شناسه خبر: 19155 منتشر شده در مورخ: 1398/8/13 ساعت: 14:10 گروه: اجتماعی  
۲۰ هزار واحد مسکونی معلولان کشور مناسب‌سازی می‌شود

۲۰ هزار واحد مسکونی معلولان کشور مناسب‌سازی می‌شود

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: سال گذشته ۱۵ هزار واحد مسکونی افراد دارای معلولیت در کشور مناسب‌سازی شد و با برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان امسال ۲۰ هزار واحد دیگر برای گروه‌های هدف مناسب‌سازی خواهد شد.

به گزارش ایران سپید محمدرضا شهبازی افزود: بر این اساس سازمان بهزیستی کشور امسال طی تفاهم‌نامه منعقده با بسیج سازندگی در ۲ حوزه ساخت مسکن برای معلولان و مددجویان، مناسب سازی ۱۰ هزار واحد را مورد توجه قرار داده است.  

وی اضافه کرد: ۶۷ میلیارد تومان به موضوع مناسب سازی واحدهای مسکونی این قشر اختصاص یافته که چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان سقف مبلغ هزینه شده برای انجام این کار در یک منزل معلولان در نظر گرفته شده است.

این مسئول ادامه داد: هم اکنون بیش از ۵۷۰ هزار معلول جسمی و حرکتی ثبت شده در کشور وجود دارد که بدون شک نیازمند کمک به تامین وسائل توانبخشی و مناسب‌سازی واحدهای مسکونی هستند.

وی از دیگر اقدامات مهم این سازمان را کمک به افراد ضایعه نخاعی و دریافت حق پرستاری عنوان کرد و گفت: در این راستا ۲۶ هزار فرد دارای ضایعه نخاعی در کشور از حق پرستاری استفاده می کنند و می توان گفت پشت نوبتی در این بخش نداریم.

شهبازی افزود: مقرر شده بود ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان اختصاص یابد که تا کنون پرداخت نشده است و در صورت تحقق این مهم بسیاری از مشکلات از جمله حق پرستاری معلولان رفع می شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون حدود ۱۶ هزار معلول از کمک هزینه دانشجویی سازمان بهزیستی استفاده می کنند و بر اساس قانون می توانند هزینه های این بخش را دریافت کنند.

این مسئول ادامه داد: امسال ۱۰۰ درصد دانشجویان معلول در دانشگاه های کشور کمک هزینه دریافت می کنند که مشکلی در این بخش وجود ندارد و از محل اعتبارات اجتماعی، فرزندان افراد سرپرست خانوار و معلول نیز از این خدمت استفاده  می کنند.

وی اضافه کرد: حدود ۸۰ هزار دانش آموز معلول از کمک هزینه لازم استفاده می کنند و این درحالی است که افراد دارای معلول باید در کمیسیون پزشکی و توانبخشی تعیین و نوع و شدت معلولیت به ثبت برسد.

به گفته شهبازی تا کنون یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از معلولان از فیلتر تعیین شدت معلولیت عبور کرده اند و برای تعداد باقیمانده تا سال آینده نیز این کار انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه توانمندی مبتنی بر توانبخشی رویکردی اجتماع محور است افزود: در این بخش تلاش می شود با استفاده از ظرفیت های اجتماعی برای توانمند سازی گروه‌های هدف استفاده شود.

این مسئول ادامه داد: CBR (توانبخشی مبتنی بر جامعه) به دنبال افزایش کیفیت زندگی افراد دارای معلول و خانواده های آنان در مناطق روستایی و کم برخوردار است که در عمل تمامی فعالیت های توانبخشی با بهره گیری از ظرفیت های اجتماعی را انجام داده و یا تسهیل می کند.

وی مجموع افراد شناسایی و گیرنده خدمت در روستاهای کشور را ۴۸۲ هزار نفراعلام کرد و گفت: این تعداد یک سوم افراد تحت پوشش سازمان در بخش توانبخشی را شامل می‌شود.

بیش از یکی میلیون تحت پوشش بهزیستی  کشور هستند

شهبازی افزود:  هم اکنون یک میلیون و ۴۷۳ نفر معلول  تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند و خدمات متعددی به  انان  ارائه می شود.

وی  اظهار داشت: در موضوع توانبخشی مبتی بر جامعه  وبا تزریق منابع محدود  در پنج استان کشور  طی ۶ ماهه اول امسال  ۱۵۴ شغل روستایی ایجاد شده و طی سه ماه گذشته و طی ابلاغیه انجام گرفته اعلام شده که ۳۰ درصد اعتبارات فعالیت ها در روستاها  و در این بخش هزینه شود.

این مسئول یکی ازفعالیت های این سازمان را مناسب سازی گروهه ای هدف اعلام کرد و گفت: این حوزه از ۲  حوزه مناسب سازی، امکانات، فضاها و معابر، تجهیزات  حتی نرم افزاری  را در بر می گیرد که همگان سهیم هستند که بیشترین نقش آفرینان این حوزه را شهرداری ها و وزارت کشور به عنوان رئیس ستاد مناسب سازی کشور برعهده دارند.

وی اضافه کرد: بر این ان اساس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از اصلی ترین وزارتخانه هایی است که باید امکانات لازم را به لحاظ امکانات نرم افزاری و الکترونیکی را در اختیار معلولان قرار دهد.

مدیر کل دفتر توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد:طی سال های گذشته چهار و ۷۰۰ خودرو  برای گروههای هدف از معافیت مالیاتی برخورردار شدند و با پیگیری انجام گرفته و موافقت دولت سالانه ۵۰۰ دستگاه براساس  مصوب قبلی به معلولان اختصاص می یابد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *