شناسه خبر: 20151 منتشر شده در مورخ: 1398/11/19 ساعت: 10:13 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 19 بهمن 1398

روزنامه شنبه 19 بهمن 1398

این زنجیره تبعیض باید قطع شود، نابینایان حق دارند در مدارس تدریس کنند - حالا حکایت ما «بخش دوم» - فناوری، کلید واژه جوایز هلن کلر (2020) - چالش اعلام فهرست دارایی - جدول کلاسیک / کشور‌های جهان در چه چیزی در دنیا اول هستند؟

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 19 بهمن 1398

13  جمادی الثانی 1441

8  فوریه 2020

سال بیست و چهارم شماره 6351

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

این زنجیره تبعیض باید قطع شود، نابینایان حق دارند در مدارس تدریس کنند 2

حالا حکایت ما «بخش دوم» 5

فناوری، کلید واژه جوایز هلن کلر (2020) 8

چالش اعلام فهرست دارایی 11

جدول کلاسیک / کشور‌های جهان در چه چیزی در دنیا اول هستند؟ 16

................سخن هفته

* این زنجیره تبعیض باید قطع شود، نابینایان حق دارند در مدارس تدریس کنند: همکاری مسئولان آموزش و پرورش پیش از آزمون  هفتم استخدامی کشور در جهت اختصاص سه درصد از پستهای استخدامی آن دستگاه به افراد دارای معلولیت معادل 543 محل شغل و حفاظت از این پستها جهت اشتغال افراد معلول و عدم دسترسی افراد غیر معلول شرکت کننده در این آزمون استخدامی نوید میداد که پس از سالها افراد معلول بتوانند به حق خود در استخدامهای آموزش و پرورش در نظام عادی و نه سازمان استثنایی دست یابند اما متاسفانه نتایج اعلانی آزمون این نوید را نقش بر آب کرد در روزهای پس از اعلام نتایج تعداد روز افزونی از نابینایان موفق در آزمون از رد صلاحیت خود پیش و در جریان مصاحبه های گزینشی خبر میدهند. آن هم نه به دلایل علمی بلکه به یک دلیل ساده جسمی یعنی نابینایان و محدودیت در حس بینایی. به برخی از نابینایان حتی پیش از مصاحبه گفته شده است شما به دلیل محدودیت بینایی خود فاقد شرایط جذب هستید با وجود آنکه این افراد کد محل شغلهای اختصاصی سهمیه معلولان را انتخاب کرده بودند. برخی دیگر در کمیسیونهای پزشکی و با ذکر دلیل  نابینا یا کمبینا بودن این افراد از استخدام محروم شدند. و برخی دیگر با پرسشهایی همچون چگونه میخواهید کلاسها را اداره کنید عملاً در مصاحبه ها رد شدند. در این جا چند نکته حقوقی قابل توجه و بحث است. از نظر شکلی آموزش و پرورش در کد محل شغلهای اختصاصی به افراد معلول از ذکر محدودیت برخی انواع معلولیت برای احراز پستهای استخدامی خود خودداری کرده است مثلاً اشاره ای به منع افراد آسیب دیده بینایی برای پستهای دبیری و معلمی نشده است لذا این افراد به دلیل معلول بودن خود حق داشته اند از این کد محل شغلها استفاده کنند در حالی که در زمان مصاحبه به آنها گفته شده است منظور از معلولان شما نبودید و مثلاً افراد دارای محدودیت حرکتی مدنظر بوده اند که به هیچ عنوان از نظر حقوقی قابل پذیرش نیست چون ذکر سهمیه معلولان بدون قید مشخص معلولیت به معنای شمول عام برای همه افراد معلول واجد شرایط جهت شرکت در آزمون استخدامی است. از نظر محتوایی نیز سالهاست این بحث مطرح است که وزارت آموزش و پرورش نمیتواند با استناد به ضوابط اختصاصی استخدام خود افراد معلول از جمله نابینایان را از تدریس در مدارس محروم کنند. امری که در دنیا بی سابقه است. از سوی دیگر افراد معلول از جمله نابینایان قبل و بعد از انقلاب نیز واجد شرایط تدریس در مدارس عادی کشور بوده اند. ممکن است برخی از نابینایان فاقد شرایط مدیریت کلاس و تدریس باشند اما نمیتوان این امر را به همه نابینایان تعمیم داد. این شیوه استخدام تبعیضآمیز است و باید زنجیره این تبعیضها همین جا متوقف شود. با تمام ظرفیتهای قانونی و حقوقی موجود این حقوق اساسی افراد معلول به ویژه نابینایان را پیگیری خواهیم کرد.

.............چوب الف

* حالا حکایت ما «بخش دوم»: از انقلاب کتابهای صوتی دیجیتال سخن میگفتیم و از تحقق آرزوی نابینایان اهل کتاب برای داشتن یک کتابخانه شخصی درست و حسابی در حجمی بسیار کوچک و قابل حمل و نقل. سخن به اینجا رسیده بود که امکان تولید و شنیدن کتابهای صوتی به شکل دیجیتال مجموعه ای چشمگیر از تحولات مثبت در زمینه مطالعه را سبب شده است. ما برای تهیه کتابها دیگر ملزم نیستیم به سی دقیقه ای که هر لبه نوار کاست در اختیار ما میگذارد متعهد و محدود باشیم. پس کتابها را مطابق با بخشبندی و فصلبندی کتابهایچاپی در فایلهای مجزا ضبط کردیم. کتاب مرجع ضبط کردیم. شرح الابیات را به شیوه ای گویا کردیم که شنونده بتواند به سادگی سراغ شرح بیتی خاص برود بدون اینکه ناچار باشد ساعتها به دنبال آن بگردد. مقدمه را به سادگی از متن کتاب جدا کردیم. هر داستان کوتاه را در فایلی جداگانه شنیدیم و توانستیم داستان مورد علاقهمان را به راحتی پیدا کنیم و خلاصه کلی از این اتفاقها و تغییرات هیجان انگیز که شرح جزء به جزء آنها بحثی مفصل و مستقل میطلبد. و اما این تحولات رویه دیگری هم داشت که به سادگی نمیتوان آنها را تغییری مثبت ارزیابی کرد.  چنانکه در شماره پیشین اشاره شد این کتابهای صوتی نو ظهور، به سادگی و تقریباً بدون صرف هزینه ای کپی و منتشر میشدند. این بود که خیلیها شروع کردند به تکثیر غیر قانونی این کتابها در وبسایتها، فضای شبکه های اجتماعی و.... به این ترتیب این آثار به سهولت در دسترس همگان قرار گرفت. غیر قانونی از این جهت که حق تولید و نشر کتاب به لحاظ قانونی متعلق به ناشر است که با سرمایه خود کتاب را منتشر کرده و به حق انتظار دارد از درآمد ناشی از فروش آن منتفع شود. متأسفانه تولید کتاب گویا در کشور ما سامان درست و متولی مشخصی ندارد و ناشران به عنوان صاحبان اصلی و قانونی کتابهای چاپی، زمانی که منافع مادی خود را در خطر ببینند زبان به اعتراض و اقامه دعوا علیه عوامل ایجاد این اشکالات خواهند گشود. در این مورد خاص کتابخانه ها و مؤسساتی که برای نابینایان کتاب گویا تولید میکنند درگیر بیشترین اعتراضها از جانب ناشران هستند. در جریان این تعارض منافع چرخه ای به این شکل ایجاد میشود: نابینایان، که به گفته آمار تحصیل کردهترین قشر معلولان هستند، برای ادامه تحصیل، انجام فعالیتهای مطالعاتی و پژوهشی، غنیسازی اوقات فراغت خود و... به کتابهای دست اول و به روز نیاز دارند. این کتابها اغلب به رایگان در اختیار افراد نابینا قرار میگیرد و تنها همان مؤسسات تولید کننده برای تهیه آنها مبالغ چشمگیری هزینه میکنند. ناشران نمیتوانند اطمینان حاصل کنند که این کتابها تنها مورد استفاده مخاطب نابینا قرار میگیرد. پس نگران میشوند که با دسترسی جماعت کتابخوان به این کتابهای صوتی بازار فروش کتابهای چاپی به کاهش مشتری و درآمد تهدید شود و شروع به اعتراض میکنند. ادامه دارد

..........فناوری های امیدبخش

* فناوری، کلید واژه جوایز هلن کلر ۲۰۲۰: بنیاد نابینایان آمریکا «AFB»، امسال هم به سیاق سالهای گذشته، سه برنده جایزه هلن کلر را معرفی کرد. مروری بر نام سه برنده نشان میدهد همچنان فناوری، موضوع مورد علاقه اکثر نابینایان در دنیا است و از همین رو این بنیاد هم در انتخاب برگزیدگان امسال، توجه ویژه ای را به این حوزه نشان داده است. بنیاد نابینایان آمریکا، امسال خانه چاپ بریل آمریکا «APH» را به عنوان نخستین شایسته دریافت جایزه سالانه هلن کلر، معرفی کرده است. «APH»، از قدیمیترین مراکز فعال در زمینه فناوریهای ویژه نابینایان است و ضمن توجه به فناوریهای ویژه بریل، در طراحی بسیاری دیگر از ابزارهای ویژه نابینایان هم همکاری مؤثر داشته است. این جایزه به پاس همکاری مؤثر در تولید Code Jumper, وسیله ای که امکان یادگیری اصول برنامه نویسی را برای کودکان نابینا فراهم میکند، به APH اعطا میشود. این وسیله آموزشی-سرگرمی که Microsoft هم در طراحی آن همکاری داشته از سوی تحلیلگران حوزه فناوری با استقبال فراوانی مواجه شده و همین چند وقت پیش هم در CES2020 مورد تقدیر قرار گرفته است. قرار است Code Jumper در سال جاری در بازار عرضه شود. دکتر شیکو آساکاوا، دومین برنده جایزه هلن کلر ۲۰۲۰ است. او که بارها در باره اش در ایران سپید نوشته ایم، دانشمند نابینای ژاپنی علوم رایانه است و این جایزه، به پاس سی سال خدمات این مهندس نابینا به افراد نابینا و کم بینا به او اختصاص یافته است. آساکاوا متولد ژاپن است و لیسانسش را در رشته ادبیات انگلیسی دریافت کرده اما مسیر تحصیلاتش عوض شده و دکترای مهدنسی علوم رایانه را در دانشگاه توکیو به پایان رسانده است. او که با کمپانیهای بزرگی همچون IBM همکاری داشته، در دهه هشتاد میلادی بر روی دیجیتال کردن بریل متمرکز بوده و دهه نود را هم با طراحی صفحه خوانی برای محصولات IBM سر کرده است. این دانشمند نابینا حالا مشغول انجام تحقیقات و طراحی پروژه هایی است که استفاده نابینایان از مراکز خرید را تسهیل میکند. آساکاوا در سال ۲۰۱۳ هم مدال افتخار دولت ژاپن را به پاس سالها فعالیتش در حوزه نابینایان از این دولت دریافت کرده است. اما سومین برنده جایزه هلن کلر، یک کمپانی شناخته شده محصولات مصرفی است. نام «P and G» را احتمالاً بر روی محصولات زیادی دیده ایم؛ از شامپو گرفته تا انواع شوینده و لوازم آرایشی و ... جایزه هلن کلر در سال ۲۰۲۰ به پاس خدمات ویژه این کمپانی به مشتریان نابینا و طراحی بسته بندیهایی با توضیحات بریل و چاپ بروشور محصولات خود به خط بریل و به طور کلی ترویج موضوع رعایت حقوق مشتریان نابینا، به شرکت «P and G»، تعلق گرفته است. جایزه هلن کلر، قدمتی چهل ساله دارد و هر ساله در روزهای پایانی ماه مارس میلادی، طی مراسمی، به برندگان که نامشان پیشتر از سوی بنیاد نابینایان آمریکا اعلام شده، اعطا میشود.

............هشتگ

* چالش اعلام فهرست دارایی.

شنبه با یک خبر عجیب شروع شد؛ هواپیمای مسافربری «کاسپین» که از تهران عازم ماهشهر بود، نتوانست خود را روی باند کنترل کند و به بلوار فرودگاه برخورد کرد. این هواپیما عرض جاده را قطع کرده و در خیابان ورودی ماهشهر، کنار پارک نسترن فرود آمد. عکسها و فیلمهای این هواپیما را که وسط خیابان قرار گرفته بود بیشتر از هر عکس و فیلم دیگری در شبکه‌های اجتماعی دیدیم. چند نفر از کسانی که در هواپیما بودند درباره شرایطشان در این پرواز و اضطرابی که تحمل کردند نوشتند و خیلی‌ها هم به تکرار حوادث هوایی در ایران اشاره میکردند. سقوط هلیکوپتر کوبی برایانت بسکتبالیست مشهور امریکایی که به مرگ او و دخترش منجر شد یکی از مهمترین خبرهایی بود که باعث شد هم کاربران ایرانی و هم کاربران خارجی برایش بنویسند. پس از حدود یک ساعت از تأیید درگذشت کوبی برایانت بیش از 4/2 میلیون توئیت در توئیتر درباره او منتشر شد و رکوردی به جا گذاشت. ایرانیها از علاقه شان به بازیهای او و اینکه مسابقاتش را در برنامه بسکتبال نوین شبکه سه میدیدند مینوشتند و خیلیها هم با دیگران شوخی میکردند و میگفتند این واکنشها نشانه جوگیری است. توئیت یک کاربر خارجی هم مورد توجه قرار گرفته بود. او 8 سال پیش در توئیتر پیش‌بینی کرده بود برایانت با هلی کوپتر سقوط می‌کند و کشته می‌شود. خبرهای جدید درباره ویروس کرونا ایرانی‌ها را بیشتر نگران کرده است. خبرهایی درباره مشکوک بودن 6 نفر به ابتلا به این ویروس منتشر شده و وزارت بهداشت هم اعلام کرد به احتمال زیاد این بیماری وارد کشور می‌شود و باید مراقب باشیم. بخصوص اینکه سازمان بهداشت جهانی حالت فوق‌العاده بین‌المللی اعلام کرد. هفته گذشته با یک خبر عجیب ورزشی شروع شد؛ با پیشنهاد رئیس فدراسیون هاکی و با حکم وزیر ورزش علی دایی عضو هیأت رئیسه این فدراسیون شد. این خبر عجیب باعث شد بسیاری از کاربران با علی دایی و انتصابش شوخی کنند. انتصابی که به نظر آنها بی ربط بود و حتی به نظر خیلیها برای این بود که دایی از اینکه مربی تیم ملی فوتبال نشده، ناراحت نشود. اما علی دایی بعد از چند ساعتی با انتشار پستی در اینستاگرامش این خبر را تکذیب کرد و دلیل انتشارش را تسویه حساب دانست. از ابتدای اعلام نام نامزدهای تأیید صلاحیت شده و آنها که رد صلاحیت شدند بحث درباره این موضوع در شبکه‌های اجتماعی شروع شد. بخصوص اینکه بسیاری از نمایندگان در صفحاتشان درباره رد صلاحیتشان مینوشتند. از شنبه شب که نتایج تجدیدنظر در بررسی صلاحیتها آمد بحثها بیشتر هم شد. غلامعلی جعفرزاده در توئیترش نوشت: «بنا به اعلام وزارت کشور بعد از دو دوره نمایندگی مردم شریف شهرستان رشت در مجلس رد صلاحیت شدم اگر خدای ناخواسته جنگی اتفاق افتاد و بسیجی مخلص بی‌ترمز خواستید در خدمتم! تنها جانباز بسیجی بالای هفتاد درصد قطع نخاع ویلچری مجلس». شهیندخت مولاوردی هم در توئیتی از رد صلاحیتش خبر داد. محمود صادقی و فاطمه سعیدی هم در توئیتر این خبر را اعلام کردند. غلامرضا حیدری هم برگه رد صلاحیتش و دلایل آن را به اشتراک گذاشت. ورود 180 هزار بسته داروی ویژه پیوند عضو به ایران بواسطه سوئیس از یکشنبه عصر که فیلمی از سفیر سوئیس هنگام انتقال بسته‌ها منتشر شد مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفت. فیلمی که سفیر سوئیس را لبخندزنان در حال جابه جایی بسته‌ها نشان می‌داد بارها بازنشر شد اما پس از آن موضع‌گیری وزارت امور خارجه ایران مورد توجه قرار گرفت. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: «کانال مالی ایران-سوئیس به‌هیچ وجه نشانه حسن نیت امریکا نیست. این کانال کمتر از اجرای دستور دیوان بین‌المللی دادگستری است که به امریکا دستور داد که حق ندارد از ورود غذا و دارو به ایران ممانعت کنند. سیاست امریکا کماکان سیاست فشار به مردم ایران است.» از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه هم گفت: «چیزی به‌عنوان کانال بشردوستانه یا مشابه آن را به رسمیت نمیشناسیم. شرکت سوئیسی که این کار را انجام داده، مزدش را می‌گیرد. این داروها با پول این ملت وارد شده و چیز جدیدی نیست.»

در آستانه برگزاری انتخابات مجلس چالشی در توئیتر برای اعلام فهرست داراییهای نامزدهای این انتخابات آغاز شد. تعدادی از نامزدان اصولگرا فهرست داراییهایشان را اعلام کردند و با این کار یا تشویق شدند یا از آنها انتقاد شد. انتقادها هم بیشتر از این بابت بود که کاربرانی معتقد بودند حقوقهایی که این افراد میگیرند مطابق تحصیلات و تخصصشان نیست و بیشتر است. البته یکی از نامزدان در مقابل این نقد و پرسش نوشت کسی که در تهران کمتر از 10 میلیون تومان درآمد داشته باشد خودش مشکل دارد. اما کسانی هم بودند که از این کار حمایت و دیگر نامزدان را به این چالش دعوت میکردند.

* گلواژه: آگاهی، دانش سازمان یافته است و خرد، زندگی سازمان یافته.  ایمانوئل کانت

...........کشکول

* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 31 حرفی ما باید به 31 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول که جمله ای حکیمانه است بدست آید. سؤالات: 1. اولین انسان (سه) 2. فروختن چیزی به قیمت پایین (چهار) 3. جادوگر زن (پنج) 4. اموال وقف شده (پنج) 5. هدیه سفر (پنج) 6. فاقد استحکام لازم (دو) 7. داستان بلند (چهار) 8. نمل (پنج) 9. علم تشریح بدن (ده) 10. وسیله ای برای انتقال دادن صدا (هفت) 11. وسیله اندازه گیری (پنج) 12. ده، قریه (پنج) 13. داروی شفابخش (هفت) 14. قسمتی از توتون (شش) 15. سوبسید (شش) 16. عنوان محترمانه مرد (چهار) 17. نخستین تاریخنگار یونانی (پنج) 18. آرامگاه و قبر (سه) 19. چوب به دست مدارس قدیم (چهار) 20. کرایه ای (هشت) 21. قسمت سوم معده نشخوار کنندگان (شش) 22. درنده وحشی شبیه به پلنگ (هفت) 23. عنصر فلزی کمیاب (هفت) 24. مرد نیست (دو) 25. سبزی خوردنی خوشبو (پنج) 26. پیشوای معروف هندوان (پنج) 27. فصل گرم (هفت) 28. خواب شیرین (چهار) 29. کنایه از اتومبیل کهنه (هفت) 30. مظلوم شاهنامه (پنج) 31. معضل اقتصادی (چهار). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: عابدی را حکایت کنند که شبی ده من طعام بخوردی و تا سحر ختمی در نماز بکردی صاحبدلی شنید و گفت: اگر نیم نانی بخوردی و بخفتی بسیار از این فاضلتر بودی. برنده این هفته آقای شمس ا... بزرگیمهر از تهران است.

* کشور‌های جهان در چه چیزی در دنیا اول هستند؟ افغانستان بیشترین تریاک در جهان را تولید میکند. ۹۰ ٪ هروئین جهان که حاوی تریاک است در این کشور تولید میشود. همچنین کلمبیا بزرگترین تولید کننده کوکائین در جهان است و در سال ۲۰۱۵ بیش از ۴۵۰ تن کوکائین تولید کرد. - آلبانی دارای بیشترین تعداد پناهگاه نظامی نسبت به جمعیت در جهان است. برای هر ۱۸ نفر در این کشور ۱ پناهگاه وجود دارد.

الجزایر بزرگترین کشور جهان است که ۱۰۰ درصد مساحت آن را خشکی تشکیل داده است. - آندورا بالاترین سطح امید به زندگی را در جهان دارد و امید به زندگی در این کشور ۸۱.۱ سال است. - آنگولا دارای بالاترین میزان مرگ و میر نوزادان در جهان با ۹۶ مرگ در هر ۱۰۰۰ تولد است. - آرژانتین بیشترین میزان مصرف سرانه گوشت گاو را دارد و هر فرد در این کشور به طور متوسط ۶۵.۲ کیلوگرم گوشت گاو در سال مصرف میکند. - استرالیا بیشترین تعداد ثبت شده حملات کشنده کوسه را دارد و ۲۵۹ حادثه مرگبار را از سال ۱۹۰۰ تاکنون اعلام کرده است. - باهاما کمترین نرخ مالیات مشاغل را در جهان (صفر درصد) دارد؛ در حالیکه کامرون بالاترین نرخ مالیات مشاغل در جهان با ۳۸.۵ درصد را داراست. همچنین بحرین کمترین میزان مالیات فردی را در جهان (صفر درصد) دارد. در همین حال بلژیک بالاترین نرخ مالیات فردی را در جهان دارد: تا ۶۴ ٪ از درآمد هر فرد در بلژیک صرف مالیات میشود. - بنگلادش دارای بیشترین رودخانه‌ها در جهان است. بیش از ۷۰۰ رودخانه در داخل این کشور وجود دارد. - بلاروس بیشترین میزان سرانه مصرف الکل را در جهان دارد. به طور میانگین هر فرد در این کشور ۱۷.۵ لیتر در سال الکل مصرف میکند. - بوتسوانا بزرگترین تولید کننده الماس در جهان است. - برزیل با ۵ قهرمانی، رکورددار بیشترین قهرمانی در جام جهانی است. - کانادا تحصیل کرده ترین کشور در جهان است و ۵۴ ٪ از مردم این کشور نوعی از تحصیلات عالیه را دارند. - جمهوری آفریقای مرکزی به عنوان غمگینترین کشور جهان شناخته شده است. - چین بیشترین میزان انتشار co۲ در جهان را دارد، اما همچنین بزرگترین تولید کننده انرژیهای تجدید پذیر در جهان است.

* حرفهای تکاندهنده: موسیقی لذت بخشترین هنرها است، اما چیزی به ما نمیآموزد؛ آنچه که فکر و روح آدمی را تغذیه میکند و آموزنده است، شعر و شاعری است. ایمانوئل کانت – دو چیز در من شگفتی و ستایش همیشگی برمیانگیزد،آسمان پر ستاره بالای سرم و حکم اخلاقی درونم. ایمانوئل کانت – آنچنان رفتار کن که رفتار تو بتواند به صورت قانون کلی درآید. ایمانوئل کانت

* جملات رایج فارسی در انگلیسی: none whatsoever: به هیچ وجه. It’s beyond your dignity: دور از شان شماست. Pull the rug from under somebody: زیرآب کسی رو زدن. It was brutal: خیلی بی رحمانه بود. I had fortune on my side: بخت یارم بود. Come clean: صادق بودن

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. روی ماه خداوند را ببوس 2. شیخ الرییس 3. تازه به دوران رسیده 4. صاحبخانه 5. شیخ فضل ا... نوری 6. خدمتگزار 7. توت فرنگی 8. اطاعت کردن 9. بیمارستان 10. محدب 11. بی بی 12. عینک 13. تیک 14. بیباک 15. حدود 16. فی 17. نمد.


 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *