سارق

با اظهارات زن جوان، بار دیگر تیم تحقیق به سراغ شایان رفته و مرد جوان که همچنان منکر سرقت بود زمانی که با فرنگیس روبه‌رو شد به سرقت اعتراف کرد و گفت: فرنگیس دستور آدم‌ربایی و سرقت را داد. او گفت که بهروز خواستگار سابقش بوده و خودروی سراتو را از او کلاهبرداری کرده است. می‌گفت بهروز با ترفند خودرو را از چنگ او درآورده و حاضر است برای باز پس گرفتن خودرو پول خوبی به من بدهد.

او ادامه داد: من از فرنگیس خواستگاری کرده بودم اما پاسخ فرنگیس منفی بود. من او را دوست داشتم، وقتی فرنگیس گفت اگر خودرواش را برگردانم با من ازدواج می‌کند و 50 میلیون تومان هم به من می‌دهد پیشنهادش را قبول کردم و با دوستم نقشه سرقت را کشیدیم.

با اظهارات شایان، همدست او نیز بازداشت و به جرم خود اعتراف کرد. به دستور قاضی رسولی، متهمان دستگیر شده در اختیار اداره آگاهی قرار گرفته و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *