شناسه خبر: 20676 منتشر شده در مورخ: 1399/2/13 ساعت: 00:01 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 13 اردیبهشت 1399

روزنامه شنبه 13 اردیبهشت 1399

نگذاریم حقوق معلولان قربانی پیامدهای منصوب به کرونا شود - معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در گفت و گو با ایران سپید: پیشگامی بهزیستی در پیشگیری از کرونا - نگاهی به غرفه‌های مختلف در نمایشگاه جهانی CSUN - گفتگو با یک نابینا- ناشنوای حافظ قران -هشتگهای داغ هفته - جدول کلاسیک

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 13 اردیبهشت 1399

8 رمضان 1441

2 می 2020

سال بیست و چهارم شماره 6404

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره...

نگذاریم حقوق معلولان قربانی پیامدهای منصوب به کرونا شود

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در گفت و گو با ایران سپید: پیشگامی بهزیستی در پیشگیری از کرونا

نگاهی به غرفه‌های مختلف در نمایشگاه جهانی CSUN

گفتگو با یک نابینا- ناشنوای حافظ قران

هشتگهای داغ هفته

جدول کلاسیک

.......سخن هفته

* نگذاریم حقوق معلولان قربانی پیامدهای منصوب به کرونا شود: قطعاً تا پایان سال گفتگو و جنجال بر سر آثار واقعی بحران کرونا در کشور ما و سایر کشورهای جهان تداوم خواهد داشت. ابعاد آلودگی کرونا نشان داده است که پیامدهای اجتماعی و اقتصادی عمیقی در همه کشورهای جهان به جای میگذارد که کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. اما وظیفه سازمان های مدنی و انجمن های فعال حوزه معلولان آن است که با هوشیاری و فعالیت به موقع و حضور در صحنه اجازه ندهند حقوق افراد دارای معلولیت قربانی پیامدهایی شود که در بسیاری از موارد صرفاً منصوب به کروناست و می تواند اثر واقعی و ملموسی بر شرایط اجتماعی زندگی شهروندان دارای معلولیت نداشته باشد. این مراقبت ها در چه عرصه هایی باید صورت پذیرد؟

نخست توزیع عادلانه منابع رفاه، اجازه ندهیم به بهانه تخصیص منابع رفاهی به بسیاری از مردم و گروه های مختلف اجتماعی منافع  رفاهی افراد دارای معلولیت که عمدتاً به گرو ه های پایین دست تعلق دارند پایمال شود. نگذاریم بودجه های تخصیصی به مستمری ها، یارانه ها و سایرکمک های رفاهی به افراد معلول قربانی توزیع این منابع در میان سایر گروه ها شود. مراقبت کنیم که بودجه های تخصیصی به افراد دارای معلولیت درسازمان های حمایتی مانند بهزیستی کاهش نیابد. یکی از مهمترین چالش های ما در سال جاری آن است که مراقبت کنیم به بهانه کاهش منابع دولت یا ضرورت تخصیص بخش بیشتری از منابع به سایر گروه های اجتماعی بودجه سازمان های حمایتی مانند بهزیستی بویژه  درآن دسته از فعالیت ها که به طور مستفییم بر زندگی افراد معلول اثرگذار است کاهش یابد. مراقبت کنیم سازمان های حمایتی مانند سازمان بهزیستی به بهانه بحران کرونا اولویت های پاسخ دهی به نیاز افراد دارای معلولیت را فراموش نکنند یا جا به جا نکنند به عنوان مثال مراقبت کنیم به بهانه تخصیص بودجه برای تامین مواد بهداشتی، تجهیزات توانبخشی قربانی نشود یا سایر خدمات مانند خدمات توانبخشی و آموزشی. مراقبت کنیم در بودجه های ملی سهم معلولان از سرفصل های مختلف به بهانه کرونا حذف نشود مانند بودجه  مربوط به حمایت از اشتغال که ممکن است تحت الشعاع  اولویت حفظ اشتغال موجود یا جبران اشتغال افرادی که بر اثر کرونا بیکار شده اند بودجه  اشتغال افراد معلول کاهش نیابد. مراقبت کنیم منابع عرضی مورد نیاز تامین تجهیزات و رفع نیاز افراد معلول قربانی نشود. به عبارت دیگر به بهانه کمبود منابع عرضی بوِیژه در شرایط ترکیب تاثیرات تحریم با بحران کرونا منابع عرضی مورد نیاز افراد معلول بویژه در بخش تجهیزات و کالاهای حساس خدمات توانبخشی حذف نشود. مراقبت کنیم اولویت پاسخدهی به افراد معلول طبق قانون حمایت از حقوق معلولان توسط دستگاه های اجرایی به فراموشی سپرده نشود. در این رابطه باید توجه داشت که ممکن است بسیاری از وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی به بهانه تخصیص بودجه  خود به بحران کرونا عملاً از زیر اجرای احکام مربوط  به قانون حمایت از حقوق معلولان شانه خالی کنند علی رغم اینکه این وزارتخانه ها در سال گذشته که بحران کرونایی  هم وجود نداشت عملاً از زیر این مسئولیت شانه خالی کرده بودند. در کل باید مراقب باشیم که تلاش و رصد دائمی روند بودجه گذاری و مدیریت اجرایی کشور حقوق افراد معلول که در شرایط عادی نیز جزو گروه های محروم اجتماعی به شمار می روند قربانی مضاعف اولویت های تخصیص بودجه یا مدیریت کشور به بحران کرونا نشود.

.......گفتگو ویژه

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در گفت و گو با ایران سپید

پیشگامی بهزیستی در پیشگیری از کرونا

سازمان بهزیستی به عنوان متولی امور معلولان, از زمانی که ورود کرونا-ویروس به ایران اعلام شد, اقدامات پیشگیرانه ی خود را انجام داد تا جامعه ی هدف, کمترین میزان قربانی این ویروس خطرناک را داشته باشد.

محمد نفریه, معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در گفت و گو با ایران سپید, اجمالاً این اقدامات را تشریح کرد. نفریه در آغاز به این فعالیت های کمیته ی واگیر سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: «در سازمان کمیته ای به نام کمیته ی پیشگیری از بیماری های واگیر هست. این کمیته همانطور که از اسمش پیداست, به اقدامات پیشگیرانه در زمینه ی بیماری های واگیردار مثل آنفلوآنزا می پردازد و در این راستا ما تفاهمنامه ای با دفتر بیماری های واگیردار وزارت کشور امضا کرده ایم تا همکاری های گسترده ای داشته باشیم.»

نفریه به پیشگامی سازمان بهزیستی در ارائه ی برنامه های پیشگیرانه اشاره کرد و اظهار داشت: «قبل از اعلام خبر اپیدمی شدن کرونا در چین, به علت وجود آنفلوآنزا در ایران, جلسات کمیته ی بیماری های واگیردار سازمان برقرار بود. وقتی خبر اپیدمی شدن کرونا در چین منتشر شد که مقارن با آذر 98 بود, طی ارتباطاتی که با وزارت بهداشت داریم, پیشبینی کردیم که نه تنها ایران, بلکه جهان با این بیماری دست به گریبان شود. بنا بر این اواخر آذر جلسات کمیته را فعال کردیم و 5 بهمن, یعنی 25 روز قبل از مثبت شدن اولین مورد ابتلا به کرونا در ایران, نخستین بخشنامه ما که شاخل 8 دستور العمل بود, صادر و ابلاغ شد. در این بخشنامه مواردی مثل بهداشت محیط, بهداشت فردی, شست و شوی دست, رعایت نکات ایمنی و.... آمده بود که این بخشنامه و دستور العمل ها را به مراکز زیر نظر سازمان فرستادیم. دوازدهم بهمن جلسه ای بین کمیته و ستاد بحران سازمان تشکیل شد و مقرر شد کمیته و ستاد بحران همکاری های مشترکی داشته باشند. بیست و هفتم بهمن, طی بخشنامه ای تمام مراکز را قرنتینه کردیم. این زمانی بود که هنوز اولین مورد در ایران مثبت نشده بود و ما هم نمی دانستیم واقعاً این اتفاق افتاده یا نه؛ اما چون فکر می کردیم این اتفاق به زودی در ایران خواهد افتاد, مراکز را وارد قرنتینه کردیم؛ حتی تمام بازدید ها را لغو کردیم؛ برای مراکزمان اتاق های کلین روم یا تنظیم لباس پیشبینی کردیم, اتاق قرنتینه پیشبینی کردیم, اتاق نقاهت در نظر گرفتیم. برای تمام این اقدامات بخشنامه ی سختگیرانه ای صادر و ابلاغ کردیم؛ چون جامعه ی هدف ما آسیب پذیر است, چنین بخشنامه ای تدوین و ابلاغ شد. در آن بخشنامه به مراکز توصیه شده بود مواد بهداشتی, غذایی و ضد عفونی را برای سه ماه ذخیره کنند.»

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی ادامه داد: «با مثبت شدن اولین مورد در ایران, شورای معاونان سازمان تشکیل جلسه داد و ما اقدامات پیشگیرانه تا آن تاریخ را تشریح کردیم. در آن جلسه تصمیمات خوبی گرفته شد که به صورت مرحله به مرحله اجرا شد. بیش از 60 بخشنامه و دستور العمل برای مراکز مختلف مثل مهد ها, شیرخوارگاه ها, مراکز شبانه روزی شبه خانواده, مراکز سالمندان, مراکز بیماران روانی مزمن, مراکز بیماران ذهنی حتی کمیسیون های پزشکی, سی بی آر, به صورت جداگانه ابلاغ کردیم. همین بخشنامه ها و دستور العمل ها را برای استان ها هم فرستادیم. جالب آنکه اولین بخشنامه ی وزارت بهداشت ویژه ی سالمندان که برای ما ارسال شد, 17 اسفند, یعنی 16-17 روز بعد از مثبت شدن اولین مورد در ایران بود که آن بخشنامه مطابق با بخشنامه ای بود که پیشتر خود ما تدوین و به مراکزمان در تهران و دیگر استان ها ابلاغ کرده بودیم.»

محمد نفریه در ادامه به میزان پایین مبتلایان در جامعه ی هدف اشاره کرد و گفت: «این نکته را اضافه کنم که شرایط قرنتینه ای که داشتیم, مجبور بودیم نیرو های بیشتری را به کار بگیریم؛ حتی در تهیه ی برخی اقلام بهداشتی دچار مشکل بودیم و هنوز هم این مشکل باقیست؛ متأسفانه برخی اقلام را مجبوریم از بازار آزاد تهیه کنیم. با تمام این تفاسیر, خوشبختانه ما کمترین میزان آلودگی به این ویروس را داریم. با وجودی که اپیدمیست و مراکز ما شرایط هایریسک دارند, باز نسبت آلودگی و مرگ و میر ما به کشور های جهان اول پایین است؛ می توانیم این را با درصد گرفتن اعلام کنیم؛ حتی فکر کردیم شاید آمار دقیق به دستمان نمی رسد. از آنجا که به آمار ثبت احوال دسترسی داریم, میزان فوتی های اسفند 98 را با اسفند 97 و فروردین 99 را با فروردین 98 مقایسه کردیم؛ دیدیم خوشبختانه فوتی های ما افزایش نیافته و حتی فروردین امسال کاهش هم داشتیم. بیشترین مراکزی که درگیر شده بود, سالمندان, مراکز بیماران روانی مزمن و مراکز بیماران ذهنیست. در مراکز شبه خانواده, خوشبختانه مرگ و میر نداشتیم؛ در مراکز اعتیاد فقط درگیری داشتیم و مرگ و میر نداشتیم؛ بیشترین مرگ و میر ما در مراکز سالمندان بود. عملکردمان خوشبختانه نسبت به کشور های دیگر قابل قبول بود و این هم از عنایات پروردگار است. همچنین زحمات مسئولین مراکز و پرسنل مراگز با رعایت موازین بهداشتی عملکرد ما را قابل قبول ساخت. ما در شرایطی بودیم که باید پرسنل تغییر شیفت می داد؛ مراکزی داریم که 1000 تا هزار و 700 مددجو را نگه داری می کند و در هر شیفت, حدود 300-400 پرسنل باید جا به جا شود؛ با این حال دو هفته یک بار این تغییر شیفت را داشتیم که کمترین میزان آلودگی را داشته باشیم.

 

.......فناوریهای امیدبخش

* نگاهی به غرفه‌های مختلف در نمایشگاه جهانی CSUN: نمایشگاه سالانه دانشگاه ایالتی کالیفرنیا که هر سال در ماه مارس و با موضوع آخرین پیشرفت‌ها در زمینه فناوری‌های ویژه نابینایان برگزار می‌شود، امسال هم علیرغم همه حواشی ناشی از شیوع ویروس کرونا و با وجود اعتراض و انصراف تعداد قابل توجهی از ثبت نام کنندگانش برگزار شد. سی و پنجمیند دوره نمایشگاه سالانه CSUN در حالی برگزار شد که این نمایشگاه، یکی از کم‌فروغ‌ترین سال‌های خود را تجربه می‌کرد. این فروغ اندک هم در تعداد فرغه‌ها و هم کنفرانس‌های برگزار شده و هم جمعیت بازدید کنندگان، به وضوح قابل مشاهده بود. با وجود همه این اشکالات اما رویداد CSUN, مثل همیشه پیشرفت‌های چشمگیری را در حوزه فناوری‌های نابینایان به نمایش می‌گذاشت. از این هفته، سعی خواهیم کرد در چند شماره به برخی از این پیشرفت‌ها نگاهی بیندازیم.

افزایش تعداد محصولات در کمپانی «Orbit Research»، از جمله اتفاقات قابل توجه در CSUN سی و پنجم بود. «Orbit Research»، نام شرکتی چند ملیتی است که توانسته ارزان‌ترین نمایشگر بریل دنیا را تولید کند. نمایشگری با بیست سلول و قیمت ششصد دلار. این شرکت امسال با نمایشگر ارزان دیگری پا به رویداد CSUN گذاشت. Orbit, امسال یک نمایشگر هفتصد دلاری را با خود به همراه آورد. نمایشگری که با یک افزایش قیمت کوچک، قابلیت‌های جالب توجهی را با خود به همراه داشت. نمایشگر بیست سلولی و هفتصد دلاری، حالا به تقویم، ماشین حساب و ساعت مجهز شده است.

از جمله دیگر تغییرات این نمایشگر، اضافه شدن چهل زبان، علاوه بر انگلیسی، برای تبدیل همزمان متون بریل بود. در نمونه قبلی این نمایشگر بریل، کاربران نمی‌توانستند متون مختلف را بدون کمک رایانه از حالت بینایی به بریل یا بالعکس برگردانند. این کار اما در نمونه جدید ممکن شده است. حالا کاربران می‌توانند به سادگی و تنها به وسیله خودِ دستگاه، هر کتاب یا پرونده مکتوبی را به بریل تبدیل و مطالعه کنند.

آن دسته از کاربران که می‌خواهند تجربه واقعی‌تری از مطالعه بریل داشته باشند، می‌توانند به سراغ محصول دیگر Orbit یعنی نمایشگر چهل سلولی این شرکت بروند. نمایشگری به قیمت ۱۴۰۰ دلار که از کلید‌های موسوم به Routing هم برخوردار است و دکمه‌های Pan یا پیمایش هم به آن اضافه شده است. شارژ دستگاه به USBC تغییر یافته و یک پورت جک سه و نیم میلیمتری، مخصوص اتصال هدفون هم برای پیشرفت‌های احتمالی آینده، در دستگاه تعبیه شده است. سرعت تغییر خطوط در دستگاه چهل سلولی هم مثل نمونه بیست سلولی، نیم ثانیه است. کاربران می‌توانند تابستان امسال منتظر عرضه این دستگاه در بازار باشند.

یک صفحه کلید بریل موسوم به Orbit Writer هم از دیگر محصولات عرضه شده در غرفه Orbit Research بود. صفحه کلیدی جمع و جور و سبک با قطری معادل یک چهارم اینچ که به سادگی درون یک جیب با عمق متوسط جا می‌شود و به کمک بلوتوث به مبایل، رایانه یا هر دستگاه هوشمند دیگری متصل می‌شود و کاربران می‌توانند به کمک آن متون را به شکل بریل تایپ کنند یا دستگاه را به وسیله دستورات مرسوم، کنترل کنند. این دستگاه ۹۹ دلاری، به هشدار‌های لرزشی مجهز شده که کاربر را از روشن و خاموش شدن یا ضعیف شدن باطری، آگاه می‌کند.

در روز‌های پیش رو، در باره سایر محصولات عرضه شده در نمایشگاه CSUN باز هم خواهیم نوشت.

 

 

.....گفتگو

* گفتگو با یک نابینا- ناشنوای حافظ قران: همانگونه که برای افراد عادی درک شرایط فردی نابینا دشوار است برای نابینایان هم درک مشکلات کسی که علاوه بر نابینایی با ناشنوایی هم دست به گریبان است آسان نیست.اما در روزهایی که با ایران سپید همکاری دارم با نابینا ناشنوایانی آشنا شدم که نه پشتکار که خود تجسم کاملی از پشتکار و اراده اند و نمونه کاملی از اینکه برای تواناییهای انسان حد و مرزی نمی توان تصور کرد. علی صابریان نمونه ای از این دوستان است او  متولد سال 60 است و در حال حاضر ساکن شهریار. صابریان از دوران نوزادی با نقص شنوایی مواجه شده است . اگر مادر او این روزها زنده بود حتما از روزهای سختی می گفت که با علی گذرانده و همه سعی و تلاشی که صرف علی و آموزش و توانبخشی او کرده است. صابریان از 12 سالگی با مشکل جدیدی روبرو می شود ؛نا بینایی. به مرور بینایی را هم از دست می دهد و در 15 سالگی به نابینایی مطلق می رسد. اما هنوز باقیمانده ای 15 درصدی از شنوایی را دارد. برای آموزش مهارتهای زندگی با نابینایی به مرکز توانبخشی خزانه در تهران می رود و آنجا با معلمی آشنا می شود که دریچه دیگری به روی زندگی او می گشاید می گوید در مرکز خزانه با آقای میرزایی آشنا شدم و از همان روزها یعنی حدود 18 سالگی کار حفظ قرآن را آغاز کردم به گفته او مادر هم به کمکش می آید و بعد از 4 سال به حفظ کل قرآن نائل می شود.    از سازمان تبلیغات اسلامی مدرک درجه 3 حفظ کل قرآن را می گیرد و هم لیسانس علوم قران وحدیث.

حافظ اگر هر روز بر محفوظات خود مرور نداشته باشد آن را از یاد می برد و صابریان هر روز این کار را انجام می دهد به مدد باقیمانده شنوایی . او همچنین نوارهایی در ارتباط با آشنایی با مفاهیم قرآنی و تفسیر را گوش می دهد و به عمق جان می سپارد.

او داشتن همسر و فرزندی صالح را از برکت قرآن در زندگی خود می داند و هم رفتن به زیارت خانه خدا، و حرم امام شهیدان در کربلا. صابریان در مسابقات حفظ قرآن « که از سوی سازمان بهزیستی در بابلسر برگزار می شود موفق به کسب مقام سوم کشوری می شود و در مسابقات قرآن سازمان اوقاف در رشته حفظ کل قرآن رتبه سوم و در رشته حفظ بیست جز قرآن رتبه اول را به خود اختصاص می دهد.صابریان می گوید: در مسابقات دارالقران امام علی "ع" و وزارت ارشاد هم رتبه های عالی را به دست آورده است.اما همانگونه که زندگی تمام عیار بیرون از خانه برای همنوعان نابینا کمتر مجالی برای رقابت فراهم می سازد برای او که ناشنوا هم هست جایی برای عرض اندام نمی گذارد؛ او شغل ثابتی ندارد و با درآمدی که از نماز و روزه استیجاری به دست می آورد روزگار می گذراند.

 

 

......هشتگ

* ویدیویی که از برخورد سحر قریشی با یک پاکبان: فضای ســبز منتشر شد خشم و ناراحتی بسیاری از کاربــران را همــراه داشــت. ایــن بازیگر ســینما به این بهانه که لباســش همرنگ لباس پاکبان اســت میخواست با او عکس بگیرد که پاکبان به او گفت برو. قریشی در واکنش به این برخورد گفت: فقط این مونده بود به ما بگه برو. واکنشهای منفی به این فیلم تا آنجا پیش رفت که مجید فراهانی یکی از اعضای شــورای شــهر تهران در اینســتاگرامش نوشــت شکایت مدیریــت شــهری از قریشــی را پیگیری میکند تــا این بازیگــر از پاکبان

عذرخواهــی کنــد. همــه این ماجراها باعث شــد ســحر قریشــی یکی از سوژههای روز شــبکه های اجتماعــی باشــد یکی از کاربران نوشت: ســرکار خانــوم قریشی برای انسان از اسم اشاره (این) استفاده نمیشه. علاوه بــر حداقــل ســواد ســینماییت از حداقل شــعور اجتماعی هم برخوردار نیستی.

* پراید در هفته ای که گذشت باز هم سر زبانها افتاد خبرهایی از فروش پراید به قیمت ۶۷ تــا ۷۰ میلیــون تومــان منتشــر میشــد و این مسأله باعث شد دوباره کاربران به دالیل افزایش قیمت این خودرو در کنــار بیکیفیت و ناامن بودن آن بپردازنــد: »دبیر انجمن واردکنندگان

خــودرو گفتــه: پراید 100 میلیــون تومان میشــود کاذبران نوشتند تــو رو خدا این خبــرای خــوب رو یدفعه پشــت هم ندید، قلــب ما باتریــه.«، »یادتونه مــردم کمپین نه به خرید خودرو راه انداخته بودن، بعد دولت وام داد همه خریدن بهشون میگفتیم شما پراید ۲۰ میلیونی رو چهل میلیون خریدیــد، امــا الان که خــوب دقت میکنم در هر صورت ســود کردن.

* شــایعاتی کــه دربــاره مــرگ رهبــر کــره شــمالی مطرح میشــود باعث شــد هشــتگ کیم جونگ اون در ایران و جهان ترند شــود. خیلیها عکسی را کــه تلویزیــون هنگکنگ با عنــوان جنازه رهبر کرهشمالی پخش کرد بازنشر میکردند. تصویری که مشــخص شــد مربوط به پدر اون بوده اســت. خبرهایی که درباره اعزام هیأت پزشکی چین به کرهشمالی منتشر شــد هم به شایعهها دامن زد و بــازار اظهارنظــر درباره این کشــور و مردمش و آینده آنهــا را داغ کرد:

(خیلی سادهانگارانه است که فکر کنید با رفتن ) کیم کره شمالی ازاد میشه خوشحالی معنایی نداره.

حکومت کیم تموم شــد.. دیگه مردم حقشــونه مگنوم یا دبل چاکلت پریمی چیزی داشــته باشند بعد این همه سال الان مردم کره شمالی با هم دیگه میخونن؛ (اون) که رفته دیگه هیچوقت نمیــاد... خیلی تفاوت نمیکنه »اون« مرده باشــه، مگه پدرش مرد چی شد؟ نهایت یه »این« میذارن جاش!

* امیر حسین مقصودلو معــروف به تتلو باز هم خبرساز شد. این خواننــده رپ در یک استوری از هوادارانش خواست دختران ۱۵ تا ۲۰ ساله را برای حرمسرایش معرفی کنند. این اسـتوری موجی از خشم همـراه داشت و بسیاری از فعالان اجتماعی و روزنامه نگاران این مسأله را با عنوان کودکآزاری پیگیری کردند و کاربران زیادی دربارهاش نوشتند.اینســتاگرم به همین دلیل صفحه تتلو را بست.

* مصاحبه اردشیر زاهدی با بی بی سی فارسی بازتاب زیادی داشت. سفیر ایران در امریکا در زمان سلطنت محمدرضا پهلوی به تحریمها تاخت و از آنها انتقاد کرد، طرفداران تحریم را وطن فروش نامید و گفت به سردار سلیمانی احترام میگذارد. حرفهای او واکنشهای متفاوتی بین کاربران به همراه داشت. بعضیها از وطن دوستی او تمجید میکردنــد و مواضع او را به رخ طرفداران تحریم میکشیدند و بعضیها هم به عملکرد او در زمان طاغوت اشاره کرده و از او انتقاد میکردند: تعریف شرافت از زبان اردشیر زاهدی شــرح حال دقیقی از اپوزیسیون خارج نشین است که برای پول و ویزا وطن فروشــی میکنند. وطنپرستی اردشیر زاهدی ستودنی است، اما زاهدی در جوانی بــه پســر خــوب واشــنگتن و مورد حمایت سیا مشهور بود و بسیاری از پستهای خود در زمان پهلوی را مدیون دخالتهای امریکا در امور داخلی ایران است. مخالفت بیقید و شرط با تحریم فرای از ایدئولوژی و سیاست معیار شـرافت و انسانیت است.

.......کشکول

*  جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 16 حرفی ما باید به 16 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول بدست آید. تعداد حروف هر پاسخ را بعد از هر سوال برای کمک به شما ذکر کرده ایم. سؤالات: 1. علمی که دربارۀ اشکال و ابعاد و اندازه‌گیری بحث می‌کند.(5) 2. موجودی آسمانی و غیر قابل رؤیت که مٲمور اجرای اوامر الهی است و مرتکب گناه نمی‌شود (5) 3. آلات و ابزاری که چیزی را در آن می‌گذارند و وزن آن را معیّن می‌کنند. (5) 4. میوه پرز دار (3) 5. نام مرسوم برای کسب و کارهای لبنیاتی در ایران  (8) 6. مایعی که از غده‌های زیر پوست بدن تراوش می‌کند و مرکب از آب، نمک، اوره، و مواد دیگر است (3) 7. گل نماد شهادت (4) 8. شهر مقدس اسلامی در کشور عربستان سعودی (3)  9. قبرستان (7) 10. روایت کننده (4) 11. ترازوی نجم (7) 12. ستاره شناس  (4) 13. اولین رئیس جمهوری روسیه جدید (6) 14. سقف خانه (3) 15. راهی است که خطوط رفت و برگشت آن از یکدیگر جداست، هیچگونه تقاطع همسطح ندارد، ورود و خروج از آن محدود است (7) 16. مدرسۀ متوسطه (8) شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: آن منی، کجا روی بی تو به سر نمی شود.

 

* پاسخ سوالات جدول هفته گذشته: آهن. نورالدین زرین کلک. مهمات. نادان. یورش. کمر. جفا. اپراتور. راست. ورید. یلدا. بانک. یاری. تدی. ورسای. بره. هرات. سرگیجه. ریواس. نمکی. میلاد. یرقان. شفا. ورسک. درود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *