شناسه خبر: 21155 منتشر شده در مورخ: 1399/4/8 ساعت: 00:03 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 8 تیر 1399

روزنامه یکشنبه 8 تیر 1399

عناوین امروز: جزئیات آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در ایام کرونا - رهبر انقلاب: مردم از لحاظ معیشت دچار سختی هستند - والدین چگونه می توانند به استقلال فرزندان خود کمک کنند؟ - هر فرد مبتلا 406 نفر را الوده میکند - پایان قصه راهب - کیهان بد تهران قهرمان مسابقات لیگ برتر گلبال آقایان شد - ماجرای عجیب واریز صدها میلیون تومان به حساب مردم یک شهر در کرمان

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 8 تیر 1399

6 ذی القعده  1441

28 جون 2020

سال بیست و چهارم شماره 6448

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی     

  مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین ...............

جزئیات آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در ایام کرونا

رهبر انقلاب: مردم از لحاظ معیشت دچار سختی هستند

والدین چگونه می توانند به استقلال فرزندان خود کمک کنند؟

هر فرد مبتلا 406 نفر را الوده میکند

پایان قصه راهب

کیهان بد تهران قهرمان مسابقات لیگ برتر گلبال آقایان شد

ماجرای عجیب واریز صدها میلیون تومان به حساب مردم یک شهر در کرمان

...........ویژه

*جزئیات آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در ایام کرونا

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با حضور در برنامه تلویزیونی پرسشگر به تشریح جزئیات آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در ایام کرونا پرداخت.

دکتر سید جواد حسینی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «عملکرد مدارس استثنایی در تعطیلی ناشی از کرونا» درباره نحوه شناسایی کودکان با نیازهای ویژه اظهار کرد: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، بر اساس اساسنامه سال 1370، هفت گروه را تحت پوشش داریم که کودکان با آسیب بینایی، آسیب شنوایی، آسیب جسمی ــ حرکتی، ناتوانی‌های ذهنی، مشکلات ویژه یادگیری، طیف اوتیسم و چندمعلولیتی‌ها از این جمله‌اند.

وی افزود: برنامه‌ای تحت عنوان سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از سال 1372 و با 1.5  درصد پوشش  آغاز شد که در سال 98 به 97.6 درصد نرخ پوشش رسید؛ چند سالی است که پیش دبستانی‌ها را نیز تحت پوشش قرار داده‌ایم؛ سال گذشته 50 درصد کودکان پیش دبستانی غربال شدند و هدف‌گذاری امسال ما پوشش 55 درصدی کودکان پیش‌دبستانی است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه به دلیل شرایط کرونا، سنجش سلامت را از 15 تیرماه آغاز می‌کنیم، گفت: هدف‌گذاری امسال ما افزایش نرخ پوشش به 99 درصد است.

حسینی در پاسخ به اینکه دانش آموزان استثنایی در هفت گروه یاد شده تقریباً چند نفر هستند؟ گفت: اکنون 82 هزار دانش‌آموز استثنایی داریم که در 1600 مدرسه خاص مشغول به تحصیل هستند؛ 70 هزار نفر نیز در مدارس عادی درس می‌خوانند که ما این مدارس عادی را تحت عنوان مدارس پذیرا نام‌گذاری می‌کنیم. وی افزود: 20 هزار مدرسه پذیرا در سطح کشور داریم، این مدارس دانش‌آموزانی را که به عنوان مثال آسیب دیدگی شنوایی، بینایی یا جسمی دارند اما از ضریب هوشی خوبی برخوردار هستند تحت پوشش قرار می‌دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: بیشترین آمار ما مربوط به ناتوانان ذهنی است.  60 هزار و 170 دانش آموز کم‌توان ذهنی، هشت هزار و 51 دانش آموز چندمعلولیتی، 5671 آسیب دیده شنوایی، 2524 دانش آموز در طیف اوتیسم، 2156 دانش آموز آسیب دیده بینایی، 1970 دانش آموز آسیب دیده جسمی حرکتی داریم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره اقدامات این سازمان در ایام تعطیلی مدارس گفت: ما به فضای کرونا پرتاب شدیم و هیچکس آمادگی مقابله با شرایط کرونایی را نداشت؛ در حالی که اول مهر آتی دیگر نمی‌توانیم چنین ادعایی کنیم و باید سناریوهای مختلفی برای آموزش داشته باشیم که در دست انجام است.

وی افزود: اولین کاری که انجام شد آغاز فعالیت مدرسه تلویزیونی بود، سپس مدارس با خلاقیت‌هایی که داشتند از طریق فضای مجازی آموزش را ادامه دادند و همچنین در این ایام 320 هزارساعت فعالیت آموزشی منزل محور و فرد به فرد انجام شده است. همچنین  10 هزار گروه مجازی با 22 هزار معلم در 22 هزار مدرسه تشکیل شده است. پایگاه جامع مدرسه مجازی را ایجاد کردیم. کار در 13 استان انجام شد و برای سال تحصیلی جدید در هر استان یک پایگاه جامع خواهیم داشت.

حسینی با اشاره به طراحی 6 استودیو برای نابینایان، ناشنوایان، اوتیسم و ... گفت: 1800 محتوا تولید و جمع آوری شده که بعد از بررسی این محتوا آنها را در یک پایگاه گنجانده و در معرض استفاده عموم قرار می‌دهیم. کانال ویژه آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد ایجاد شده و تا چند روز آینده کانال ویژه محتوای آموزش و پرورش استثنایی نیز در شبکه شاد راه اندازی می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: با ارسال درسنامه به منازل و مدارس و بکارگیری ظرفیت 741 مرکز مشکلات ویژه یادگیری و 16 مرکز مشاوره، به درستی خانواده‌ها را هدف قرار دادیم تا تحت آموزش قرار بگیرند که البته معتقدیم هنوز کافی نیست. 25 هزار ساعت آموزش و مشاوره تلفنی به 90 هزار نفر از اولیا ارائه شده است وی به طراحی سه بسته تحولی برای سازمان در سال جاری که یکی از آنها توسعه مشارکت‌ها و کاهش تمرکز است، اشاره کرد و گفت: بیش از 80 درصد فعالیت‌های این بسته، نوآورانه است و یکی از محورها توجه به نقش اولیا است. برای اولین بار پارلمان مشورتی اولیا را در سازمان ایجاد کرده‌ایم و تمام استان‌ها در این پارلمان نماینده دارند.

حسینی ادامه داد: در این طرح استفاده از ظرفیت و توان اولیا را در قالب اولیای مدرسه یار، مدیریار، سلامت یار، هنریار و ورزش یار مدنظر قرار دادیم و تأکید شده است که تا پایان سال تحصیلی آینده باید 30 درصد مشارکت اولیا نسبت به سال 98 افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه اگر سرانه هر دانش‌آموز عادی چهار میلیون تومان باشد، سرانه تحصیل دانش آموز استثنایی 2 میلیون تومان بیشتر است، افزود: بودجه ما در سال گذشته 100 میلیارد تومان بود و امسال به بیش از 140 میلیارد تومان رسیده است که با احتساب درآمدهای اختصاصی به 160 میلیارد تومان می‌رسد؛ بخشی از نیازهای ما از طریق وزارتخانه تامین می شود و 160 میلیارد تومان هم مازاد بر آن ردیف بودجه‌ای مستقل داریم البته بودجه فعلی کفاف فعالیت‌های سازمان را نمی‌دهد.

 

...........اخبار روز

* رهبر انقلاب: مردم از لحاظ معیشت دچار سختی هستند/همه دستگاهها باید به اقتصاد کشور کمک کنند. یکی از اقدامات خوب قوه قضاییه در مبارزه با فساد «حمایت از تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی» است. در شرایط کنونی که مردم از لحاظ معیشت دچار سختی هستند، هر دستگاهی که بتواند به اقتصاد کشور کمک کند، باید این کار را انجام دهد و این اقدام قوه قضاییه در واقع کمک به اقتصاد کشور است.

ابلاغیه اخیر رئیس قوه قضاییه مبنی بر اینکه برخی بانکها حق مصادره و تعطیلی واحدهای تولیدی را ندارند، کار بسیار درستی است چون برخی افراد با خرید واحدهای تولیدی و اخراج کارگران و فروش تجهیزات، کاربری این واحدها را تغییر میدهند.

* دبیرکل خانه پرستار ایران: در حال حاضر حدود ۵۰ هزار پرستار بیکار در کشور داریم

* وزیر بهداشت: متاسفانه جوانان هم درگیر کرونا شدند/ شاید پاییز سخت‌تری داشته باشیم.

* نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی: ایران به‌رغم تحریم‌های آمریکا بیشترین حجم مواد مخدر را کشف کرده است.

* یک عضو هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر استان تهران: تا اسفند امکان ثبت تمام معاملات طلا و سکه فراهم می شود.

* رئیس پلیس پیشگیری پایتخت: ۶۰ درصد سرقت‌ها مربوط به پراید است

 

 

.......گفتگوی ویژه

*والدین چگونه می توانند به استقلال فرزندان خود کمک کنند؟وقتی فرزندی نابینا در خانواده ای به دنیا می آید قطعا خانواده نگران مشکلاتی خواهند بود که ممکن است برای او پیش آید. به عبارتی خانواده نگران تمام ابعاد زندگی فرزندی خواهند بود که با هم سن و سالهایش تفاوتهایی دارد. راضیه ابراهیمی در روستایی از توابع استان چهارمحال و بختیاری به دنیا آمده است. او می گوید: خانواده من مثل همه خانواده ها این نگرانیها و دغدغه ها را داشتند منتها تفاوتی که خانواده من با خانواده های دیگر داشتند، این بود که توانستند نگرانیها و دغدغه هایشان را مدیریت کنند و به من کمک کنند تا بتوانم مستقل شوم. آنها از همان ابتدا به من این باور را قبولاندند که هرچند مشکل بینایی برای تو محدودیتهایی را به وجود آورده است اما جدای از این محدودیتها باید بتوانی مثل خیلی از نابینایان که مستقل زندگی می کنند، زندگی مستقلی داشته باشی و به کسی وابسته نباشی. یعنی تا حد امکان وابستگیت را به اطرافیان کم کنی. مدرسه استثنایی طلوع در روستایی است که راضیه در آن زندگی می کند. او شش سال دوره ابتدایی را در این مدرسه گذرانده است. ابراهیمی می افزاید: یکی از مشاوران مدرسه ما خانم حیدری بود که از ابتدای تحصیل همراه من بود. خانم حیدری  نابینا بود و الگوی خوبی برای من بود. او در تمام مراحل زندگی از تجربیات ایشان استفاده می کردم و بسیار به من کمک کردند. پدر و مادرم می دیدند ایشان چقدر مستقل هستند و زندگیشان با یک فرد بینا تفاوتی ندارد. این  انگیزه ای می شد که به من اجازه دهند مستقل شوم. خانم حیدری  هر گاه مشکل و دغدغه ای داشتم خیلی کمکم می کردند و به من چگونگی حل مشکلات را یاد می دادند و اینکه بتوانم با استفاده از تواناییهایم، با چالشهایی که برایم به وجود می آید روبرو شوم.

ابراهیمی می گوید: وقتی برای تحصیل در رشته انسانی مجبور شدم به شهرکی در نزدیکی روستایمان بروم، استفاده از عصای سفید را شروع کردم.. بینایی من در حد درک نور است به این دلیل برای جهت یابی و پیدا کردن مسیرم در مکانهای آشنا تا آن زمان مشکلی نداشتم اما در محیط بیرون از خانه باید از عصا استفاده می کردم. از او می پرسم در بحث جهت یابی و تحرک، بچه های نابینا و به ویژه خانواده های آنها در برابر استفاده از عصای سفید مقاومت زیادی نشان می دهند حالا در محیطهای شهری که آدمها کمتر همدیگر را می شناسند اما در محیط روستای شما آدمها بیشتر زیر نظر هستند استفاده از عصا برای خودتان یا خانواده تان سخت نبود؟ پاسخ می دهد:  در روستای ما نابینا بودن من بحثی جا افتاده است. من از زمانی که وارد مدرسه شدم چون در اکثر برنامه ها و همایشهایی که برگزار می شد مجری بودم یا دکلمه اجرا می کردم.نابینا بودن من امری عادی بود اما در دوره دوم متوسطه در شهر دیگری درس می خواندم. در آن شهر کوچک برای استفاده از عصا مشکلی نداشتم ولی وقتی به روستایمان برگشتم خودم و خانواده ام باور داشتند که شاید برخورد مردم در روزهای اولی که نابینایی را تنها و با عصا می بیینند ترحم آمیز باشد ولی کم کم این شرایط و بحث استقلال من برای همه جا می افتد و چون محیط کوچک است من می توانم راحت و مانند یک فرد عادی در روستا رفت و آمد داشته باشم. برای همین این موضوع برای خانواده من هم مسئله ای نبود و زمانی که ما بیرون می رویم من خیلی راحت در کنار آنها از عصا استفاده می کنم و خانواده ام با این قضیه مخالفتی ندارند. پدر و مادرم در این 18-19 سال زندگی من هیچ وقت من را به خاطر مشکل بیناییم محدود نکرده اند و حتی خیلی جاها آنها بیشتر از خود من به من انگیزه داده اند تا بتوانم ادامه دهم.

س: آیا در انجام کارهای خانه هم مهارت دارید؟ ج: بله سعی می کنم وقتی از درس فراغت دارم کارهای خانه و کارهایی که مربوط به آشپزی است را انجام بدهم ضمن اینکه مادرم هم در بحث آموزش کارهای خانه و آشپزی به من خیلی کمک کرده است. مادرم از همان دوره دبستان خیلی از چیزها را به دست من می داد تا امتحان کنم و با آن آشنا بشوم.

س: خانواده تان جلوی شما را نمی گرفتند که سمت اجاق گاز بروید؟

ج: شاید در اوایل که می خواستم به تنهایی آشپزی کنم نگران می شدند ولی وقتی توانایی من را دیدند و دیدند زمانهایی که مادرم در خانه نیست به تنهایی آشپزی می کنم نگرانی آنها هم کمتر شد.

 

............سلامت و بهداشت

* هر مبتلا ۴٠۶ نفر را مبتلا می‌کند: معاون کل وزارت بهداشت ضمن تاکید بر استفاده از ماسک توسط همه مردم، گفت: فراموش نکنیم هر فرد مبتلا، بدون فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی، ۴۰۶ نفر دیگر را می‌تواند آلوده کند.

به نقل از مهر، دکتر ایرج حریرچی اظهار کرد: هم اکنون در اکثر کشورهای دنیا برای تأمین معیشت مردم و دلایل اقتصادی بازگشایی‌ها انجام شده است. در شرایط فعلی فعالیت اجتماعی، مهمترین مواردی که باعث کاهش شیوع کرونا می‌شوند، عبارتست از، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی یک متری با دیگران و استفاده از پوشش محافظ چشمی است که استفاده از ماسک ٨۵ درصد، رعایت فاصله فیزیکی یک متری ٨٢ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی نیز ٧٨ درصد انتقال ویروس را کاهش می‌دهد.

وی گفت: از امروز خوشبختانه پویش استفاده همگانی از ماسک با هشتگ «#من_ماسک_می‌زنم» در کشور آغاز می‌شود که انتظارمان از همگان با هر دیدگاه و هر نظری، همراهی و همکاری در این زمینه است. در این روزهای شیوع کرونا یکی از مهمترین موارد امر به معروف، یکی از مهمترین موارد فعالیت اجتماعی و یکی از مهمترین مصادیق نوع دوستی و علاقه مندی به ایران عزیز، استفاده از ماسک توسط خودمان و ترویج استفاده ماسک برای دیگران است.

دکتر حریرچی با بیان اینکه جوانان، نوجوانان و حتی کودکان به ظاهر سالم یا دارای علائم کم کرونا، عامل مهم انتقال بیماری به دیگران خصوصاً پدران و مادران و افراد مسن هستند، تصریح کرد: بنابر اعلام اخیر مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) به ازای هر نفر بیمار تشخیص داده شده کرونا، ده نفر مبتلای دیگر در سطح جامعه وجود دارد. که تشخیص داده نمی‌شوند.

معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: در افراد زیر ۵۰ سال و خصوصاً در افراد جوان و با سن کم احتمال ابتلاء به بیماری بدون علامت و یا کم علامت زیاد است، جوانان مبتلا ناخواسته و نادانسته اطرافیان و نزدیکان خود را به بیماری مبتلا می‌کنند که گاه منجر به مرگ و بستری طولانی‌مدت عزیزان خودشان می‌شود؛ لذا در این مقطع حساس زمانی از لحاظ ابتلاء به کرونا جوانان با رعایت دستورالعمل‌های ساده بهداشتی نظیر استفاده همیشگی از ماسک در خارج از منزل و شستشوی مرتب دست و نیز ترویج و تبلیغ این اقدامات، می‌توانند نقش بسیار مهم و تاریخی در کاهش شدت بیماری و مرگ ناشی از کرونا داشته باشند.

وی عنوان کرد: فراموش نکنیم هر فرد مبتلا، بدون فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی، ۴۰۶ نفر دیگر را می‌تواند آلوده کند.

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: کسانی که قبلاً به کرونا مبتلا شده‌اند و حتی مبتلایانی که آنتی‌بادی آنها بر اساس آزمایش قبلی مثبت شده است، باید کماکان اصول فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی را رعایت کنند. هنوز هیچ مستند علمی وجود ندارد که افراد مبتلا ایمنی طولانی و مؤثر نسبت به کرونا داشته باشند. رسیدن تعداد مبتلایان کووید ۱۹ در جهان به ۱۰ میلیون نفر و موارد مرگ به نیم میلیون نفر در همین روزها برای همه مردم جهان زنگ خطر جدی و هشدار خطرناکی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ایران با اینکه از لحاظ تعداد خالص موارد ابتلاء و از لحاظ تعداد خالص مرگ ناشی از کووید ۱۹ به ترتیب رتبه ۱۰ و ۹ جهانی را دارد، اما از لحاظ تعداد موارد ابتلاء و تعداد خالص مرگ به یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب به ۴۷ و ۳۰ دنیا با تعداد ۲۵۶۱ مورد ابتلاء در یک میلیون نفر جمعیت و ۱۲۱ مرگ در یک میلیون نفر جمعیت را دارد.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه با اقدامات جمهوری اسلامی ایران، سطح کنترل کرونا در جامعه مطلوب بوده، اما این روند نیازمند همراهی تک تک شهروندان و مسئولین است.

استفاده از ماسک سوپاپ‌دار برای کرونایی‌ها اشتباه‌ترین کار است

یک متخصص عفونی می‌گوید استفاده از ماسک سوپاپ دار برای بیماران مبتلا به کووید 19 و افراد مشکوک به این بیماری و همچنین کادر درمان ممنوع و اشتباه‌ترین کار است و ویروس را به خارج از ماسک منتقل می‌کند و متأسفانه می‌تواند باعث انتشار بیماری در جامعه شود.

به نقل از ایسنا: حسن شفیعی با بیان اینکه انتخاب ماسک و وسایل حفاظت تنفسی مناسب در پیشگیری از بیماری کرونا مؤثر است، اظهار کرد: با توجه به نحوه انتقال ویروس کرونا، انسان به انسان که از طریق قطرات تنفسی و تماس است این موضوع می‌تواند در انتخاب ماسک و وسایل حفاظت تنفسی مناسب کمک‌کننده باشد.

وی تصریح کرد: هر شخصی که با فرد دارای علائم تنفسی(عطسه، سرفه و غیره) در تماس نزدیک تا کمتر از فاصله دو متری قرار بگیرد در معرض خطر مواجهه با ذرات تنفسی عفونی بالقوه است و استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی و حفظ فاصله فیزیکی می‌تواند در پیشگیری و اوج دوباره بیماری در جامعه بسیار مؤثر باشد.

شفیعی تصریح کرد: با توجه به اینکه نحوه انتشار کرونا ویروس به شکل هوابرد است و از سویی دیگر انتقال ویروس از طریق هوای معمولی تاکنون تأیید نشده است بنابراین  الزامی جهت استفاده از ماسک‌های N95 و FPP2 برای افراد سالم و عموم مردم وجود ندارد.

وی تأکید کرد: استفاده از ماسک‌های N95 و FPP2 جهت گروه‌های حساس شغلی از جمله متخصصان علوم پزشکی و درمانی، بهداشت عمومی، پیشگیری و کنترل عفونت، کارشناسان بهداشت حرفه‌ای، بهداشت محیط، مدیران مراقبت‌های بهداشتی، کارمندان مراقبت‌های بهداشتی و کارکنان خدمات بهداشتی درمانی در نظر گرفته‌ شده است.

این متخصص تصریح کرد: استفاده از ماسک سوپاپ دار برای بیماران مبتلا به کووید 19  و افراد مشکوک به این بیماری و همچنین کادر درمان ممنوع و اشتباه‌ترین کار است و ویروس را به خارج از ماسک منتقل می‌کند و متأسفانه می‌تواند باعث انتشار بیماری در جامعه شود.

وی بیان کرد: سوپاپ روی ماسک به منظور تسهیل خروج هوای بازدمی از سوپاپ به جای کناره‌های ماسک است، چون عموماً سوپاپ روی ماسک با فیلتر اشتباه گرفته می‌شود.

حسن شفیعی به کادر بهداشت و درمان توصیه کرد: در صورتی که طولانی مدت از ماسک N95 استفاده می‌کنید، الزام است از آلودگی ماسک پیشگیری شود و باید به کارکنان آموزش داد که از لمس غیرضروری ماسک خودداری کنند، رعایت بهداشت دست از نکات بسیار مهم است که باید توصیه اکید شود، پوشیدن و خارج کردن صحیح وسایل حفاظت فردی باید آموزش داده شود.

وی بیان کرد: کارکنان مراقبت‌های بهداشتی باید هنگام ورود به اتاقی که بیماران مظنون یا تأیید شده عفونت در ان بستری‌ شده است و همچنین هنگام انجام هر نوع مراقبت بهداشتی که به یک فرد مشکوک یا مبتلا به عفونت ارائه می‌شود، ماسک مناسب بپوشند.

 

 

........دریافت

* پایان قصه راهب

روز پنجشنبه 5 تیر علیرضا راهب شاعر و منتقد ادبی دارفانی را وداع گفت در دریافت امروز به سراغ علیرضا راهب و اشعارش رفته ایم.

علیرضا راهب مازندرانی در ۲۷ دی ۱۳۴۶ خورشیدی در تهران دیده به جهان گشود. پس از پایان تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دبیرستان در رشته حقوق وارد دانشگاه تبریز شد و همزمان به شعر گفتن هم روی آورد. وی شعر را به خصوص از سال‌های دهه ۶۰ خورشیدی آغاز کرد.

راهب یک دوره ۱۰ ساله در تبریز سکونت داشت و در همین فرصت مناسب زبان و ادبیات ترکی آموخت. وی درباره این حضور و اقامت خود در تبریز گفته است: در تبریز این فرصت را داشتم که با بزرگانی نظیر استاد عبدالله واعظ، استاد منوچهر مرتضوی و پرفسور بهمن سرکاراتی آشنا و افتخار شاگردی‌شان را داشته باشم.

از دیگر استادان راهب در حوزه شعر و ادبیات می توان به افرادی همچون سیدحسن سادات ناصری، مهرداد اوستا، علامه فرزیب (پرفسور دانش کجوری)، تقی ذوقی لنگرودی و... اشاره کرد.

انجمن ادبی ونداد

یکی از مهمترین فعالیت های راهب در حوزه شعر و ادبیات در اوایل دهه ۹۰ خورشیدی راه اندازی انجمن ادبی ونداد بود که خود او هم مدیریت آن را برعهده داشت و شاگردان بسیاری را در عرصه شعر و ترانه از میان جوانان مستعد کشور تربیت کرد. وی در خصوص این انجمن در یک مصاحبه گفته بود: این انجمن یک انجمن مردم‌نهاد است. انجمن ادبی ونداد، شامل جلساتی است که در روزهای جمعه، ساعت سه بعدازظهر در کافه کتاب تشکیل می‌شود. بحث‌هایی که در این انجمن مطرح می‌شود؛ مجموعه‌ای از کنش‌های فرهنگی و هنری است. سنتی که در جلسات شعر مطرح بود و اینکه شاعران بیایند، اشعارشان را بخوانند، تشویق شوند و بروند، رسم کهنه‌ای است که در این جلسات سعی کردیم از این برخوردها پرهیز کنیم. همچنین باوجود شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های مختلف، همگان همه چیز را می‌خوانند. بنابراین جلسات شعرخوانی، لذت گذشته را از دست داده و مخاطب علاقه‌ای ندارد در جلسه هم اشعاری را بشنود که قبلاً آن را در اینترنت خوانده است. در واقع از این‌گونه جلسات حرف تازه‌ای بیرون نخواهد آمد.

راهب در زمینه شعر ۲ کتاب از خود به یادگار گذاشته است؛ یکی از این کتاب ها «دو استکان عرق چهل گیاه» است که توسط نشر چشمه چاپ و منتشر شده و دارای ۴۴ قطعه شعر است که با رویکردی اجتماعی، دغدغه‌های شاعر را منعکس می کند.

این کتاب شامل بخشی از سروده های راهب بوده که در یک فاصله ۱۷ یا ۱۸ سالگی نوشته است و بیشتر این کارها با انتخاب گروس عبدالملکیان منتشر شده است. در این مجموعه لمس تفاوت زمانی سروده‌ها فاحش است و این کاملاً مشهود است که شاعر در گردآوری سروده‌هایش برای این مجموعه از غالب تجربه‌های شعری خود در فواصل زمانی گوناگون استفاده می کند. در یکی از شعرهای این مجموعه آمده است:

برای همه ما پدربزرگ های ما,

یک تفنگ زنگ زده بود;

با یک نوار فشنگ مشقی,

آن هم در عکاسخانه ی شهر,

شمایل مشقی پدربزرگ ها را به دیوار خانه;

میخ کردیم,

ما برای حفظ تصاویر مضحک, اجدادمان;

دیوار را به رسمیت شناختیم!

کتاب شعر دیگر راهب «عشق پاره وقت» بوده که در ۱۳۹۳ خورشیدی توسط انتشارات نیماژ منتشر شده است. شاعر در این کتاب می سراید:                    

مرگ می تواند ادامه‌ آواز من باشد که سالیان
کنار آتش چوپان ها
بر لب البرز گرم می شود…
نترس
بومیان میگویند،
درختی که تبر نخورد
ثمرش تلخ می شود!
شراب و دشنه بیاور
برقص.            
فردا شاید آخرین پرچم زمین
رقص گل های پیراهنت باشد
که گرده می پراکند در باد.                                           

سرانجام این شاعر معاصر کشور به دلیل ابتلا به کرونا و بر اثر ایست قلبی حوالی ساعت سه بامداد پنج‌شنبه، پنجم تیر ۱۳۹۹ خورشیدی در بیمارستان‌ آتیه تهران چشم از جهان فروبست تا مرگ بتواند ادامه آوازش باشد.

 

.......ورزشی

کیهان بد تهران قهرمان مسابقات لیگ برتر گلبال آقایان شد

با توجه به شرایط موجود کرونایی و عدم امکان برگزاری مسابقات لیگ برتر و دسته یک گلبال که دور رفت آن در سال گذشته برگزار شد، لیگ سال 1398 بر اساس نتایج دور رفت پایان یافته اعلام شد.

بر همین اساس، در لیگ برتر کیهان بد تهران قهرمان شد، بهزیستی اصفهان در جایگاه دوم قرار گرفت و هیأت نابینایان سیرجان سوم شد. هیأت جهرم، هیأت تویسرکان، اندیشه زرین اردبیل و هیأت نابینایان خوزستان به ترتیب چهارم تا هفتم شدند.

در دسته اول نیز هیأت نابینایان آذربایجان شرقی در جایگاه نخست قرار گرفت و پس از 24 سال به سوپر لیگ گلبال مردان صعود کرد. ابابصیر اصفهان به عنوان نایب قهرمانی دست یافت و بهزیستی گلستان سوم شد. هیأت قم و علوم پزشکی کرمان نیز به ترتیب چهارم و پنجم شدند.

علی نعمتی، سرپرست و بازیکن پیشکسوت گلبال کشورمان در مصاحبه با ایران سپید گفت: برای سال گذشته تیم جوانی را راهی مسابقات کردیم و توانستیم عنوان قهرمانی را بدست آوریم. نعمتی ادامه داد: شرکت ما 19 سال است که پای تیم کیهان بد ایستاده و همواره از ورزشکاران نابینا حمایت کرده است. تیم هایی مثل ما که شرکت خصوصی هستند در سال های اخیر کم نبودند اما به علت آنکه از آنها حمایتی نشد، از بین رفتند. سرپرست تیم کیهان بد در خصوص هزینه های این تیم در لیگ برتر گلبال گفت: ما برای بازیکنان حدود سه چهار میلیون در نظر میگیریم و با توجه به هزینه های رفت و برگشت نهایتاً تا 30 میلیون تومان در سال هزینه می کنیم. این پول برای خیلی از باشگاه ها عددی نیست ولی باید پیگیر باشیم تا شرکت های خصوصی از ورزش نابینایان حمایت کنند.

در این بین، هیأت های استانی و فدراسیون نابینایان می توانند کمک کنند و نظر شرکت ها را جلب کنند.

نعمتی در پایان گفت: جوانانی که ما در کیهان بد پرورش دادیم دو نفر از آنها در اردو های تیم ملی حاضر شدند و آقای مهدی عباسی توانست با تیم ملی راهی مسابقات آسیایی شود.

گفتنی است: تیم های شهید هرندی تهران و هیأت نابینایان خوزستان به مسابقات دسته اول سقوط کردند و هیأت نابینایان تبریز و ابابصیر اصفهان به رقابت های لیگ برتر صعود کردند.

امیر سرمدی

 

.........حوادث

*ماجرای عجیب واریز صدها میلیون تومان به حساب مردم یک شهر در کرمان

تسنیم نوشت: واریز ناگهانی مبلغ ۵۰ میلیون تومان به حساب تعدادی از مردم شهرستان قلعه‌گنج و مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)‌ مردم شهر را پای عابر بانک‌ها کشاند و کاربران فضای مجازی را تحت تاثیر این اتفاق قرار داد.

روز ‌چهارم تیرماه به طور ناگهانی و غیرمنتظره مبالغ کلانی به حساب تعدادی از مردم قلعه گنج وارد شد که در شبکه های فضای مجازی سر و صدای زیادی برپا کرد، اما هنوز منشاء واریزی این مبالغ مشخص نشده و مشخص نیست از چه منبعی این کارت ها شارژ شده‌اند.

‌واریزی 50 میلیون تومانی به حساب مددجویان قلعه‌گنجی از سوی کمیته امداد نبود

‌یحیی صادقی مدیرکل کمیته امداد استان کرمان اظهار داشت: قرار بود مبلغی به عنوان بسته معیشتی به حساب مددجویان کمیته امداد واریز شود و به همین دلیل مشخصات مددجویان در سامانه کمیته امداد را در اختیار وزارت رفاه قرار داده بودیم.

وی با اظهار بی اطلاعی از اینکه چه اتفاقی افتاده که روز گذشته حساب مددجویان از طریق این سامانه به مبلغ 50 میلیون تومان شارژ شده است گفت: این موضوع از سوی نهادهای مختلف در دست بررسی است اما هنوز مسئله مبهم است.

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان با بیان اینکه در واقع کمیته امداد این پول را به حساب مددجویان واریز نکرده است افزود: در حال حاضر حساب‌ها مسدود شده و اطلاعات بیشتری از این موضوع وجود ندارد.

هنوز منشاء واریزی این مبلغ مشخص نشده و معلوم نیست

مهدی شهسواری فرماندار شهرستان قلعه‌گنج نیز با اشاره به اینکه این مبلغ به حساب کارت امداد ولایت برخی از مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان قلعه‌گنج واریز شده است خاطرنشان کرد: هنوز منشاء واریزی این مبلغ مشخص نشده و معلوم نیست از چه منبعی این کارت‌ها شارژ شده‌اند و از طریق کمیته امداد خمینی در تهران پیگیر این موضوع شدیم که آنها نیز اظهار بی‌اطلاعی از این واریزی‌ها کردند.

وی تاکید کرد: تمام دستگاه‌های امنیتی در حال پیگیری منشاء این واریزی هستند اما هنوز مشحص نیست که این کار به صورت هکر بوده یا اشتباه کاربر در واریز بوده است.

فرماندار شهرستان قلعه‌گنج با بیان اینکه پس از اطلاع از این ماجرا این حساب‌ها مسدود شدند گفت: مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون تومان از این فروشگاه کارت کشیده شده اما هیچ پولی به حساب فروشگاه واریز نشده و هیچ کسی نیز جنسی از فروشگاه خریداری نکرده است، حدود 35 نفر از مددجویان در فروشگاه طرف قرارداد، اقدام به کارت کشیدن کردند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *