شناسه خبر: 20383 منتشر شده در مورخ: 1398/12/20 ساعت: 10:56 گروه: اجتماعی  
معلولان را در برابر کرونا تنها نگذاریم

معلولان را در برابر کرونا تنها نگذاریم

این روزها جامعه درگیر بحرانی به نام «کرونا ویروس» است، متاسفانه در برنامه‌ریزی اجتماعی و سیاستگذاری‌هایی که برای مدیریت اجتماعی جامعه انجام می‌گیرد، افراد معلول چندان در نظر گرفته نمی‌شوند در حالی‌که این افراد در برابر کرونا بیشتر از بقیه مردم به محافظت نیاز دارند.

به گزارش ایران سپید به نقل از در حال حاضر که جامعه ایران با یک شرایط ویژه مواجه است و وضعیت خاص به دلیل شیوع بیماری کرونا به وجود آمده است، مغفول ماندن معلولان در این وضعیت بحرانی به نظر می رسد.

گروه های معلولان بسیار گسترده می باشند؛ افراد دارای ضایع نخاعی، ناشنوایان، نابینایان، کم توانان ذهنی و چند معلولیتی ها و همچنین افراد دچار بیماری های ذهنی و روانی و گروه های ویژه مانند ام اس و اوتیسمی ها از آسیب پذیرترین گروه‌های اجتماعی در جامعه هستند که اگر به موقع به مدد این گروه از افراد جامعه نرسند و مسوولان فقط با انجام یک سری از کارهای زودگذر و مُسکنی آن هم برای یک گروه بسیار اندک از معلولان مانند ضایعه نخاعی ها و  بیماران بستری شده کارهایی را انجام بدهند، باعث غافل ماندن از سایر گروه های معلولان می شود.

مسوولان بیشتر به فکر معولان باشند

استاد جامعه شناسی و مشاور مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در امور معولان در این زمینه معتقد است: تصور کنید که ناشنوایان چگونه خود را از آسیب ویروس کرونا نگه دارند؛ نابینایان در مواجهه با این ویروس چگونه رفتار بکنند، آیا وسایل پیشگیری از این ویروس همانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده به راحتی در اختیار این گروه از افراد جامعه قرار می گیرد؟

 روح الله ساعی تاکید می کند: لذا توجه جامعه و مسوولان ذیربط به مسائل گروه‌های مختلف معلولان اعم از نابینایان و ناشنوایان جسمی - حرکتی‌ها و معلولان ذهنی بسیار اهمیت دارد؛ در این وضعیت که متاسفانه قیمت بسیاری از اقلام مصرفی بالا رفته و همچنین تردد برای افراد معلول جهت تهیه نیازهای روزانه خود بسیار سخت شده است، رسیدگی و مراقبت از معلولان بیش از پیش نیازمند توجه مسوولان است تا فکری اساسی برای رفع نیازهای این گروه از افراد جامعه بکنند.

جامعه‌شناس و مشاور امور معلولان چند توصیه را جهت رعایت نکات بهداشتی و حفظ ایمنی به افراد معلول ارایه می کند: اول اینکه بهداشت فردی به طور کامل رعایت شود، افراد معلول باید بیش از دیگران شستشوی دستان خود را داشته باشند به ویژه افرادی که دچار نقص بینایی هستند و افراد ام اس که دچار نقص ایمنی بدن می باشند.

دوم: افراد معلول جهت تردد در کوچه و خیابان ها و برای رسیدن به محل کار از وسایل توانبخشی و کمک توانبخشی مانند عصای سفید، ویلچر، واکر و غیره استفاده می کنند که همه اینها می تواند حامل ویروس و عامل انتقال بیماری باشد، لذا پیشنهاد می شود روزانه به طور کامل و مرتب وسایل کمک توانبخشی خود را ضدعفونی بکنند.

 ساعی با بیان اینکه در بسیاری از موارد افراد معلول برای گذشتن از محلی یا عبور از خیابان از مردم کمک می‌گیرند و انسان‌های خیرخواه ایشان را همراهی می کنند، اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا بهتر است افراد معلول سعی کنند زمانی که به منزل رسیدند لباس‌های خود را در ورودی منزل بگذارند و بلافاصله کیف و وسایل کمک توانبخشی خود را ضدعفونی کنند.

وی ادامه داد: از آنجایی که گوشی های همراه به ویژه گوشی‌های هوشمند یکی از وسایل مهم ارتباطی افراد معلول به خصوص نابینایان می باشد، بهتر است این وسیله نیز به طور مرتب ضدعفونی شود تا احتمال انتقال بیماری نباشد.

مشاور امور معلولان خاطرنشان کرد: در این روزهای پایانی سال که برخی از مراکز آموزشی و خدماتی مانند دانشگاه ها، مدارس، کتابخانه‌ها و همچنین مهدهای کودک تعطیل شده است، بهتر است افراد معلول زمان و اوقات خود را به خوبی گذرانده و از این فرصت به وجود آمده برای مطالعه و همچنین دیدن فیلم های جذاب و شاد استفاده کنند و بیشترین زمان خود را با اعضای خانواده‌شان بگذرانند.

وی همچنین در مورد وظایف سازمان‌های امدادی مانند هلال احمر، بهزیستی، کمیته امداد و شهرداری‌ها، گفت: این سازمان ها وظیفه دارند برای زندگی بهتر و دسترسی آسان معلولان به امکانات بهداشتی اقدام لازم و شایسته ای به عمل بیاورند.

ساعی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت نیز وظیفه دارد در ارتباط با حوزه مددکاری اجتماعی و مشاوره های لازم به معلولان و خانواده‌هایشان به ویژه افرادی که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند، آموزش‌هایی ارایه دهد و ضروری است سازمان بهزیستی، ملزومات لازم برای تمامی گروه‌های معلول اعم از نابینایان، ناشنوایان و جسمی حرکتی ها را برای مبارزه با ویروس کرونا تهیه کنند؛ همچنین بهزیستی ها می توانند با هماهنگی شهرداری‌ها، جهت ضدعفونی کردن و پاک سازی محیط زندگی معلولان خیلی شدید به ویژه چند معلولیتی ها و ضایعه نخاعی ها اقداماتی انجام دهند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *