شناسه خبر: 20166 منتشر شده در مورخ: 1398/11/20 ساعت: 10:14 گروه: اجتماعی  
۱۸۰ هزار معلول در نوبت دریافت خدمات بهزیستی قرار دارند

۱۸۰ هزار معلول در نوبت دریافت خدمات بهزیستی قرار دارند

مدیرکل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: به دلیل افزایش سالانه تعداد معلولان و کافی نبودن امکانات در حال حاضر ۱۸۰ هزار معلول جسمی حرکتی برای دریافت خدمات توانبخشی در نوبت هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر مصطفی سراج در حاشیه سفر به قزوین برای افتتاح مرکز توانبخشی مراقبتی معلولان جسمی و حرکتی بیدستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۵۰ درصد معلولان جسمی، حرکتی و برخی معلولان ذهنی، بیماران روانی مزمن و سالمندان هستند که ۲۳ هزار نفر هم در استان قزوین تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

سراج گفت: تلاش ما در سازمان بهزیستی در چند سال گذشته ارائه مجموعه خدماتی بوده تا شرایط مناسبی را برای زندگی بهتر و حضور معلولان در جامعه فراهم کنیم و در این راستا حمایت‌های اقتصادی خوبی هم صورت گرفته است.

افزایش حق پرستاری از ۱۵۰ به ۱۸۰ هزار تومان

وی بیان کرد: علاوه بر این حدود ۲۷ هزار نفر معلول ضایعه نخاعی، ۱۰ هزار خانوار دیگر دارای فرد معلول شدید و خیلی شدید دارای زخم بستر هستند که برای پرستاران آنها حق پرستاری ۲۵۰ هزار تومانی در نظر گرفته شده است که از آبان ماه سال جاری کمک‌ها پرداخت شده که برای شش ماه حدود ۱.۵ میلیون تومان واریز شده که قبلاً ۱۵۰ هزار تومان و یک گروه ۱۸۰ هزار تومان در ماه بود.

سراج تصریح کرد: کار بعدی که اخیراً انجام شده برقراری کمک هزینه معیشتی است که بیش از ۱۹۱ هزار نفر در کشور تحت پوشش آن قرار گرفتند و ماهانه ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان بر اساس خانوار به آنها پرداخت شد.

وی یادآور شد: این پرداخت کمک هزینه معیشتی در راستای اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان و حق پرستاری هم بر اساس ماده ۷ این قانون انجام شده که از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم کمک کنند تا بتوانیم همه افراد را تحت پوشش قرار دهیم.

سراج افزود: در حال حاضر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معلول بیش از ۷۰۰ هزار نفر معلولیت شدید و خیلی شدید دارند که علاوه بر خدمات تخصصی به حمایت‌های ویژه هم نیاز دارند.

وی اظهار داشت: اقدام دیگر برقراری مستمری با محور خانوار بود که به معلولان کمک شده و مجموع دریافتی‌ها افزایش یافته البته از استانداردها فاصله داریم اما تلاش می‌کنیم این فرایند ادامه یابد تا خانواده‌ها حمایت اقتصادی شوند و محیطی امن و شرایط مناسب برای حضور معلولان در خانواده مهیا شود.

الکترونیکی شدن پرداخت‌ها در بهزیستی

مدیرکل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی اضافه کرد: الکترونیکی شدن پرداخت‌ها از دیگر اقدامات خوب انجام شده در سال جاری است و در حال حاضر پرداخت‌های ما بویژه در دفتر مراقبتی مثل حق پرستاری و برنامه خدمات توانبخشی در منزل و مراقبت در منزل، پرداخت حق پرستاری ضایعه نخاعی و مراکز روزانه و شبانه روزی الکترونیکی شده که شاهد پرداخت به موقع و منظم آن هستیم.

سراج اظهار داشت: در این راستا از بخش غیر دولتی توقع داریم کیفیت خدمات را ارتقا بخشند البته ما هم تلاش می‌کنیم تا حد ممکن مراکز شبانه روزی توسعه پیدا نکند مگر ضروری باشد.

وی بیان کرد: در همه استان‌ها مراکز شبانه روزی نداریم چون تأسیس آنها هزینه سنگینی دارد و درخواست داریم که مؤسسات خیریه وارد کار شوند چون داوطلب زیادی برای تأسیس مراکز جسمی و حرکتی نداریم اما استقبال از مراکز سالمندان بیشتر است.

سراج اضافه کرد: در حال حاضر ۹۰۰ مرکز شبانه روزی در سراسر کشور و در بخش جسمی حرکتی ۲۲ مرکز فعال شده که با احداث آنها در استان‌ها نیازها برطرف می‌شود اما برای ارائه این نوع خدمت باید همه دستگاه‌ها ورود کنند و دانشگاه پزشکی هم این خدمات را ارائه کند تا وقتی معلول وارد خانواده شد به سطحی از توانمندی برسد که مشکلات خود را حل کند.

افزایش کمک هزینه معیشت معلولان

سراج در خصوص پرداخت هزینه معیشت به مددجویان هم گفت: از آبان ماه تعرفه یارانه‌ها اضافه شده و کمک هزینه معیشت به میزان ۹۲۴ هزار تومان برای کسانی که دارای سرپرست هستند در مراکز شبانه روزی و برای افراد فاقد سرپرست مؤثر حدود یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان در ماه مشخص شده که پرداخت می‌شود.

مدیرکل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی اضافه کرد: سالانه ۱۷ هزار نفر در سوانح جان خود را از دست می‌دهند و چند برابر آن مجروحان و معلولان هستند که به نظر می‌رسد کم کاری دستگاه‌ها موجب افزایش سالانه تعداد معلولان می‌شود لذا ما باید زیرساخت و خدمات را اضافه کنیم تا به نیازها پاسخ دهیم.

۱۸۰ هزار معلول در نوبت دریافت خدمات

وی اظهار داشت: هر چند تعداد افراد ضایع نخاعی پشت نوبت را در سه مرحله صفر کردیم اما باز هم افراد تحت پوشش اضافه شدند و در حال حاضر ۱۸۰ هزار نفر برای مستمری پشت نوبت هستند که با اعتبارات تخصیص داده شده باید تحت پوشش قرار گیرند.

سراج در مورد قانون جامع معلولان هم بیان کرد: این قانون فرصت مناسبی برای ما مهیا کرده که لازمه اجرای قانون پیش بینی اعتبارات است تا دستگاه‌ها به آن عمل کنند.

وی اضافه کرد: قانون حمایت از حقوق معلولان دارای شرایط خاصی است و خوشبختانه سازمان بهزیستی فعالیت‌های خود را در این زمینه آغاز کرده و تمام مواد مورد نیاز و آئین نامه اجرایی را مصوب کرده است.

مدیرکل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی تصریح کرد: خوشبختانه هم اینک بستر خوبی برای ارائه خدمات به معلولان فراهم شده و در زمینه دانشجویی، مسکن و حمایت‌های مالی و اقتصادی و توسعه خدمات تخصصی اقدامات خوبی شده که امیدواریم در استان‌ها به توزیع عادلانه امکانات برسیم.

سراج در خصوص میزان یارانه‌ها هم گفت: در مراکز شبانه روزی ماهانه ۴۰ میلیارد تومان و در مراکز روزانه حدود ۲۵ میلیارد تومان و در طول سال حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان یارانه خدمات پرداخت می‌شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *