شناسه خبر: 19142 منتشر شده در مورخ: 1398/8/13 ساعت: 10:05 گروه: اجتماعی  
مناسب سازی باید در شهرهای جدید نیز رعایت شود

مناسب سازی باید در شهرهای جدید نیز رعایت شود

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور گفت: شهرهای جدید باید اصول مناسب سازی را رعایت کنند با این وجود، شهرهای جدید مشکلاتی در حوزه مناسب سازی دارند.

به گزارش ایران سپید ابراهیم کاظمی مومن سرایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ در این راستا، برای نخستین بار در  حوزه شهرهای جدید در حال عقد تفاهم نامه ای با شهر جدید پردیس هستیم تا امکانات مناسب سازی در آنها ایجاد شود.

وی اضافه کرد: ساخت و ساز در شهرهای جدید، مدیرعامل شهرک یا شهرهای جدید است که معمولا شهردار یا فرماندار آنجاست؛ اگر قرار است پیاده رو، مدرسه یا مسجدی در این مناطق، احداث شود باید مناسب سازی شده باشند تا از بروز مشکلات در آینده پیشگیری شود.

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود اینکه شهرهای جدید، تازه تاسیس هستند، باز هم اصول مناسب سازی در آنها رعایت نشده است، گفت:‌ دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد به طور مثال کافی نبودن آموزش های مرتبط با مهندسی در ساخت بناها یکی از دلایل آن است.

مومن سرایی ادامه داد: متاسفانه ضرورت رعایت اصول مناسب سازی نهادینه نشده است و دست اندرکاران ساخت بناها در فکرشان هم نمی گنجد که هنگام ساخت و سازها برای افراد معلول هم دسترسی ایجاد کنند.

وی افزود: در مساله فرهنگ سازی برای بستن کمربند اتومبیل، آموزش های لازم در این زمینه ارائه شد؛ بنابراین در مساله مناسب سازی نیز باید آموزش های لازم داده شود تا دست اندرکاران مرتبط بدانند در صورت بی توجهی به این مقوله، جامعه دچار آسیب های فراوانی خواهد شد.

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور در ادامه به برگزاری نهمین جلسه ستاد مناسب سازی کشور در 19 آبان ماه اشاره کرد و گفت: این جلسه در وزارت راه و شهرسازی با حضور شخص وزیر راه و شهرسازی و اعضای اصلی ستاد مناسب سازی کشور، برگزار خواهد شد.

مومن سرایی یادآور شد: قانونگذار وظایف زیادی بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته است و یکی از اهداف ما در  این حوزه به این وزارتخانه برمی گردد؛ از جمله وظایف راه و شهرسازی در حوزه مناسب سازی می توان به تدوین کتاب ضوابط و مقررات ملی ساختمان، رعایت اصول مناسب سازی در فرودگاه ها و ایستگاه های قطار و راه آهن، ارائه خدمات ویژه افراد معلولیت در فرودگاه ها و نظار ت برساخت بناهای دولتی نام برد.

وی اضافه کرد: همچنین نظام مهندسی و بنیاد مسکن در طرح هادی با وزارتخانه راه و شهرسازی مرتبط است.

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور اظهار داشت: بخش عظیمی از موارد مناسب سازی در شهرهای جدید مانند شهرهای پردیس و هشتگرد و همچنین مسکن مهر برعهده شهرسازی است که اگر مناسب سازی در این شهرها انجام شود نقطه عطف بزرگی در بحث مناسب‌سازی ایجاد خواهد شد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *