شناسه خبر: 21143 منتشر شده در مورخ: 1399/4/6 ساعت: 13:38 گروه: اجتماعی  
پسر شجاع رسانه‌های افغانستان

پسر شجاع رسانه‌های افغانستان

فعالیت‌های رسانه‌ای همیشه جزو علاقمندی‌های نابینایان به حساب می‌آمده است. ایران و آمریکا و کانادا و نیکاراگوئه و افغانستان هم ندارد.

به گزارش ایران سپید نابینایان شوق حضور در رسانه‌های گروهی را در سر می‌پرورانند. حضوری که بخش عمده‌اش هدفی در راستای فرهنگسازی را دنبال می‌کند. آرزوی همه نابینایان این است که بتوانند بلندگویی بیابند تا جامعه اطرافشان را در باره نابینایی آگاه کنند و از اجحاف‌هایی که علیهشان در جامعه صورت می‌گیرد فریاد بزنند. این، دقیقاً همان کاری است که جوان نابینای افغانستانی، بیش از دوازده سال است که انجام می‌دهد.

اسمش مصور است و نام فامیلش شجاع. فامیلی که کاملاً برازنده رفتارش است. دست به هر کاری می‌زند تا ثابت کند نابینایان انسان‌های توانمندی هستند و جامعه می‌تواند از آنها هم به فراخور توانایی‌هایشان در جهت پیشرفت، استفاده کند. اگر شغلش را از او بپرسی، احتمالاً نخواهد توانست شغل مشخصی را به عنوان حرفه اصلی‌اش معرفی کند. به وقتش یک آموزگار در زمینه خط بریل است. بعضی وقت‌ها هم در کسوت یک بیزینِسمن، کسب و کار کوچکی را که راه انداخته مدیریت می‌کند. احتمالاً اما بیشترین وقت خودش را روی رسانه متمرکز کرده است.

مصور شجاع، جوانی نابینا اهل ولایت جوزجان افغانستان است. در شهر شبرغان، از توابع ولایت جوزجان کار و زندگی می‌کند. نتوانسته تحصیلاتش را در سطح دانشگاهی به پایان برساند. شهریه‌های سنگین، مانع از تحصیلش در دانشگاه شده. تجارت کوچکی در شبرغان راه‌اندازی کرده و در کنارش به فعالیت‌های رسانه‌ای هم مشغول است. شجاع، دوازده سالی می‌شود که با رسانه‌های مختلف به عنوان مجری و برنامه‌ساز همکاری می‌کند و در موضوعات مرتبط یا غیر مرتبط با نابینایان، در رسانه‌های گروهی این کشور، فعال است. حالا هم چند وقتی است که رسانه مطلوب خودش را در این شهر راه‌اندازی کرده. شجاع، از بستر رسانه‌ای محبوب نابینایان یعنی رادیو به عنوان بلندگوی اطلاع‌رسانی بهره گرفته است. رادیوی مصور شجاع، اسمش رادیو شجاع است. یک شبکه رادیویی ۲۴ ساعته. شبکه‌ای که ۱۹ کارمند دارد. چهار نفر از کارمندان رادیو شجاع، نابینا هستند. او معتقد است در برخی امور رسانه، دقت نابینایان بعضاً از کارمندان بینا هم بیشتر است. شجاع در این رسانه برنامه‌هایی را برای مخاطبان نابینا تولید می‌کند. هدف او از تأسیس این رسانه این است که بتواند آخرین خبر‌های حوزه نابینایان را در کنار آموزش‌ها و اطلاعات مفید و کار‌آمد، در اختیار نابینایان قرار دهد. در این شبکه رادیویی، به هر دو زبان فارسی و پشتون برای نابینایان برنامه تولید می‌شود.

سید مصور شجاع که در کنار همه مشغولیت‌هایش، جایگاه سخنگوی انجمن نابینایان جوزجان را هم بر عهده دارد، مدیریت سه شبکه رادیویی دیگر را هم در شبرغان عهده دار شده است. افزون بر اینها، با مهمترین شبکه‌های تلویزیونی جوزجان هم به عنوان مجری همکاری دارد. از جمله برنامه‌ای با نام طلوع عید است که با اجرای او در شبکه تلویزیونی «باتور» به روی آنتن می‌رود. او به اینها هم بسنده نکرده و با سفر به کابل، به دنبال آن است که مجوز تأسیس یک شبکه تلویزیونی را هم دریافت کند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *