شناسه خبر: 20184 منتشر شده در مورخ: 1398/11/23 ساعت: 10:14 گروه: اجتماعی  
اولویت ایمن سازی مسیر نابینایان است
حذف مسیر ویژه نابینایان از شایعه تا واقعیت

اولویت ایمن سازی مسیر نابینایان است

معاونت فنی و عمرانی شهر تهران اعلام کرد: تغییری که ایجاد کردیم حذف مسیر نبود بلکه تغییر در نصب کفپوشها و ایجاد کفپوشی بتنی با روکشی خاص برای هدایت بهتر نابینایان است.

به گزارش ایران سپیدچند روزی است که خبر حذف مسیر ویژه نابینایان در منطقه 6 تهران سر و صدای بسیاری به پا کرده است و شهروندان دارای معلولیت به ویژه انجمنهای نابینایان به این خبر واکنش نشان دادند. شنبه 19 بهمنماه جلسه ای در ستاد مناسبسازی شهر تهران با حضور اعضای شورای شهر، شهرداران و معاونان شهرداریهای مناطق 22 گانه تهران و تعدادی از مدیران انجمنهای معلولان برگزار شد. که موضوع و بحث اصلی این جلسه در خصوص خبر حذف مسیر ویژه نابینایان بود و اینکه این اقدام با دستور چه کسی صورت گرفته است.

سهیل معینی مدیر عامل شبکه تشکلهای نابینایان (چاووش) در خصوص مصوبات جدید این کمیته و صحت و سقم خبر منتشر شده به ایران سپید گفت: «با توجه به خبرهای شنیده شده گویا معاونت فنی و عمرانی  شهرداری تهران تصمیم گرفته بود مسیر ویژه عبور نابینایان را در پیاده روها حذف کند. حذف مسیر نابینایان در بازسازی میدان سلماس منطقه  6 تهران سبب شد این خبر قوت بیشتری گرفته و واکنش برخی از انجمنهای نابینایان را در پی داشته باشد.»

وی با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته گفت: «معاونت فنی و عمرانی در ابتدا اعلام کرد که طی ضوابط جدید ما دستور بر حذف مسیر ویژه نابینایان بود.  بعد از اعتراض گروه های نابینایان اعلام کردند این تصمیم با توافق و تفاهم با تشکلهای نابینایان اتخاذ شده است. با پیگیریهای چاووش به عنوان تنها شبکه رسمی نابینایان درکشور و تماس برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر صحت این تفاهم، شبکه چاووش این صحبتها را تکذیب کرد و اعلام نمود در هیچ جلسه ای مصوبه ای مبنی بر حذف مسیر ویژه نابینایان صادر نشده است.»

معینی با اشاره به جلسه شنبه 19 بهمن در ستاد مناسبسازی فضاهای شهری افزود: «یکی از دستور جلسات این ستاد که توسط زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر قرائت شد، موضوع حذف مسیر ویژه نابینایان بود و اینکه چه کسی و چرا این تصمیم را گرفته است؟!  در این جلسه کسی مسئولیت رسمی این اقدام را بر عهده نگرفت و نهایتاً آقای عباسی معاون، معاونت فنی و عمرانی شهر تهران در صحبتهایش اعلام کرد: «تغییری که ایجاد کردیم حذف مسیر نبود بلکه تغییر در نصب کفپوشها و ایجاد کفپوشی بتنی است  با روکشی خاص برای هدایت بهتر نابینایان.»

مدیر عامل انجمن باور ادامه داد: «اولویت ما ایمنسازی مسیر و پیاده روها برای نابینایان و معلولان و بعد نصب مسیر عبور نابینایان است اما این دلیل بر حذف مسیرهای فعلی نیست. فضای شهر باید متعلق به عابرین پیاده باشد اما در کشور ما بهترین مسیرها، تونلها، بزرگراه ها و... را برای سواره ها میسازند و پیادروهای ما عملاً با عرض کم، پر از پستی و بلندی و موانعیست که یا مغازه دارها ایجاد کردند و یا داربستهای فلزی آن را اشغال نموده اند.  در این جلسه صحبت بر این بود که در همه جای دنیا اولویت برای عابران پیاده از جمله معلولان و نابینایان و ایجاد امنیت در مسیر این شهروندان است.

ما هم در کشور مسیر عبور نابینایان را داریم که البته کاملاً غیر کارشناسی و نا ایمن هستند به طوری که افراد نابینا رغبتی برای استفاده از این سنگفرشهای مخصوص ندارند چرا که به جای هدایت درست آنها را به جوی آب، تیر چراغ برق، صندوق صدقات و انواع موانعی که در راهشان وجود دارد هدایت میکند. در جلسه ستاد مناسبسازی مصوبات جلسات گذشته هم مورد واکاوی قرار گرفت و به هیچ عنوان مصوبه ای برای حذف مسیر ویژه نابینایان در آن وجود نداشت.

همچنین یکبار دیگر در مصوبات ستاد مقرر شد که ایجاد مسیر نابینایان مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور  جزو قوانین و دستورات بالا دستی باشد و هیچ نهادی حق نقض آن را ندارد.» معینی با اشاره به گزارش عملکرد ارائه شده در این جلسه گفت: « در جلسه روز شنبه مطرح شد که در سال جاری 34 محور اصلی شهر تهران و 44 بوستان برای معلولان و نابینایان مناسبسازی شده است. از 302 ایستگاه BRT در 201 ایستگاه برای معلولان ایمنسازی صورت گرفته همچنین 20 مجموعه ورزشی و 22 سرای محله در مناطق مختلف شهر برای شهروندان معلول مناسبسازی شده است. ما نقدهایی بر این آمارها داشتیم اول آنکه 44 بوستان در سال 98 نبوده و در سالهای 95 و 96 هم بحث مناسبسازی این بوستانها مطرح شده است و این آمار جدید و منحصر به سال جاری نیست.

دوم آنکه وقتی سخن از دسترسپذیری و مناسبسازی میآید باید دید آیا واقعاً معلولان میتوانند به راحتی از این بوستانها استفاده کنند یا  فقط در حد ایجاد رمپ است. و اینکه چه کسانی تایید کردند این محیط برای معلولان با استانداردهای لازم ایمن شده است.»

معینی با بیان آنکه در این جلسه مقرر شد این مناسبسازیها باید به تأیید انجمنهای فعال برسد توضیح داد: «باید مجدداً از مجموعه های که نام برده شده بازدید به عمل آید و گزارشی از سوی کارشناسان انجمنهای متخصص تهیه شود تا مشخص گردد این مناسبسازیها اصولیست یا فقط برای رفع تکلیف است.»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *