شناسه خبر: 20010 منتشر شده در مورخ: 1398/11/2 ساعت: 10:16 گروه: اجتماعی  
ابلاغ ۹۰ میلیارد ریال اعتبار به استانها در حوزه ایاب وذهاب و خدمات حمایتی تا پایان هفته

ابلاغ ۹۰ میلیارد ریال اعتبار به استانها در حوزه ایاب وذهاب و خدمات حمایتی تا پایان هفته

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از ابلاغ اعتبار ۹۰ میلیارد ریال به استانها در حوزه ایاب وذهاب و خدمات حمایتی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه تا پایان هفته خبر داد.

به گزارش ایران سپید دکتر سیدجواد حسینی در جلسه شورای مالی سازمان اظهار داشت: بودجه عمومی کشور ۴۸۴ هزار میلیارد تومان است که بیش از ۶۴ هزار میلیارد تومان آن به آموزش وپرورش اختصاص دارد.
 وی  با اشاره به افزایش نسبت سهم بودجه آموزش و پرورش به بودجه عمومی کشور گفت : این رقم۳/۱۳ درصد است که نسبت به سال ۹۲  که ۹ درصد بوده که امسال، ۳/۴  درصد ( چهار وسه دهم) رشد کرده است.
 وی با تأکید بر اینکه استاندارد نسبت بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشورها،  ۲۵ (بیست وپنج)درصد است، گفت: مطالعات تطبیقی نشان می دهد کشورهایی که در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کرده اند، شاهد رشد اقتصادی بیشتری در کشورشان بوده اند.
 معاون وزیر گفت: باید سهم آموزش و پرورش در GDP نیز افزایش یابد، که این نسبت در ایران  ۷/۱ الی ۲ درصد (یک وهفت دهم الی دو درصد) است، در حالی که استاندارد این شاخص۶ الی ۷ درصد است.
 وی گفت: روی اصلاح سهم آموزش و پرورش از پوشش تحصیلی نیز باید برنامه ریزی کنیم، بودجه موجود ۷۰ درصد پوشش تحصیلی است، در حالی در غالب کشور، اگر برنامه بر افزایش یک درصد پوشش تحصیلی باشد، باید ابتدا بودجه آن پیش بینی شود، در حال حاضر پوشش تحصیلی ما بیش از ۹۲ درصد است، درحالی که بودجه پوشش تحصیلی ما ۷۰ درصد می باشد.
 حسینی به سهم بودجه های عمرانی نسبت به درآمدهای عمومی نیز اشاره کرد وگفت: سهم کیفیت بخشی نسبت به هزینه های پرسنلی و جاری که ۹۸/۶درصد( نود وهشت وشش دهم درصد)، پرسنلی وبودجه است، ۴/۱ درصد ( یک و چهار دهم درصد) کیفیت بخشی است که باید این سهم حداقل به ۱۵ درصد (پانزده درصد) باید افزایش یابد.
 وی گفت: زمانی که با شاخص های دقیق برای افزایش اعتبارات آموزش و پرورش تلاش کنیم، می توانیم به استانداردها در این زمینه نیز دست یابیم.
 رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: در تبصره ۱۴ اعتبارات آموزش و پرورش معافیت مدارس از پرداخت هزینه های آب و برق و گاز است، یارانه های کاغذ کتابهای درسی صد میلیارد تومان در بودجه ۹۹ پیش بینی شده است و در ردیف ارزی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفته است.
 وی به اعتبارات دستگاههای اجرایی درتملک و دارایی و بودجه های متفرقه نیز اشاره کرد و افزود: برای اولین بار بودجه ۹۹ دو سالانه بسته شده است، به این معنا که ردیف ها تکرار می شود، گرچه در اعداد تغییراتی دیده می شود.
 حسینی به رعایت اصلاح ساختار بودجه با توجه به دستور مقام معظم رهبری نیز اشاره کرد و گفت: این مورد تقریبا در بودجه ۹۹ نیز رعایت شده ، که بر چهار محور و نه بسته و شصت و شش برنامه مبتنی است.
 وی درآمد زایی پایدار، هزینه کارکرد، ارتقای سرعت و توسعه عدالت و اصلاح نهادی نظام بودجه را از محورهای اصلی اصلاح ساختار بودجه برشمرد وگفت: در مجموع ویژگی های این لایحه در یازده بخش پیش بینی شده که حمایت از معیشت عمومی، درآمد و عدالت اجتماعی، حمایت از تولید و اشتغال، تسهیل تأمین مالی، سلامت وعدالت اجتماعی، افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد، کاهش نقش درآمدهای نفت وگاز، از ۳۷ (سی وهفت)میلیارد دلار به ۱۱(یازده) میلیارد دلار کار ارزشمندی است که در بودجه ۹۹ صورت گرفته است.
 معاون وزیر گفت: در تدوین بودجه ۹۹، شفافیت بودجه، تقویت مدیریت استانها و بودجه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی مدنظر است که بودجه امسال در مجموع نسبت به سال جاری ، ۸ (هشت) درصد رشد داشته، که بیشترین رشد با رقم رشد ۲۴( بیست وچهار) درصدی به بخش تحقیقات اختصاص دارد و بعد از آن آموزش و پرورش در رتبه دوم است.
 وی با اشاره به تبصره های بودجه که می تواند به آموزش وپرورش کمک کند، گفت: هزینه های مربوط به گاز رسانی مدارس از محل سهم شرکت نفت، افزایش سهم استاندارد سازی سامانه گرمایشی مدارس، موضوع ماده ۶۸ قانون الحاقی، انتشار هزارمیلیارد تومان اوراق مالی اسلامی جهت تکمیل فضاهای ورزشی وامثال آن، معافیت مدارس از پرداخت هزینه های آب و برق و گاز با عنایت به الگوی مصرف، تغییر کاربری املاک مازاد، تحقق ماده ۷۸ قانون الحاقی ۲ مالیات نهادهای خاص مانند آستان قدس وامثال آن، تخلیه املاک متعلق به آموزش وپرورش که در اختیار سایر دستگاهها قرار دارد، پرداخت هزینه آبونماه تمام شده در صورت عدم رعایت الگوی مصرف، ظرفیت های قانون بودجه ۹۹ است.
 حسینی گفت: رایزنی هایی برای افزایش اعتبارات آموزش و پرورش استثنایی با مجلس شده است، که در مجموع در طول ۱۱ سال، بودجه آموزش و پرورش استثنایی ۳/۲۱ ( بیست ویک وسه دهم ) درصد افزایش یافته است.

وی گفت: طرح تلفیق و فراگیر، ایاب وذهاب دانش آموزی، مراکز مشکلات ویژه یادگیری، در افزایش اعتبارات آموزش و پرورش استثنایی موثر بوده است.
معاون وزیرتاکید کرد: باید برنامه هایی تدوین شود که به افزایش اعتبارات کمک کند، باید تلاش کنیم که از بخش دولتی وعمومی و مردمی هزینه های ارتقای رفاهی، آموزش و پرورشی وتوانبخشی سازمان تأمین شود،که کاملا تحقق پذیر است.
 وی در تبیین این موضوع گفت: هیچ برنامه ای که به تحقق اهداف آموزش و پرورش دانش آموزان با نیاز ویژه مساعدت می کنند یا وسیله که تحقق این هدف را تسهیل می نماید نباید از منظر بودجه دور بماند.
 حسینی  با اعلام ابلاغ اعتبار ایاب وذهاب تا پایان هفته جاری گفت: باید درآمدهای اختصاصی با شناسایی ظرفیتها افزایش یابد، در این زمینه کارگروه اقتصاد آموزش و پرورش استثنایی با هدف بیدار کردن اقتصاد خفته آموزش و پرورش استثنایی تشکیل شود.
 وی تاکید کرد: اردوگاهها، طرح سنجش و هزینه و فایده کردن ظرفیتهایی مانند مرکز اقدسیه، مرکز آموزش های ضمن خدمت پیامبر اعظم (ولنجک) از ظرفیت های عالی آموزش و پرورش استثنایی است.
 معاون وزیر گفت: توافق با صندوق قرض الحسنه رسالت برای افزایش در دستور کار قرار دارد، مجموعه احکام و قوانینی که در برنامه ششم توسعه می تواند به آموزش وپرورش استثنایی کمک کند باید به گونه ای مدون، احصاء و محور برنامه های سازمان قرار گیرد.
 وی گفت: ساماندهی سالن جلسات و استفاده پژوهشی از  کتابخانه سازمان و سایر ظرفیت های موجود سازمان باید شناسایی و در دستور کار قرار گیرد.
 حسینی به اصلاح ساختار آموزش و پرورش استثنایی با هدف افزایش اختیارات ادارات استانها اشاره کرد وگفت: یک درصد سهم صدا و سیما و یک درصد اعتبارات پژوهشی تعیین تکلیف شوند، همچنین کانون بازنشستگان سازمان آموزش و پرورش استثنایی احیاء شود.
 وی همچنین در خصوص احیاء کانون بازنشستگان آموزش و پرورش استثنایی، گفت: این کانون با عنوان سفیران آفتاب جهت استفاده ازتجارب ارزشمند بازنشستگان در دستور کار قرار گیرد و در برنامه هایی که قابل واگذاری به بخش خصوصی است بازنشستگان در اولویت قرار گیرند.
 معاون وزیر گفت: ۷۵۲ منطقه آموزشی که یک مدرسه که دسترسی و امکانات مناسب دارند می تواند در ساعات غیر آموزشی مکانی مناسب برای  بازنشستگان جهت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی به عنوان باشگاه بازنشستگان آموزش وپرورش استثنایی باشد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *