شناسه خبر: 21084 منتشر شده در مورخ: 1399/3/31 ساعت: 00:02 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 31 خرداد 1399

روزنامه شنبه 31 خرداد 1399

عناوین امروز: اجازه نمیدهیم حقوق نابینایان در پروژه های دسترس پذیری شهری فراموش شود - وضعیت نابینایان شاغل در استان خوزستان در ایام کرونایی - آخرین خبر‌ها از تغییرات در نسخه بعدی صفحه‌خوان NVDA - هشتگ - جدول کلاسیک

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 31 خرداد 1399

28 شوال 1441

20 جون 2020

سال بیست و چهارم شماره 6441

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی     

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

اجازه نمیدهیم حقوق نابینایان در پروژه های دسترس پذیری شهری فراموش شود

وضعیت نابینایان شاغل در استان خوزستان در ایام کرونایی

آخرین خبر‌ها از تغییرات در نسخه بعدی صفحه‌خوان NVDA

هشتگ

جدول کلاسیک

 

.........سخن هفته

* اجازه نمیدهیم حقوق نابینایان در پروژه های دسترس پذیری شهری فراموش شود

در چند روز اخیر دو رویداد در عرصه پروژه های دسترس پذیری شهری موجب شد تلاش گسترده ای در جهت حفظ حقوق نابینایان  و ضوابط دسترس پذیری آنان در این پروژه ها آغاز شود. نخستین رویداد  تلاش برای افتتاح پروژه فرهنگی پیاده راه رودکی در مقابل مجموعه فرهنگی رودکی و تالار وحدت بود. بازدید نمایندگان تشکل های فعال نابینایان از جمله  شبکه چاووش  از این پروژه موجب شد که افتتاح این پروژه عملاً به عقب بیافتد. دلیل این امر عدم رعایت ضوابط دسترس پذیری نابینایان در این پروژه بود. مسیر عبور و هدایت نابینایان در پیاده رو حتی پیاده راه این پروژه ایجاد نشده بود و حتی تقاطع های هشدار دهنده جهت آگاهی نابیناها نیز اجرا نشده بود. در عوض مسئولان پروژه وعده می دادند که پس از افتتاح که قرار بود سه شنبه 27 خرداد باشد و با تأیید بازرسان نابینا اتفاق بیافتد. پس از حدود دو ماه به مرحله اجرا درآید. اما با آگاهی از اینکه این وعده ها عموماً محقق نمی شود و تضمینی برای اجرای آنان نیست بازرسین نابینا از این  پروژه عملاً از عدم اجرای ضوابط دسترس پذیری نابینایان شکوه کرده و با مطرح کردن آن در عرصه رسانه و مدیریت شهری موجب شدند افتتاح این پروژه به عقب بیافتد. رویداد دیگر بحث آغاز روند اجرایی 500 کیلومتر از مناسب سازی پیاده روهای تهران در فاز اول بود. معاونت عمرانی شهرداری تصمیم دارد  در سال 99 براساس یک پروژه اولویت سنجی در فاز اول 500 کیلومتر از پیاده روهای شهرتهران را به صورت پیوسته دسترس پذیر کند. به منظور آغاز این روند در روز شنبه گذشته 24 عملاً دیداری از پروژه پیاده رو سازی در خیابان کریمخان تهران به عمل آمد که در جریان آن معاونت عمرانی از پروژه خود برای مناسب سازی 500 کیلومتر صحبت کرد در همین رویداد نمایندگان حاضر تشکلهای نابینایان از جمله  شبکه چاووش تأکید صریح کردند که به هیچ عنوان از اجرای مسیر هدایت نابینایان کوتاه نخواهند آمد. این حساسیت ها بویژه از زمانی آغاز شد که در محافل رسمی و غیر رسمی  سخنانی دال بر جلسه  معاون عمرانی شهرداری و معاونت معماری و شهرسازی این نهاد دال بر حذف مسیر هدایت نابینایان یا به عبارتی عدم اولویت برای  اجرای آن منتشر شد در پی این اعلان شبکه چاووش و انجمن نابینایان ایران اقدام به عکس العمل در برابر این معزه گیری ها بودند که پس از تعقیب مسیر رسانه ای تحریم اعلام  پس از پروژه افتتاح پیاده رو خیابان کریمخان تهران معاون عمرانی شهرداری تهران رسماً عدم اجرای مسیر هدایت نابینایان را تکذیب کرد که خود گامی بلند در جهت تثبیت حقوق نابینایان در پروژه های دسترس پذیری شهری است. به طور قطع با حساسیت  از این پس روند اجرای ضوابط دسترس پذیری در پرژه های شهری توسط تشکلهای نابینایان تعقیب خواهد شد و اجازه نخواهیم داد در هیچ شرایطی حقوق شهروندان نابینا و کم بینا در اجرای پروژه های شهری به بهانه های مختلف از جمله عدم اولویت از جمله عدم وجود بودجه یا وعده های اجرای این ضوابط در آینده ای که به احتمال زیاد هرگز نخواهد آمد عملاً حقوق افراد نابینا و کم بینا به فراموشی سپرده شود این حساسیت باید در تمام شهرها و توسط تشکلهای نابینایی کشور تعقیب شود.

 

........گفتگو ویژه

* وضعیت نابینایان شاغل در استان خوزستان در ایام کرونایی: ابتلا به بیماری کووید 19 برای نابینایان به دلیل محدودیتهایی که دارند محتمل تر است. برای اینکه ببینیم نابینایان شاغل در این روزها چگونه از خود مراقبت می کنند به سراغ مهدی آل بوقبیش رفتیم. او در تلفنخانه بیمارستانهای امام موسی کاظم"ع" ماه شهر مشغول به کار است. این بیمارستان نیز درگیر کروناست. هر چند او در تلفنخانه تنهاست. از او می پرسم: چرا بیماری کووید 19 در خوزستان اینقدر شایع شده است؟ آل بوقبیش پاسخ میدهد: بله به ویژه در ماه شهر در این شهر سه بیمارستان داریم که هر سه بیماران کرونا را بستری می کنند و هر کدام دو بخش خود و بخش اورژانس را به بستری کردن این بیماران اختصاص داده اند. س: شما برای حفاظت از خود چه امکاناتی در دست دارید؟ ج: به ما ماسک و دستکش می دهند ولی من استفاده نمی کنم. من وقتی ورود می زنم در ساعت 7 صبح، به مرکز تلفن می آیم و سعی می کنم کمتر مایعات بخورم و تنها یک بار برای نماز از مرکز تلفن خارج می شوم و سرویس بهداشتی نیز دیوار به دیوار تلفنخانه است و فقط وقتی بیرون می روم ماسک می زنم.

س: برای رفت و آمد سرویس دارید؟

ج: بله، قبلا برای خروج باید اثر انگشت می زدیم ولی الان بر اساس چهره کارت خروج را می زنیم و بعد با سرویس به خانه می روم.

س: در خوزستان اطلاعرسانی در مورد پیشگیری از ابتلا به کووید 19 چگونه است؟

ج: اطلاعرسانی خوب است ولی بیماری خیلی شایع شده و مردم نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند چون باور نمی کنند. الان من در خانه هر چه به همسرم می گویم می گوید نه چه کسی از کرونا مرده؟ و هر چه می گویم من خودم روزی چند بار در بیمارستان برای احیای این بیماران کد اعلام می کنم و روزی چند نفر در بیمارستان از این بیماری می میرند. قبول نمی کند. - آقای مرادی از دوستان نابینای دیگر نیز در کتابخانه دانشگاه آزاد بهبهان کار می کند. او می گوید: شهرهای خوزستان از نظر شیوع کرونا تقسیم بندی شده و وضعیت بهبهان خوشبختانه سفید است. ولی وضعیت در آبادان، دزفول، خرمشهر، اهواز و .. قرمز است.

س: چرا وضعیت در بهبهان سفید است؟

ج: می گویند مردم بیشتر نکات ایمنی را رعایت می کنند و مسافرتها کمتر بوده. قوم عرب در این استان بیشتر درگیر بیماری شده اند چون به عید سعید فطر نگاه ویژه ای دارند و رفت و آمدشان  در این ایام زیاد بوده درگیر بیماری شده اند. پنجاه درصد مردم بهبهان تقریباً نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت می کنند ولی باز هم آنطور که باید نیست.

س: خود شما از ماسک استفاده می کنید؟

ج: من در جاهای شلوغ از ماسک استفاده می کنم. محل کارم هم نسبت به جاهای دیگر خلوت است. اما از دو روز قبل کتابخانه هم باز شده است و رفت و آمد شروع شده است.

س: یکی از دلایل استفاده از ماسک این است که افراد متوجه ماسک می شوند و دست خود را به صورتشان نمی زنند؟ شما بدون ماسک این موضوع را رعایت می کنید؟

ج: نه من همیشه دست خودمان را به صورتمان می زنیم و اکثر نابینایان اینطور هستند.

س: برای همین اگر اطمینان ندارید سطوح اطرافتان آلوده نیست، استفاده از ماسک نیاز است؟

ج: من قبل از غذا خوردن دستهایم را می شویم.

س: از نابینایان دیگر در بهبهان خبر دارید؟

ج: بله ولی آنها هم رعایت نمی کنند.

س: در محل کار مواد ضدعفونی سطوح، ماسک و دستکش در اختیار دارند؟

ج: خیر من خودم شخصی تهیه می کنم. در خود کتابخانه هم تا به حال برنامه ای برای این کار نداشته اند.

س: برای رفت و آمد به محل کارتان سرویس دارید؟

خیر. خودم تاکسی می گیرم. ولی چون همیشه در تاکسی تنها هستم از ماسک استفاده نمی کنم. در پایان به مرادی توصیه کردم به دلیل افزایش دمای هوا و هم افزایش امکان ابتلا حتی در ماشین هم از ماسک استفاده کند  چون اگر راننده مبتلا باشد  یا ناقل خاموش باشد و ذرات سرفه اش قبل از ورود شما در هوا معلق باشد ریسک ابتلای شما بالا می رود.

 

 

............فناوری های امیدبخش

* آخرین خبر‌ها از تغییرات در نسخه بعدی صفحه‌خوان NVDA:

با انتشار نسخه Beta از نرم‌افزار‌های مختلف، کاربران پیگیر و علاقمند تقریباً دستشان می‌آید که در نسخه رسمی، با چه امکانات تازه یا تغییراتی مواجه خواهند شد. صفحه‌خوان NVDA هم از آن دسته نرم‌افزار‌هایی است که تیم توسعه دهنده‌اش، انتشار نسخه‌های بتا را با جدیت و نظم و ترتیب دنبال می‌کند و بازخورد‌های کاربران را در انتشار نسخه‌های رسمی، در نظر می‌گیرد. بازخورد‌هایی که از استفاده کاربران از همین نسخه‌های آلفا و بتا به دست می‌آید. حالا هم به تازگی نسخه بتای NVDA 2020.2 منتشر شده و ما در این شماره از ستون فناوری ایران سپید، بنا داریم به مهم‌ترین تغییراتش نگاهی بیاندازیم. تغییراتی که به زودی در قالب نسخه جدید NVDA، در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

یکی از مهم‌ترین تغییرات این نسخه، اضافه شدن پشتیبانی از یک آنتیویروس محبوب است. حتماً این جمله را از نابینایان زیاد شنیده‌اید که می‌گویند نمی‌توانند از ESET استفاده کنند؛ چرا که صفحه‌خوانشان از آن پشتیبانی نکرده. NVAccess این نوید را به کاربران داده که در نسخه جدید NVDA این آنتیویروس پشتیبانی خواهد شد.

هرچند نمایشگر‌های بریل برای ما ایرانی‌ها سال‌ها است که حکم خرمای بالای نخیل را پیدا کرده و دستمان به ارزان‌ترین مدل‌هایش هم به این سادگی نمی‌رسد اما به هر حال دانستنش خالی از لطف نیست که نمایشگر Nattiq هم به فهرست نمایشگر‌های پشتیبانی شده در NVDA اضافه شده است. در همین راستا، نسخه کتابخانه لویی هم شاهد به‌روز‌رسانی بوده و از ویرایش ۳.۱۲ به ۳.۱۴ ارتقا یافته است. این کتابخانه، مسؤولیت مدیریت ورودی و خروجی بریل را در این صفحه‌خوان به عهده دارد.

دیگر قابلیتی که به NVDA اضافه شده، بهبود عملکرد این صفحه‌خوان در محیط Windows Terminal است. Terminal, نوع پیشرفته‌ای از محیط‌های مبتنی بر خط فرمان است که قبلاً در نسخه‌های قدیمی‌ترِ ویندوز با نام Command Prompt شناخته می‌شد. تا کنون امکان استفاده از این قابلیت در ویندوز ۱۰ نبود اما با انتشار نسخه بعدی NVDA, این امکان فراهم خواهد شد.

گزارش و اعلام Subscript ها و Superscript ها هم به NVDA افزوده شده است. این امکان در محیط‌های ویرایش متن نظیر Word و... کارایی دارد و به بخش اعلام ویژگی‌های قلم در NVDA اضافه شده است. افزون بر این، علائم بیشتری به خیلِ علامت‌های نگارشی و ویرایشی که در NVDA خوانده می‌شود، اضافه شده است.

یک تغییر کوچک اما مهم دیگر هم در NVDA اعمال شده و آن هم این است که از این به بعد در موقع استفاده از ابزار‌های مرور صفحه یا مرور اشیا، وقتی کاربر به بالا، پایین، چپ یا راست صفحه می‌رسد، این کلمات یا معادل‌های انگلیسی آن یعنی Top, Right, Left یا bottom، از سوی NVDA اعلام نخواهد شد.

کاربرانی که علاقه به استفاده از نسخه‌های بتای N|VDA پیش از انتشار رسمی داشته باشند می‌توانند آن را از وبسایت |NVAccess بارگیری کنند. همچنین اگر در طول استفاده از این نسخه با مشکل یا ایرادی مواجه شوید می‌توانید با مراجعه به صفحه NVDA در Github، آن را به طراحان گزارش دهید.

 

...........هشتگ

* کارفرمای چینی که به علت کم کاری کارمندانش در فروش محصولات شرکت به طرزی عجیب آن ها را مورد تنبیه قرار داده بود به سوژه رسانه ها تبدیل شد. در این تنبیه عجیب رئیس این شرکت تمام کارمندان زن و مرد شرکتش را مجبور به خوردن کِرم کرد. او همچنین به کارمندان خود اعلام کرد کسانی که قادر به به خوردن کرم نیستند از حقوق آن‌ها ۵۰۰ یوان (۷۰ دلار) کسر خواهد شد. بسیاری از کارمندان برای کسرنشدن از حقوق خود اقدام به خوردن کرم خاکی کردند. این اتفاق در شرکتی در شهر «بیجی»، استان گوئیژو رخ داد.

* مردی که همسرش را بسیار دوست داشت، پس از مرگ همسرش قبرستانی لوکس برای وی در لواسان ساخت که دایم آن را تزئین می کند. قبرستان به اصطلاح لاکچری‌ای که چند روز قبل ویدئویی از آن در فضای مجازی دست به دست می‌شد در واقع یک قبرستان وقفی قدیمی است و ماجرای لاکچری شدنش بر می‌گردد به زنی کرشمه نام که پیکرش در این قبرستان دفن شده. بانو کرشمه متولد ۱۳۵۵ بوده و در سال ۹۷ در سن ۴۲ سالگی از دنیا رفته و کرشمه‌اش آن‌قدر قوی بود که بعد مرگش گورستان گلندوک نیز متحول شد! این مرحومه کیست و چه کسی دور  و بر مزارش را به سبک اروپایی و آمریکایی آرایش داده حرف و حدیث زیاد است ولی نقطه اشتراک همه اینها‌می‌رسد به یک مرد که شوهر این زن است که خارج زندگی می‌کند و کارش برج سازی است و مولتی میلیاردر است،‌ مردی که می‌گویند هر پنجشنبه خیرات مفصلی برای همسرش می‌دهد. یکی از اعضای هیات امنای گورستان می‌گوید آقای ... سالی چند بار  که به ایران می‌آید به عشق همین زن است و می‌خواهد باز هم دنیا و همه زیبایی‌هایش را به پای همسرش بریزد،‌ حتی شده با آباد کردن همه گورستان،‌ حتی با ساختن سرویس‌های بهداشتی مجهز و لوکس و حالا هم با طرحی برای برنزی کردن سر در گلزار.

* کرونا و ماجراهایش همچنان یکی از مهمترین بحثهای شبکه های اجتماعی است. از بازگشایی مراکز مختلف تا آمار روزانه مبتلایان و کشته ها و البته رفتارهای مردم در مقابل این بیماری. چند روز گذشته فرماندار اردل در چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که ۴۰ نفر در یک مراسم عروسی به کرونا مبتلا شدند. این خبر باعث شد بحث برگزاری مراسم مختلف در دوران شیوع کرونا باز هم داغ شود و کاربران از خطراتش بنویسند.

* رئیس پلیس راهور ناجا از طراحی سامانه «جریمه عابران پیاده» خبر داد که اگر عابر پیاده تخلف کند میتوان با این شیوه او را جریمه کرد. این خبر شوخی و جدی بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت.

کاربران زیادی از قوانین مشابه در کشورهای دیگر گفتند و از اینکه اگر قانون درست اجرا شود

مشکالت زیادی حل میشود اما بعضیها هم  نگاه مثبتی به این ماجرا ندارند: «یعنی اصلاً میشه طرح جریمه عابر پیاده بالاخره پیاده بشه؟! سالهاست منتظرشم. امیدوارم این اتفاق بیوفته. شنیدن خبرش یکم خوشحالم

کرد»، «الان که عابر پیاده رو هم جریمه میکنن با توجه به اینکه سن قانونی برای گرفتن گواهینامه ۱۸ ساله افراد زیر ۱۸ سال رو توقیف میکنن.

* کاربران فضای مجازی در پی انتشار خبر فوت کشاورز، با داغ کردن هشتگ «محمدعلی کشاورز» نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند؛ کاربران از بی پدر شدن سینمای ایران ابراز تاسف کرده و فوت او را تسلیت گفتند. برخی از کاربران نیز ایفای نقش او در سریال‌های پر خاطره را یادآوری کرده و کشاورز را یکی از اسطوره‌های بازیگری سینمای ایران معرفی کردند. تعدادی از کاربران از این بازیگر برجسته به خاطر رقم زدن بخش پرباری از تاریخ سینمای ایران تشکر و او را به عنوان چهارمین نفر از پنج تن سینمای ایران معرفی کردند

 

..........کشکول

* جدول کلاسیک دو حرفی: برای پیدا کردن رمز 14 حرفی ما باید به 14 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول بدست آید. تمامی پاسخ ها دو حرفی و رمز جدول سخنی زیبا حضرت علی (ع) است. سؤالات: 1. از یاران امام حسین (ع) 2. از اقوام ایرانی 3. موی سر انسان یا حیوان 4. کَد  5. سو و جانب 6. سمبل ممانعت  7. اثری از ژید  8. درخت انگور   9. حرف پیروزی  10. دست مالیدن  11. دور دهان 12. حرف نازی ها   13. دندان عرب 14. سیلی و کشیده. شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: اخلاق ظرف دین است.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: آز. خودکارسازی. لک. المیزان. قزل باش. ظفر. رباب. فر. دستو. یوسه. نوول. اسرار. سلو. تکنوکراسی.

* جدی نگیرید: بیا ببینمت! این مظلوم‌ترین جمله تو ادبیات فارسیه! شاید دستوری باشه ولی هزاران بار خواهش و التماس پشتش خوابیده. – ‏قبلا فقط عینک آفتابی مانع تشخیص خوشگلا بود، الان که ماسکم اضافه شده، دیگه شهر شده پر از هندونه‌هاى در بسته.

* حقایقی درباره معروف‌ترین نوشیدنی مضر جهان!

درباره یکی از پرطرفدارترین نوشیدنیهای جهان که از قضا به علت وجود مقادیر زیادی قند، همواره توسط پزشکان از مصرف آن منع میشویم، چه چیزی میتوان گفت که تا حالا گفته نشده باشد؟ احتمالا هیچ! کوکاکولا در بیش از ٢٠٠ کشور جهان فروخته میشود و شرکتهای محلی با خرید لیسانس تولید آن، خود اقدام به ساخت و عرضه این نوشیدنی میکنند. کوکاکولا مشهورترین برند تجاری دنیا و دومین واژه معروف در زبان انگلیسی است. برای فهمیدن نکات دیگری درباره این نوشیدنی به خواندن این مطلب ادامه دهید.

١. وجود کوکایین در فرمول

کمپانی کوکاکولا برخلاف شایعات هیچ‌وقت از کوکایین خالص برای تولید نوشیدنیهایش استفاده نمیکرد. آنها در ابتدای کار از برگ کوکا استفاده میکردند، به‌طوری که یک لیوان کوکاکولا ٩ میلی‌گرم عصاره کوکا داشت. اما در سال ١٩٠٥ این مقدار نیز به‌طور کل از دستور حذف شد و حالا به جای آن از عصاره برگ کوکای بدون کوکایین استفاده میشود.

٢. همه گیری یک نوشابه

کوکاکولا به راحتی در همه کشور‌های دنیا پیدا میشود. همه جا به جز کره‌شمالی و کوبا! که البته با «واردات خاکستری» این دو کشور هم از فواید و مضرات این نوشیدنی جهانی بی‌نصیب نمیمانند. محض اطلاع «واردات خاکستری» به معنای واردات محصول از کشور‌های دیگر، بدون اجازه و اطلاع کمپانی تولید‌کننده است.

٣. ثبات قیمت برای ٧٠ سال

از سال ١٨٨٦ تا ١٩٥٩، قیمت یک بطری کوکاکولا فقط ٥ سنت بود. در آن زمان میزان تورم بالا نبود و کمپانی توانست با تمهیداتی برای بیش از ٧٠ سال، قیمت نوشیدنیهایش را ثابت نگاه دارد. اما در پی کاهش ثبات اقتصادی در پایان دهه ٥٠ میلادی، افزایش قیمت در دستور کار قرار گرفت.

٤. ترجمه برند به زبان چینی

با ورود کوکاکولا به چین، واردکننده‌ها باید اسمی برای آن انتخاب میکردند که تلفظ آن برای لهجه‌ها و زبانهای محلی سخت نباشد. ابتدا «ککوکلا» انتخاب شد که حروفش تقریبا شبیه واژه اصلی بود، اما در بعضی گویشهای چینی، معنی خوبی نداشت. ترجمه اسم برند‌ها کار ساده‌ای نیست و تحقیقات بسیاری در اینباره انجام شد، تا اینکه بالاخره مناسبترین واژه استفاده شد. هم‌اکنون به کوکاکولا در چین «ککوکله» گفته میشود، به معنای «سرگرمی خوشمزه».

٥. پاک‌کننده لکه‌های خون

به شایعات توجه نکنید! اینکه پلیسها در صندوق عقب خودرو‌هایشان کوکاکولا حمل میکنند، میتواند تنها یک دلیل داشته باشد: آنها تشنه‌اند! اما چه باور کنید، چه نه، کوکاکولا برای از بین بردن لکه خون، پاک‌کننده‌ای قوی است.

٦. اختراع اتفاقی یک داروساز

کوکاکولا میراث جان پمبرتون داروساز است! او که در جنگهای داخلی آمریکا زخمی شده بود، از یک نوشیدنی ابتکاری به‌عنوان مسکن درد استفاده میکرد. پمبرتون مشکل معده داشت و برای اینکه بتواند دارویی جدید و بدون الکل بسازد، مواد مختلفی را ترکیب میکرد. او طی یکی از آزمایشهایش ترکیب به دست آمده را تصادفاً با آب گازدار مخلوط کرد. نتیجه رضایتبخش بود و پمبرتون این نوشیدنی را به جای داروی مسکن میفروخت. در واقع کوکاکولا حین تلاش برای ساخت یک نوشیدنی بدون الکل، به‌طور کاملاً اتفاقی اختراع شد.

٧. جایزه نفیس در قوطی‌

سال ١٩٩٠، کوکاکولا کمپینی تبلیغاتی به راه انداخت و اعلام کرد در بعضی از قوطیهای این نوشیدنی برگه‌ای قرار دارد که از یک تا ٥٠٠ دلار جایزه برای خریداران به ارمغان خواهد داشت. برای اجتناب از خورده‌شدن برگه جایزه، قوطیهای حاوی آن با محلول آب، کلر و سولفات آمونیوم پر شده بودند که بوی بدی میداد و فرد را از خوردن منصرف میکرد، هرچند با این حال بعضیها سعی میکردند آن را بنوشند!

٨. همه مصائب جنگ جهانی

در جنگ جهانی دوم کوکاکولا جزو نوشیدنیهای پرطرفدار به شمار میرفت. اما نوشیدن آن برای همه طرف‌های درگیر آسان نبود، زیرا ممکن بود به معنای تسلیم‌شدن در برابر آمریکا تلقی شود. به‌طور مثال مارشال ژوکوف، فرمانده ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی، عاشق کوکاکولا بود، ولی دوست نداشت کسی کوکاکولا خوردنش را ببیند. هر چند بماند که واردات، بازرسی و ترخیص بسیاری از کالا‌ها به مناطق تحت تسلط اتحاد جماهیر شوروی هفته‌ها طول میکشید، در حالی‌که محموله‌های کوکاکولا به راحتی عبور داده میشد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *