شناسه خبر: 20711 منتشر شده در مورخ: 1399/2/16 ساعت: 00:02 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

روزنامه سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

پیشنهاد طرح های قاضی مدرسه و پیشگیری رشد مدار و ایجاد مدارس وابسته به قوه قضائیه - دولت دائما اوضاع را رصد می کند - در وجود بچه ها زندگی می کنم - روند شیوع کویید 19 نزولی است - کشتی موسیقی همچنان در اسکله بوشهر - فعالیتهای زوج ورزشکار پارالمپیکی در روزهای قرنطینه - دزد موبایل دخترجوان، سُر خورد مُرد

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

11 رمضان 1441

5 می 2020

سال بیست و چهارم شماره 6407

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

پیشنهاد طرح های قاضی مدرسه و پیشگیری رشد مدار و ایجاد مدارس وابسته به قوه قضائیه

دولت دائما اوضاع را رصد می کند

در وجود بچه ها زندگی می کنم

روند شیوع کویید 19 نزولی است

کشتی موسیقی همچنان در اسکله بوشهر  

فعالیتهای زوج ورزشکار پارالمپیکی در روزهای قرنطینه

دزد موبایل دخترجوان، سُر خورد مُرد

 

.......ویژه

* پیشنهاد طرح های قاضی مدرسه و پیشگیری رشد مدار و ایجاد مدارس وابسته به قوه قضائیه: نشست هم اندیشی ریاست قوه قضائیه با جمعی از فرهنگیان، اندیشمندان و اساتید دانشگاه به مناسبت هفته معلم برگزار شد. دکتر سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست با بیان اینکه در خصوص مسائل تعلیم و تربیت از زوایای گوناگونی می توان سخن گفت اظهار داشت: استقرار عدالت و کاهش و کنترل آسیب ها و جرائم با رویکرد پیشگیری رشد مدار دو موضوعی است که به آموزش و پرورش و قوه قضائیه مرتبط می باشد. وی افزود: یکی از رسالت های پیامبران استقرار عدالت بود و همه ارکان حاکمیت بویژه  قوه قضائیه و نظام تعلیم و تربیت در خصوص استقرار و گسترش آن نقش دارند. وی گفت: استقرار عدالت وابسته به نیروی انسانی است و تعلیم و تربیت این نیرو های انسانی از طریق آموزش و پرورش میسر است. حسینی تصریح کرد: دستگاه قضایی و همه ارکان و اضلاع حاکمیت باید نگاه و حمایت ویژه از نظام تعلیم و تربیت را وجهه همت خویش سازند. معاون وزیر  تاکید کرد: عدالت بدون استقرار یک نظام تعلیم و تربیت کیفی و دارای مرتبه اول در کشور محقق نخواهد شد. حسینی با بیان اینکه امروزه گسترش آسیب های اجتماعی موضوعی جدی است اظهار داشت:  کنترل  آسیب های اجتماعی از طریق نظام مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی یا طرح نماد و  با رویکرد پیشگیری رشد مدار با همکاری قوه قضاییه و آموزش و پرورش اجرایی شده است. وی گفت: گسترش کمی و کیفی این طرح نقش بسیار مهمی در کنترل و کاهش آسیب ها و جرائم دارد. معاون وزیر با تاکید بر اینکه پیشگیری ساختاری و اولیه راهی برای کاهش جرائم و آسیب ها است افزود: یکی از رسالت های قوه قضائیه کاهش جرائم و آسیب ها با رویکرد پیشگیری اولیه و ساختاری  است که در این میان مهمترین نقش را نهاد تعلیم و تربیت رقم می زند. وی افزود: طرح قاضی مدرسه با رویکرد حضور قضات علاقه مند در برخی ساعت در مدارس و افزایش توانمندی حقوقی دانش آموزان یکی از زمینه های مشترک همکاری است. وی افزود: ایجاد مدارس وابسته به قوه قضائیه با رویکرد عدالت محوری و توانمند سازی جامعه در بعد قانون مداری و همچنین تربیت قضات شریف  می تواند از جمله دیگر  زمینه های همکاری مشترک باشد.

 

.......اخبار روز

* دولت دائما اوضاع را رصد می کند:

ربیعی سخنگوی دولت گفت: ۸۳ درصد ایرانی‌ها پروتکل ها را رعایت می‌کنند اما پایتخت نشینان ۶۳ درصد رعایت پروتکل سلامت داشته‌اند. ربیعی افزود:در بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی هوشمندانه اقدام کردیم. در جلسه ستاد ملی کرونا ۱۳۲ شهر به عنوان شهر کم خطر (وضعیت سفید) مشخص شد.این شرایط ثابت نیست و تغییر خواهد کرد. دولت دائما در حال رصد، بررسی و ارزیابی است.

* معافیت سربازی برای خانواده جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی: رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی:جان باختگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی که تابعیت ایرانی دارند در حکم شهید بوده و از امتیازات قانون خدمت وظیفه عمومی بهره‌مند می‌شوند. برابر قانون خدمت وظیفه عمومی کلیه فرزندان ذکور شهدا از خدمت سربازی معاف می‌شوند و در صورتی که شهید فاقد فرزند ذکور باشد به ازای هر شهید یک نفر از برادران وی از انجام خدمت سربازی معاف می‌شود.

* همتی: سکه ۵ تومانی جایگزین اسکناس ۵ هزار تومانی می‌شود: رئیس کل بانک مرکزی:۸ میلیارد اسکناس در کشور وجود دارد که ۵ میلیارد آن زیر ۲ هزار تومان است.

باید برای تعویض سالی یک میلیارد اسکناس فرسوده ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم.

سکه‌های دو تومانی به جای اسکناس دو هزار تومانی به مرور زمان وارد صحنه پولی و بانکی کشور خواهد شد و سکه ۵ تومانی هم به جای اسکناس ۵ هزار تومانی عملیاتی خواهد شد.

از دو تا ۵ سال صفرهای پول کشورمان حذف خواهد شد و مطمئنیم هیچ تاثیری در تورم ندارد.

* مراسم شب‌های قدر به صورت مجازی برگزار می‌شود: وزیر ارتباطات:

تمهیدات لازم برای برگزاری مجازی مراسم‌های لیالی قدر از طریق شبکه‌ی ملی اطلاعات اندیشیده شده است.

دوسامانه‌ی، Mahafel.live و Heyatonline.ir این تسهیلات را به صورت «رایگان» برای مردم ایران و جهان فراهم خواهند کرد.هم‌اکنون به صورت روزانه، دویست هیئت به صورت مجازی برگزار می‌شود که مجموعا روزانه بیست هزار نفر در آنها حضور می‌یابند.

 

.......گفتگو ویژه

* در وجود بچه ها زندگی می کنم:در هفته معلم ، با معلمی آشنا شدم که بعد از بازنشستگی نیز به کار خود ادامه می دهد. خدیجه فلاح معلم مجتمع دخترانه عبدالعظیم تهران است. از او می پرسم کار خود را از کجا آغاز کردید؟

می گوید: ده سال اول خدمت را در مدرسه شاهد کار می کردم و بعد وارد مدرسه نابینایان شدم.

س: در مدرسه نابینایان چه درسهایی را تدریس می کردید؟

ج: در ابتدا چند معلولیتی و چند پایه کار می کردم در همه پایه ها. بعد به معاونت آموزشی آمدم و بعد از بازنشستگی سالهای حق التدریس را در پایه های هفتم، هشتم و نهم در دروس انسان و محیط زیست، علوم ، هنر، کار و فن آوری و تربیت بدنی گذراندم.

س: چرا بعد از بازنشستگی به کار ادامه دادید؟

ج: من تعهدی به بچه ها داده بودم که بعد از بازنشستگی هم به کارم ادامه دهم برای همین یک سال را بدون حقوق در مدرسه مشغول به کار بودم. درست مانند زمانی که معاون مدرسه بودم ساعت 7 صبح در  مدرسه بودم زنگ را می زدم  صبحگاه را انجام می دادیم. اگر همکاران نابینا می خواستند جزوه ای را به بریل تبدیل کنند یا بچه ها به فایل صوتی نیاز داشتند، کمکشان می کردم. نمایشنامه نویسی کار می کردم بچه ها را برای کارهای فرهنگی هنری می بردم و هر کار دیگری که از دستم بر می آمد. البته در همان سال به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شدم و مورد تقدیر قرار گرفتم.  و دو سال بعد از آن هم مدیر مدرسه خواست به عنوان حق التدریس در مدرسه همکاری خودم را ادامه دهم.

س: با چه انگیزه ای بعد از بازنشستگی کار را ادامه دادید؟

ج: روزی که شنیدم بازنشسته می شوم بسیار غمگین شدم با اینکه به همه قول داده بودم به کارم ادامه می دهم من فقط روی کاغذ بازنشسته شدم من عاشق بچه ها هستم و در وجود آنها زندگی می کنم. برای همین قول دادم تا زمانی که توانایی دارم به کارم ادامه دهم بعلاوه زمانی عشق بچه ها بیشتر من را جذب کرد که شروع کردم به نمایشنامه نویسی و اینقدر پیگیری کردم که بچه های استثنایی هم بتوانند در مسابقات فرهنگی هنری کشوری با بچه های عادی رقابت کنند. اولین بار هم چهار سال پیش بود که من نمایشنامه از پیله تا پرواز را از زندگی همکارم خانم ظرافت انگیز نوشتم و رتبه اول کشوری را دریافت کردیم و هر سال ادامه دادیم تا امسال که با نمایشنامه درنای امید، مقام اول استانی را به دست آوردیم. خیلی دوست دارم با بچه ها به استانهای مختلف بروم و تواناییهای آنها را به دیگران هم نشان دهم.. دیگران و داوران میگویند ما فکر نمی کردیم این بچه ها اینقدر توانا باشند.اینها نمی گذارد من در خانه بمانم.

س: نمایشنامه ها را چگونه اجرا می کنید؟

ج: البته بچه ها می توانند نمایشنامه عروسکی و صحنه ای هم اجرا کنند اما یک مقدار محدودیت دارند برای همین بیشتر نمایشنامه خوانی کار می کنیم. نمایشنامه ها را خودم می نویسم و به بریل تبدیل می کنم و بچه ها با حس زیبای خود آن را می خوانند. حالا که آموزش و پرورش تعطیل است دوست دارم نمایشنامه ای بنویسم و بچه ها را به جاهای دیگر مثل تئاتر شهر برای اجرا ببرم. و همیشه یک گروه نمایشنامه خوانی داشته باشیم.    در مسابقات گلبال و قرآن و .. هم همیشه همراه بچه ها بوده ام و مقامهایی را کسب کرده ایم. امسال درس هنر را با بچه ها داشتم کتاب هنر برای بچه های عادی تدوین شده به بچه ها گفتم دوست دارید در این کلاس چه چیزی را یاد بگیرید چون این اجازه به معلم داده شده که بچه ها گفتند آشپزی. ما در مدرسه آشپزخانه داشتیم و مدیر هم وسایلی را که نیاز داشتیم تهیه کرد و در درس هنر با بچه ها آشپزی کار کردیم.

 

.......بهداشت و سلامت

* روند شیوع کویید 19 نزولی است: رئیس اداره بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت:  ویروس کرونا در دو یا سه هفته گذشته روند نزولی و رو به کنترل داشته، هر چند بیماری کووید ۱۹ به طور کامل خاموش نشده است. به نقل از ایرنا:حسین عرفانی افزود:پیش بینی این است که بعد از کنترل نسبی و فروکش کردن این بیماری با حرکت به سمت خرداد ماه، موارد این بیماری به صورت تک گیر در جامعه اتفاق بیفتد اما کاملا ریشه کن نمی شود. وی گفت: موج اول کرونا در ایران از اول اسفند شروع شد و هنوز ادامه دارد، البته ممکن است در این مدت شاهد نوساناتی در اپیدمی کووید ۱۹ بوده باشیم اما این نوسانات به معنای موج بیماری نیست و انتظار این است که موج دوم کرونا را در پاییز امسال و با سرد شدن هوا شاهد باشیم. رئیس اداره بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: در واقع رفتارهای ویروس کرونا تا حدود زیادی شبیه ویروس آنفلوانزاست و از نظر سرایت و علایم تا حدود زیادی شبیه آنفلوانزاست. وی ادامه داد: در روزهای اخیر شاهد کاهش موارد بیماری کووید ۱۹ و ابتلا به ویروس کرونا در کشور هستیم. پیش بینی وزارت بهداشت این است که این روند کاهشی ادامه پیدا می کند و انتظار داریم موج اول کرونا در خرداد امسال تا حدود زیادی تحت کنترل درآید و فروکش کند اما این به معنای ریشه کنی بیماری نیست و موارد تک گیر و پراکنده این بیماری وجود خواهد داشت تا این موج اول دست خود را به موج دوم بیماری در پاییز بدهد و در پاییز دوباره شاهد اپیدمی و همه گیری فصلی آن خواهیم بود. عرفانی گفت: در این شرایط توصیه به مردم می شود که نکات بهداشتی و پیشگیرانه را حتما در تابستان و ماههای آینده همچنان رعایت کنند چون بیماری کووید-۱۹ به طور کامل خاموش نمی شود. وی افزود: برآورد وزارت بهداشت این است، همان طور که هر سال در فصل پاییز و آبان یا آذر شاهد بروز و افزایش موارد بیماری آنفلوانزا هستیم. انتظار داریم موج دوم اپیدمی کرونا و بیماری کووید ۱۹ را در فصل پاییز شاهد باشیم. ویروس کرونا مانند آنفلوانزا جزو انواع ویروس سرمادوست است که در فصل سرد سال بیشتر شایع می شود. این ویروس ها در سرمای هوا هم مقاومت محیطی بیشتری دارند و هم چرخش انتقال آنها راحت تر صورت می گیرد. عرفانی گفت: این ویروس ها در فصل گرم سال به طور کلی از بین نمی روند و مواردی از ابتلا به ویروس کرونا، آنفلوانزا یا انواع دیگر سرماخوردگی در فصل گرما و تابستان نیز دیده می شود اما موارد آن بسیار کمتر است. وی ادامه داد: بر این اساس و با این پیش بینی، وزارت بهداشت برای موج دوم کرونا در پاییز در حال تدارک است و از اکنون تامین امکانات تشخیصی و بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه برای آن ایام شروع شده است. امکانات حفاظتی و درمانی برای موارد سرپایی و بستری و نیز مراقبت و کنترل در همه جنبه ها تقویت می شود تا با آمادگی مناسب و نسبتا کامل در پاییز بتوانیم با موج بعدی این بیماری برخورد کنیم. عرفانی گفت: فروکش کردن این بیماری در تابستان به رفتار مردم هم بستگی دارد. اگر رفتار مردم و مراقبت های عمومی در جامعه مثل یکی دو ماه اخیر باشد امیدواریم که با گرم شدن هوا از خرداد و در تابستان اپیدمی کرونا در کشور فروکش کند.

عرفانی افزود: شرط اول و اساسی کنترل کرونا همکاری مردم، شرط دوم هماهنگی بین بخشی است و شرط سوم تقویت نظام سلامت و تامین امکانات بهداشتی و درمانی. نظام سلامت در حال تقویت و به روزرسانی توانایی خود است تا بتوانیم موج اول کرونا را پشت سر بگذاریم و برای موج دوم در پاییز آماده شویم.

*شیوه‌نامه بازگشایی مساجد:وزارت بهداشت شیوه نامه بازگشایی مساجد در مناطق سفید کرونا را اعلام کرد. به نقل از وزارت بهداشت: لازم است  با توجه به اهمیت سلامت نمازگزاران و مراجعان به مساجد بازگشایی مرحله‌ای با رعایت الزامات زیرانجام شود:- رعایت مفاد راهنمای فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار زیارتگاه‌ها و اماکن متبرکه از جمله مساجد الزامی است.

- نظارت روزانه بسیج به خصوص پس از برگزاری هر وعده نماز ضرورت دارد.

- مسئول هیات امنا یا نماینده آگاه آن، مسئول اجرا و نظارت بر حسن اجرای این شیوه نامه می‌باشد.

-زمان حضور در مساجد حداکثر نیم ساعت آن هم در وقت اذان فقط جهت برگزاری نمازهای یومیه می‌باشد.

- کلیه نمازگزاران و مراجعه کنندگان باید با ماسک و دستکش وارد مسجد شوند.

- در صورت فعال بودن کفشداری از کیسه‌های یکبار مصرف برای نگهداری کفش استفاده شود.

- در مساجدی که دارای صحن‌های روباز و حیاط می‌باشند، اولویت برگزاری نماز در صورت مساعد بودن هوا در صحن‌های روباز و حیاط است.

- از توزیع چای، غذا و نذورات خودداری شود.

- کلیه وسایل مشترک در مساجد جمع‌آوری شود، کلیه نمازگزاران از سجاده، مهر و چادر شخصی استفاده کنند.

- تجهیزات ضدعفونی و شستشوی دست همراه با ماده ضدعفونی کننده و مایع دستشویی در مکان‌های مناسب از جمله ورودی مسجد، روشویی و سرویس‌های بهداشتی به تعداد کافی نصب شده باشد.

- سرویس‌های بهداشتی از وضعیت بهسازی و نظافت مناسبی برخوردار باشند.

- در صورت وجود صندلی نماز، ضمن رعایت فاصله حداقل یک متر نسبت به گندزدایی صندلی‌ها بعد از هر نماز اقدام شود.

- گندزدایی دستگیره درها، سرویس‌های بهداشتی و سایر سطوح مشترک بعد از هر وعده نماز و خروج نمازگزاران توسط خادم یا خادمین صورت پذیرد.

- از برگزاری هر گونه مراسمی که مستلزم تجمع افراد می‌باشد مانند مراسم ختم، دعا، مولودی، عزا و مواردی نظیر آن خودداری گردد.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین درباره مناطق سفید و قرمز کرونا در کشور به ایسنا، گفت: هموطنان می‌توانند آخرین نقشه وضعیت کرونا (سفید، زرد و قرمز) شهرستان‌های کشور را از اپلیکیشن ماسک (www.mask.ir) به عنوان تنها اپلیکیشن مورد تایید و رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشاهده کنند. وضعیت اپیدمی کرونا در استانهای کشور:به نقل از ایسنا: شیوع بیماری کووید 19 در ۹ استان (مرکزی، آذربایجان شرقی، تهران، البرز، مازندران، خراسان شمالی، فارس، همدان و سیستان و بلوچستان) روند نزولی را نشان می‌دهند. احتمالا چهار استان (قزوین، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و بوشهر) اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند.بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت روند صعودی یا شروع پیک در ۱۵ استان (قم، لرستان، ایلام، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه) مشاهده می‌شود. تصور می‌شود استان کردستان به مرحله ثبات رسیده باشد. وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد که در دو شهر اردبیل و سمنان ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. البته،  باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

 

......آهنگ و درنگ

* کشتی موسیقی همچنان در اسکله بوشهر: رصد بازار موسیقی در هفته گذشته ما را به اسکله بوشهر کشاند و اتفاقات به گونه‌ای رقم خورد که کشتی ما همچنان در بندر بوشهر پهلو گرفته باشد. اگر موسیقی متفکر و جدی ایرانی را پیگیری می‌کنید، احتمالاً با گروه «سیریا» آشنایی دارید. گروهی بر آمده از بوشهر که سعی دارد با تلفیق عناصر موسیقی Jazz و سبک‌های دیگرِ غربی با نغمات اصیل بوشهری، تجربه جدیدی از فضای موسیقی در این ناحیه از ایران را در اختیار گوش مخاطب بگذارد. علاقمندان، سیریا را با آهنگ «هوار» شناختند. آهنگی بومی و قدیمی که با روایتی تازه توسط این گروه در play list های علاقمندان جا خوش کرد. آهنگی که به برگ برنده این گروه بدل شد و آنها را به ادامه کار امیدوار کرد. بعد از اینکه مخاطبان، موزیسین‌های جوان بوشهری را به عنوان یک گروه مؤلف به رسمیت شناختند، سیل اجرا‌های تجربی و جشنواره‌ای از سوی این گروه توانست دایره مخاطبانشان را به اندازه قابل توجهی گسترش دهد. با گشتی ساده در پلتفرم‌های پخش ویدئو می‌توانید ده‌ها ویدئو از اجرای زنده این گروه در جشنواره‌های مختلف بیابید.

بعد از «حوار»، این، قطعه «شعر یادُم رَه» بود که دل مخاطبان را به دست آورد و آنها را برای شنیدن یک مجموعه کامل از این جوان‌های خوش قریحه، مشتاق‌تر کرد. سر‌انجام این اتفاق رقم خورد و انتظار‌ها به سر آمد و سیریا، «میز دو تایی» را در همین حال و اوضاع قرنطینه‌ای منتشر کرد. آلبومی که هر دو نسخه الکترونیکی و فیزیکی آن به شکل آنلاین به فروش می‌رسد.

«میز دو تایی»، قرار است روایت زندگی مردمان بوشهر باشد. اما نه آن بوشهری که تا به حال از خلال موسیقی به سایر ایرانی‌ها معرفی شده. «میز دو تایی»، روایتی از بوشهر امروز را ارائه می‌کند. روایتی که به خوبی می‌تواند شنونده را به دل خیابان‌ها و گعده‌های جوان‌های بوشهری ببرد. در میز دو تایی، اگر از جاشو‌ها و خانواده‌هایشان قصه‌ای می‌رود، این حکایت نه متعلق به سال‌های دور، که دقیقاً روایت‌گرِ امروزِ این افراد است.

روایت‌گرانِ میز دو تایی، همگی اهل و ساکن بوشهر هستند. اعضای این گروه را محمد لاریان (خواننده)، بهروز شریفیان (پرکاشن، همخوان)، مهدی ناصری (گیتار)، امیرحسین ماهینی (گیتار باس، عود)، مهدی پاکباز (درامز) و مهدی حیدری منفرد (نی‌انبان، نی جفتی، عود) تشکیل می‌دهند. همانطور که گفته شد، آلبوم به دو شکل فیزیکی و الکترونیکی عرضه می‌شود. این آلبوم شامل یازده قطعه است و در بیپتونز به قیمت بیست هزار تومان عرضه می‌شود. نسخه فیزیکی آن اما قصه‌ای متفاوت دارد. بروشور آلبوم شامل نوزده صفحه است که علاوه بر شعر آهنگ‌ها به فارسی و انگلیسی، پر است از تصاویر نقاط مختلف بوشهر. نوزده کارت پستال از مناظر مختلف طبیعی استان بوشهر در این بسته عرضه شده است. تصویر نُه تن از پیشکسوتان موسیقی بوشهر هم از دیگر عناصر تصویری بسته‌بندی این آلبوم است. همین موارد باعث شده قیمت نسخه فیزیکی آلبوم از حد نرمال بالاتر به نظر برسد. نسخه فیزیکی میز دوتایی به قیمت ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که با توجه به لزوم ارسال نسخه از طریق پست، با هزینه پست ۴۷ هزار تومان خواهد بود.

برای آشنایی با سبک گروه سیریا شما را به شنیدن قطعه «شعر یادُم رَه» از همین گروه دعوت می‌کنیم.

 

.......ورزشی

* فعالیتهای زوج ورزشکار پارالمپیکی در روزهای قرنطینه

روزهای قرنطینه و خانه نشینی برای همه به نوعی چالش برانگیز و حتی دشوار است به خصوص برای ورزشکاران که همیشه در حال فعالیت، تمرین و رقابت هستند.

مرتضی عابدی و سمیرا خالقی، زوج ورزشکار پارالمپیکی، اما برنامه های متنوعی برای گذران این ایام درنظر گرفته اند و اجازه نداده اند که خانه نشینی، از آمادگی بدنی شان بکاهد.

مرتضی عابدی، ملی پوش تیم بسکتبال با ویلچر، سال ۱۳۷۰ در اراک متولد شد و از سال ۱۳۸۲ فعالیتش در ورزش را با رشته بسکتبال با ویلچر آغاز کرد.

وی در رشته کامپیوتر دارای مدرک فوق دیپلم است و در حال حاضر به عنوان لژیونر در لیگ بسکتبال با ویلچر ترکیه حضور دارد.

سمیرا خالقی نیز سال ۱۳۷۲ در زنجان متولد شد و از سال ۱۳۹۰ فعالیتش در رشته والیبال نشسته را آغاز نمود که در نهایت منجر به عضویتش در تیم ملی بانوان در سال ۱۳۹۲ شد.

عابدی از نحوه آشنایی و ازدواج با همسرش می گوید: در جریان بازی های پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ با هم آشنا شدیم و پس از آن که  همسرم برای تحصیل وارد دانشگاه اراک شد، این آشنایی عمق بیشتری گرفت و با همراهی و مشاوره خانواده ها به ازدواج انجامید.

او در ادامه گفت: اینکه هر دوی ما ورزشکار هستیم و با شرایط یک ورزشکار حرفه ای آشنا، باعث شده تا درک متقابلی از هم داشته باشیم و از سویی گاهی پیش می آید که  به خاطر اردوها و تمرینات و مسابقات نتوانیم کنار هم باشیم.

سمیرا خالقی نیز در تکمیل صحبتهای همسرش اضافه می کند: این مساله طبییعی است که در مسیر زندگی مشترک محدودیت هایی به وجود بیاید اما زندگی مشترک نباید باعث دور شدن طرفین از اهداف و آرزوهایشان باشد و برای ما که ورزشکار هستیم، این مساله بسیار مهم است که در کنار هم برای رسیدن به این اهداف تلاش کنیم.

وی در ادامه گفت: زیباترین و بهترین لحظاتی که در طول سالهای فعالیتم در رشته والیبال نشسته تجربه کرده ام به بازی های پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ بازمی گردد که هم اولین حضور تیم ملی بانوان و هم اولین تجربه من در بازی های پارالمپیک رقم خورد.

مرتضی عابدی نیز با یادآوری خاطرات فینال بازی های پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ می گوید: جدال تیم ملی ایران در فینال رقابت های بسکتبال با ویلچر بازی های پاراآسیایی جاکارتا یکی از تاریخی ترین و دلچسب ترین لحظاتی است که تجربه کرده ام ، به ویژه که توانستیم در دیداری حساس و نفس گیر برنده شویم و آخرین نشان طلای کاروان را بدست آوریم.

این زوج ورزشکار که این روزها به خاطر شرایط قرنطینه مجبور به خانه نشینی هستند از فعالیت هایشان اینگونه می گویند: در حال حاضر کلیه فعالیت های ورزشی تا زمان نا مشخصی تعطیل هست اما این مساله نباید باعث شود تا آمادگی بدنی ما کاهش پیدا کند. از این رو روزها در منزل علاوه بر فعالیت های سرگرم کننده، به مطالعه مقالات ورزشی و تماشای ویدئوها و برنامه های بدن سازی ویژه رشته های والیبال نشسته و بسکتبال با ویلچر مشغول هستیم.

 

.......حوادث

* دزد موبایل دخترجوان، سُر خورد مُرد

ایران نوشت:هفته گذشته مأموران پلیس کلانتری گلشهر از وقوع حادثه‌ای در این منطقه با خبر شده و پس از حضور در محل با جسد غرق در خون پسر 21 ساله‌ای کنار خیابان روبه‌رو شدند. در نخستین تحقیقات مشخص شد این پسر و دو همدستش با خودروی پراید در حال پرسه زنی بودند که با دیدن دختر جوانی که گوشی گرانقیمتی در دست داشت به قصد سرقت از خودرو پیاده شدند و به طرف این دختر رفتند. اما یکی از سارقان هنگام قاپیدن گوشی پایش لیز خورده و با سر وارد در شیشه‌ای یک خانه شده است در اثر این حادثه خرده‌های شیشه وارد گردن پسر جوان شده و مرگ وی را رقم زده است.

سرهنگ نادربیگی رئیس پلیس آگاهی استان البرز گفت: یکی از سارقان به‌دنبال این اتفاق بازداشت شد، اما دیگر همدست وی که راننده پراید بود پا به فرار گذاشت و هم‌اکنون تحت تعقیب پلیس قرار دارد.

دختر جوان که از این اتفاق شوکه بود به پلیس گفت: من در حال ورود به خانه‌مان بودم که ناگهان این دو پسر جوان را پشت سرم دیدم یکی از آنها با سرعت سمت من دوید که پایش سر خورد و وارد شیشه در شد و ناگهان شیشه شکست و او غرق در خون روی زمین افتاد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *