شناسه خبر: 20474 منتشر شده در مورخ: 1399/1/18 ساعت: 23:59 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 19 فروردین 1399

روزنامه سه شنبه 19 فروردین 1399

منطبق‌سازی شهرسازی با شرایط معلولان - مرحله دوم بسته معیشتی آخر فروردین پرداخت می‌شود - مشکلات آموزش از راه دور دانش آموزان استثنایی - ندوشن شهر بدون کرونا - سرنوشت را باید از سر نوشت: دودی که همچنان از کنده بلند می‌شود - تأیید تنها ۴ سهمیه ورزشکاران نابینا توسط پارالمپیک - اطلاعرسانی

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 19 فروردین 1399

13 شعبان 1441

7 آپریل 2020

سال بیست و چهارم شماره 6384

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

منطبق‌سازی شهرسازی با شرایط معلولان

مرحله دوم بسته معیشتی آخر فروردین پرداخت می‌شود

مشکلات آموزش از راه دور دانش آموزان استثنایی

ندوشن شهر بدون کرونا

سرنوشت را باید از سر نوشت: دودی که همچنان از کنده بلند می‌شود

تأیید تنها ۴ سهمیه ورزشکاران نابینا توسط پارالمپیک

اطلاعرسانی

..............ویژه

* منطبق‌سازی شهرسازی با شرایط معلولان: دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه این شورا درخصوص منطبق‌سازی پروژه‌های عمرانی شهری و روستایی با شرایط معلولان را به دستگاه‌های ذی ربط ابلاغ کرد. فرزانه صادق مالواجرد مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری درخصوص تدوین دستورالعمل‌های منطبق‌سازی پروژه‌های عمرانی شهری و روستایی با شرایط معلولان را به دستگاه‌های ذی‌ربط شامل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، بنیاد مسکن، سازمان مجری ساختمان و تاسیسات عمومی و دولتی، سازمان بهزیستی و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ابلاغ کرد. در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری آمده: رعایت این مصوبه برای کلیه مراجع تهیه، بررسی، تصویب، نظارت، صدور پروانه، اجرا در تمام طرح‌های توسعه و عمران شهری و روستایی الزامی است. براساس این مصوبه، در اجرای ماده ۴ قانون «تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری» و ماده ۴۲ آیین‌نامه «نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی»، اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان موظف به رعایت ضوابط پیوست در تمام زمینه‌های خدمات مهندسی از قبیل طراحی، نظارت، اجرا، بهره برداری و نگهداری هستند. مسوولیت نظارت بر اجرای ضوابط پیوست و حسن انجام این مصوبه بر عهده سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان است.  دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی موظف به رعایت ضوابط پیوست در تمام زمینه‌های خدمات مهندسی از قبیل طراحی، نظارت، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری هستند. مسوولیت نظارت بر اجرای ضوابط پیوست و حسن انجام این مصوبه بر عهده وزارت راه و شهرسازی است. مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مکلف است با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر دستگاه‌های مسوول در جهت ترویج ضوابط مجموعه پیوست، ارتقای دانش حرفه‌ای و کسب مهارت فنی نسبت به ایجاد زمینه لازم برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی حرفه‌ای برای جامعه مهندسی، دست‌اندرکاران موضوع، مهندسین مشاور، پیمانکاران و... و همچنین آموزش همگانی اقدام کند. دبیرخانه شورای عالی با همکاری سازمان بهزیستی اقدامات لازم را به منظور فرهنگ‌سازی و آگاهی عمومی در زمینه مناسب‌سازی محیط برای افراد دارای معلولیت و برابری فرصت‌ها برای حضور آنان در جامعه از طریق برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، گنجاندن برنامه‌های درسی مرتبط توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و سایر سازمان‌ها و موسساتی که با امر آموزش نیروی انسانی در سطوح مختلف ارتباط دارند، انجام دهد.

* سهمیه بنزین جانبازان و معلولان در سال ۹۹ چقدر است؟

مدیر برنامه‌ریزی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی از آخرین جزئیات واریز سهمیه بنزین ویژه معلولان، جانبازان و ایثارگران در سال ۹۹ خبر داد. شهرام رضایی مدیر برنامه‌ریزی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به واریز سهمیه بنزین ویژه ایثارگران و معلولان در فروردین ۹۹ گفت: در حال حاضر برای واریز سهمیه بنزین ویژه معلولان و جانبازان منتظر دریافت اطلاعات از وزارت کشور هستیم و امیدواریم امروز این نتیجه مشخص شود.او ادامه داد: به طور معمول در هر ماه ۶۰ لیتر بنزین، همراه با ۱۰۰ لیتر به شکل اعتباری و به جانبازان خاص هم ۲۰۰ لیتر اعتبار همانند تاکسی‌های اینترنتی، بنزین واریز می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: تا این لحظه چیزی به شرکت ملی پخش اعلام نشده است و به محض دریافت اطلاعات، سهمیه مورد نظر در کارت سوخت این افراد واریز می‌شود تا برای سوختگیری در جایگاه‌ها از آن استفاده کنند.

مشاهده کرونا در ۵۰ مرکز نگهداری از معلولان و سالمندان/ دیگر، ابتلای دسته‌جمعی نداریم

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور از مشاهده موارد ابتلا به کرونا بین معلولان و سالمندان نگهداری شده در ۵۰ مرکز شبانه روزی تحت پوشش این سازمان خبر داد و گفت: این در حالیست که ۳۰۰۰ مرکز تحت پوشش این سازمان قرار دارند. محمد نفریه با بیان اینکه از بین ۳۰۰۰ مرکز سازمان بهزیستی تنها ۵۰ مرکز به کرونا ویروس آلوده شده‌اند گفت: این آمار نشان می‌دهد با توجه به ریسک پذیری بالای مراکز، درصد مراکز مبتلای ما بسیار پایین بوده است.

وی افزود: احتمال انتقال این بیماری بسیار زیاد است و همانطور که در اخبار مشاهده کردید حتی فضاهایی بدون ارتباط مستمر با خارج هم مواردی از ابتلا به کرونا ویروس را داشتند. مشاهده این بیماری در کشتی‌های تفریحی یا حتی ناو هواپیمابر از جمله این موارد است. بنابراین احتمال مشاهده این موارد در مراکز شبانه روزی که شیفت پرسنل آن تعویض می‌شود، بالا است.رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: به نظر می‌رسد علت درگیر شدن افراد این ۵۰ مرکز نیز رفت و آمد کارکنان باشد. البته با صدور بخشنامه‌ها در این مدت، اتاق تعویض لباس جداگانه‌ای نیز برای مراکز پیش بینی شد اما چون گاهی افراد ناقل هیچ علائمی ندارند، این موضوع اتفاق افتاده است.نفریه با اشاره به اینکه افراد حاضر در مراکز شبانه روزی از آسیب پذیرترین اقشار به لحاظ فیزیکی هستند، ادامه داد: اگرچه در میان افراد مبتلا، مواردی از فوت هم مشاهده شده است، اما درصد فوت شدگان در مراکز به نسبت میانگین سطح جامعه نیز پایین‌تر بوده است که نشان می‌دهد با تمام قوا در نگهداری و مراقبت از افراد مبتلا کوشیده‌ایم.وی با بیان اینکه وزارت بهداشت ۲ بخشنامه ارسال کرده است تا تمام مراکز دانشگاه‌های علوم پزشکی با ما همکاری داشته باشند، تصریح کرد: این همکاری از اوایل شیوع بیماری بسیار بهتر شده است. با این حال تهیه تجهیزات برای ما دشوار است. هرچند وزارت بهداشت قول‌هایی در این خصوص داده است.نفریه تاکید کرد: در این مراکز نیز پیک ابتلا زده شده است و تنها روزانه موارد معدودی از ابتلا گزارش می‌شود و دیگر موارد ابتلای دسته جمعی وجود ندارد. البته اگر امکانات ما در خصوص تجهیزات و تست بیشتر بود شاید از ابتلای همین موارد نیز پیشگیری می‌شد.

 

.......سیاسی

* کریم همتی رییس جمعیت هلال احمر شد:

رییس جمهوری در حکمی کریم همتی را برای مدت ۴ سال به عنوان «رییس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران» منصوب کرد.

* مرحله دوم بسته معیشتی آخر فروردین پرداخت می‌شود. دکتر روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی گفت:مرحله دوم بسته معیشتی آخر فروردین پرداخت می‌شود. به ۴ میلیون نفر وام ۱ تا ۲ میلیون با کارمزد ۴ درصد پرداخت می شود. برای کسب و کارهایی که تعطیل و یا زیر فشار قرار گرفته‌اند، وام‌هایی با نرخ ۱۲درصد و مدت زمان بازپرداخت ۲ ساله مد نظر قرار داده شده است.

* سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:هیچ درخواستی از آمریکا برای ارسال کمک‌های پزشکی و درمانی از آمریکا نداشته و نخواهیم داشت.آنچه شاهد بودیم آنها خواستند از این فرصت استفاده کنند و ایران پای میز مذاکره بیاید. خواهان آن هستیم کشورهای دیگر با قلدری آمریکا همراهی نکنند و این بستگی به قدرت سیاسی و اقتصادی و جرات و شهامت انها دارد.

* ممنوعیت تجمع در اعیاد نیمه شعبانیه به استان‌ها ابلاغ شده است: دبیر کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا: ابلاغیه ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمع به مناسبت اعیاد شعبانیه در قالب ایستگاه‌های صلواتی، جشن‌ها و مولودی خوانی به استان‌ها و دستگاه‌ها ارسال شده است.

.......گزارش ویژه

مشکلات آموزش از راه دور دانش آموزان استثنایی: لزوم قرنطینه مردم و به ویژه دانش آموزان که در کلاسهای درس احتمال ابتلا به بیماری کووید 19 را بالا میبرند توجه را به سوی آموزش از راه دور جلب کرد. تجربه ای که در سالهای جنگ با آموزش از طریق رسانه ملی اندوخته بودیم دوباره تکرار شد و به مقتضای ارتباطهای مجازی این بار شبکه های اجتماعی نیز به کمک آمدند. اما در این میان دانش آموزان استثنایی شرایط متفاوتی دارند برای آشنایی با مشکلات این گروه سراغ معلمان و دانش آموزان رفتیم.

یکی از معلمان نابینا در مقطع ابتدایی که چند دانش آموز نابینا و کم توان ذهنی را در پایه های مختلف در کلاس درس خود دارد می گوید: قبل از بروز بیماری کووید 19 در تـهران به دلیل آلودگی هوا و هم مناسبتهای دیگر تعطیلات زیادی را داشتیم و ما برای اینکه از درس عقب نمانیم از همان وقت گروهی در واتساپ تشکیل دادیم تدریس از راه دور سختیهای خود را دارد اما بیشترین مشکل را با دانش آموز کلاس اول خود دارم زیرا در تدریس حضوری می توانستم از دستان خود او برای آموزش کمک بگیرم اما در روش مجازی این امکان وجود ندارد و باید راههای دیگری را برای درک مطلب به کار گیرم من تا حال نتوانسته ام به هیچ ترتیبی با دانش آموز کم توان کلاسم ارتباط موثری بگیرم. او در باره استفاده دانش آموزان از برنامه شبکه آموزش سیما می گوید: شبکه آموزش از تقویم درسی کلاس ما عقب تر است و بعلاوه دانش آموزان من با روش تدریس من خو گرفته اند و آن را بهتر متوجه می شوند اما مشکل فعلی ما این است که از معلمان خواسته اند از این پس برای همگام شدن آموزشهآ از یکی از پیامرسانهای داخلی استفاده کنند که این شبکه ها برای من معلم نابینا و هم دانش آموزان نابینایم دسترس پذیر و قابل استفاده نیست. مدیر یکی از مدارس نابینایان نیز ضمن اشاره به این مشکل می گوید از ما خواسته اند یکی از پیامرسانهای داخلی را برای استفاده دانش آموزان اعلام کنیم ما هم روبیکا را اعلام کردیم اما اغلب معلمان ما نابینا هستند و دانشآموزان پایه های بالاتر که می خواهند از طریق گوشی تلفن همراه خود کلاسها را به صورت مستقل دنبال کنند نیز با همین مشکل روبرو هستند ما هم مسئله را به اداره آموزش و

پرورش اعلام کرده ایم تا راهی برای آن پیدا کنند. خانم ظرافت انگیز نیز که از معلمان باسابقه آموزش و پرورش استثنایی است این مشکل را ذکر میکند و می افزاید: اگر ملزم به انجام این کار باشیم شاید مجبور شویم فایلهای تدریسمان را هم بر روی شبکه اجتماعی داخلی و هم بر روی پیامرسان واتساپ یا تلگرام که تا حال از آنها استفاده کرده ایم قرار دهیم. ما اغلب از پیامرسان واتساپ استفاده میکنیم اما مشکل این پیامرسان این است که فایلهای بیش از 20 دقیقه را نمی توان بر روی آن بارگذاری کرد و گاه مجبور می شوم از تلگرام نیز استفاده کنم تا مطالب را به دست دانش آموزان برسانم ظرافت انگیز ادامه می دهد: ما می خواهیم دانش آموزان از مطالب شبکه آموزش سیما هم استفاده کنند اما حجم این ویدئوها اغلب بالاست من آنها را از طریق یک ربات به فایل صوتی تبدیل می کنم و در گروه بچه ها می گذارم یعنی از طریق ربات تبدیل به فایل صوتی. او مشکل دیگر دانش آموزان را این می داند که همه آنها به گوشی تلفن همراه دسترسی ندارند به ویژه در پایه های پایینتر که آنها مجبور می شوند از تلفن همراه والدین یا خواهر و برادر خود استفاده کنندگروه دیگری از دانش آموزان که با کلاسهای آموزشی مشکل دارند ناشنوایان هستند. هرچند والدین این دانش آموزان بارها از شبکه آموزش سیما خواسته اند در کلاسهای درس تلویزیونی از رابط ناشنوایان استفاده کنند تا این افراد هم بتوانند با معلم ارتباط بگیرند اما تا حال این مهم اتفاق نیفتاده و لاجرم آنها بیشتر به گروه های مجازی معلمان مدرسه خود وابسته اند تا از طریق استفاده از اسلایدها و نوشتارها مطالب درسی را بیاموزند. در بخش دوم این گزارش پاسخ سوالات طرح شده را از مسئولان جویا خواهیم شد. کباری

 

......بهداشت و سلامت

ندوشن شهر بدون کرونا: آمار مبتلایان به کرونا در استان یزد از مرز 1200گذشته اما شهر ندوشن که از مهمترین شهرهای این استان است تا حال فرد مبتلایی نداشته است. سید هادی موسوی شهردار ندوشن می گوید: برای پیشگیری از شیوع کرونا قرار شد مردم ترددهای غیر ضروری را نداشته باشند. ورودی و خروجیهای شهر به شدت توسط نیروهای مردمی تحت کنترل قرار گرفت. افرادی که اهل شهرهای دیگر بودند و در ندوشن خانه داشتند دیگر  به شهر راه ندادیم و خواستیم در این کار با ما همکاری کنند . برای افرادی که ساکن ندوشن هستند و در شهرهای دیگر شاغل هستند کارت تردد صادر کردیم و هنگام ورود و خروج به شهر مورد تب سنجی قرار می گیرند.

پایان تعطیلات پایان قرنطینه نیست: به نقل از وبدا ،سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با اظهار نگرانی از اینکه مردم با پایان تعطیلات رفت و آمد عادی خود را از سر گرفته اند گفت: قاعدتا افزایش ترافیک در تهران که نشانه افزایش تردد مردم است در مغایرت با مصوبات ستاد ملی  مقابله با کروناست و درجهت کنترل و مهار این بیماری نیست. پایان تعطیلات به معنای پایان قرنطینه و خداحافظی با کرونا نیست. دکتر کیانوش جهانپور افزود: از 12 فروردین برخی محدودیتها در استانهای دیگر برداشته میشود و در تهران این کار به 30 فروردین موکول شده است.هشدار می دهیم این بیماری در فاز مدیریت شده است و بیماری جدی است و بدون مشارکت جمعی مردم و رعایت نکات بهداشتی در روزهای آتی و هفته آینده با خیز مجدد بیماری و افزایش مبتلایان روبرو خواهیم شد.

اگر سفرهای نوروزی کم نمی شد ، کرونا اوج می گرفت: معاون کل وزارت بهداشت گفت: اگر مسافرتهای نوروز کاهش نمی یافت 7600 تا 11400 مورد به تعداد فوتیهای کرونا افزوده می شد. به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی افزود:این آمار بر اساس مدلسازی و سفرهای نوروزی سالهای قبل و سفرهای زیارتی و سیاحتی محاسبه شده است.

کرونا سیاسی نیست: سخنگوی وزارت بهداشت در توئیتر خود با دفاع از یافته های کارشنسان بهداشتی ایران در مورد بیماری کووید 19 نوشت: به یافته های خود در مورد این بیماری اطمینان بیشتری داریم. کیانوش جهانپور نوشت: مباحث علمی را هیچگاه نه می توان و نه باید با سیاست آمیخت. همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققین چین ، حداقل آنفولانزای تیپ آ را از ویروس نوپدید کرونا وخیم تر قلمداد کردند. او افزود: امروز یافته ها خلاف این را نشان می دهد.

 

 

......آهنگ و درنگ

* سرنوشت را باید از سر نوشت: دودی که همچنان از کنده بلند می‌شود:

وقتی نام انوشیروان روحانی به عنوان آهنگساز پای یک قطعه ثبت شده باشد، می‌توانی با خیال راحت بر روی دکمه دانلود بزنی و اطمینان داشته باشی که تا ثانیه‌هایی دیگر قرار است نغمه‌ای گیرا و به یاد ماندنی بشنوی. چند سالی می‌شد که استاد، ایرانی‌ها را به نغمه‌های آسمانیش مهمان نکرده بود تا اینکه چند روز پیش، در نهایت شگفتی گوشمان به قطعه‌ای روشن شد و تصنیفی دیگر از ساخته‌های آهنگساز خاطره‌ها، در خاطره جمعی ایرانیان جا خوش کرد. تصنیفی که فرزندش مسؤولیت تنظیمش را به عهده داشته و یکی از تواناترین خوانندگان حال حاضر موسیقی ایرانی هم آوازش را خوانده است.

همایون شجریان، خواننده این اثر، در باره ارتباط خود با استاد انوشیروان روحانی،  اینطور تعریف می‌کند: ««دوستان گرامی تصنیف سرنوشت تقدیم است به شما عزیزان. بیش از ۲۰ سال است که افتخار آشنایی با استاد بزرگوار انوشیروان روحانی را دارم و همین‌طور رضا جانِ روحانی کاربلد که دوستی است قدیمی.

دلم می‌خواست این نکته را در مورد استاد روحانی عزیز حتما عرض کنم که غیر از تسلط ایشان بر موسیقی و نوازندگی همراه با نگرش حرفه‌ای و ذوق و خلاقیت‌شان در آهنگسازی (که بر علاقه‌مندان پوشیده نیست) که حاصل آن بی‌شمار کارهای جاودانه با سبک و سیاق مخصوص بهخودشان است، انسانیت و اخلاق مثال‌زدنی ایشان با افراد، به‌خصوص با دیگر هنرمندان؛ چه آنهایی که استاد موسیقی بوده‌اند و چه آنهایی که تازه پای به این راه گذاشته بودند، آن چیزی است که همیشه برای من مورد توجه و لذت‌بخش بوده است. امید که همواره سلامت و برقرار باشند.»

اما تولد این تصنیف از زبان همایون شجریان هم شنیدن دارد. او در باره پدیدار شدن ایده این اثر در ذهن روحانی می‌گوید: «شکل گرفتن تصنیف سرنوشت به گفته خود ایشان به سال‌ها پیش مربوط می‌شود (شاید ۱۰ تا ۱۵ سال) که در روزهای پایانی زندگی مادر محترمشان به مطب پزشک مراجعه کرده بودند، آنجا روی تابلو خطی اینطور نوشته شده بوده «سرنوشت را باید از سر نوشت».

دوستان شاعر ایشان آن را بسط می‌دهند و ایشان هم آهنگ را خلق می‌کنند. سرنوشت باعث شد افتخار خواندن این کار پس از مدتی طولانی، چند سال پیش قسمت این حقیر باشد. حال که این تصنیف تقدیم‌تان می‌شود بسیار خوشحالم که من هم سهمی در آن دارم. امیدوارم با این تصنیف در روزهای قرنطینه و دوری، شریک لحظاتتان باشیم و رنگی از امید آورده باشیم.»

 

شما می‌توانید تصویف سرنوشت را به آهنگسازی انوشیروان روحانی و تنظیم رضا روحانی، با صدای همایون شجریان از اینحا دانلود کنید و بشنوید.

 

 

........ورزشی

* تأیید تنها ۴ سهمیه ورزشکاران نابینا توسط پارالمپیک

نایب رئیس فدراسیون نابینایان و کم بینایان گفت: تا امروز تنها ۴ سهمیه پارالمپیک توکیو از سوی کمیته ملی پارالمپیک مورد تأیید قرار گرفته که امیدوارم این تعداد امسال نیز توسط ورزشکاران دوومیدانی افزایش پیدا کند.

علی اصغر هادی زاده اظهار کرد: تا امروز ۲ سهمیه در رشته دوومیدانی و ۲ سهمیه در جودو برای شرکت در بازیهای پارالمپیک توکیو از سوی کمیته ملی پارالمپیک مورد تایید قرار گرفته و هنوز وضعیت سایر سهمیه های کسب شده در رشته دوومیدانی نابینایان و کم بینایان مشخص نیست و منتظر تأیید نهایی از سوی کمیته ملی پارالمپیک هستیم.

البته با تعویق پارالمپیک به سال آینده و تعطیلی اماکن ورزشی، تداوم اردوهای ملی پوشان نیز دستخوش تغییر شده است.

وی گفت: اگر حضور فوتبال پنج نفره در توکیو از سوی کمیته ملی پارالمپیک مورد تایید قرار می گرفت ما می توانستیم در رشته های دوومیدانی، جودو و فوتبال پنج نفره در پارالمپیک توکیو حضور پیدا کنیم که متاسفانه این شرایط از سوی کمیته ملی پارالمپیک فراهم نشد و ما تنها با دو رشته در توکیو شرکت خواهیم کرد.

هادیزاده پیرامون این پرسش که آیا در دوومیدانی زنان نیز امید به کسب سهمیه دارید یا خیر، گفت: هاجر صفرزاده و عذرا مهدوی کیا دو نفر از ورزشکاران نابینا و کم بینا هستند که سهمیه ورودی را کسب کرده اند اما چون رکورد ورودی آنها مطابق با سیاست کمیته ملی پارالمپیک نیست باید در مسابقات انتخابی شرکت کنند و با افزایش رکورد خود سهمیه خود را برای حضور در پارالمپیک توکیو به تأیید نهایی کمیته ملی پارالمپیک برسانند.

البته این مسابقات قرار بود در اردیبهشت برگزار شود که با شیوع کرونا تاریخ قطعی این مسابقات نیز بعداً اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در پایان همچنین از افزایش سهمیه در جودوی نابینایان و کم بینایان خبر داد و افزود: خجسته یکی دیگر از جودوکاران کم بیناست که برای شرکت در توکیو باید بتواند در یکی از مسابقات بین المللی شرکت کند و با قرار گرفتن در جمع ۱۰ جودوکار برتر شانس حضورش را در توکیو افزایش دهد. امیدوارم این شرایط برای او فراهم شود تا تعداد سهمیه های خود را در جودو نیز افزایش دهیم. البته فعلاً تورنمنت بین المللی انگلستان که قرار بود 18 فروردین برگزار شود لغو شده است و باید دید فدراسیون جهانی جودو چه تاریخی را برای برگزاری این مسابقات اعلام می کند.

 

.......حوادث

* جزئیات حمله با تبر به اورژانس بیمارستان آستارا: عامل درگیری و تخریب اورژانس بیمارستان شهید بهشتی آستارا از سوی پلیس دستگیر شد.به گزارش روابط عمومی دانشکاه علوم پزشکی گیلان چند روز قبل فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از درگیری چند نفر در اورژانس بیمارستانی در آستارا داشت . این درگیری منجر به ایجاد خساراتی به ساختمان اورژانس بیمارستان شد و دقایقی بعد نیز فردی که حامل سلاح سرد بود توسط پلیس دستگیر شد.

مازیار محمدی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان دراین باره گفت: همراهان فرد سالخورده‌ای که پس از سکته قلبی و با وجود انجام عملیات احیای قلبی و ریوی فوت کرده بود با یکدیگر درگیر شدند که این اتفاق منجر به وارد آمدن خسارت به اورژانس بیمارستان شد . تیم حفاظت فیزیکی بیمارستان شهید بهشتی آستارا برای پایان دادن به این نزاع میان طرف ها مداخله کردند و همراهان بیمار نیز پس از مدتی از ادامه دعوا منصرف شدند اما ناگهان  با ورود یک جوان 20 ساله که سلاح سرد در دست داشت درگیری دوباره ادامه پیدا کرد.

محمدی در ادامه افزود: این جوان که یک تبر در دست داشت، پس از حمله به ورودی اورژانس بیمارستان، درهای اتوماتیک و شیشه‌های این بخش را تخریب کرد و موجب وارد آمدن خساراتی به اموال بیمارستان و ملتهب شدن فضا شد اما در نهایت  پلیس اورا دستگیرکرد و مأموران این فرد را به مقامات قضایی تحویل دادند. این درگیری هیچگونه خسارت جانی در پی نداشته است.

* گوشی قاپی برای خوشگذرانی: 2 نوجوان که با انگیزه خوشگذرانی اقدام به 30 فقره سرقت موبایل کرده بودند از سوی پلیس دستگیر شدند.

به گزارش خبرنگار حوادث «ایران» سرهنگ «دوستعلی جلیلیان» سرکلانتر هفتم پایتخت دراین باره گفت: ظهر روز شنبه 16 فروردین ماه مأموران ضربت سرکلانتری هفتم هنگام گشت در محدوده خیابان دستواره، 2 موتورسوار را در حال موبایل قاپی ازخانمی مشاهده کردند که بلافاصله عملیات تعقیب و گریز متهمان آغاز و مأموران موفق شدند هر دو موتورسوار را دستگیر کنند.

وی اضافه کرد: پس از انتقال هر دو متهم به کلانتری 160 خزانه آنها درهمان بازجویی های اولیه به جرایم شان اعتراف کردند و در بازرسی از آنها 5 دستگاه گوشی سرقتی کشف و ضبط شد. ضمن اینکه بررسی پلاک موتورسیکلت آنها در سامانه پلیس هم نشان داد که موتورسکیلت نیزسرقتی بوده و به تازگی در محدوده کلانتری 130 نازی آباد ربوده شده است.

متهمان17 و 18 ساله در تحقیقات پلیسی به 30 فقره سرقت گوشی همراه با همکاری یکدیگر اعتراف و انگیزه شان را از سرقت ها به دست آوردن پول برای تفریح و خوشگذرانی عنوان کردند.

هر دو متهم برای سیر مراحل قانونی در اختیار مراجع قضایی قرار گرفتند.

 

.......اطلاعرسانی

* کار گروه نابینایان کتابخانه های عمومی کشور قصد دارد با توجه به شرایط فاصله گذاری اجتماعی پیش آمده، تعطیلی کتابخانه های عمومی سراسر کشور و تمامی بخش های نابینایان و در راستای خدمات رسانی به اعضای خود، خدمات خود را به صورت مجازی و از طریق بستر های اینترنتی ادامه دهد. از این رو کارگروه فوق الذکر، کتابخانه عمومی نابینایان اصفهان که آرشیوی غنی از کتب گویا و الکترونیکی در اختیار دارد را در نظر گرفته تا متقاضیان بتوانند کتاب های مورد نظرشان را از روش های زیر درخواست داده و کتاب یا لینک دانلود آن را از این مرکز دریافت نمایند. راه های ارتباطی با کتابخانه عمومی نابینایان اصفهان: کتابخانه عمومی نابینایان اصفهان: 03132261090 رسول رضایی مسئول کتابخانه: 09225675469 پست الکترونیکی: ble1386@gmail.com روابط عمومی کارگروه نابینایان کتابخانه های عمومی کشور.

 

سرنوشت
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *