شناسه خبر: 20513 منتشر شده در مورخ: 1399/1/24 ساعت: 13:18 گروه: اجتماعی  
بهزیستی قزوین، یاور مددجویان در روزهای سخت کرونایی

بهزیستی قزوین، یاور مددجویان در روزهای سخت کرونایی

بهزیستی قزوین در حالی موضوعات توانبخشی، حمایتی و بازپروری را در جامعه هدف خود پیگیری می‌کند که سختی روزهای شیوع ویروس کرونا به این میان اضافه شده و بار مضاعفی را نیز برروی دوش این سازمان گذاشته است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا امروزه باید اذعان داشت که سازما بهزیستی در حوزه های کودکان و زنان بی سرپرست، خانوارهای آسیب دیده و سرپرست خانوار، سالمندان، زنان در معرض آسیب، مهدکودک ها، معلولان، سلامت روان جامعه، مشاوره، کاهش طلاق، اورژانس اجتماعی، اشتغال و مسکن افراد معلول، آموزش های لازم در خصوص پیش از ازدواج و ده ها حوزه دیگر ورود جدی داشته و موفقیت های زیادی را نیز در این راه کسب کرده است.

تحت پوشش قرار گرفتن تنها ۱۰۰ هزار خانوار استان قزوین توسط بهزیستی، خود گواه و بیانگر ارایه خدمات و حمایت آنان در برابر انواع آسیب های اجتماعی است تا جایی که از افراد با محدودیت های فکری و ذهنی و معلول گرفته تا حمایت از معتادان متجاهر تحت پوشش و حمایت های این نهاد قرار دارند.

شیوع ویروس کرونا از اواخر بهمن ماه سال گذشته، مشکلاتی عدیده و بی شماری را نیز بر دوش این نهاد علاوه به حمایت های مادی و معنوی بهزیستی از جامعه هدف خود، بر دوش آن گذاشته تا جایی که تا امروز نها از سوی خیران استان ۴۶ میلیارد ریال به این حوزه کمک شده است.

بهزیستی، امروز علاوه بر تامین معاش و حمایت های مادی از جامعه مورد هدف خود که ماهانه میلیون ها تومان هزینه برجای می گذارد، امروز این جامعه بایستی به طور خاص و ویژه در برابر ویروس کرونا، که هیچ واکسن و دارویی که تاکنون برای آن یافت نشده و بیماران بی شماری را نیز به کام مرگ کشانده، مورد حمایت قرار گیرد که کار بسیار سخت و طاقت فرسایی خواهد بود.

ویروس کرونا، کار بهزیستی را نسبت به گذشته دوچندان کرده است

علیرضا وارثی، مدیرکل بهزیستی استان قزوین در این رابطه اظهار داشت: همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و استان، کار و وظایف این حوزه در حمایت از جامعه هدف را سخت و با پیچیدگی‌های بی شماری نیز روبرو ساخته است.

وی اظهار داشت: پیش از این و در جهت حمایت از جامعه هدف، یعنی افرادی که با محدودیت و یا معلولیت روبرو هستند کمیته پیشگیری از بیماری‌های عفونی در کشور براساس پروتکل‌های بهداشتی و حمایتی در سازمان بهزیستی طراحی، تدوین و اجرایی شد که با شیوع ویروس کرونا، این کمیته به کمیته پیشگیری از کرونا تغیر نام داد تا کارها به صورت جدی‌تر پیگیری شود.

وی ادامه داد: تاکنون این کمیته از زمان آغاز شیوع کرونا ۹ جلسه داشته که در نهایت منجر به تصویب ۹۰ مصوبه شد تا ۵۱ مرکز دولتی و غیردولتی موجود در سطح استان تحت نظارت قرار گرفته و آموزش‌های لازم به کارکنان این مراکز در جهت پیشگیری و مقابله با این ویروس ارایه شد.

به گفته وی، مراکز روزانه و توانبخشی به همراه مراکز روزانه حوزه پیشگیری و اجتماعی به علت تجمعات افراد، تعطیل و در حوزه نگهداری‌ها نیز برخی دستورالعمل‌ها را به خاطر پیشگیری از بیماری تدوین کردیم.

وارثی یادآور شد: ملاقات‌های عمومی، اردوهای دسته جمعی تعطیل و مراکز تحت پوشش نیز قرنطینه شدند.

۵۱ مرکز بهزیستی قزوین در سه حوزه تخصصی فعال هستند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به فعالیت ۵۱ مرکز تحت پوشش در سه حوزه تخصصی، اظهار داشت: ۲۲ کمپ و مرکز کاهش آسیب (دی آی سی) و گرمخانه، ۲۲ مرکز توانبخشی به همراه هفت مرکز اجتماعی برای زنان بی سرپرست، بدسرپرست، شیرخوارگاه، خانه امن و مرکز مداخله در بحران از جمله این مراکز هستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات به موقع و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از همان زمان شیوع ویروس، تاکنون در هیچ یک از مراکز یاد شده مورد مبتلا به این بیماری نداشته ایم.

وارثی یادآور شد: مراکز تحت پوشش به صورت روزانه ضدعفونی شده و استفاده از گانت، ماسک و دستکش به عنوان یک ضرورت مهم در چنین اماکنی از سوی ناظران ما توصیه، کنترل و در اختیار افراد گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به یک هزار ۵۰۰ مورد افراد مقیم در مراکز تحت پوشش بهزیستی استان قزوین، تاکید کرد: علاوه بر مراکز یاد شده، بهزیستی در بسیاری از حوزه‌ها نیز ورود داشته که به عنوان مثال در بخش اجتماعی، بیش از ۲۵۰ نفر را در مراکزی مانند شیرخوارگاه، شبه خانواده، خانه امن و مرکز مداخله در بحران به صورت شبانه‌روزی تحت کنترل در برابر ویروس کرونا قرار داده و اقلام بهداشتی نیز بین آنان توزیع و تجهیزات مربوط به مراحل تشخیص بیماری مانند تب سنج و پالس اکسی‌متر نیز در اختیار آن مراکز قرار داده شد.

فعالیت شبانه روزی اورژانس اجتماعی در دوران بحران کرونا

وارثی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی این سازمان در سطح تمامی شهرستان‌های استان فعالیت دارند، گفت: سامانه ۱۳۳ این مرکز به صورت شبانه‌روزی در اختیار شهروندان قرار داشته تا جایی که تا امروز یک هزار ۳۰۰ مورد تماس با آن صورت گرفته و بیشتر مباحث طرح شده نیز در حوزه کرونا و اختلافات خانوادگی بوده که توصیه‌های لازم تخصصی نیز به تماس گیرندگان داده شده است.

وی، ساماندهی افراد بی‌خانمان و فرزندان بی‌سرپرستی که در معابر راها شده بودند را یکی از کارهای ارزشمند اورژانس اجتماعی با هماهنگی مقام قضایی دانست و اظهار داشت: تمامی این افراد با قرنطینه کامل در مراکز لازم تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

کمک‌های مالی بهزیستی در ۲ مرحله به حوزه اجتماعی

مدیرکل بهزیستی ادامه داد: حوزه اجتماعی بهزیستی قزوین در ۲ مرحله مورد حمایت مالی قرار گرفتند که در مرحله نخست به صورت سرانه ۳۰۰ هزار ریال جهت تهیه لوازم مورد نیاز جهت پیشگیری و مقابله با کرونا به هر یک از افراد تحت پوشش و در مرحله دوم نیز به هر مرکز هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال اهدا شد.

وی به شناسایی ۲۴۳ کودک کار در معابر شهری و یا درون خانواده‌ها اشاره و تصریح کرد: با تخصیص ۳۸۰ میلیون ریال به تمامی این افراد وسایل بهداشتی اهدا و تست‌های اولیه بالینی نیز از آنان به عمل آمد.

این مسوول بهزیستی اضافه کرد: در حوزه توانبخشی نیز ۹۰۰ سالمند، بیمار روانی، معلول ذهنی و حرکتی به صورت شبانه‌روزی نگهداری و تحت پوشش کامل قرار داشته و در ۲۴ مرکز قرار دارند که طی ۲ مرحله شامل تخصیص ۳۰۰ هزار ریال به هر فرد جهت تهیه لوازم پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا و در مرحله دوم نیز با اهدای پنج میلیون ریال به هر فرد، حمایت مالی از آنان به عمل آمد.

نگهداری ۴۰۰ معتاد در کمپ‌ها، مراکز دی آی سی (مراکز کاهش آسیب) و شلتر (سرپناه شبانه)

وارثی با بیان اینکه براساس تصمیم ستاد بحران استان، کمپ‌ها از پذیرش افراد جدید معتاد در زمان شیوع ویروس کرونا معذور بوده و در صورت شناسایی، آنان به خانواده‌هایشان ارجاع داده می‌شوند، گفت: نظارت منظم و روزانه از این افراد در مراکز نگهداری جهت مقابله با ویروس کرونا به عمل می‌آید ضمن آنکه ۱۵ تیم با مراجعه به پاتوق‌های دنج معتادان، روزانه نسبت به پایش آسیب و توزیع لوازم ضدعفونی کننده و همچنین ارایه سبد کالا و تغذیه اقدام می‌کنند.

وی به فعالیت حوزه پیشگیری بهزیستی اشاره و یادآور شد: سامانه ۱۴۸۰ به صورت آنلاین و با حضور کارشناسان و مشاوران مربوطه فعال و تاکنون نیز ۱۸۰۰ تماس با آن صورت گفته که بیش از ۵۰ درصد تماس‌ها در حوزه کرونا بوده و برای افزایش پاسخگویی این بخش نیز ۶۰۰ میلیون ریال تخصیص داده شده است.

بهزیستی قزوین ۸ کارگاه تولید ماسک راه اندازی کرده است.

این مسوول با بیان اینکه همزمان با شیوع ویروس کرونا، بهزیستی قزوین با کمک همیاران و موسسات خیریه توانست ۸ کارگاه تولید ماسک در سطح استان راه‌اندازی کند، افزود: در حاشیه ارایه خدمات بهزیستی به جامعه هدف خود، و در کنار همه خیران استان تاکنون سه هزار سبد کالا بین نیازمندان توزیع و ۵۰ هزار وسیله بهداشتی و تشخیص بیماری نیز توزیع شده است .

به گفته وی، از زمان شیوع ویروس کرونا در سطح استان، خیران قزوینی ۴۶ میلیارد ریال به این سازمان کمک کرده‌اند.

۱۰۰ هزار خانوار قزوینی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند

وی ادامه داد: افراد دارای محدودیت، معلولیت و یا هر دو اینها نتیجه نیازمند بودن و تحت پوشش قرار گرفتن توسط نهادهای حمایتی مانند بهزیستی هستند و به همین خاطر هم اکنون ۱۰۰ هزار خانوار این استان تحت پوشش این حوزه قرار گرفته‌اند.

وارثی تاکید کرد: یکی از رسالت‌های مهم بهزیستی در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی، حمایت از جامعه هدف خود است که به نوعی آسیب دیده و یا در معرض آسیب قرار دارند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *