شناسه خبر: 20891 منتشر شده در مورخ: 1399/3/6 ساعت: 23:58 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 7 خرداد 1399

روزنامه چهارشنبه 7 خرداد 1399

فرمانده نیروی دریایی سپاه: شناور حامل قاچاق را در دریا به آتش می‌کشیم - امکان فروش ۳۰ درصد سهام عدالت از شنبه/ آزادسازی باقیمانده سهام ظرف ۱ سال آینده به بعد - هشت نکته برای محافظت از کودکان در برابر کرونا - نقشه گوگل به کمک افراد معلول می‌آید - امید کریمی فاتح مسابقات عید سعید فطر شد - نجات نوزاد رها شده در سطل زباله

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 7 خرداد 1399

4 شوال 1441

27  می 2020

سال بیست و چهارم شماره 6424

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

فرمانده نیروی دریایی سپاه: شناور حامل قاچاق را در دریا به آتش می‌کشیم

امکان فروش ۳۰ درصد سهام عدالت از شنبه/ آزادسازی باقیمانده سهام ظرف ۱ سال آینده به بعد  

هشت نکته برای محافظت از کودکان در برابر کرونا

نقشه گوگل به کمک افراد معلول می‌آید

امید کریمی فاتح مسابقات عید سعید فطر شد

نجات نوزاد رها شده در سطل زباله

.........اخبار روز

* فرمانده نیروی دریایی سپاه: شناور حامل قاچاق را در دریا به آتش می‌کشیم: سردار تنگسیری: پیام ما به قاچاقچیان آن است که با آنها شوخی نداریم و مبارزه ما در این زمینه جدی‌تر از هر زمان دیگری است. برای ما قابل قبول نیست که جوانان ما از ناحیه قاچاق بیکار شوند و ارز کشور برای قاچاق کالا از کشور خارج شود. به قاچاقچیان کالا و سوخت که نظام اقتصادی کشور را به چالش می‌کشند، هشدار می‌دهیم که در صورت تداوم این راه، شناورهای‌ حامل قاچاق را با خارج کردن خدمه آن به آتش می‌کشیم/ فارس

* کارت‌های بانکی منقضی شده برای یکسال رایگان تمدید می‌شوند: مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی: تمدید کارت‌های بانکی منقضی شده مشتریان نیازمند حضور در شعب بانک عامل و احراز هویت بوده که در راستای سهلوت برای یکسال به صورت رایگان تمدید می‌شوند/ مهر

* کرونا "انگ" نیست / ۸۵ درصد مبتلایان بدون هیچ اقدامی بهبود می‌یابند: معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ابتلا به کرونا، انگ اجتماعی یا تابو نیست، گفت: ۸۰ تا ۸۵ درصد مبتلایان این بیماری بدون هیچ اقدامی خوب می شوند و میزان بهبودی در موارد بستری نیز بسیار بالاست./ایسنا

* رستوران‌ها، بدترین جا برای انتقال کرونا / توصیه اکید به استفاده از "ماسک"

محرز، متخصص بیماری‌های عفونی : کرونا حساب و کتاب خاصی ندارد و مردم باید موضوعات بهداشتی را در مراجعه به مشاغل پرخطر رعایت کنند. مطالعه‌ای در این زمینه در آمریکا صورت گرفته است که می‌گوید بدترین جا برای انتقال کرونا رستوران‌ها است. دقیقا نمی‌دانم چه تدابیری اندیشیده شد که بازگشایی‌ها صورت گرفت

توصیه اصلی ما به مردم همچنان استفاده از ماسک است

* چندخبرکوتاه

محقق پژوهشکده آمار: پدیده سالخوردگی ایران از سال ۱۴۳۰ رقم می‌خورد. - در پنج روز منتهی به تعطیلات عید فطر، حدود ۱۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شد. - توئیتر حساب کاربری سفارت ایران در روسیه را مسدود کرد.

- سازمان جهانی بهداشت: چین با اعزام هیئت کارشناسان بین‌المللی به این کشور برای تحقیق درباره منشأ کرونا موافقت کرده است. - رئیس سازمان چای: رشد ۷ درصدی تولید برگ سبز چای/۲۰ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد.

- معاون وزیر صنعت: چهار مرحله دیگر فروش فوق العاده خودرو تا پایان سال داریم.

..........گزارش روز

* امکان فروش ۳۰ درصد سهام عدالت از شنبه/ آزادسازی باقیمانده سهام ظرف ۱ سال آینده به بعد: معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: دارندگان سهام عدالت از شنبه مجاز به فروش ۳۰ درصد از سهام خود هستند و باقی مقدار دارایی سهام عدالت ظرف مدت یک سال آینده به بعد آزادسازی و قابل معامله خواهد شد. محمدرضا معتمد در یک برنامه تلویزیونی با بیان این که  در صورت عدم نیاز مالی , فروش سهام عدالت توصیه نمی شود افزود: از روز شنبه دهم خرداد امکان فروش سهام عدالت برای دارندگان و یا مشمولان معامله سهام عدالت وجود دارد. او با تأکید بر اینکه تعیین روش مدیریت سهام عدالت فقط تا ۸ خرداد ماه میسر می باشد گفت: طبق مصوبات شورای نظارت بر امور سهام عدالت، دارندگان سهام عدالت در این مرحله مجاز به فروش ۳۰ درصد از سهام خود هستند و باقی مقدار دارایی سهام عدالت ظرف مدت یک سال آینده به بعد آزادسازی و قابل معامله خواهد شد. معتمد ادامه داد: در حقیقت، درگاه اصلی ورود سرمایه گذاران به بازار سهام،کارگزاری ها هستند اما به دلیل حجم بالای سرمایه گذاران در این مرحله از شبکه بانکی کشور هم کمک خواهیم گرفت تا در صورت خواست مردم و قصد فروش سهام عدالت، بانک ها هم در این اقدام، کمک رسان باشند در اصل بانک ها در این مرحله نقش عاملیت را ایفا می نمایند.

او افزود: نرخ فروش سهام عدالت، نرخ تابلو سازمان بورس می باشد. معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار گفت: از آنجا که سهام موجود در سبد سهام عدالت، بسیار ارزنده هستند و در سال های آتی سوددهی خوبی خواهند داشت به مردم توصیه می شود در صورت نیاز از سودهای آینده سهام عدالت در قالب سود سهام و یا افزایش تعداد سهام استفاده کنند و تا آن زمان دست نگهدارند.

* افزایش تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در سه سال گذشته:

ایسنا نوشت: بررسی روند پرداخت بیمه بیکاری طی سالهای ۹۶ تا ۹۸ نشان می‌دهد که تعداد مقرری بگیران جدید در این مدت روند افزایشی داشته است. بررسی بیمه بیکاری و افراد بهره‌مند از این مزیت، یکی از مواردی است که می تواند در تحلیل بازار کار کشورها مفید واقع شود. در حال حاضر رویکرد جهانی در این خصوص کاهش تعداد مقرری بگیران با تاکید بر حفظ اشتغال است چرا که افزایش این امر می‌تواند بیانگر مشکلات اقتصادی کارگاهها و تعطیلی آنها باشد. گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بررسی مقرری بگیران جدید طی سالهای ۱۳۹۶-۱۳۹۸ روند افزایشی این تغییرات را نشان می‌دهد به نحوی که میزان تغییرات سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن، ۱.۸ درصد بوده است. بر اساس این گزارش در حالی که تعداد مقرری بگیران جدید بیمه بیکاری در سال ۱۳۹۷،   ۲۵۹ هزار و ۲۸۶ نفر بوده است، این میزان در سال ۱۳۹۸ به ۲۶۳ هزار و ۸۲۹ نفر رسیده است.

همچنین در سال ۱۳۹۷ برای ۱۸ هزار و ۱۱۲ نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری فرصت اشتغال جدید فراهم شده که این میزان در سال گذشته به ۲۲ هزار و ۴۴۵ اشتغال جدید افزایش یافته است. تعداد افرادی که مقرری بیمه بیکاری آنها در سال ۹۸ قطع شده بیش از ۲۴۱ هزار و ۵۷۰ نفر بوده که از این تعداد قطع مقرری ۲۲ هزار و ۴۴۵ نفر به دلیل اشتغال جدید و ۲۱۹ هزار و ۱۲۶ نفر به دلایل دیگر صورت گرفته است.

ملاک پرداخت مقرری بیمه بیکاری چیست؟

بر اساس قانون، پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کسانی صورت میگیرد که به طور غیر ارادی و به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و مواردی همچون کرونا بیکار شده باشند. مطابق ماده ۶ قانون بیمه بیکاری، افراد بیکار شده موظفند حداکثر ظرف ۳۰ روز مراتب بیکاری خود را به ادارات کار استان محل سکونت اعلام کنند. مجردین حداقل شش ماه و حداکثر ۳۶ ماه و کارگران متاهل حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۵۰ ماه با داشتن سابقه پرداخت حق بیمه می‌توانند از حمایت اجتماعی بیمه بیکاری برخوردار شوند.

دلایل قطع مقرری بیمه بیکاری

کارگرانی که از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، درصورت اشتغال مجدد، ‌ مقرری بیمه بیکاری آنان قطع می‌شود. چنانچه مدت پرداخت بیمه بیکاری تمام شود یا اینکه فرد به کار جدیدی مشغول شود یا در صورت پیدا شدن کار تخصصی‌اش از قبول آن خودداری کند، همچنین اینکه مشمول دریافت مستمری بازنشستگی و از کارافتادگی کلی شود، دیگر نمی‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند. در حال حاضر بیمه شدگانی که به علت تغییرات ساختار اقتصادی بنگاه، از کار بیکار شوند با تایید شورای عالی کار تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند؛ همچنین هر گونه تغییر یا بازسازی خطوط تولید، جابجایی کارگاه یا ماشین ‌آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید جزو تغییر ساختاری تلقی شده و با تایید شورای عالی کار، کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.

.........بهداشت و سلامت

* هشت نکته برای محافظت از کودکان در برابر کرونا: ممکن است ذهن‌تان از انبوه مطالب منتشر شده درباره بیماری ویروس کرونای ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) دچار سردرگمی شده و در این میان ایجاد اضطراب در کودکان نیز قابل درک است.

به نقل از ایسنا ،با رعایت هشت نکته در یک گفت‌وگوی باز و حمایتی با کودکان می‌توانید به آنها کمک کنید تا این مسئله را درک کرده و خود را با آن تطبیق دهند. ۱. کار را با دعوت از کودک‌تان برای گفتگو درباره مسئله شروع کنید. بررسی کنید که از قبل چقدر درباره موضوع می‌دانند و بگذارید آنها بحث را هدایت کنند. اگر کودکان در سنین پایین بوده و هنوز درباره همه‌گیری نشنیده‌اند، شاید نیاز نباشد که موضوع را مطرح کنید، فقط به آنها رعایت مناسب اصول بهداشت شخصی را بدون ایجاد ترس جدید، یادآوری کنید. مطمئن شوید که در محیطی ایمن هستید و به کودک‌تان اجازه دهید آزادانه سخن بگوید. نقاشی، داستان و دیگر فعالیت‌ها برای باز کردن بحث می‌تواند مفید باشد. مهمترین نکته این است که از نگرانی‌های آنها اجتناب نکرده و یا این نگرانی‌ها را کوچک نشمارید. مطمئن شوید که احساسات کودک‌تان را قبول و تأیید کرده و به آنها اطمینان دهید که احساس ترس درباره چنین موضوعاتی طبیعی است. نشان دهید که با توجه کامل به آنها گوش می‌دهید و مطمئن شوید که می‌توانند با شما یا معلم‌شان در هر زمانی گفت‌وگو کنند.

۲ کودکان حق دارند که درباره آنچه در جهان رخ می‌دهد، اطلاعات واقعی داشته باشند، اما افراد بالغ نیز وظیفه دارند که آنها را از استرس به دور نگه دارند. برای هر سنی از زبان مناسب آنها استفاده کنید، واکنش‌های آنها را زیر نظر بگیرید و در برابر سطح اضطراب آنها حساس باشید. اگر پاسخ سؤالات را نمی‌دانید، حدس و گمان نزنید. از این امر به عنوان فرصتی برای همکاری و یافتن جواب استفاده کنید. وب‌سایت‌های سازمان‌های بین‌المللی مانند یونیسف و سازمان جهانی بهداشت منابع بسیار خوب اطلاعات هستند. به کودکان توضیح دهید که برخی اطلاعات آنلاین دقیق نیستند و اینکه بهترین کار اطمینان به متخصصان است. ۳.  یکی از بهترین راه‌ها برای سالم نگه داشتن کودکان از ویروس کرونا و دیگر بیماری‌ها تشویق به شستشوی مداوم دست‌ها است. قرار نیست که یک مکالمه ترسناک داشته باشید. همچنین می‌توانید به کودکان نشان دهید که چگونه سرفه یا عطسه را با آرنج بپوشانند. توضیح دهید که بهترین کار نزدیک نشدن به افرادی است که این نشانه‌ها را دارند و از آنها بخواهید که اگر احساس تب، سرفه یا سختی در تنفس داشتند به شما بگویند.

۴. زمانی که تصاویر ناخوشایند بسیاری در تلویزیون یا فضای آنلاین می‌بینیم، برخی اوقات ممکن است احساس کنیم که بحران ما را احاطه کرده است. کودکان ممکن است نتوانند بین تصاویر روی صفحه و زندگی شخصی واقعی‌شان تمایز قائل شوند و این امر  باعث می‌شود باور کنند که در معرض خطر قریب‌الوقوع قرار دارند. می‌توانید در صورت امکان با پدید آوردن فرصت‌های بازی و استراحت برای کودکان‌تان به آنها کمک کنید تا با استرس مقابله کنند. تا جایی که ممکن است برنامه‌های روزانه و معمول را بالاخص قبل از خوابیدن کودکان اجرا کنید یا به آنها کمک کنید که در محیط تازه برنامه‌های روزانه جدیدی برای خود ایجاد کنند. اگر درباره یک همه‌گیری در منطقه خودتان توضیح می‌دهید، به کودکان‌ یادآوری کنید که ابتلای آنها به بیماری نامحتمل است، اغلب افرادی که به ویروس مبتلا می‌شوند، دچار بیماری شدید نخواهند شد و اینکه بزرگسالان در تلاشند تا خانواده را ایمن و سالم نگه دارند.  اگر کودک شما احساس ناخوشی دارد، به او توضیح دهید که باید در خانه یا در بیمارستان بماند، زیرا برای خود و دوستان‌شان ایمن‌تر است. به آنها اطمینان دهید که می‌دانید تبعیت از قوانین برخی اوقات سخت باشد، اما کمک خواهد کرد که همه سالم بمانند.

۵. بیماری کرونا توأم با گزارش‌های متعددی درباره تبعیض نژادی در اطراف جهان است، بنابراین باید مطمئن شوید که کودکان‌تان نه زورگویی را تجربه و نه آن را اعمال می‌کنند. توضیح دهید که ویروس کرونا هیچ ارتباطی با ظاهر افراد، مکانی که از آن می‌آیند یا زبانی که سخن می‌گویند، ندارد. اگر به آنها برچسب زده شده یا در مدرسه مورد زورگویی واقع شده‌اند، باید بتوانند به راحتی این مسئله را با فرد بالغ مورد اعتمادشان مطرح کنند.  به کودکان‌تان یادآوری کنید که در مدرسه همه باید ایمن باشند. زورگویی همیشه کاری اشتباه است و ما باید سهم خودمان را در اشاعه مهربانی و حمایت از یکدیگر انجام دهیم.

۶. مهم است که کودکان بدانند مردم با مهربانی و سخاوتمندی به همدیگر کمک می‌کنند.

داستان‌های کارکنان سلامت، دانشمندان و افراد جوان که در تلاش برای توقف همه‌گیری و ایمن نگه داشتن جامعه هستند را بازگو کنید. دانستن این نکته که افراد دلسوز و مهربان دست به کار شده‌اند، حس اطمینان خاطر بسیاری می‌دهد.

۷. اگر خودتان را هم با وضعیت تطبیق دهید، می‌توانید به کودکان‌تان بهتر کمک کنید. کودکان از واکنش شما به اخبار الگوبرداری خواهند کرد، بنابراین دانستن اینکه شما نیز خونسرد بوده و کنترل وضعیت را در اختیار دارید، به آنها کمک خواهد کرد.

۸. دانستن اینکه کودکان را در وضعیت اضطراب رها نمی‌کنیم، مهم است. زمانی که گفتگو را پایان می‌دهید، سعی کنید تا با بررسی زبان بدن و نیز ملاحظه اینکه آیا از لحن صدای همیشگی‌شان استفاده می‌کنند و نیز بررسی تنفس آنها، سطح نگرانی آنها را تشخیص دهید.

* هشدار سازمان جهانی بهداشت در مورد موج دوم کرونا: - مایک رایان مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت نسبت به اوج گرفتن دوباره کرونا در مناطقی که با روند نزولی شیوع روبرو هستند، هشدار داد و برداشتن پیش از موعد محدودیت‌های وضع شده را در این روند دخیل دانست.

به نقل از ایرنا، سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه اعلام کرد که در کشورهایی که ابتلا به کرونا رو به کاهش است هنوز هم با خطر موج دوم قریب الوقوع روبرو هستند.  «مایک رایان» مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت ، با بیان اینکه جهان هنوز در میانه موج نخست شیوع ویروس کرونا قرار دارد، خاطرنشان کرد: در حالی که موارد ابتلا در بسیاری از کشورها رو به کاهش است، گسترش کووید-۱۹ همچنان در آمریکای مرکزی و جنوبی، آسیای جنوبی و آفریقا رو به افزایش است.  رایان افزود: همه گیری‌ها اغلب به صورت رفت و برگشت هستند و این بدان معنی است که گسترش کرونا که در برخی مناطق فروکش کرده، ممکن است دوباره اوج بگیرد. همچنین این احتمال وجود دارد که اگر اقدامات لازم که برای توقف موج نخست در پیش گرفته شده بود، زودتر از موعد برداشته شود، سرعت ابتلا بیش از گذشته می‌شود.  وی ادامه داد: هنگامی که ما از موج دوم صحبت می‌کنیم، معمولا منظورمان این است که پس از فروکش کردن موج اول، باید چند ماه بعدتر شاهد دوره بازگشت دوباره بیماری باشیم. ما همچنین باید از این واقعیت آگاه باشیم که این بیماری در هر زمانی می‌تواند دوباره اوج بگیرد. ما نمی‌توانیم فرض را بر این بگیریم که تنها به این دلیل که موارد ابتلا رو به کاهش است، روند گسترش بیماری رو به افول است و ما چندین ماه فرصت داریم تا برای موج دوم آماده شویم. خیر ما ممکن است در حین همین موج با اوجی دوباره روبرو شویم. 

 

........دانش و فناوری

* نقشه گوگل به کمک افراد معلول می‌آید/نمایش مسیرهای ویژه معلولان روی نقشه: سرویس نقشه گوگل با ویژگی جدید خود به افراد دارای مشکل حرکتی برای یافتن مکانهای وجود صندلی‌های چرخدار کمک می‌کند. گوگل در حال معرفی ویژگی جدیدی در سرویس نقشه خود است که به وسیله آن کاربران دارای نقص حرکتی می‌توانند قبل از بیرون آمدن از خانه مقصد خود را روی نقشه گوگل شناسایی کرده و امکانات آن محل از قبیل وجود صندلیهای چرخدار و مسیرهای ویژه عبور ویلچر را بررسی کنند. وقتی کاربران سرویس نقشه گوگل این ویژگی را فعال کنند نمادی از صندلی چرخدار روی نقشه به آن‌ها نشان داده می‌شود که بیانگر خدمات ویژه افراد معلول است. در نقشه جدید گوگل علاوه بر محل‌های وجود ویلچر و مسیرهای مناسب برای عبور معلولان امکانات رفاهی هر مجموعه تجاری و اداری و به طور کلی هر مکان عمومی مانند پارکینگ و سرویس‌های بهداشتی ویژه معلولان نیز نمایش داده می‌شود. آخرین نسخه سرویس نقشه گوگل با ویژگی مخصوص معلولان هم اکنون در دسترسی کاربران هر دو سیستم عامل اندروید و iOS قرار دارد. البته گوگل اعلام کرده برخی از بخش‌های نسخه جدید Google Map فعلا به صورت آزمایشی فعال شده و احتمالا به زودی با امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. کاربران اندروید و iOS پس از دریافت نسخه جدید گوگل مپ می‌توانند به قسمت تنظیمات این برنامه رفته و امکانات و یا محدودیتهای دسترسی و نمایش ویژگیهای جدید را تنظیم کنند. گوگل بیش از این نیز خدماتی را به افرادی که با ویلچر توانایی حرکت دارند را معرفی کرده بود. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۶ سرویس نقشه گوگل امکان عبور و تردد ویلچر در اماکن گردشگری پرطرفدار را مشخص کرده بود. در گوگل مپ جدید علاوه بر معلولان به مادران و پدرانی که قصد عبور کالسکه فرزند خود را از محل‌های مختلف دارند نیز توجه شده و مسیرهای مناسب روی نقشه مشخص گردیده است.

.........ورزشی

* امید کریمی فاتح مسابقات عید سعید فطر شد

رقابت های آنلاین شطرنج نابینایان گرامیداشت عید سعید فطر که با حضور 33 شطرنج باز از 15 استان کشور برگزار شد، با قهرمانی امید کریمی به پایان رسید.

در این مسابقات که در هفت دور برگزار شد، امید کریمی از اصفهان با ۶ امتیاز قهرمان شد، لیلا زارع زاده با ۵.۵ امتیاز از آذربایجان شرقی دوم شد و فرزاد علیزاده از خوزستان با ۵ امتیاز و پوئن شکنی بالاتر توانست مقام سوم این مسابقات را بدست آورد.

امید کریمی شطرنج باز جوان اصفهانی در مصاحبه با ایران سپید گفت: مسابقات سطح بالایی داشت و از 15 استان در این رقابت ها حضور داشتند. خوشبختانه موفق شدم قهرمان شوم و جا دارد از تلاش های انجمن شطرنج فدراسیون نابینایان و آقای هدهدی تشکر کنم. وی در خصوص تفاوت مسابقات آنلاین شطرنج و رقابت های عادی گفت: مسابقات در سالن حال و هوای خاص خود را دارد و بیشتر کیف می دهد. در سالن تمرکز بالاتر است و در خانه به علت سر و صدا های اجتناب ناپذیر شطرنج باز کمتر می تواند تمرکز کند. البته من تجربه چندانی در خصوص مسابقات آنلاین به صورت رسمی نداشتم و کمتر از سه هفته است که به سمت شطرنج آنلاین روی آورده ام. همین امر باعث شد در مسابقات جام رمضان نتوانم رتبه قابل قبولی را بدست آورم و آن بازی ها پیش زمینه مسابقات عید فطر شد. کریمی که دارنده مدال طلای مسابقات پارا آسیایی جاکارتا نیز است در خصوص شرایط آماده سازی این روز های خود بیان کرد: در حال حاضر درگیر امتحان های آخر سال هستم و روزی 4 ساعت تمرین می کنم. متأسفانه هیأت ورزش نابینایان استان اصفهان حمایت چندانی از ما نمی کند و تمامی هزینه های مربی اختصاصی بر عهده خودمان است. البته حدود 4 ماه است که به علت شیوع بیماری کرونا با مربی اختصاصی تمرین نمی کنم و خودم به صورت انفرادی آن را انجام می دهم. کریمی در پایان گفت: امیدوارم هر چه زودتر از این ویروس رها شویم و بتوانیم مانند گذشته به تمرینات و مسابقات خود ادامه دهیم.

امیر سرمدی

 

...........حوادث

* نجات نوزاد رها شده در سطل زباله:  صبح سه شنبه ساعت ۹:۱۵ کارگران خدمات شهری شهرداری طی تماس با مرکز فوریتهای ۱۱۵ تهران اطلاع دادند که یک نوزاد دختر که کاملا هوشیار است، در شهرک ولیعصر تهران پیدا کرده اند. بر اساس این گزارش، بلافاصله یک دستگاه آمبولانس به محل اعزام شده و پس از طی انجام مراحل پیش بیمارستانی و درمانی لازم، این نوزاد تازه متولد شده را به بیمارستان فیاض بخش منتقل کردند. حال عمومی این نوزاد خوب گزارش شده است.

* دختر 13ساله ام را به عقد جوان 30 ساله ای در آوردم که آدم ربا بود:  خراسان نوشت: زن ۴۲ ساله‌ای که برای فرار از آزار و اذیت‌های دامادش به دامان قانون پناه آورده بود، درباره ماجرای تلخ ازدواج دخترش به کارشناس اجتماعی کلانتری توضیحاتی ارائه داد. وی گفت: ۱۳ ساله بودم که پای سفره عقد نشستم و با یکی از فامیل‌های دور مادرم ازدواج کردم، به همین خاطر هم نتوانستم ادامه تحصیل بدهم و در همان مقطع راهنمایی ترک تحصیل کردم. «اکبر» اگرچه فقط یک کارگر ساده بود، اما هیچ وقت به بیکاری عادت نداشت و خودش را به آب و آتش می‌زد تا شغل مناسبی پیدا کند. بالاخره به مشهد مهاجرت کردیم و همسرم با کمک یکی از اهالی روستایمان شاگرد اتوبوس مسافربری شد و مدتی بعد گواهی نامه رانندگی گرفت. از سوی دیگر، پدرم مردی بیمار و خانه نشین بود و مادرم که در بیرون از منزل کار می‌کرد، هوای مخارج زندگی و پرداخت اجاره منزل ما را داشت. خلاصه، «اکبر» آرام آرام شغل رانندگی را انتخاب کرد و با اتوبوس دیگران به شهرهای مختلف کشور مسافر می‌برد. روزها به همین ترتیب سپری می‌شد و پسرم که در سال ۷۳ به دنیا آمده بود همچنان قد می‌کشید. تا این که ۹ سال بعد خداوند دختری زیبا و شیرین زبان به ما عطا کرد. دیگر گله‌ای از روزگار نداشتم. با آن که از نظر مالی در تنگنا بودیم، ولی با آرامش زندگی می‌کردیم تا این که شش سال قبل همسرم به خاطر بیماری قلبی و ریوی به طور ناگهانی درگذشت. این گونه بود که مسئولیت فرزندان به دوش من افتاد. در این شرایط پسرم با تلاش خودش و کمک‌های اندک من ازدواج کرد و به دنبال سرنوشت خودش رفت. با آن که بعد از مرگ همسرم روزگار سختی را از نظر مالی می‌گذراندم، ولی با اصرار دختر ۱۳ ساله ام گوشی تلفن هوشمند برایش خریدم تا در دروس مدرسه از دیگر همکلاسی‌هایش عقب نماند. اما متاسفانه او به طور پنهانی وارد شبکه‌های اجتماعی شدو با پسر جوانی که ۱۷ سال از خودش بزرگ‌تر بود ارتباط برقرار کرد.

او در حالی با «ارژنگ» قرارهای خیابانی می‌گذاشت که من هیچ آشنایی با فضاهای مجازی نداشتم و همواره تصور می‌کردم او مشغول آموزش و یادگیری است. خلاصه، زمانی متوجه ماجرا شدم که دیگر کار از کار گذشته و دخترم درگیر هیجانات و هوس‌های زودگذر عشق‌های خیابانی شده بود. دخترم آن قدر برای ازدواج با «ارژنگ» پافشاری می‌کرد که من هم بدون هیچ گونه تحقیقی درباره ارژنگ و خانواده اش، به ازدواج آن‌ها رضایت دادم و مشغول تهیه جهیزیه برای «سارا» شدم، اما قیمت اجناس آن قدر سرسام آور بود که سعی می‌کردم ساعت‌های بیشتری را کار کنم.از طرف دیگر، مادرم و بستگانمان در تهیه جهیزیه کمکم می‌کردند تا این که یک سال بعد دخترم را آبرومندانه به خانه بخت فرستادم، ولی هنوز یک هفته از برگزاری جشن عروسی سپری نشده بود که آثار کابل شارژر را روی بدن دخترم دیدم. تازه فهمیدم ارژنگ به خاطر سوءظن، دخترم را در خانه محبوس کرده و او را با کابل شارژر کتک زده است، به گونه‌ای که با گذشت یک هفته از ماجرا هنوز آثار آن باقی مانده بود. وقتی به تحقیق از اطرافیان ارژنگ درباره وضعیت اخلاقی و اجتماعی او پرداختم، تازه فهمیدم او در زمان مجردی پنج سال به جرم ربودن یک دختر در زندان بوده است و اکنون نیز با زنان و دختران غریبه همچنان ارتباط دارد. با وجود این، فقط به خاطر این که دخترم در فضای مجازی با او آشنا شده ، ادعا می‌کند که احتمال دارد این آشنایی مجازی با پسر دیگری تکرار شود. به همین دلیل گوشی تلفن دخترم را گرفته است و او را کتک می‌زند تا به سمت تلفن نرود. وقتی این ماجراها را متوجه شدم و به او اعتراض کردم، پیامک‌های زشت و زننده‌ای برای من و بستگانم ارسال کرد و اکنون نیز با چند نفر از دوستانش به در منزلم آمده و فحاشی و تهدید می‌کند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *