شناسه خبر: 20859 منتشر شده در مورخ: 1399/3/1 ساعت: 00:04 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 1 خرداد 1399

روزنامه پنجشنبه 1 خرداد 1399

7 نفر به نمایندگی از گروه های هفتگانه استثنایی مشاور رئیس سازمان خواهند شد - کمترین و بیشترین تذکر شفاهی را چه کسانی از نمایندگان مجلس دریافت کرد؟ - عذر خواهی یک مسئول از نابینایان - آمار ابتلا به کرونا با شیب ملایم در حال افول است - درد‌سر‌های قرنطینه، این بار برای نابینایان انگلستان - انعکاس فعالیتهای ماجراجوی دارای معلولیت ایرانی در وبسایت کمیته بین المللی پارالمپیک -قتل به خاطر درگیری بر سر یک دختر - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 1 خرداد 1399

27 رمضان 1441

21 می 2020

سال بیست و چهارم شماره 6421

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

امام خمینی: "روز قدس، روز اسلام است"

روز قدس را گرامی میداریم

........عناوین این شماره...

7 نفر به نمایندگی از گروه های هفتگانه استثنایی مشاور رئیس سازمان خواهند شد

کمترین و بیشترین تذکر شفاهی را چه کسانی از نمایندگان مجلس دریافت کرد؟

عذر خواهی یک مسئول از نابینایان

آمار ابتلا به کرونا با شیب ملایم در حال افول است

درد‌سر‌های قرنطینه، این بار برای نابینایان انگلستان

انعکاس فعالیتهای ماجراجوی دارای معلولیت ایرانی در وبسایت کمیته بین المللی پارالمپیک

قتل به خاطر درگیری بر سر یک دختر

چاردیواری

 

 

.........ویژه

* 7 نفر به نمایندگی از گروه های هفتگانه استثنایی مشاور رئیس سازمان خواهند شد: معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در راستای استفاده از نظرات جامعه مخاطبین سازمان آموزش و پرورش استثنایی 7 نفر به نمایندگی از گروه های هفتگانه استثنایی به عنوان مشاور رئیس سازمان منصوب خواهند شد. دکتر سید جواد حسینی در نشست با نمایندگان آسیب دیده ناشنوایی اظهار داشت: برگزاری منظم جلسات با سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه استثنایی بویژه سازمان هایی که از خود گروه های استثنایی تشکیل شده باشد از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است. معاون وزیر در خصوص فعالیت های انجام شده سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دوران کرونا گفت: ایجاد پایگاه جامع محتوای آموزشی با هدف تولید و جمع آوری محتوای آموزشی مکتوب و دیجتیالی راه اندازی شده است که تاکنون هزار عنوان محتوای از استان ها به این بانک ارسال شده است. وی افزود: 5 استودیو ویژه تولید محتوای آموزشی نیز در استان های کشور و سازمان راه اندازی شده است که هدف این استودیو ها تولید محتوای آموزشی دیجیتال از نزدیک به 600 کتاب دانش آموزان با نیاز های ویژه است.

وی تصریح کرد: محتواهای تولید شده از طریق قرار گرفتن بر روی پورتال سازمان و یا لوح فشرده  در اختیار دانش آموزان با نیاز های ویژه قرار خواهد گرفت. حسینی با اشاره به نهضت توان افزایی گفت: در قالب  نهضت توان افزایی که  ۸۳  هزار قلم تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی و توانبخشی مورد نیاز دانش آموزان استثنایی با همت خیرین تهیه خواهد شد و در سال جاری خرید این تجهیزات برای 10 هزار دانش آموز هدفگذاری شده است. وی با بیان اینکه تربیت معلم چند مهارتی و تخصصی کردن رشته های آموزشی از سیاست های آموزش و پرورش استثنایی است اظهار داشت:در سال جاری ده درصد معلمان آموزش مهارت های چند گانه را خواهند خواهند دید و در قالب نهضت زبان اشاره و خط بریل آموزش پنج هزار نفر برای سال جاری هدف‌گذاری شده است. معاون وزیر با بیان اینکه  در سال گذشته ۶۲ کتاب و لوح افزار برای دانش آموزان با نیاز های ویزه مناسب سازی شده است افزود: برای سال جاری ۱۱۷ اثر در حال مناسب سازی است و همچنین هوشمند سازی مدارس  استثنایی نیز در دستور کار قرار دارد.

.......اخبار روز

* کمترین و بیشترین تذکر شفاهی را چه کسانی از نمایندگان مجلس دریافت کرد؟ علی اصغر یوسف نژاد ( عضو هیئت رئیسه مجلس ) : نمایندگان در سال چهارم 1101 مرتبه تذکر شفاهی به هیئت وزیران داده‌اند که وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با 1 مورد، کمترین و رئیس‌جمهور با 236 مورد بیشترین تذکرها را دریافت کردند.

* لاریجانی: مجلس دهم ۲۰۰ قانون تصویب کرد:  رئیس مجلس شورای اسلامی درآخرین نطق خود در دهمین دوره مجلس ضمن نام بردن از مهمترین قوانین تصویب شده در این مجلس گفت: مجلس دهم ۲۰۰ قانون تصویب کرد که دو سوم آن لوایح بودند.

 * گلایه روحانی از مجلس دهم

برخی دو فوریت‌های ما از ابتدای دولت تا امروز در مجلس بی‌نتیجه ماند. آرزوی من این است که با مجلس یازدهم تعامل بهتری داشته باشیم.

 

........گفتگوی ویژه

* هفته ی گذشته, سامانه ی خرید محصولات دو شرکت تولید کننده ی خودرو (ایران خودرو و سایپا) باز شد تا خریداران متقاضی بتوانند از طریق آن سامانه, خودروی مد نظرشان را خریداری کنند. از جمله شرایطی که یک خریدار باید دارای آن باشد و بر آن تأکید شده, داشتن گواهینامه ی راهنمایی و رانندگیست. طبعاً شهروند نابینای متقاضی خرید خودرو دارای این شرط نیست و تأکید اجرا کنندگان این طرح, به این معنیست که نابینایان نمی توانند از این تسهیلات برخوردار شوند. به معنای دقیقتر, از حقوق شهروندی و اجتماعی محروم می شوند.

همین موضوع ما را بر آن داشت تا پیگیر علت در نظر گرفتن این شرط شویم. با پیگیری های مستمر از ایران خودرو و ستاد تنظیم بازار, به سازمان حمایت از مصرف کنندگان رسیدیم و بعد از طرح موضوع با مسئولان امر, مقرر شد در کمیته ی خودرو این موضوع مطرح شود. گرچه استدلال مسئولان امر در خصوص گذاشتن این شرط, جلوگیری از هرگونه احتکار است و به منظور حمایت از مصرف کننده ها بر چنین شرطی تأکید شده؛ اما قدر مسلم این است که در این دوره نابینایان نمی توانند محصولات ایران خودرو و سایپا را از این سامانه خریداری کنند. دکتر جعفرپور, معاون دفتر خودرو و نیرو محرکه ی وزارت صنعت, معدن و تجارت در گفت و گو با ایران سپید, این موضوع را چنین تشریح می کند: «بالاخره در تصمیم گیری, معمولاً وقتی قرار است موضوعی مدیریت شود, ممکن است به جوانب متعدد کار کمتر پرداخته شود و به اصل موضوع بیشتر توجه شود. خب ما این نکته را که نابینایان عزیز هم می توانند جزو خریداران محصولات تولید کنندگان خودرو باشند, در نظر نگرفتیم. حسب اینکه ابتدا باید به تقاضای مؤثر پاسخ  دهیم و در ادامه به تمام کسانی که می شود ارائه ی خدمت کرد, خدمت گذاری کنیم. نمی خواهم به صراحت اعلام کنم که در این خصوص غفلت کردیم؛ اما واقعاً غفلت مختصری صورت گرفته که از این بابت, از تمام شهروندان نابینا عذر خواهی می کنم.»

وی ادامه می دهد: «با این اوصاف بر اساس جلساتی که هفته ی گذشته و اوایل این هفته در کمیته ی خودرو و کار گروه های تخصصی بررسی شد, باید ما این مرحله از قرعه کشی برای ثبت نام احیاناً اضافه بر خودروی موجود را انجام دهیم؛ چون بعد از اردیبهشت, مرحله ی بعد مرداد و بعد از آن آبان برای سه ماهه ی دوم, سوم و چهارم سال خواهد بود که خودرو بر اساس اولویت هایی که در قرعه کشی به دست می آید, از 1 تا 90 روز بعد از اعلام نتیجه و تکمیل وجه, به قیمت روز قرعه کشی به افراد تحویل داده می شود. بنا بر این موضوع حضور نابینایان در این فرایند, با وجود نداشتن گواهینامه را در جلسه ی آتی کمیته ی خودرو باید مطرح کنیم. من به عنوان دبیر کمیته ی خودرو تعهد می کنم این موضوع را در جلسه ی آتی بگنجانم تا با نظر کارشناسی عزیزان عضو, به نتیجه ی مثبتی برسیم و شاهد برداشتن گام مثبتی باشیم تا نابینایان عزیز هم بتوانند در مراحل بعدی جزو خریداران خودرو باشند.»

جعفرپور ضمن ابراز تأسف از اینکه نابینایان در این دوره نمی توانند جزو خریداران خودرو باشند, اظهار می دارد: «متأسفانه این از اقبال بد ما بود که زودتر در جریان موضوع قرار نگرفتیم. امیدوارم در مراحل بعد میزبان نابینایان عزیز باشیم. برای محقق شدن این امر, مسئولان ذیربط با معلولان باید این درخواست را با معاون امور صنایع وزارت صنعت, معدن و تجارت, آقای دکتر صادقی نیارکی مطرح کنند. حسب دستوری که به دنبال طرح این درخواست از سوی ایشان به ما داده می شود, موضوع برخورداری نابینایان از تسهیلات خرید خودرو در کمیته ی خودرو مطرح شده و نتایج لازم اتخاذ می شود.»


.......بهداشت و سلامت

* آمار ابتلا به کرونا با شیب ملایم در حال افول است: فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران علت افول و کاهش محسوس مبتلایان به کرونا در تهران را رعایت متعهدانه بهداشت فردی از سوی شهروندان دانست و در عین حال گفت: هرگونه خسته شدن مردم مبنی بر عدم توجه به توصیه‌های بهداشتی میتواند کاهش چشمگیر کرونا را دستخوش تغییر کند. دکتر علیرضا زالی افزود: گرچه آمارهایی مبنی بر کاهش ویروس کووید ۱۹ مشاهده می‌شود ولی کماکان این ویروس در کشور و مشخصا در تهران همچنان باقی است.

 وی افزود: مسیر استقرار و لانه گزینی ویروس کرونا در سطح شهر وجود دارد و همچنان شواهدی مبنی بر این که این ویروس از سطح شهر زدوده شده باشد، وجود ندارد.هرگونه رفتار پرخطر و بی‌توجهی به توصیه‌های بهداشتی می‌تواند ابعاد فریبنده و خطرناک کرونا را بیش از پیش نمایان کند.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران با بیان اینکه ماهیت کووید ۱۹ ماندگاری بالا در سطوح است، تا بتواند در اسرع وقت میزبانی زنده را برای استمرار بقای خود پیدا کند، ادامه داد: تغییر رفتار ویروس کرونا دور از ذهن نیست و این ویروس کشنده می‌تواند میزبان‌های جدید خود را با شدت علایم بیشتر درگیر و شکار کند. بنابراین تازمانیکه زنجیره انتقال ویروس قطع نشده باید

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران توصیه کرد: قبل از شستن دست‌ها و مادامیکه در خارج از منزل هستید، مراقب باشید که  به "مثلث خطر" صورت دست نزنید، قسمت‌های میانی صورت شامل چشم‌ها، بینی و دهان از سوی محققان "مثلث خطر" نام گرفته است. این قسمت‌ها دارای مخاط هستند و ویروس کرونا می‌تواند از طریق مخاط وارد بدن انسان شود. بنابراین با دست‌های آلوده هرگز به صورت خود دست نزنید. همچنین استفاده از ماسک می‌تواند به صورت جدی مانع از ابتلا به کرونا شود تاکید کرد: دست نزدن به قسمت‌های میانی صورت  یکی از مزایای استفاده از ماسک است. همچنین در محیط‌هایی که فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت محدودتری رعایت می‌شود استفاده از ماسک ضروری و موجب کاهش انتقال ویروس می شود.

*  بیشترین موارد انتقال کرونا ارتباطات فامیلی و شغلی است: یک متخصص اپیدمیولوژی گفت: در چین ۷۵ درصد موارد انتقال کرونا در ارتباطات خانوادگی و شغلی بود، در ایران هم همین روش انتقال عامل اکثر موارد ابتلاست. هر بیمار خفیف و سرپایی بالقوه می‌تواند یک جمعیت بزرگ را مبتلا کند و رنگ‌بندی شهرها نیز به این غفلت دامن می‌زند.

به نقل از ایرنا، حمید شریفی افزود: یک موج بزرگ کرونا در اسفند و اوایل فروردین در کشور رخ داد، بیشترین موارد ۱۱ فروردین بود، بعد از آن تا اواخر فروردین روند کاهشی داشتیم. اما بعد از آن موارد تشخیصی ابتلا به کرونا روند افزایش پیدا کرد و این روند افزایشی هنوز ادامه دارد اما روند افزایشی بعد از فروردین با موج اول متفاوت است و بیشترین موارد شناسایی، بیماران خفیف، سرپایی و کم علامت است، در حالی که در موج اول بیشتر بیمارانی که شناسایی می شدند، بیماران بدحال و نیازمند بستری بودند.

وی ادامه داد: یکی از علل تغییر شدت بیماری در کشور، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، اجرای برنامه های غربالگری و افزایش ظرفیت بیماریابی بود و البته احتمالا افراد سالمند و دچار بیماری زمینه ای بیشتر مراقبت کرده و بیشتر در خانه مانده اند و در موج دوم بیماری احتمالا بیشتر افراد جوانتر و سالم به ویروس کرونا مبتلا شده اند به همین علت شدت بیماری کمتر شده است. شریفی تاکید کرد: در مورد موارد بیمارستانی همچنان روند کاهشی داریم اما در مورد روند کلی بیماری هنوز روند بیماری افزایشی است و خطر بالقوه بیماران سرپایی و کم علامت هستند که هر یک از آنها می توانند ویروس کرونا را به اطرافیان خود منتقل کنند.

وی ادامه داد: بیماران شدید که در بیمارستان بستری می شوند تقریبا ایزوله می شوند اما در مورد بیماران خفیف و سرپایی که بستری نمی شوند این طور نیست و اگر این افراد ایزوله نشوند، می تواند یک موج بزرگ دیگر را در کشور شکل دهد، گر چه برای خودشان خطر جدی مطرح نیست اما این افراد می توانند بیماری را به افراد ضعیف تر و آسیب پذیرتر منتقل کنند.

شریفی ادامه داد: هنوز به درستی نمی دانیم چرا شدت بیماری کم شده، ممکن است ویروس ضعیف شده باشد اما شواهد علمی دقیقی در این زمینه نداریم در هر صورت باید بیشتر مراقب افراد پر خطر باشیم.

 

.........از شش نقطه جهان

* درد‌سر‌های قرنطینه، این بار برای نابینایان انگلستان:

مردم در خیابان بر سر نابینایان فریاد می‌زنند که چرا فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند. برخی افراد کم‌بینا به خبرگزاری اسکای نیوز گفته‌اند که از آنجا که قادر نیستند فاصله دو متری را در اجتماعات به درستی رعایت کنند، در دوران شیوع کرونا نمی‌توانند خرید‌ها و سایر کار‌های روزمره‌شان را انجام دهند. «Julia Wensley» که ۵۸ ساله و ساکن غرب لندن است، بار‌ها فریاد‌های مردم بر سر خود را در زمان پیاده‌روی شنیده است. او در شرح این تجربه می‌گوید: «مردم بار‌ها با فریاد از من خواسته‌اند که فاصله دو متری را حفظ کنم اما من برای این که بتوانم آدم‌ها را ببینم، احتیاج دارم به آنها نزدیک شوم.» او همچنین به درد‌سر رعایت صفها اشاره می‌کند و می‌گوید: «به دفعات پیش آمده که به دلیل وجود فاصله میان آدم‌های توی صف، نتوانم طبق صف جلو بروم و همین باعث اعتراض سایرین شده است.» جولیا با این اعتراض‌ها حتی در هنگام قدم زدن در خیابان هم مواجه شده است. او از وقت‌هایی یاد می‌کند که در پیاده‌رو مورد اعتراض دیگران واقع شده و از او خواسته شده تا آهسته‌تر حرکت کند تا فاصله با دیگران حفظ شود. او در این باره می‌گوید: «من برای اینکه آدم‌ها را تشخیص دهم باید به آنها نزدیک شوم. تا زمانی که آدمی در چند سانتیمتری من قرار نگیرد، از حضورش خبردار نمی‌شوم و به همین دلیل است که درست نمی‌توانم فاصله دو متری را رعاتیت کنم و این در بیشتر مواقع بسیار اعصاب خورد کن می‌شود.» در همین راستا، انجمن نابینا – ناشنوایان انگلستان هم به افزایش ۵۰۰ درصدی تقاضا برای همیاران داوطلب اشاره می‌کند. «Naomi Dainty»، مدیر بازاریابی این انجمن می‌گوید: «تقاضا برای کمک گرفتن از همیاران به منظور انجام خرید‌های روزانه به شدت افزایش یافته است؛ چرا که بسیاری از افراد نابینا – ناشنوا تصمیم گرفته‌اند از خانه خارج نشوند. ما این افراد را به گروه‌های همیاران داوطلب در محلات معرفی می‌کنیم تا آنها خرید‌هایشان را انجام دهند. مشکل اصلی اما این است که همیارانی که قبلاً برای مراقبت از نابینا – ناشنوا‌ها به خانه‌های این افراد می‌رفتند، حالا دیگر تمایلی به انجام این کار ندارند. از دیگر سو، خودِ این افراد هم دائماً در خانه هستند و فرصتی برای فعالیت اجتماعی و برقراری ارتباط با دیگران و معاشرت با سایر افراد را از دست داده‌اند و همین مسأله باعث شده آنها بیش از حد احساس تنهایی کنند. این بالقوه می‌تواند بسیار خطرناک باشد.» او همچنین از شیوه خبر رسانی رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: «شبکه‌های مختلف تلویزیونی در تولید محتوای خبری این افراد را لحاظ نمی‌کنند و بیشتر خبر‌ها برای افراد نابینا – ناشنوا اصلاً قابل استفاده نیستند.»

«Sarah Lambert»، مسؤول بخش اصلاحات اجتماعی در مؤسسه سلطنتی ملی نابینایان انگلستان، از دیگر افرادی است که در این زمینه تلاش می‌کند. او می‌گوید: «بار‌ها از دولت خواسته‌ایم مطالب منتشر شده در رسانه‌های بر‌خط را به شکلی متناسب برای استفاده نابینایان منتشر کنند. اما در حال حاضر شاهد نقایص زیادی در این زمینه هستیم. هنوز ویدئو‌های زیادی به خصوص در حوزه بهداشت و سلامت تولید می‌شود که فاقد توضیح تصاویر برای نابینایان است.» او همچنین نبود توضیحات بریل بر روی بسته‌های اقلام بهداشتی را از دیگر مشکلات نابینایان در دوران عالم‌گیری کرونا اعلام و ابراز امیدواری می‌کند با پیگیری این موضوع بتوانند کمی از بار مشکلات نابینایان در دوران قرنطینه خانگی را سبک کنند.

...........ورزشی

* انعکاس فعالیتهای ماجراجوی دارای معلولیت ایرانی در وبسایت کمیته بین المللی پارالمپیک:

کمیته بین المللی پارالمپیک به دنبال انعکاس بخشی از فعالیت های سعید ضروری، ماجراجوی دارای معلولیت ایرانی، در شبکه های اجتماعی مرتبط با کمیته ملی پارالمپیک ایران، گفتگوی ویژه ای را با وی ترتیب داده است.

" همیشه به همه این را گفته ام، دنبال من نباشید. من زندگی خاص خودم را دارم و داستان آن با دیگران متفاوت است".

سعید توانسته در اعماق خلیج فارس بر روی ویلچر خود بنشیند. حداقل چیزی که می توان گفت این است که او کاری تماشایی کرده و نظاره اعماق اقیانوس تجربه جدیدی برای این فرد ایرانی است.  

برای همه افراد قرار گرفتن در چنین وضعیتی به مثابه زنگ خطر است، اما  برای فردی که عاشق ورزش های مهیج است و از نارسایی عضلانی رنج می برد، این لحظه یک موهبت محسوب می شود.

وی اعتقاد دارد: " غواصی با ویلچر واقعا کاری دشوار و به نوعی ماجراجویی در زیر آب است. دریافت من از این تجربه این بود که دنیای زیر آب، دنیای بدون حصار است و توانستم با یک حرکت کوچک ویلچر به هر سو بروم.

ضروری در مسیر غلبه بر ترس خود گام بر داشته و در خلال یک دهه گذشته با انجام کارهای مختلف توانسته یکی پس از دیگری بر ترس خود غلبه نماید  و فعالیتهایی چون پاراگلایدر سواری، غار نوردی، کایاک سواری، صخره نوردی، اسکی آلپاین، قایق سواری و... را انجام داد و همواره دیگران را به تحقق آرزوهایشان ترغیب می کند.

او می گوید : " بواسطه تجاربی که کسب کردم فرد متفاوتی شده ام. خودم را بهتر از همگان می شناسم. می دانم که چگونه بر ترس خود غلبه کنم و چطور با دیگران ارتباط برقرار نمایم".

تغییر رویکرد در سبک زندگی

ضروری هیچگاه بدنبال بالا بردن میزان آدرنالین خود نیست. بلکه بر خلاف آن حرکت می کند.

سال ۲۰۰۹ که برای شرکت در یک کنفرانس پزشکی عازم هند بود، اولین تجربه  سفر بدون همراهی خانواده برای وی نامأنوس و همراه با ترس بود و هرگز در مخیله اش نمی گنجید که زمانی پرش از هواپیما و پرواز را تجربه خواهد کرد.

وی در ادامه می افزاید: " برایم بسیار دشوار بود. استرس فراوانی داشتم. زمانی که در هواپیما به سمت هند پرواز می کردیم همچنان می لرزیدم و  نمی دانستم باید چکار کنم. مردم کمک زیادی به من نمودند و بسیار رفتار دوستانه ای با من داشتند و آنجا بود که متوجه شدم چندان دشوار نیست. همواره می توانید از مردم کمک بخواهید. پس از بازگشت از سفر فرد دیگری شدم. عاشق این سبک زندگی شدم. دوست دارم همه چیز را تجربه نمایم".

به محض بازگشت از سفر سعی کرد تا استقلال مالی خود را بدست آورد. هر چند سال ها بطول انجامید لیکن در نهایت با مشغول شدن در یک موسسه ترجمه به هدف خود رسید. هر چه کارهای وی بیشتر می شد سفرهای ماجراجویانه وی نیز بیشتر می شد.

مقدمات هر یک از این سفرها تا چندین ماه به طول می انجامید. مولفه های زیادی را باید مورد توجه قرار می داد مواردی چون پشتیبانی، تامین مالی، تیم همراه و تجهیزات. سعید اغلب ناچار بود تا تجهیزاتش را خود طراحی نماید چرا که اولین کسی بود که با نقص عضلانی سعی در انجام این چنین کارهایی در ایران داشت. بارز ترین آن سه سال قبل در شمشک بود که برای اولین مرتبه اسکی آلپاین را تجربه کرد. با توجه به اینکه در اطراف هیچ گونه الگویی با شرایط مشابه وی  وجود نداشت سعید در اینترنت در مورد افراد مشابه وضعیت خود در جهان تحقیق نمود که تحقیقات او منجر به آشنایی با اسکی با صندلی شد. با توجه به اینکه در ایران تابحال کسی این کار را انجام نداده بود خود آن را طراحی کرد و از دوستش خواست تا آن را برایش بسازد. 

سعید اینطور می گوید: "آن را تست کردیم و متوجه مشکلات بسیاری شدیم ولی بهرحال کار انجام شد و جالب بود که توانستیم آن را امتحان کنیم و این کار حاصل خلاقیت ذهنی خودم بود". از آن پس اشتیاق سعید زیاد شد. سفرهای او آسمان، دریا و زیر زمین را در بر می گرفت؛ از پرواز با گلایدر تا غار نوردی و رفتن به عمق ۳۰۰ متری زیر زمین آن هم در سرمای زیاد.

او حالا بدنبال آن است تا این کارها را با ویلچر خود تجربه نماید؛ ضروری غواصی و صخره نوردی را با ویلچر تجربه نموده و در حال حاضر بر روی طرحی مشابه برای پرش با چتر فکر می کند.

سعید می گوید: " ماجراجویی با ویلچر را انجام دادم تا نشان دهم افرادی مانند من که تا آخر عمر می بایست روی ویلچر باشند نیزمی توانند هیجان را تجربه کنند و از سویی می خواستم مناسب سازی را نیز ترویج دهم.

غلبه بر ترس

آگاهی بخشی درمورد فعالیت های ماجراجویانه از اهداف سعید به شمار می رود. وی چندین مرتبه در تلویزیون و جراید در مورد سفرهای خود صحبت نموده و سخنرانی نیز داشته است. در پیام های خود مردم را به بهره مندی حداکثری از زندگی و روبرو شدن با ترسهایشان ترغیب می کند.

با وجود تمام این ماجراجویی ها، حس ترس از او دور نیست و برای مردی که از هواپیما می پرد و از صخره ها بالا می رود، ارتفاع همچنان یک چالش محسوب می شود.

وی می افزاید: " برای غلبه بر ترس، خودم را آموزش داده ام. به واقع از ساختمان های بلند هراس دارم. می ترسم ولی بر آن باید غلبه نمایم و اجازه نمی دهم سبب توقف من شوند. این مسئله کاملا مشهود است که باید زندگی کنید. ماجراجوئی های من این امر را به مردم نشان می دهند."

سیل پیام های فراوان طرفداران همواره برای او ارسال می شود. در این خصوص می گوید: "هر روز از مردم بازخورد دارم. آنها می گویند ما وقت خود را در زندگی هدر دادیم، برای اینکه بدنبال آرزوهای خود نرفتیم و در زندگی هدفی نداشتیم. سعید می گوید: آنها به من می گویند تو از زندگی تا سر حد آن بهره می بری و ما سعی می کنیم همانند تو باشیم". البته سعید به مردم توصیه می کنند بدنبال تجربیات وی نباشند و در عوض مسیر خود را در زندگی دنبال نمایند.

همیشه به همه این را گفته ام؛ دنبال من نباشید. من زندگی خاص خودم را دارم و داستان من با دیگران متفاوت است. هر کسی باید بدنبال آمال خود باشد. شاید آرزوی شما یک روزی شغل معلمی باشد و یا فردی مثبت در جامعه شوید. اینکه فکر کنیم تا روزی برای جامعه مثبت باشیم به نظر من بهترین کاری است که می توانیم در جهان انجام دهیم و این موضوع همواره آرزوی اصلی من در زندگی بوده است که در عین مثبت بودن، خودم باشم.

برنامه ماجراجویی بعدی وی برنامه ریزی برای رفتن به قطب و مشاهده خرسهای قطبی است – این یکی از معدود آرزوهای سعید است که هنوز در لیست او تیک نخورده است.

........حوادث

* قتل به خاطر درگیری بر سر یک دختر: روزنامه جوان نوشت: ۲۳ مرداد ماه سال گذشته مأموران کلانتری ۱۲۲ دربند از حادثه خونین در یکی از رستوران‌های محل باخبر و در محل حاضر شدند. شواهد نشان داد در این درگیری پسر ۲۰ ساله‌ای به نام کیوان زخمی و به بیمارستان منتقل شده است.

تحقیقات در این زمینه ادامه داشت تا اینکه از بیمارستان خبر رسید کیوان به خاطر شدت خونریزی فوت کرده است، بنابراین پرونده با موضوع قتل عمد تشکیل شد و مأموران با بررسی دوربین‌های مداربسته رستوران عامل حادثه را که پسر ۲۰‌ساله‌ای به نام پیام بود شناسایی و ۱۶ روز بعد بازداشت کردند.

متهم به قتل اعتراف کرد و گفت: «در خیابان با دختر جوانی آشنا شده بودم. شب حادثه دختر جوان با دوستش آمد و قرار شد همراه دوستم چهارنفری به دربند برویم. در یکی از رستوران‌ها مشغول کشیدن قلیان بودیم که دو پسر شهرستانی در حالی که روبه‌روی ما نشسته بودند خیره شدند. به خاطر رفتار آن‌ها عصبانی شدم و اعتراض کردم. همان موقع یکی از آن‌ها با مشت به سرم کوبید که گیج شدم. صاحب رستوران با دیدن درگیری از ما خواست آنجا را ترک کنیم، به همین خاطر از رستوران بیرون آمدیم، اما دوباره درگیر شدیم و در آن درگیری با چاقویی که همراه داشتم یک ضربه به سینه کیوان زدم و فرار کردم. وقتی به خانه پدرم رفتم چاقو را به برادرم تحویل دادم و ماجرا را برای او تعریف کردم.»

متهم ادامه داد: «وقتی فردای آن روز فهمیدم پسرجوان فوت کرده است، شوکه شدم و تصمیم گرفتم خودم را مخفی کنم تا اینکه بازداشت شدم.»

با اقرارهای متهم برادر او نیز بازداشت شد، سپس کیوان به اتهام قتل عمد با سلاح سرد و برادرش به اتهام اخفای ادله جرم روانه زندان شدند. پرونده پس از تکمیل، صبح سه شنبه روی میز هیئت قضایی شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران قرار گرفت. بعد از اعلام رسمیت جلسه، پدر کیوان در جایگاه ایستاد و گفت: «پسرم رزمی‌کار بود و ۱۶ مدال کشوری داشت. او با دوستش برای کار به تهران آمده بود که بی‌رحمانه کشته شد. برای متهم درخواست قصاص دارم.» در ادامه پیام در جایگاه ایستاد و با اقرار به جرمش گفت: «در آن درگیری به خاطر اینکه جلوی دوستانم و آن دختر غرورم نشکند، چاقو کشیدم، اما حالا پشیمانم و درخواست گذشت دارم. همچنین از مادرم نیز خجالت می‌کشم. او بعد از اینکه پدرم ما را رها کرد و رفت به سختی من و برادرم را بزرگ کرد. نتوانستم زحماتش را جبران کنم.»

متهم در خصوص حمل چاقو نیز گفت: «با برادرم در بازار میوه و تره بار کار می‌کردم. چاقو برای برادرم بود که یک هفته قبل از حادثه از او گرفته بودم.» سپس برادر متهم که با قرار وثیقه آزاد بود در جایگاه ایستاد و گفت: «آن شب چاقو را از برادرم گرفتم و در جیبم گذاشتم که ناخواسته از جیبم داخل دستشویی افتاد. اگر نزد من بود آن را تحویل پلیس می‌دادم.» در پایان هیئت قضایی متهم را به قصاص محکوم و برادر وی را تبرئه کرد.

 

..........چاردیواری

* با سلام و درود به خوانندگان محترم ایران سپید پیشاپیش فرا رسیدن عید بزرگ مسلمین عید فطر را به همه روزه داران عزیز تبریک می گوییم و آرزوی قبولی عبادات این عزیزان را در ماه مبارک رمضان داریم. پیش از هر چیز برای شما عزیزان در این ایام خاص آرزوی سلامتی داریم. در آغاز این شماره با استفاده از نظر دو خواننده قدیمی ایران سپید به مسئله انتشار روزنامه بریل ایران سپید می پردازم. خانم مرضیه شاکری از تهران با تشکر از انتشار روزنامه الکترونیک اظهارنظر کرده اند که اگر امکان انتشار روزانه بریل نیست این نشریه یعنی ایران سپید در قالب ماه نامه بریل افزون بر روزنامه الکترونیک منتشر شود. آقای میرزایی از همدان هم با اشاره به اینکه از طرف جمعی از نابینایان اظهار نظر می کنند در واقع خواهان انتشار روزنامه بریل ایران سپید هستند زیرا با وجود استفاده از روزنامه الکترونیکی از طرف ایشان تاکید داشتند که بسیاری از نابینایان فاقد گوشی های هوشمند هستند و در صورت دارا بودن گوشی هم استفاده مداوم از روزنامه الکترونیکی برایشان سخت است. به آگاهی این دوستان و سایر دوستان می رسانم که روزنامه بریل ایران سپید از 17 خرداد ماه مجدداً منتشر خواهد شد و تدارکات این انتشار از همین زمان آغاز شده و امیدواریم بی حرف پیش و اگر مسئله خاصی از طرف ستاد کرونا گوشزد نشود روزنامه ایران سپید از 17 خرداد به صورت بریل مجدداً در دسترس دوستان خواهد بود. همانطور که در گذشته نیز تأکید شد علت توقف بریل صرفا رعایت دستورالعمل های ستاد ملی کرونا به ویژه با توجه به شرایط خاص نابینایان در خوانش روزنامه خودشان بود که ایجاب میکرد به صورت لمسی روزنامه خوانده شود و از طرف دیگر این روزنامه از طریق پست به  درب منازل مشترکین می رفت که احتمال داشت آلودگی ویروسی را به دنبال داشته باشد و صرفاً به دلیل رعایت ایمنی خوانندگان بود که در این مدت روزنامه بریل متوقف شد وگرنه در اهمیت خوانش روزنامه از طریق بریل هویت فرهنکی نابینایان هیچ گاه ما تردیدی نداشته ایم و ایران سپید همواره پیشگام بوده در ترویج بریل خوانی و اهمیت استفاده نابینایان از خط بریل. به سایر دوستان بپردازم آقای شریعتی از اصفهان و آقای خداکرم عسگری در مورد افزایش مستمری ها پرسیده اند که قطعاً در سال جاری نیز صورت خواهد گرفت اما چگونگی آن بعداً به آگاهی خواهد رسید. ضمن آنکه قابل تاکید است که اشاره به اینکه  چون حقوق بازنشستگان افزایش پیدا کرده باید دوستان مستمری بگیر هم شاهد افزایش باشند شاید قیاس درستی نیست به این دلیل که هر کدام از این گروه ها شرایط خاص خودشان را دارند. آقای فاضل قاسمی از استان فارس ضمن تاکید بر اینکه از طریق شاد دانش آموزان قادر به آموزش نیستند از عدم خدمات پشتیبانی پس از فروش نرم افزارهایی همچون ماهور از طرف شرکت گاتا انتقاد کرده و با اشاره به محاسن این نرم افزار از اینکه دیگر خدماتی دریافت نمیشود گله کرده اند که گله واردی است و به همین دلیل است که ما بر ثبات فعالیت ها در زمینه حوزه تولید نرم افزار و سخت افزارهای  مورد نیاز نابینایان و ضرورت حمایت از آنها تاکید داریم. آقای قنبر قربانی در خصوص رمز دوم استفاده از حساب های بانکی پرسیده اند که با اشاره به دسترس پذیری رمز دوم در بانک ملی خواهان ادامه این روند در بانک های دیگر شدند که همینطور است که بسیاری از بانک ها با استفاده از رمز دوم با پیامک عملاً افراد را قادر کرده اند که بتوانند از رمز دوم استفاده کنند با این توضیح که بسیاری از کاربران خواهان سادگی رمزهای ارسالی هستند تا امکان حفظ کردن این رمزها را برای آن ها فراهم کند که این ضرورت قطعاً برای افراد نابینا بیشتر هم هست و در این زمینه ما در حال تماس با سیستم بانکی و برای تسهیل در این امر هستیم. آقای نوروزیان از تهران در مورد چگونگی دریافت وام خود اشتغالی توسط نابینایان پرسیده اند که ضمن ارجاع این پرسش به خبرنگار حوزه تخصصی بهزیستی برای پاسخ کامل تر عجالتاً به آگاهی می رسد  که افرادی که فاقد شغل اند و طرح مشخصی برای راه اندازی کسب و کار دارند می توانند با مراجعه به دوایر مددکاری سازمان بهزیستی تقاضای خودشان را برای دریافت وام خوداشتغالی مطرح کنند. آقای نصرآزادانی از اصفهان با اشاره به انتشار فعلی ایران سپید در قالب الکترونیک از اینکه بر خلاف روزنامه بریل هدینگ ها و عناوین روزنامه الکترونیک مشخص و برچسب گذاری نمیشود و خوانش آن ها را برای خوانندگان  با دشواری  روبرو کرده  گله کرده اند که تذکر به جای ایشان را به مسئول سایت ایران سپید خانم مصرقانی ارجاع شد و بزودی نظر این دوست عزیز و سایر دوستان در این خصوص تامین خواهد شد. با تشکر از دوستانی که از فعالیت های تحریریه قدردانی کرده اند به خصوص در امر انتشار پادکست در پایان این شماره از چاردیواری مجدداً به آگاهی می رسد که روزنامه بریل در صورت ثبات شرایط از روز 17 خرداد ماه به طور مجدد منتشر خواهد  شد و نسخه  بریل ایران سپید در دسترس دوستان علاقه مند نابینا در سراسر کشور قرارخواهد گرفت تا آن زمان و دیدار بعدی ما در چاردیواری شما را به خداوند منان می سپارم ایام به کام با آرزوی سلامتی .

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *