شناسه خبر: 21025 منتشر شده در مورخ: 1399/3/22 ساعت: 16:26 گروه: اجتماعی  
مشارکت سازمان بهزیستی با نهاد های متولی برای خانه دار شدن جامعه ی هدف
مدیر کل مسکن بهزیستی در گفت و گو با ایران سپید

مشارکت سازمان بهزیستی با نهاد های متولی برای خانه دار شدن جامعه ی هدف

خدمات سازمان بهزیستی در حوزه ی اعطای مسکن به معلولان, همیشه با پرسش های زیادی از سوی جامعه ی هدف همراه بوده؛ بخصوص با انتشار خبری که هفته ی گذشته مبنی بر اعطای 1500 واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی در خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت, همچنان این علامت سؤال باقی ماند که آیا این واحد ها مختص خانواده های دارای 2 معلول است؟ اگر چنین است, تکلیف خانواده های تک معلولی چیست؟

به گزارش ایران سپید علی ربوبی, مدیر کل مسکن سازمان بهزیستی در گفت و گو با ایران سپید, به تفصیل خدمات سازمان بهزیستی در اعطای مسکن به مددجویان را تشریح می کند: خدمات سازمان بهزیستی در حوزه ی مسکن فقط محدود به خانواده های دارای دو معلول نیست؛ بلکه یکی از طرح های سازمان که مشغول فعالیت با شرکای اجتماعی در حوزه ی مسکن است, طرح کمک به تأمین خانواده های دارای دو معلول با مشارکت بنیاد مستضعفان, بنیاد مسکن, سازمان ملی زمین و مسکن و انجمن خیرین مسکن ساز است. این طرح در دو حوزه ی شهری و روستایی در حال انجام است. خوشبختانه در حوزه ی روستایی مشکل خاصی نیست. هم مبالغ بلاعوض از سوی سازمان بهزیستی, بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن در حال پرداخت است؛ هم تسهیلات بانکی مناسبی از سوی بنیاد با کارمزد 4 درصد که تا الآن مبلغ این تسهیلات 40 میلیون بود, پرداخت می شود. بنیاد مسکن در جایی که خانواده های تحت پوشش ما زمین داشته باشند, تسهیلات خود را ارائه می دهد و برای خانواده هایی که زمین ندارند, پیگیری کرده و بحث تأمین زمین را انجام می دهد. کمک بلاعوض در حوزه ی روستایی به خانواده های دارای حد اقل دو معلول بین 18 تا 36 میلیون تومن است. در واقع خانواده هایی که از سال 94 مشمول این طرح شده اند, کمک 18 میلیونی دریافت می کردند که با توجه به افزایش قیمت و هزینه هایی که تا الآن داشتیم, این خانواده ها در حوزه ی روستایی کمک 36 میلیونی دریافت می کنند.»

مدیر کل مسکن بهزیستی در ادامه به حوزه ی شهری اشاره کرده و اظهار می دارد: «این طرح در حوزه ی شهری هم انجام می شود که چند روش در اجرای آن داریم. از شرکای اجتماعی ما یکی وزارت راه و شهر سازی و یکی دیگر, سازمان ملی زمین و مسکن است. اولین اولویت ما این است که در واحد های ارزان قیمتی که وزارت راه و شهر سازی در دست احداث دارد, این خانواده ها را جانمایی کنیم. این اتفاق در خیلی از استان ها افتاده؛ بالغ بر 2 هزار و 500 واحد در کشور را وزارت راه به ما معرفی کرده, تأیید شده و ما خانواده ها را معرفی کردیم. روش دیگر ما, پرداخت کمک هزینه ی ساخت است که بین 30 تا 60 میلیون تومن کمک هزینه در حوزه ی شهری پرداخت می کنیم.»

ربوبی در توضیح دیگر روش ها ادامه می دهد: «روش دیگر به این صورت است که وزارت راه و سازمان ملی زمین و مسکن در حوزه ی شهری زمین را تأمین کنند و انجمن خیرین مسکن ساز ساخت آن ها را انجام دهد که این موضوع هم در برخی استان ها در دست اقدام است. مشکل اصلی ما در حوزه ی شهری و شهر های بالای 25 هزار جمعیت است که تسهیلات مسکن ارزان قیمت از طرف بانک های عامل فعلاً پرداخت نمی شود و بانک مرکزی هنوز با این موضوع موافقت نکرده است؛ ولی در شهر های زیر 25 هزار جمعیت و روستا ها که تسهیلات مسکن روستایی به آن ها تعلق می گیرد, تقریباً مشکل خاصی نداریم.»

مدیر کل مسکن بهزیستی مشکلات اصلی را در کلان شهر ها می داند: «مشکل دوم و مهم ما در کلان شهر هایی مثل تهران و البرز است. واحد هایی که وزارت راه معرفی کرده محدود بوده و ما متقاضی پشت نوبت در این دو استان زیاد داریم. کلاً ما 14 هزار خانواده ی دارای دو معلول شناسایی کردیم که حدود 8 هزار و 100 واحد تا الآن با مشارکت شرکای اجتماعی و خود خانواده ها ساخته شده؛ 5 هزار و 200 واحد هم در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکیست و حدود هزار واحد هم که بیشتر در کلان شهر هاست, هنوز بلاتکلیفند و هنوز کار شروع نشده است. تمام این توضیحات در مورد خانواده های دارای دو معلول بود.»

علی ربوبی بعد از توضیح درباره ی خانواده های دارای دو معلول, به سایر گروه ها هم اشاره می کند: «ما برای سایر خانواده ها هم برنامه داریم. یکی از برنامه هایی که الآن در حال انجام است, بحث تفاهم نامه ی چهار جانبه ایست که بین سازمان بهزیستی, بنیاد مسکن, صندق توسعه ی ملی و سازمان برنامه و بودجه منعقد شده برای ساخت هزار واحد مسکونی ویژه ی ایتام؛ خانواده های تحت پوششی که فرزند یتیم دارند. این طرح هم از امسال شروع شده که با مشارکت این دستگاه ها که 25 میلیون صندق توسعه ی ملی پرداخت می کند, 25 میلیون هم سازمان بهزیستی, اجرا می شود. ساخت این واحد ها هم با متولی گری بنیاد مسکن انجام می شود. طرح دیگری داریم با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا که آن هم برای سایر خانواده ها؛ خانواده های عادی تحت پوشش است؛ یعنی خانواده های دارای تک معلول و زنان سرپرست خانوار؛ افرادی که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید و جزو سه دهک آخر هستند یا زنان سرپرست خانواری که جزو سه دهک آخر هستند. موضوع تفاهم نامه ما با قرارگاه خاتم ساخت 15 هزار واحد است که در فاز اول, هزار و 500 واحد را شروع می کنیم. در این طرح هم بنیاد مسکن در نظارت های فنی مشارکت می کند. برای هزار و 500 واحد مربوط به فاز اول تأمین اعتبار شده و لیست ها برای قرارگاه خاتم ارسال شده الآن بازدید های زمین, صدور پروانه, تأیید نقشه و موارد ابتدایی آن در حال انجام است.»

ربوبی همچنین به یک تفاهم نامه ی دیگر سازمان برای ساخت 20 هزار واحد مسکونی اشاره می کند: «تفاهم نامه ی دیگری داریم برای خانوار های تک معلول و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ساخت 20 هزار واحد مسکونی روستایی. در این طرح هم حدوداً 13 هزار خانوار را به بنیاد مسکن معرفی کردیم. بحث احداث مسکن حدود 6 هزار و 500 خانوار انجام و تمام شده و مابقی هم در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکیست. خانوار های روستایی, چه دو معلول و چه عادی (تک معلول) اگر به ما مراجعه کنند, با تعامل بسیار خوب و تفاهم نامه ی کاملی که با بنیاد مسکن داریم, می توانیم در چارچوب کمک های بلاعوض سازمان, تسهیلات بنیاد مسکن و خدمات فنی مهندسی که بنیاد می دهد, مسکنشان را با مشارکت هم ما و هم بنیاد و هم خانواده, انجام دهیم.»

علی ربوبی در ادامه در خصوص افرادی که دارای زمین هستند و شرایط ساخت مسکن آن ها اظهار می دارد: «تفاهم نامه ای که ما با قرارگاه خاتم بسته ایم, درباره ی کسانیست که خودشان زمین دارند. البته ممکن است زمین های این افراد مشکل داشته باشد؛ مثلاً خارج از محدوده ی طرح هادی روستا باشد یا خارج از بافت باشد یا مشکلی داشته باشد که امکان ساخت در آن زمین نباشد. در تفاهم نامه ی اخیری که هفته ی گذشته بین ما, قرارگاه خاتم و بنیاد مسکن امضا شد, آقای مهندس تابش این قول را دادند و در تفاهمنامه آوردند جا هایی که چنین مشکلاتی بود و زمین مددجوی ما به مشکل خورد و بنیاد هم در آن منطقه زمین داشت, زمین را بنیاد به طور رایگان بسازد.»

مدیر کل مسکن بهزیستی در خصوص نحوه ی درخواست معلولان متقاضی مسکن اظهار می دارد: «متقاضیان مسکن می توانند به ادارات کل ما در استان ها  و شهرستان ها مراجعه کنند و درخواستشان را مطرح کنند. سازمان بهزیستی مستقیماً ساخت مسکن را انجام نمی دهد. طرح هایی که ما داریم, بر اساس تفاهمنامه هاییست که با دستگاه های متولی ساخت مسکن منعقد کرده ایم. در تمام طرح هایی که من ذکر کردم, یک طرف تفاهم نامه بنیاد مسکن بود یا وزارت راه و شهر سازی. وزارت راه و شهر سازی متولی تأمین مسکن در شهر هاست و بنیاد مسکن در روستا ها و شهر های زیر 25 هزار نفر جمعیت. ما امکانات خودمان را با امکانات سایر نهاد ها مثل بنیاد, وزارت راه و شهر سازی یا نهاد های عمومی و انقلابی مثل بنیاد مستضعفان, ستاد اجرایی فرمان امام, سپاه پاسداران, بسیج سازندگی و قرارگاه خاتم هم افزایی می کنیم تا از طریق این هم افزایی بتوانیم مشکل مسکن جمعیت هدف را برطرف کنیم. خودمان هم بعنوان تسهیلگر کار ها را پیگیری می کنیم؛ مثل موارد مربوط به تشکیل پرونده ی مددجو, اخذ پروانه, معرفی به بانک.»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *