شناسه خبر: 20759 منتشر شده در مورخ: 1399/2/21 ساعت: 12:57 گروه: اجتماعی  
بودجه ی قانون حمایت از معلولان, در انتظار تأمین اعتبار از محل هدفمندی یارانه ها
مدیر کل دفتر بودجه و تلفیق منابع سازمان بهزیستی در گفت و گو با ایران سپید

بودجه ی قانون حمایت از معلولان, در انتظار تأمین اعتبار از محل هدفمندی یارانه ها

ابلاغ بودجه ی قانون حمایت از معلولان در سال جدید, موضوعیست که مورد بحث تشکل های معلولان قرار گرفته و نمایندگان سازمان های مردم نهاد به دنبال آن هستند تا از کیفیت ابلاغ بودجه ی این قانون, مطلع شوند.

به گزارش ایران سپید سعید ابراهیمی, مدیر کل دفتر بودجه و تلفیق منابع سازمان بهزیستی در گفت و گو با ایران سپید, در این خصوص توضیح می دهد: «قانون حمایت از معلولان در انتهای سال 96 تصویب و ابتدای سال 97 به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد. خیلی از مورادی که به افزایش کیفیت زندگی معلولان کمک می کند, در این قانون دیده شد. قطعاً این قانون که طیف گسترده ای از مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی را دربر می گیرد, به منابع زیادی نیاز دارد. شاید تمام این منابع به دلیل محدودیت های اعتباری قابل تأمین نباشد؛ اما هم مجلس, هم دولت و هم سازمان برنامه و بودجه با نظر مثبت این موضوع را پیگیری می کنند. در بودجه ی سال 98 هزار و 100 میلیارد تومن اعتبار برای اجرای قانون در نظر گرفته شد و در سال 99 علاوه بر بودجه ای که برای سازمان بهزیستی منظور شده, هزار و 350 میلیارد تومن برای اجرای قانون در نظر گرفته شده است. از طرفی برای اجرای قانون, 15 هزار میلیارد تومن در سال, با توجه به تورمی که در سال 98 به وجود آمد, نیاز است. منتها همه ی این موارد, منابع اعتباری نیستند که باید در قانون بودجه دیده شود؛ مثل تسهیلات بانکی برای مسکن و اشتغال یا مشارکت سایر دستگاه ها مثل شهرداری یا معاونت های آن نهاد مثل معاونت حمل و نقل عمومی.»

ابراهیمی در ادامه به ماده ی 27 قانون حمایت از معلولان اشاره می کند: «یکی از مواد مهم این قانون, ماده ی 27 مندرج در آن است که بحث تأمین اعتبار حد اقل معیشت مطابق با حد اقل حقوق قانون کار برای برای معلولان شدید, خیلی شدید, فاقد درآمد و شغل را مطرح می کند. این بحث به منابع اعتباری زیادی نیاز دارد که تا حدودی تأمین اعتبار شده؛ سال گذشته طی دو مرحله هر سه ماه یک بار پرداخت شد که بین 120 هزار تا 160 هزار تومن بود. با دستوری که امسال از سوی دکتر نوبخت, ریاست سازمان برنامه و بودجه به سازمان هدفمند سازی یارانه ها ابلاغ شد, تخصیص این موضوع در اولویت قرار گرفت. ما منتظر اولین تخصیص این قانون هستیم که دو ماهه ی اول آن, ماهیانه بالغ بر 110 میلیارد تومن می شود, از محل هدفمندی یارانه ها تأمین اعتبار شود و در اختیار ما قرار بگیرد تا بتوانیم مواردی را که در قانون آمده, پرداخت کنیم.»

مدیر کل دفتر بودجه و تلفیق منابع سازمان بهزیستی در ادامه به ارائه ی سبد معیشتی معلولان اشاره کرده و اظهار می دارد: «یک سبد حمایتی و معیشتی مشخص شده که از سوی دولت به تمام آحاد جامعه اعطا می شود. یک سبد معیشتی هم از سوی سازمان بهزیستی و کمیته ی امداد امام خمینی (ره) برای افراد تحت پوشش پیشنهاد شد که در صورت تأمین اعتبار, توزیع خواهد شد.»

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *