شناسه خبر: 20699 منتشر شده در مورخ: 1399/2/14 ساعت: 23:54 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 15 اردیبهشت 1399

روزنامه دوشنبه 15 اردیبهشت 1399

دردسر معلولان، پارک خوردوهای شخصی زیر تابلوی «پارک ویژه معلولان» - احتمالا راهپیمایی قدس در تهران برگزار نمی شود - کاهش 1.5 درصدی نرخ بیکاری در سال ٩٨ - بررسی تاثیرات بیماری کووید 19 بر روی زندگی افراد معلول - بازی و کودک نابینا - کسب دو سهمیه پارالمپیک امکانپذیر است

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 15 اردیبهشت 1399

10 رمضان 1441

4 می 2020

سال بیست و چهارم شماره 6406

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

دردسر معلولان، پارک خوردوهای شخصی زیر تابلوی «پارک ویژه معلولان»

احتمالا راهپیمایی قدس در تهران برگزار نمی شود  

کاهش 1.5 درصدی نرخ بیکاری در سال ٩٨

بررسی تاثیرات بیماری کووید 19 بر روی زندگی افراد معلول

بازی و کودک نابینا

کسب دو سهمیه پارالمپیک امکانپذیر است

حوادث

 

.......ویژه

* دردسر معلولان، پارک خوردوهای شخصی زیر تابلوی «پارک ویژه معلولان»: رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی سازمان بهزیستی کشور گفت: به خاطر بی‌توجهی مردم به تابلوهای ویژه پارک خودرو معلولان در شرایط کرونایی و به علت لغو طرح ترافیک، یافتن جای پارک خودرو برای معلولان مشکل‌تر از قبل شده و این بی‌توجهی‌ها، افراد دارای معلولیت و توانخواهان را به دردسر انداخته است.

به گزارش ایران سپید ابراهیم کاظمی مومن سرائی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه به جرات می توان گفت ۸۰ تا ۹۰ درصد خودروهایی که زیر تابلوی پارک ویژه معلولان، توقف کرده اند، معلول نیستند و با وجود نصب تابلو، مردم رعایت نمی کنند. وی ادامه داد: تاکنون مشاهده نشده که مردم خودروهای خود را پارک کرده باشند و فضای زیر تابلوی پارک خودروی معلول را خالی نگه داشته باشند. رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی سازمان بهزیستی کشور افزود: مردم فکر نمی کنند که اگر زیر تابلوی پارک خودروی ویژه معلولان، توقف کنند چه مزاحمت های زیادی را برای فرد معلول ایجاد می کند و اگر فرد معلول نتواند در فضای تعبیه شده خودش، پارک کند به مشقت می افتد وبه طور مثال اصلا دیگر نمی تواند به خرید برود. مومن سرایی افزود: گاهی فرد معلول به خاطر آنکه جای پارک خودرو از سوی برخی مردم بی توجه اشغال شده، مجبور می شود خودروی خود را به طور دوبل پارک کند که آن هم با جریمه یا حمل خودرو با جرثقیل مواجه می شود. وی گفت: در اینگونه مواقع پلیس به جای اینکه ابتدا خودروهای غیر که زیر تابلوی پارک ویژه خودروی معلول را جریمه کند، سراغ خودروی فرد معلول می رود و او را جریمه می کند در حالیکه انصاف نیست و فرد معلول واقعا چاره ای ندارد و محدودیت های خاص خود را دارد. ممنوعیت توقف خودرو زیر تابلوی پارک ویژه خودروی معلولان باید بیش از گذشته، فرهنگ سازی شود.مومن سرایی از شهروندان و رانندگان خواست با توجه به محدودیت فضای پارک برای معلولین، در صورت خالی بودن جای پارک معلولین به هیچ عنوان در این مکان‌ها پارک نکنند و به حقوق شهروندی معلولان احترام بگذارند و این جای پارک‌ها را برای خودروهای معلولین محفوظ نگه دارند. برابر آیین نامه راهنمایی و رانندگی هرگونه توقف در زیر تابلوهای پارک ویژه معلولین برای خودروهای غیر پلاک معلولین ممنوع است و در صورت توقف، خودروی متخلف علاوه بر اعمال قانون، در صورت تشخیص عوامل راهور در سطح شهر توسط جرثقیل حمل می شود و به پارکینگ انتقال می‌یابد.

 

.......اخبار روز

* سردار رمضان شریف: احتمالا راهپیمایی قدس در تهران برگزار نمی شود: رییس ستاد مرکزی انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اعلام اینکه به احتمال زیاد امکان برگزاری راهپیمایی روز قدس در شهر تهران وجود ندارد.

* احتمال بازگشایی برخی مدارس کشور از ۲۷ اردبیهشت: رئیس جمهور: پیشنهاد شد که مدارس مناطق سفید و کم ریسک از ۲۰ اردبیهشت بازگشایی شود اما کمی نگران بودیم و قرار شد از ۲۷ اردبیهشت آغاز شود؛ این زمان هم قرار شد برایش تصمیم‌گیری شود و جلساتی برگزار شود.

* وام ازدواج فقط با یک ضامن داده می‌شود: معاون ساماندهی امور جوانان: درخواست بیش از یک ضامن برای وام ازدواج از سوی بانک ها غیر قانونی است و مراجعین شکایات خود را در سایت بانک مرکزی ثبت کنند.

* لاریجانی رییس مجلس گفت: کارگران ایرانی در این روزها اجازه ندادند خواب حاکمان کاخ سفید در ایران تعبیر شود. پزشکان و پرستاران و کارکنان بیمارستان ها و وزارت بهداشت از خودشان رشادت نشان دادند، اینکه حدود ۸۰ درصد کسانی که درگیر این بیماری شدند در ایران بهبود یافتند نتیجه برنامه ریزی صحیح وزارت بهداشت و مجاهدت این عزیزان بوده است.

* شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره تلاش آمریکا برای ادامه تحریم تسلیحاتی ایران در توییتر نوشت: پیکر کم جان  برجام با دور زدن قطعنامه ۲۲۳۱ و تداوم غیرقانونی  تحریم تسلیحاتی ایران  به مرگ ابدی خواهد رفت

* امیرعبداللهیان: ‏مدیریت کرونا از کنترل دولتمردان آمریکا و بخش‌هایی از اروپا خارج شده است. دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل:

مدیریت فاجعه کرونا ویروس در آمریکا و بخش‌هایی از اروپا از کنترل دولتمردان به کلی خارج شده است. ضمن ابراز همدردی، ایران می‌تواند تجربه موفق خود در مهار کووید-١٩ را در اختیار اروپا و مردم آمریکا قرار دهد.

نظام سلامت در ایران ثابت کرد که دانش، تجربه و کادر فوق العاده ای داریم.

* عدم التزام عملی به اسلام نامزدهای انتخابات منوط به حکم دادگاه صالحه شد: با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی عدم اعتقاد کاندیدا به اسلام یا اقرار او و عدم التزام عملی داوطلب به اسلام با حکم قطعی دادگاه صالح مبنی بر فساد مالی یا اخلاقی وی به اثبات می‌رسد.

 

.......گزارش روز

* کاهش 1.5 درصدی نرخ بیکاری در سال ٩٨:

بر اساس اعلام مرکز ملی آمار، نرخ بیکاری افراد ١۵ سال و بیشتر در سال ١٣٩٨ برابر با ١٠.٧ درصد بود که نسبت به سال قبل از 1.5درصد کاهش یافته است.

مرکز ملی آمار نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در سال ١٣٩٨ را منتشر کرد و بر این اساس بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ١٠.٧ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) طی چهار هفته منتهی به هفته مرجع آمارگیری بیکار بوده‌اند.

همچنین سال گذشته به میزان 44.1 درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نشان می دهد که این نرخ در سال گذشته نسبت به سال قبل (١٣٩٧) 0.4 درصد کاهش داشته است.

جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این سال ٢٤ میلیون و ٢٧٤ هزار نفر بوده که نسبت به سال قبل حدود٤٣٠ هزار نفر افزایش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٨، بخش خدمات با ۵٠.٣ درصد بیش‪­ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٢ درصد و کشاورزی با ١٧.٧ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢۶ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ١٣٩٨ بیکار بوده‌اند.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی  ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در سال گذشته ١٧.٩ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به سال ١٣٩٧، به میزان ١.٧ درصد کاهش یافته است.

براساس اعلام مرکز آمار ٩.٩ درصد از جمعیت ١۵ سال بیشتر و شاغل به بررسی سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص ١٥ ساله و بیش‌تر به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند.

این در حالی است که در این دوره ٣٨ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

.......گفتگو ویژه

* بررسی تاثیرات بیماری کووید 19 بر روی زندگی افراد معلول:  چندی پیش برای بررسی تاثیرات بیماری کووید 19 بر روی زندگی افراد معلول پژوهشی به وسیله تنی چند از اعضای هیئت علمی انجام شد. برای دستیابی به نتایج این پژوهش گفتگوی ما را با آقای دکتر محمد کمالی،عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ایران و مجری این پژوهش بخوانید::

ما به فکر افتادیم در باره تاثیر بحران کرونا بر روی زندگی افراد دارای معلولیت پژوهشی انجام دهیم. بر این اساس پرسشنامه ای تدوین شد و آن را از 25 فروردین تا 1 اردیبهشت بر روی برخی از کانالها و گروههای اینترنتی افراد دارای معلولیت قرار دادیم . در این مدت در سایت پرس آن لاین ،1403 پرسشنامه تکمیل شد که  بر این اساس نرخ پاسخگویی به پرسشنامه ما 60 درصد بوده است.

س: مشارکت گروههای معلولان به تفکیک هم مشخص است؟

ج: بله 68*3 درصد از معلولان جسمی حرکتی یعنی 953 نفردر این پژوهش شرکت کردند ،ناشنوایان 7 درصد، افراد دارای اختلال روانی مزمن 2*7 درصد و والدین کودکان با اختلال هوشی و ذهنی و اوتیسم هم 6*4 دهم درصد شرکت کردند

س: نابینایان چه میزان مشارکت داشتند؟

ج:  مشارکت افراد دارای اختلال بینایی 155 نفر یعنی 11*1 درصداست  ، که البته نسبت به تحقیق قبلی ما رشد قابل ملاحظه ای داشت ولی به نظرم هنوز جا دارد بیش از این باشد علیرغم اینکه ما کانالهای زیادی را برای ارتباط با نابینایان انتخاب کردیم و اطلاعیه را در آنها منتشر کردیم ولی میزان مشارکت به اندازه مورد قبول ما نبود. برای اینکه مشکلات را درآوریم باید با خود افراد به طور جداگانه در تماس باشیم البته در اوایل کار یکی از خانمهای نابینا برای ما پیام گذاشته بود که من مشکل دارم و اگر کسی گزینه ها را برایم بخواند می توانم پاسخ دهم.

س: البته میزان آشنایی افراد با کامپیوتر و گوشی هوشمند بر روی میزان مشارکت تاثیرگذار است اما چه تحلیلی بر روی نتایج به دست آمده دارید؟

ج: البته هنوز تحلیل کامل انجام نشده است و باید یکسری کارهای آماری انجام دهیم. برای تحلیل نتایج در برخی از موارد باید جدولهای متقاطع گرفته شود.مثلا 17*5 درصد گفته اند کرونا به میزان کم یا خیلی کم قابل پیشگیری است. باید جدول متقاطع بگیریم  تا ببینیم کدام گروه به چه میزان این را اعلام کرده است. یا وقتی از مشکلات و کمک گرفتن می پرسیم باید بر اساس نوع معلولیت نتایج را بررسی  کنیم. از جمله نتایج مهم این پژوهش این بود که 45 درصد افراد پاسخگو متاهل بودند 42 درصد مجرد بودند و 3 درصد سایر بودند و از بین متاهلین حدود 10 درصد یعنی 140 نفر همسرشان هم دارای معلولیت بود. البته این نقد به ما وارد است که یک جامعه آماری تصادفی را انتخاب نکردیم بلکه جمعیتی را که به اینترنت دسترسی داشتند و از تلگرام و واتساپ استفاده می کردند انتخاب کردیم ولی نکتهی ای که برای من جالب است این است که 24*8 درصد پاسخگوها از تهران بودند و این نشان می دهد که 76*2 درصد از پاسخگویان از سایر استانها هستند. که نشانه توزیع خیلی خوب پرسشنامه است. ما معتقدیم نظرسنجی ما توانسته تصویری از تاثیر کرونا را بر جامعه معلولانی که به پرسشنامه پاسخ داده اند نمایش دهد. ما در نظرسنجی شدت معلولیت را از خود افراد پرسیدیم تقریبا 69 درصد افراد بر اساس کارت بهزیستی معلولیت شدید و خیلی شدید داشتند و فقط 7*7 درصد معلولیت خفیف داشتند. این یافته نشان می دهد دسترسی معلولان شدید یا خیلی شدید به اینترنت خیلی خوب فراهم بوده.دیگر اینکه 395 نفر از ویلچر استفاده می کردند یعنی 28*7 درصد افراد و در مورد عصای سفید از 155 نفر تنها 46 نفر از عصای سفید استفاده می کردند.3*9 درصد اعلام کردند اعضای خانواده یا خودشان به کرونا مبتلا شده اند.دو نکته مهم دیگر این است که تقریبا 67 درصد سلامتی خود را بیش از افراد غیر معلول در معرض تهدید کرونا می دیدند. و 58 درصد اضطراب و استرس بیشتری نسبت به افراد غیر معلول تجربه می کردند ..در ارتباط با دسترسی به ابزار خودمراقبتی مثل ماسک و وسایل ضدعفونی کردن تقریبا وضعیت مناسبی داریم و بیش از 50 درصد افراد،دسترسی داشتند  و از آناستفاده می کردند. در مورد آموزش از طریقه رسانه ها ،61 درصد تلگرام را در آموزش موارد مربوط به کرونا موثر می دانستند تماشای تلویزیون نیز بیشترین زمان را در ایام قرنطینه و فراغت به خود اختصاص دادهبود .نکته دیگری که با بحث افراد عادی هم مطابقت داشت حدود 96 درصد خود را در قرنطینه خانگی قرار دادند  و در سفر نوروزی هم 1*7 درصد به سفر رفته بودند که با تحقیقی که آقای دکتر فاضلی بر روی نمونه 24 هزار نفری انجام داده بود که در آن 1*8 درصد به سفر رفته بودند تطابق خوبی را نشان می دهد.

.....آموزشی

* بازی و کودک نابینا:

برای بررسی نقش بازی در زندگی کودکان به ویژه کودکان نابینا گفتگویی داشتیم با سیما میرلو، پزشک و روانشناس بالینی. در ابتدا از میرلو پرسیدیم ضرورت بازی برای کودک در چیست؟

ج:والدین تصور می کنند بازی برای کودک تنها باعث شادی می شود اما واقعیت این است که در بازی کودک ایفای نقش می کند. در بازی بچه هویت خود را پیدا می کند.روابط اجتماعی را می آموزد و رفتار با محیط اطراف و اشیاء را یاد می گیرد. بچه می داند که بسیاری از کارها را اگر در محیط بازی انجام دهد خطری برایش به وجود نمی آید.بازی برای بچه کاری کاملا جدی است و بچه در بازی مهارتهای خود را برای برخورد با محیط اطرافش به کار می گیرد.بازی باعث می شود که اعتماد به نفس بچه افزایش یابد.و حتی یاد بگیرد که در بازی مسئولیت رفتارهای خود را برعهده گیرد.مثلا در دکتر بازی بچه در تخیل خود ، آینده خود را بازی می کند.به خصوص بچه های نابینا که بسیار در دنیای تخیل خود هستند خیلی خوب می توانند تصورات خود را در بازی بروز دهند.و دنیایشان را با دیگران به اشتراک بگذارند.

س: شما در ایران سپید در مورد بازی و کودک نابینا مباحثی را طرح کردید؟ روند بحث چگونه است؟

ج:در این مباحث با این سوال شروع کردیم که چگونه با کودک نابینا اوقات را بگذرانیم  تا هم حوصله بچه سر نرود و هم حوصله مادر. و سعی کردیم که آموزش را از طریق بازی مطرح کنیم. البته بچه ها بسیار باهوش هستند و خیلی خوب و زود متوجه می شوند که به عنوان مثال الان مادر آموزش می دهد یا با او بازی می کند.برای همین هنگام بازی به هیچ وجه نباید بفهمد که مادر او را به آموزش دعوت می کند.و باید بداند که الان یک همبازی پیدا کرده نه یک معلم یا مادر. برای همین والدین باید هدف اصلی خود را از بازی با بچه، لذت بردن او قرار دهند. و هر جایی که متوجه شوند که بچه از بازی لذت نمی برد باید بازی را کنار بگذارند.البته گفتیم که بچه باید در چهار حیطه رشد کند در حوزه مهارتهای فیزیکی ،ذهنی، ارتباطی و اجتماعی.آموزش در قالب بازی یعنی مثلا وقتی مادر با بچه خمیربازی می کند این برای بچه تنها یک بازی است اما در حین آن عضلات انگشتان و دست خود را تقویت می کند.در این مباحث می آموزیم که بازی را هدفمند کنیم.

 

 

.......ورزشی

* کسب دو سهمیه پارالمپیک امکانپذیر است

رییس هیات نابینایان و کم بینایان همدان گفت: برای کسب ۲ سهمیه بازی‌های پارالمپیک توکیو حساب باز کرده‌ایم و این امر کاملاً امکانپذیر است.

سمیه سهیلی اظهار داشت: حمید اسلامی و وحید علی‌نجیمی هر ۲ در رشته دو ومیدانی جزو امیدهای اصلی کشورمان در کسب سهمیه هستند. هر ۲ از قهرمانان ارزنده ملی هستند که سابقه کسب مدال های رنگارنگ بین المللی را دارند و اکنون نیز تعویق بازی های پارالمپیک فرصت خوبی شد تا با آمادگی بهتر در کسب سهمیه تلاش کنند.

سهیلی بیان کرد: هم اینک هر ۲ ملی پوش دونده کشورمان به صورت انفرادی در خانه تمرین دارند و امیدوارم با از بین رفتن ویروس کرونا، هرچه سریعتر به میادین بازگردند.

رییس هیات نابینایان و کم بینایان همدان خاطرنشان کرد: به هر حال هر ۲ ملی پوش برای آماده سازی بهتر نیاز به استفاده از سالن بدنسازی و استخر دارند. البته تا زمان مسابقات فرصت لازم وجود دارد و به صورت مستمر وضعیت آمادگی این دونده ها را پیگیری می کنیم.

رییس هیات نابینایان همدان تاکید کرد: قول کسب سهمیه را می دهم چرا که در چندسال اخیر نه تنها جزو بهترین های کشور بوده ایم بلکه در میادین بین المللی نیز مدال های رنگارنگ را به ارمغان آورده ایم. برای کسب موفقیت قهرمانان نابینای استان از هیچ حمایتی فروگذار نیستیم و دستگاه ورزش استان نیز در حد توان کمک های لازم را داشته است.

سهیلی از حمید اسلامی به عنوان بخت نخست کسب سهمیه پارالمپیک نام برد و گفت: این دونده پرافتخار همدانی از کمند مصدومیت رهایی یافته و اکنون تمرین های منظم آماده سازی خود را دنبال می کند.

وی افزود: در مجموع هر ۲ قهرمان نیاز به تمرین در فضای بازی دارند تا با دونده همراه بتوانند برنامه فعالیت بدنی خود را ادامه دهند.

هم اکنون یکصد ورزشکار در رشته های مختلف، تحت پوشش هیأت ورزش نابینایان استان همدان فعالیت دارند.

.......حوادث

* خواستگاری عجیب یک زن برای همسرش

نقشه این بود که دختران جوان مجردی که در فروشگاه ها به عنوان فروشنده مشغول به کار بودند را شناسایی و سپس ناهید با آنها طرح دوستی ریخته و از آنها برای برادر شوهر قلابی خود خواستگاری می کرد. ایران نوشت: سخت است بخواهی مادر باشی برای فرزندانت، همسر باشی برای شوهرت، اما همیشه میله های زندان سدی بکشد بین تو و آرزوهایت ...!تازه درسش تمام شده بود و به عنوان معلم قرار بود کارش را در آموزش و پرورش شروع کند که عاشق شد.عاشق پسری که وضعیت مالی اش به هیچ وجه باب میل پدر ناهید نبود و به همین دلیل با ازدواجشان موافقت نکرد. اما ناهید کوتاه نیامد و بالاخره وقتی اصرار و پا فشاری شان به جایی نرسید تصمیم گرفتند فرار کنند. بدون اینکه فکر کنند با این کار نه تنها تمام پل های پشت سرشان را خراب می کنند که مسیر پیش رویشان نیز به آینده ای ویران شده در زیر آوار اشتباهات زن و مردی جوان و ناپخته منتهی می شود .فرار و ازدواج پنهانی آنان را از مسیر جاده های سبز شمالی به خاکستری دیوارها و خیابان های یک طرفه و کوچه های بن بست تهران کشاند.مثل هر عاشق و دلداده ای سرمست از تصمیم ناپخته خود تصویری رویایی از زندگی مشترک و عاشقانه برای خود ترسیم کرده بودند. اینکه زیر یک سقف زندگی کنند، شاهد تولد و بزرگ شدن فرزندانشان باشند و به همه ثابت کنند با فرار از خانه برای رسیدن به خوشبختی و آرامش راه درستی را پیموده اند. حالا ده سال از آن روزها می گذرد اما هیچ کدام از اجزای زندگی رویایی ناهید سر جای خودش نیست !!مشکلات مالی که شروع شد زندگی آن روی دیگر سکه را به آنها نشان داد و فهمیدند همه چیز رویاها وتخیلات عاشقانه نیست .در ادامه تصمیمات ناپخته و شتابزده خود برای حل مشکلات بعد از اینکه پیشنهاد همسرش برای فرار و ازدواج پنهانی را پذیرفت این بار نیز تسلیم پیشنهاد اشتباه دیگری شد . نقشه همسرش اغفال دختران جوان به منظور سرقت طلاهایشان در پشت نقاب خواستگار بود. شاید در ابتدا مخالفت کرد اما در نهایت تسلیم شد و به عنوان همدست به همسرش در اغفال دختران جوان کمک کرد.نقشه این بود که دختران جوان مجردی که در فروشگاه ها به عنوان فروشنده مشغول به کار بودند را شناسایی و سپس ناهید با آنها طرح دوستی ریخته و از آنها برای برادر شوهر قلابی خود خواستگاری می کرد و جلسه معارفه و آشنایی آنها را با همسر خود ترتیب داده و در طول جلسه معارفه که معمولا در پارک برگزار می شد نوشیدنی مسموم به دخترک بخت برگشته می خوراندند و وقتی بی هوش شد طلاهای قربانی را به سرقت برده و پس از متواری شدن از محل، برای صید شکار بعدی آماده می شدند .دیری نپایید که زوج کلاهبردار با هوشمندی پلیس آگاهی شناسایی و دستگیر شدند. بر روی تصویر آشیانه ای که ناهید در ذهن خود کشیده بود سردی میله های زندان نشست و تولد فرزندشان را دید اما پشت دیوارهای بلند زندان! آنقدر بلند که نمی شد هیچ آینده یا مسیر روشنی را از پشت آن به تماشا نشست. 10سال حسرت تجربه زندگی زیر یک سقف با شوهر و فرزندان، تاوان ناتوانی ناهید در نه گفتن به تصمیمات اشتباه شوهرش بود.10سال مجازات نیز باعث نشد تا همسر ناهید متنبه شده و دست از کارهای اشتباه خود بردارد . زودتر از ناهید آزاد شد و دوباره کلاهبرداری خود را به عنوان خواستگار قلابی شروع کرد . زن تنهایی را در خیابان پیدا کرد و آن زن به جای ناهید همدست کارهای خلافش شد و هنوز چند ماه از اغفال دختران مجرد نگذشته بود که کارآگاهان پلیس آگاهی پایتخت با هوشمندی دوباره او را دستگیر کردند.بعد از 10 سال انتظار برای رهایی ، هنوز ناهید پایش را بیرون نگذاشته بود که شوهرش دوباره دستبند خورد و برای سپری کردن 10 سال دیگر از عمرش راهی زندان شد و درس نگرفتن از اشتباهات گذشته دوباره قفسی شد برای رویاهای زنانه ناهید !زندگی مشترکی که به بن بست رسید و تمام روزها و شبهایش در سردی وتاریکی زندان گذشت. اولین تصمیم اشتباه نقطه آغاز و ریشه تصمیمات اشتباه بعدی شد و زندگی اشان دور باطل خطاهایی جبران ناپذیر شد! روزهایی که دیگر برنمی گردد و لحظه لحظه ی عمری که پشت میله ها دود می شود و می سوزد !

نظریه کارشناس

- یک تصمیم ناپخته و عجولانه در انتخاب همسر بدون کسب شناخت کافی از روحیات، باورها و اعتقادات طرف مقابل فرد را در تنگنای شرایطی قرار می دهد که گاهی بازگشت به گذشته و جبران خطاها را ناممکن می سازد .

- نه گفتن مهارتی است که فرد را در برابر هر آسیبی واکسینه می سازد .شاید اگر ناهید مصمم و محکم در برابر تصمیمات نابخردانه همسرش ایستادگی می کرد هم خود و هم همسرش گرفتار شرایط سخت کنونی نبودند .

- فرار و ترک نمودن کانون گرم خانواده تصمیم نادرستی است که باعث از دست دادن پشتوانه عاطفی و مالی فرد شده و او را در برابر ناملایمات و تلخی های زندگی آسیب پذیر می سازد .

- کلاهبرداری و اغفال افراد و بازی با احساسات دختران جوان و سوء استفاده از اعتماد آنها مهارت نیست ! بلکه نهایت رذالت یک انسان است که به خاطر نفع مادی خود نقش بازی کرده و احساسات پاک افراد را به تمسخر بگیرد

* بازداشت سارقی که با «توپ» دزدی می‌کرد: تسنیم نوشت: رئیس پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ از بازداشت سارق منازلی خبر داد که با ترفند انداختن توپ به داخل حیاط منازل از آنها سرقت می‌کرد. نوزدهم اسفند ۹۸، پرونده‌ای با موضوع سرقت منزل به همراه یک مظنون، توسط کلانتری ۱۶۷ دولت‌آباد به پایگاه نهم پلیس آگاهی ارجاع شد و متهم در کلانتری مدعی بود که برای برداشتن توپ خود که به داخل حیاط منزل شاکی افتاده درِ منزل وی را به صدا در آورده اما با وی درگیر شده و سرقتی انجام نداده است. کارآگاهان، ۶ پرونده مشابه دیگری به همین شیوه در محدوده شهرری شناسایی کردند که مالباختگان می‌گفتند سارق مدعی برداشتن توپ از حیاط منزل بوده است. در نهایت با جمع‌بندی اطلاعات به دست آمده مشخص شد که فرد مظنون سارق است.متهم در ادامه تحقیقات پلیسی ضمن اعتراف به جرائم ارتکابی، درباره شیوه سرقت گفت: بین ساعت ۱۳ تا ۱۶ با پرسه در خیابانها، منازلی که حیاط مشرف به کوچه داشتند را شناسایی می‌کردم و پس از پرتاپ توپ فوتبال، به در حیاط منازل مراجعه کرده و با زدن زنگ خانه، مدعی افتادن توپ به حیاط می‌شدم. وی افزود: پس از باز شدن در خانه نیز، با زور و تهدید وارد منازل شده و پول و طلاجات و اموال با ارزش را سرقت می‌کردم. سرهنگ یوسف‌وند؛ رئیس پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر و با اشاره به شناسایی متهم توسط چهار شاکی، گفت : متهم تاکنون به ۶ فقره سرقت به ارزش یک میلیارد ریال اعتراف کرده و با صدور قرار قانونی توسط مقام قضائی برای کشف سایر احتمالی دراختیار کارآگاهان پایگاه نهم پلیس آگاهی قرار دارد.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *