شناسه خبر: 20412 منتشر شده در مورخ: 1399/1/1 ساعت: 06:35 گروه: دانش و فن آوری  
بازیهای نوروز ویژه نابینایان به سبک امروز

بازیهای نوروز ویژه نابینایان به سبک امروز

به مناسبت فرا رسیدن نوروز بر آن شدیم چند بازی ویژه نابینایان به شما خوانندگان عزیز معرفی کنیم. در ادامه به شرح این سه بازی میپردازیم.

به گزارش ایران سپید بازی اول: تنیس از جمله پر طرفدارترین ورزشهای دنیا به شمار میرود. البته ایرانیها در مقایسه با ساکنان بسیاری نقاط دنیا کمتر ریز و درشت اتفاقات این ورزش مهیج را دنبال میکنند اما برای آنها که علاقمند و پیگیر این رشته باشند، داجر فدرر و ماریا شاراپووا همانقدر محبوبیت دارند که مسی و رونالدو برای فوتبال دوستها. معروف است که تنیس خیلی ورزش گرانی است. برای ما نابینایان هم که خب از اساس انجام این ورزش امکانپذیر نیست. اما با همه این اوصاف، اگر دوست دارید پا توی کفش بزرگان تنیس بکنید و دست به راکت بشوید، ما راهش را به شما نشان خواهیم داد. برای این کار، نه نیاز به راکت دارید، نه زمین چمن و نه حتی کفش مخصوص. فقط و فقط یک گوشی اندرویدی به کارتان میآید. فروشگاه Play را باز کنید و عبارت «Accessible Tennis Game» را جستجو کنید. اپلیکیشنی را که فروشگاه پیشنهاد کرده نصب و اجرا و talkback را معلق کنید. شما به همین سادگی وارد محیط برنامه شده اید. از آنجا که تمام صداهای استفاده شده در این بازی ضبط شده هستند، در هنگام بازی باید به talkback استراحت بدهید. روش بازی اینطور است که حریف شما در بالای گوشی و شما در پایین آن قرار میگیرید. حریف سرویس میزند و شما باید با انگشتتان که در اینجا حکم راکت را پیدا میکند، نیمه پایین گوشی را بکاوید تا توپ را پیدا کنید و سرویس حریف را برگردانید. موقعی که انگشت را روی صفحه میکشید، گوشی به وسیله لرزش، میزان دوری یا نزدیکی توپ را به شما اطلاع میدهد. هر بار که حریف توپ را به سمت شما ارسال میکند شما باید به سرعت آن را به سمتش برگردانید. هر کدام از بازیکنها در این رفت و برگشتها نتواند توپ را کنترل کند، امتیاز به حریف تعلق میگیرد. سیستم امتیازدهی هم دقیقاً تابع قوانین تنیس است. به این ترتیب که بازی در شش دست انجام میشود و برنده باید حد اقل دو دست بیشتر از حریف امتیاز گرفته باشد.

بازی دوم:

شطرنجبازها معمولاً از نداشتن حریف گله میکنند. در دنیای پر سرعت این روزها، کمتر کسی حوصله بازیهای فکری زمانبر را دارد. از همین رو، سینه چاکان شطرنج ترجیح میدهند در مواقعی که حریفی پیدا نمیکنند، به سراغ اپلیکیشنهای مبایلی و رایانه ای بروند. با نصب اپلیکیشنی که در این مطلب به آن میپردازیم اما با یک تیر، دو نشان خواهید زد؛ در درجه اول قادر خواهید بود با موتورهای تعبیه شده در خود برنامه که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی به جنگ شما میآیند رقابت کنید و در وحله دوم، اگر حریفی هم پیدا شد و از قضا صفحه شطرنج دم دستتان نبود، گوشی را به صفحه شطرنج تبدیل کنید. قابلیتی که در کمتر برنامه مبایلی نظیرش را میتوان یافت. برای استفاده از اپلیکیشن شطرنج مناسب برای گوشیهای اندرویدی، عبارت «Chess Move» را در فروشگاه Play جستجو و برنامه را نصب کنید. اگر بخواهید بازی را با حریف ماشینی انجام دهید میتوانید از بین ۱۵ سطح دشواری، بسته به تواناییتان در شطرنج، یکی را انتخاب کنید. نکته جالب در باره این اپلیکیشن این است که چنانچه در حرکتهای قبلی اشتباهی مرتکب شده باشید میتوانید آن را اصلاح کنید. همچنین این امکان برای کاربران در نظر گرفته شده که بعد از پایان بازی، صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارند یا بازیشان را از ابتدا تا انتها مرور کنند. در بازیهای دو نفره هم صفحه به گونه ای طراحی میشود که تمام مهره ها متناسب با اندازه صفحه مبایل، بر روی صفحه قرار بگیرند. هیچ کدام از دو بازیکن هم نیازی به چرخاندن صفحه برای مشاهده بازی نخواهد داشت. آخرین حرکت هر بازیکن هم در حافظه ثبت میشود و به این ترتیب، امکان توقف بازی و انجام آن در زمان دیگر وجود دارد. افزون بر همه اینها، امکان انجام بازی شطرنج به شکل برخط هم در این برنامه گنجانده شده است.

بازی سوم:

کیست که نام بازی شیرین باقلوا را نشنیده باشد؟ یک بازی اندرویدی شامل یک جدول متشکل از حروف به هم ریخته که کاربران باید در دل بینظمی، به دنبال پیدا کردن یک نظم باشند و کلماتی را که در جدول پنهان شده، پیدا کنند. بازیهایی از این دست تقریباً برای همه زبانها به وجود آمده است و به راحتی قابل دانلود است اما بد نیست به سراغ نمونه انگلیسی آن برویم که هم با Talkback به طور کامل سازگار است و هم به درد کسانی میخورد که مشغول فراگیری زبان انگلیسی هستند. این اپلیکیشن را میتوانید در فروشگاه Play با نام «Word Search» جستجو کنید. بعد از نصب و اجرا، شما وارد محیطی خواهید شد که از یک جدول تشکیل شده است. بازی با یک جدول پنج در پنج آغاز میشود. در هر خانه، یک حرف نوشته شده و در دل این ۲۵ حرف، یک کلمه پنهان است. کلمه به شکل به هم پیوسته در جدول گنجانده شده؛ به این معنا که مثلاً اینطور نیست که حرف اول کلمه در خانه ۴ و حرف دوم در خانه ۷ باشد. ممکن است پاسخ، در جدول، از راست به چپ یا بالا به پایین یا بالعکس چیده شده باشد. میتوانید کلمه را پیدا کنید و با لمس حروف تشکیل دهنده آن به مرحله بعدی بروید. بازی از یک جدول پنج در پنج شروع میشود و در ادامه حتی به جداول ۱۴ در ۱۴ هم بر خواهید خورد. هر مرحله شامل ده کلمه است که با پیدا کردن هر ده تا میتوانید به مرحله بعد بروید. کلماتی که به عنوان پاسخ در نظر گرفته شده ممکن است از ۳ تا ۱۴ حرف داشته باشد. پایان مشخصی هم برای بازی در نظر گرفته نشده است و هر چقدر که بخواهید میتوانید این بازی را ادامه دهید. بازی Word Search میتواند برای آنها که مشغول به یادگیری انگلیسی هستند، در زمینه مرور واژه ها و یادگیری کلمات جدید و تمرین املای انگلیسی، کمک شایانی بکند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *