شناسه خبر: 19218 منتشر شده در مورخ: 1398/8/21 ساعت: 10:08 گروه: اجتماعی  
ایران تا ۳۰ سال آینده جزو پنج کشور سالمند جهان خواهد بود

ایران تا ۳۰ سال آینده جزو پنج کشور سالمند جهان خواهد بود

یک پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: در صورت عدم توجه مسئولین و ادامه روند کنونی، ایران تا ۳۰ سال آینده جزو ۵ کشور سالمند جهان خواهد بود.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر صالح قاسمی پژوهشگر حوزه جمعیت با اشاره بر تاکید رهبر معظم انقلاب بر مسئله تهدید نسل و کاهش جمعیت جوان کشور، گفت: در حال حاضر به ازای هر ۱۰ نفر یک فرد سالمند بالای ۶۰ سال داریم و ۹ نفر زیر ۶۰ سال هستند این در حالی است که این رقم حدود ۲۵ الی ۳۰ سال آینده به شدت تغییر خواهد کرد و با بحران سالمندی روبرو خواهیم شد.

قاسمی افزود: تا ۳۰ سال آینده از هر سه نفر یک فرد بالای ۶۰ سال در کشور خواهیم داشت و این امر مشکلات بسیاری را در حوزه های مختلف از جمله اشتغال، بیمه، اقتصاد و فرهنگ ایجاد خواهد کرد.  

وی با بیان اینکه تا چندین دهه آینده ایران جزو یکی از ۵ کشور سالمند دنیا خواهد بود، اظهار داشت: افزایش شمار سالمندان مشکلات و تهدیدات زیادی را برای کشور به دنبال خواهد داشت؛ ورشکستگی سازمان های بیمه ای و حمایت گر کشور، کاهش نیروی کار و افزایش نیروی مصرف کننده، بروز مشکلات عمیق اقتصادی، رکود، کاهش توان تولیدی و افزایش واردات، خلاهای فرهنگی و از همه مهم تر تهدیدات امنیت ملی به دلیل کاهش نیروهای جوان ازجمله پیامدهای سالمندی خواهد بود.  

این کارشناس حوزه جمعیت با اشاره بر سیاست های کلی جمعیت نیز عنوان کرد: بیش از ۵ سال از ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب می گذرد اما علیرغم شعارهای مسئولان، تاکنون اقدامی جدی برای اجرایی کردن آن انجام نشده است.

قاسمی با اشاره بر نگرانی و هشدار مقام معظم رهبری نسبت به کاهش تراکم جمعیت جوان کشور و بروز خطرات فراوان در دهه های آینده، خاطرنشان کرد: سال ها است که کارشناسان جمعیت شناسی نسبت به این موضوع هشدار می دهند اما مسئولین توجهی نمی کنند اما حال و با تاکید اخیر رهبر معظم انقلاب درخصوص این موضوع، لازم است مقامات مسئول هشدارها را جدی بگیرند.  

به گزارش مهر، مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از دانشجویان و دانش آموزان کشور به مناسبت روز دانش آموز، با تاکید دوباره بر موضوع جمعیت جوان کشور، اظهار داشتند: وجود انبوه جوانان -میلیون‌ها جوان- در کشوری که این همه ظرفیّت کار و تلاش دارد، یک نعمت بزرگی است.  من همین جا تنبّه بدهم این مطلبی را که بارها و بارها تکرار کرده‌ام سیاستی وجود دارد که این نعمت را از ملّت ایران سلب کند؛ نعمت وجود جوانان انبوه و فراوان را. ‌

ایشان در ادامه تاکید کردند: نتیجه‌ این مسئله‌ تهدید نسل، ده سال دیگر، پانزده سال دیگر این خواهد بود که شما دیگر کشور را متراکم از نسل جوان مشاهده نخواهید کرد و اینکه بنده این همه تکرار می‌کنم، تأکید می‌کنم، هشدار می‌دهم، به خاطر این است. بعضی از خطرات و اقدامات خطرناک هست که اثر آن بعد از ۱۰ سال، بیست سال ظاهر خواهد شد، آن وقتی که دیگر کاری هم نمی‌شود کرد. ‌ ‌البتّه مسئولین محترم به بنده قول داده‌اند که با جدّیّت این مسئله را دنبال کنند، مشکلات را برطرف کنند، که ان‌شاءالله همین کار را هم باید بکنند و خواهند کرد؛ ما هم موضوع را تعقیب می‌کنیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *