شناسه خبر: 20841 منتشر شده در مورخ: 1399/2/30 ساعت: 15:25 گروه: بهداشت و سلامت  
تجربه بستری شدن در بیمارستان از زبان نابینایان

تجربه بستری شدن در بیمارستان از زبان نابینایان

بستری شدن در بیمارستان برای هیچ کس تجربه خوشایندی نیست اما ببینیم نابینایان چگونه آن را تجربه می کنند.

به گزارش ایران سپید سید حمید میرغفاری از نابینایان ساکن کرج از حدود یک سال پیش متوجه می شود به سرطان خون مبتلا شده است او از تجربه بستری شدن خود در بیمارستان به ما می گوید:من نزدیک 46 روز در بیمارستان بستری بودم. در این مدت شیمی درمانی برایم انجام شد. و بعد از ترخیص کارهای شیمی درمانی را به صورت سرپایی دنبال کردم.هر چند افراد بینا هم گاه به داشتن همراه نیاز دارند   ولی به دلیل نگاه بدی که حتی بین اقشار تحصیلکرده ای مانند پزشکان و پرستاران هم وجود دارد و آنها هم هنوز با شرایط نابینایان آشنایی ندارند گاه رفتارهایی سر می زند که باعث تحقیر فرد می شود. مثلا اینکه نابینا از عهده کارهای خودش بر نمی آید و به شدت خانواده فرد نابینا را تحت فشار قرار می دهند که باید به طور دائم در بیمارستان همراه داشته باشد. سیستم بیمارستانی اصلا قبول نمی کند که فرد نابینا به تنهایی در بیمارستان بماند به خصوص در بیماریهای سعب العلاج 

س:در مدتی که بستری بودید تا چه حد توانایی انجام کارهایتان را داشتید آیا برای رفت و آمد در بخش هم باید همراه می داشتید؟ 

ج: بله حتی با اینکه سرویس بهداشتی در اتاق من بود برای اینکه حتی دستم را بشویم هم اجازه نداشتم. این رویه ادامه داشت تا روزهای آخر که کم کم برایشان ثابت شد من می توانم کارهایم را خودم انجام دهم و اجازه می دادند خودم به تنهایی راه بروم.

س: یعنی باید زمانی بگذرد تا به آنها ثابت شود که شما توانایی انجام کارهایی را دارید؟

ج: همینطور است من متعجبم چرا به کادر بیمارستانی آموزش داده نمی شود که وقتی فرد معلولی در بیمارستان بستری است نحوه برخوردشان چگونه باشد.  مثلا پرستار که می آمد به جای اینکه با من حرف بزند با همراه من صحبت می کرد و  برای من که بیمار بودم و از طرفی برخوردهای اینچنینی را می دیدم این رفتارها واقعا آزار دهنده بود.

س: یعنی کاری که برای انجامش وقت کمی از پرسنل می گرفت همراه شما مجبور شد با شما وارد بیمارستان شود و با شما خارج شود

ج: دقیقا همینطور است. حتی من می گفتم برنامه سرمهای من را جوری هماهنگ کنید که من بتوانم در شب خودم برای انجام کارهایم بروم ولی می گفتند شما همراه دارید و باید با شما بیاید. شاید کسی دوست نداشته باشد در نیمه شب همراهش را از خواب بیدار کند شاید دوست داشته باشم شب کمی قدم بزنم ولی به من اجازه نمی دادند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *