شناسه خبر: 20417 منتشر شده در مورخ: 1398/12/24 ساعت: 10:26 گروه: فرهنگی  
دسترسی نابینایان دنیا به فیلمهای توضیحدار، حتی روی هوا

دسترسی نابینایان دنیا به فیلمهای توضیحدار، حتی روی هوا

در شرایطی که خبر تولید نسخه توضیحدار از یک فیلم، برای نابینایان ایرانی هنوز از ارزش خبری برخوردار است و انتشار یک سریال به شکل توضیحدار مثل بمب در گروههای مختلف نابینایان در شبکه های اجتماعی منفجر میشود، این موضوع برای نابینایان برخی کشورهای پیشرفته به امری عادی بدل شده و تقریباً بیشتر فیلمها و سریالها در قالبهای متناسب برای این گروه از مخاطبان هم عرضه میشود

به گزارش ایران سپید کار برای این گروه از نابینایان تا به آنجا پیش رفته که علاوه بر وبسایتهای عرضه کننده فیلم و سریال یا کانالهای تلویزیونی، برخی مکانهای عمومی هم که برای سرگرمی مشتریهایشان فیلم پخش میکنند اقدام به ارائه فیلم به صورت توضیحدار کرده اند. از جمله مکانهایی که معمولاً در آنجا با فیلم از مشتریها پذیرایی میشود، هواپیما است. به خصوص در پروازهای طولانی، مسافران دوست دارند با استفاده از صفحه نمایشگری که در مقابل صندلیشان قرار گرفته، به آرشیو فیلمهای هواپیما سری بزنند و وقتشان را با دیدن فیلمهای مورد علاقه شان پر کنند. بسیاری از خطوط هوایی خوشنام دنیا چند سالی است که سعی کرده اند امکانی را برای استفاده مسافران نابینا از فیلمهای موجود در آرشیو خود کنند. اگرچه قطعاً امکان ارائه نسخه توضیحدار از تمام فیلمهای موجود در آرشیوها برای مسافران نابینا فراهم نیست اما مسؤولان خطوط پروازی سعی میکنند حد اقل چند فیلم در ژانرهای مختلف به شکل توضیحدار در آرشیوشان بگنجانند تا مسافران نابینا بتوانند متناسب با سلیقه خود، فیلمی برای تماشا انتخاب کنند. طرح عرضه فیلمهای توضیحدار برای مسافران نابینا، اولین بار از سوی «هواپیمایی امارات» انجام شد. این شرکت در ماه جولای ۲۰۱۴ خبر ارائه چنین سرویسی را منتشر کرد. امارات پیشتر هم خدمات ویژه ای را برای سایر گروههای معلولین در نظر گرفته بود و اتخاذ چنین تصمیمی از سوی این شرکت خیلی هم در از ذهن به نظر نمیرسید. این شرکت در سال ۲۰۰۷ برای اولین بار در دنیا فیلمهای مجهز به زیرنویس را برای مسافران ناشنوا به نمایش گذاشت. امارات هر دوی این خدمات را با همکاری کمپانی فیلمسازی دیزنی به سر انجام رساند. عرضه فیلمهای توضیحدار در سال ۲۰۱۴ اولین بار با ۱۶ انیمیشن که در کمپانی دیزنی تولید شده بود، آغاز شد. در کنار امارات که در این حوزه اولین محسوب میشود، هواپیمایی «بریتیش» هم جزو صاحبان رکورد محسوب میشود. این شرکت در مقایسه با بقیه، تعداد بیشتری فیلم توضیحدار را در اختیار مسافران نابینا قرار میدهد. علاوه بر این دو شرکت، لوفتهانزا، KLM, دلتا، یونایتد و امریکن، از جمله خطوطی هستند که این سرویس را در اختیار مسافران نابینا قرار میدهند. افراد میتوانند پیش از سفر، با مراجعه به وبسایت هر کدام از خطوط هوایی، فهرست و چگونگی دسترسی به فیلمهای توضیحدار را مشاهده کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *