شناسه خبر: 20836 منتشر شده در مورخ: 1399/2/30 ساعت: 15:07 گروه: اجتماعی  
مقابله دست‌خالی نابینایان کرمانشاه با کرونا

مقابله دست‌خالی نابینایان کرمانشاه با کرونا

این روزها حال و روز حدود پنج هزار و ۲۰۰ نابینا استان کرمانشاه خوب نیست و حتی برای تهیه وسایل بهداشتی و ضدعفونی هم با مشکل مواجه شده‌اند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا حدود ۱۵۰ هزار نابینا کشور نه تنها در تحمل معضل بیکاری، تورم، مَسکن و ازدواج گِران و... شریک سایر ایرانی‌ها هستند که فشار این مشکلات بر دوش آنان مضاعف است طوری که بدست آوردن شغل برای یک نابینا به مراتب سخت‌تر از دیگران و در بسیاری از مواقع نشدنی است.

نابینایان از مهمترین ابزار شناخت محروم هستند اما همچنان در بیشتر رویدادها و برنامه‌ریزی‌های جامعه دیده نمی شوند و حتی یک تردد ساده در خیابان هم برای آنان یک مشکل بزرگ است.

بسیاری از اماکن و ساختمان‌های اداری، ورزشی، خدماتی و... کشور و بویژه استان کرمانشاه برای استفاده نابینایان مناسب سازی نشده و مسیر ویژه نابینایان در کمتر پیاده‌رویی وجود دارد.

با شیوع ویروس کرونا مشکلات نابینایان بیشتر از گذشته شده و بیرون آمدن آنان از خانه حتی برای کار ضروری با سختی و خطر زیاد همراه شده است.

نابینایان مانند افراد سالم امکان استفاده از فضای مجازی و آموزش از راه دور را هم ندارند و با محدودیت های زیادی مواجه هستند.

نابینایان کرمانشاه: کرونا در کمین ماست

این روزها حال و روز حدود پنج هزارو ۲۰۰ روشندل استان کرمانشاه هم خوب نیست و حتی برای تهیه وسایل بهداشتی و ضدعفونی هم با مشکل مواجه شده اند.

مسوول دفتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان کرمانشاه در این باره گفت: تنها راه شناخت ما بوسیله دست و لمس کردن است و دست های ما چشمان ما هستند به همین دلیل در شرایط شیوع کرونا در معرض آسیب زیادی هستیم.

سجاد سنجری که خود نیز نابینا است، در گفت و گو با ایرنا از ناتوانی نابینایان استان در تهیه محلول های ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش خبر داد و افزود: ما برای تهیه این اقلام بهداشتی به معاونت غذا و داروی استان مراجعه کردیم اما آنان از ما تقاضای پول کرده اند.

به گفته او، بیشتر نابینایان استان از خانواده های ضعیف هستند و خودشان امکان تهیه اقلام بهداشتی را ندارند؛ از سوی دیگر استان کرمانشاه پس از ۱۵ سال سرانجام از ۶ ماه پیش صاحب انجمن نابینایان شده و هنوز هیچ حامی و پشتیبان مالی ندارد.

نامه استانداری

به دنبال پیگیری انجمن نابینایان استان، استانداری کرمانشاه هم در نامه ای به معاونت غذا و دارو خواستار کمک این معاونت و تهیه رایگان اقلام بهداشتی برای روشندلان استان شده است.

فریبرز نجفی مهر، مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمانشاه در نامه ای به معاون غذا و داروی استان نوشته است: با توجه به اینکه بیشترین راه شناخت جامعه نابینایان از اشیاء و محیط پیرامونی، از طریق لمس کردن توسط دست انجام می پذیرد و در شرایط اخیر نگرانی هایی برای آنان و خانواده هایشان در مواجهه با بیماری کرونا ایجاد شده، شایسته است دستور فرمایید نسبت به تهیه و در اختیار قراردادن تجهیزات بهداشتی به صورت رایگان برای توزیع میان روشندلان اقدام لازم را معمول نمایند.

معاون غذا و دارو: پول نداریم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اما تاکید دارد که این معاونت پولی برای تهیه اقلام بهداشتی ندارد.

قباد محمدی در گفت و گو با ایرنا درباره تقاضای روشندلان استان گفت: این نوع تقاضاها از معاونت غذا و دارو زیاد است و انجمن هایی مانند بیماران خاص هم پیشتر درخواست اقلام بهداشتی داشته اند اما از آنجایی که ما امکان تامین رایگان آن را نداریم، همه را به افراد و نهادهای خیّر و نیکوکار ارجاع می دهیم.

او اظهار داشت: معاونت غذا و دارو تاکنون حدود ۲۵ میلیارد تومان برای بیمارستان ها و مراکز بهداشتی دولتی، وسایل بهداشتی و ضدعفونی خریداری کرده و اکنون نمی‌دانیم چگونه باید آن را پرداخت کنیم زیرا وزارت بهداشت منابع لازم را در این باره اختصاص نداده است.

محمدی عنوان کرد: خرید وسایل بهداشتی و ضدعفونی وظیفه معاونت غذا و دارو است اما چون ما اعتباری برای این کار نداریم، درخواست های اقلام بهداشتی را به خیران ارجاع می دهیم تا پولش را آنان تامین کنند.

بهزیستی آستین را بالا بزند

با این شرایط، دسترسی انجمن نابینایان استان کرمانشاه به اقلام بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا با اما و اگرهای زیادی روبرو شده و مشخص نیست آیا خیریه یا افراد نیکوکاری پیدا می شوند تا نیاز مالی روشندلان استان را رفع کنند یا خیر.

گرچه سازمان بهزیستی هزینه های هنگفتی دارد و با مشکلات مالی هم روبرو شده اما لازم است برای تامین حداقل های بهداشتی برای جامعه نابینایان تحت حمایت این سازمان هماهنگی لازم را با معاونت غذا و دارو و اداره کل امور اجتماعی استانداری کرمانشاه انجام دهد تا زمینه حمایت مالی خیران و نیکوکاران استان از نابینایان فراهم شود.
 رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۱۲۲ هزار و ۴۹۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و ۵۷ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از آن بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲ هزار و ۲۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد.

وی ادامه داد: از بین مبتلایان جدید، ۵۳۴ مورد بستری و هزار و ۷۶۰ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۱۲۲ هزار و ۴۹۲ نفر رسید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *