شناسه خبر: 19071 منتشر شده در مورخ: 1398/8/1 ساعت: 09:52 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 1 آبان 1398

روزنامه چهارشنبه 1 آبان 1398

۱۴ هزار خانواده دارای ۲ معلول صاحب مسکن میشوند - همیشه آماده بودیم به کشورهای همسایه سفر کنیم - هر ایرانی سالی ۱۶ میلیون تومان یارانه پنهان میگیرد - روزشمار هفته ملی سلامت بانوان ایرانی - ایمپلنت ریزی که از نابینایی جلوگیری میکند - امکانات اولیه را از ما دریغ نکنند - مزاحمتهای تلفنی عجیب

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 1 آبان 1398

24 صفر 1441

23 اکتبر 2019

سال بیست و سوم شماره 6264

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

۱۴ هزار خانواده دارای ۲ معلول صاحب مسکن میشوند 2

همیشه آماده بودیم به کشورهای همسایه سفر کنیم 6

هر ایرانی سالی ۱۶ میلیون تومان یارانه پنهان میگیرد 8

روزشمار هفته ملی سلامت بانوان ایرانی 11

ایمپلنت ریزی که از نابینایی جلوگیری میکند 13

مزاحمتهای تلفنی عجیب 18

 

 

...............ویژه

* ۱۴ هزار خانواده دارای ۲ معلول صاحب مسکن میشوند: رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ۲۹۴ هزار خانواده در کشور دارای دو فرزند معلول هستند که طبق قانون باید به آنها منزل مسکونی داده شود. در این میان ۱۴ هزار خانوار شناسایی شده که تا کنون برای بیش از ۶ هزار خانوار شرایط مهیا شده است. وحید قبادی دانا با اشاره به تخصیص اعتبارات برای قانون حمایت از حقوق معلولان اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور به ما قول داده است تا پایان مهر تخصیص اعتبارات برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان را پرداخت کند؛ اما با توجه به محدودیتی که در منابع کشور وجود دارد، نمیدانیم این قول محقق میشود یا نه! وی تصریح کرد: مبلغی که در بودجه پیشبینی شده، یک هزار و 100 میلیارد تومان است؛ اما مبلغ مورد نیاز برای اجرای قانون معلولان 22 هزار میلیارد است و تا کنون به ما مبلغی را اختصاص ندادند؛ اما قول دادند بودجه سه ماه اول را واریز کنند که کمتر از 25 درصد خواهد بود. قبادی دانا با اشاره به مسکن خانوارهای دارای دو معلول اضافه کرد: 294 هزار خانواده در کشور دارای دو فرزند معلول هستند که طبق قانون باید به آنها منزل مسکونی داده شود. در سال 94 طرحی با تفاهمی پنج جانبه بین سازمان بهزیستی، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان ملی و زمین و انجمن خیرین مسکنساز منعقد شد. در این میان 14 هزار خانوار شناسایی شد که تا کنون برای بیش از 6 هزار خانوار شرایط مهیا شده است و 6 هزار مسکن دیگر هم در دست احداث است و دو هزار خانوار هم پشت نوبت قرار دارند. رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به افزایش مستمری مددجویان در شهریور امسال خاطرنشان کرد: ماه گذشته 20 درصد افزایش از محل اعتبارات بهزیستی صورت گرفت و برای این ماه نیز هنوز اعتباری از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص نیافته است.

* موافقت شورای شهر مشهد با حمل و نقل رایگان معلولان: اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با لایحه حمل و نقل عمومی رایگان برای معلولان موافقت کردند. رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد گفت: براساس مصوبه هفتاد و پنجمین جلسه علنی شورای شهر، شهرداری مشهد مکلف است در اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان و بند ۲۷ منشور حقوق و مسئولیتهای شهرنشینی مشهد به منظور ایجاد رفاه برای معلولان جسمی-حرکتی و تسهیل در ارائه خدمات حمل و نقل عمومی درون شهری شامل اتوبوس و قطار شهری، برای هر فرد با معلولیت درجه شدید و خیلی شدید، ۶۰ سفر رایگان در هر ماه منظور کند. بتول گندمی افزود: سفرهای رایگان اختصاص یافته برای معلولان در هر ماه قابلیت ذخیره و انتقال به ماههای دیگر را ندارد. وی اظهار داشت: همچنین در صورت استفاده افراد غیر مشمول از تسهیلات این مصوبه، در نوبت اول ارائه این تسهیلات به مدت ۶ ماه و در نوبت دوم به صورت دایمی لغو خواهد شد. وی افزود: همچنین شهرداری مکلف است نسبت به اطلاعرسانی جامع در خصوص این مصوبه اقدام و گزارش آن را حد اکثر طی سه ماه از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، به شورای اسلامی شهر ارسال کند. تصویب لایحه پرداخت هزینه خدمات حمل و نقل دانشآموزان استثنایی نیازمند، از دیگر مصوبات شورای شهر مشهد بود. گندمی گفت: طبق این مصوبه، به شهرداری مشـهد اجازه داده میشود به منظور کمک به خانواده های نیازمند و محروم دارای فرزند با معلولیت جسمی-حرکتی و ذهنی و فراهم نمودن زمینه ادامه تحصیل و آموزش دانشآموزان در مدارس استثنایی، هزینه های مربوط به خدمات رفت و آمد آنها که توسط شرکتهای خصوصی تحت پوشش و نظارت سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری ارائه میشود، تا سقف پانزده میلیارد ریال را از محل اعتبارات کمک به اقشار آسیبپذیر در بودجه سال ۹۸ شهرداری پرداخت کند. گندمی افزود: هر گونه پرداخت خدمات رفت و آمد دانشآموزان مدارس استثنایی، منوط به بررسی و تأیید صورت وضعیت سرویس مدارس مربوطه توسط شهرداری مشهد است.

............سیاسی

* همیشه آماده بودیم به کشورهای همسایه سفر کنیم. محمدجواد ظریف درباره اظهارات منسوب به خود در گفتگو با المسیره یمن مبنی بر آمادگیش برای سفر به ریاض برای حل و فصل اختلافات با عربستان سعودی اظهار داشت: اتفاق خاصی نیفتاده است. همیشه آماده بودیم به کشورهای همسایه سفر کنیم و به کشورهای همسایه برویم. رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: دست جمهوری اسلامی همیشه به سمت کشورهای منطقه دراز بوده و اگر زمینه فراهم باشد و در کشورهای همسایه آمادگی باشد برای اینکه همکاری بکنند، حتماً ما این آمادگی را خواهیم داشت.

* ربیعی، سخنگوی دولت گفت: دولت برای جلوگیری از تکرار مشکلات در شرکتهای دولتی واگذار شده در فرایند خصوصیسازی، شرایط واگذاری را در هیئت عالی واگذاری مورد بازنگری قرار داده است که به زودی جزئیات و شرایط واگذاری آنها اعلام میشود.

 * در پی اعتراض زائرین کربلا به قیمت اینترنت، وزیر ارتباطات اعلام کرد، از اپراتورها میخواهد تا مصارف را در قالب بسته محاسبه و پولهای اخذ شده را به زوار بازگردانند. این وعده از امشب عملی میشود و اپراتورها ۲۶ میلیارد تومان تفاوت نرخ اینترنت را که در قالب بسته محاسبه شده است، به کاربران برمیگردانند.

* عباسعلی منصوری آرانی، کارشناس مسائل بین المللی هدف مقامات آمریکایی از به راه انداختن هیاهو درباره پایان تحریمهای تسلیحاتی ایران را فروش سلاح بیشتر به کشورهای منطقه عنوان کرد.

 * بیست و یکمین جلسه شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاحطلبان به ریاست محمدرضا عارف برگزار شد. در این جلسه، هیأت رئیسه شورای عالی به اعضا اعلام کرد: هنوز در خصوص اعضای ستاد مرکزی انتخابات این شورا جمعبندی نهایی صورت نگرفته است و اسامی که بعضاً در رسانه ها مطرح میشود، گمانه زنی است و قطعیت ندارد.

 

.............گزارش روز

* هر ایرانی سالی ۱۶ میلیون تومان یارانه پنهان میگیرد: مسعود خوانساری در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: سهم هر نفر سالانه ۱۶ میلیون تومان است؛ در حالی که این پول در چرخه اقتصاد کشور نیست و یارانه غیر عادلانه، غیر هدفمند و فساد انگیز را توزیع میکند. رئیس اتاق بازرگانی تهران از کاهش ١٠ رتبه ای شاخص رقابتپذیری ایران در سال جاری خبر داد و گفت: بر اساس پیشبینی صندوق بین المللی پول رشد ایران منفی ۹.۵ درصد میشود. وی تأکید کرد: در سال ۹۲ ارزش پول ملی کاهش یافته و با افزایش قیمت ارز مواجه بودیم که همین موضوع در سال ۹۷ نیز تکرار شد و اگر سیاستها به درستی اعمال نشود، در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ مجدد با افزایش قیمت ارز و افت ارزش ریال مواجه خواهیم بود. وی در بخش دیگری از سخنانش از کاهش ١٠ رتبه ای شاخص رقابتپذیری ایران در سال جاری خبر داد و گفت: بر اساس پیشبینی صندوق بین المللی پول، رشد ایران ٩.٥- درصد میشود. عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: تورم پیشبینی شده برای سال ۹۸ معادل ۳۸ درصد، سال ۹۹ معادل ۲۹ درصد و سال ۱۴۰۰ معادل ۲۲.۷ درصد است. وی با بیان اینکه طبق قانون برنامه ششم قرار بر این بود که وزارت امور اقتصادی و دارایی در پایان شهریور گزارشی از شاخص رقابتپذیری در اقتصاد ایران را ارائه دهد، اما هنوز این کار صورت نگرفته است، گفت: هنوز ما مطلع نیستیم که آیا این گزارش آماده شده یا خیر، اما هفته گذشته مجمع جهانی اقتصاد، گزارش رقابتپذیری را برای سال ۲۰۱۹ اعلام کرده که بر اساس آن از ۱۱۲ مضمون و ۱۰۳ شاخص، رتبه ایران با ۱۰ درجه کاهش به ۹۹ رسیده است. خوانساری افزود: در سال ۹۰ رتبه ایران ۶۲ بوده، اما اکنون ۳۷ کشور از ما جلوتر آمده اند؛ ضمن اینکه ضعیفترین رتبه ها در حوزه کارآیی بازار کار، وضعیت اقتصاد کلان، بازار محصولات و پویایی نهادها بوده است که رتبه ما در این شاخص ها ۱۳۰ تا ۱۴۰ به ثبت رسیده است. وی با بیان اینکه در صورت تداوم محدودیتهای ناشی از صادرات نفت کماکان رکود تورمی استمرار خواهد داشت، اضافه کرد: محدود شدن توان بانکها در تشکیل فعالیتهای اقتصادی قطعا بیکاری را افزایش داده  و نرخ فقر نیز بالاتر خواهد رفت؛ ضمن اینکه دولت امسال با کسری بودجه بالایی برخوردار بوده و برای تأمین کسریها باید یا از افزایش درآمدهای مالیاتی بهره گیرد یا توزیع اوراق مشارکت و قرضه را ادامه دهد. وی گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی راهکار خوبی است، اما عمدتاً فشار بر روی بنگاههای اقتصادی وارد خواهد آمد؛ همان طور که در نیمه اول امسال نیز چنین شرایطی حاکم شده است. رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: هم اکنون فصل تدوین بودجه است و انتظار ما از دولت آن است که دست در جیب بانک مرکزی نکند؛ بلکه از طریق کاهش هزینه دولت، اصلاح یارانه ها و اصلاح بودجه شرکتهای دولتی این منابع را تأمین نماید.

 

..........بهداشت و سلامت

* روزشمار هفته ملی سلامت بانوان ایرانی: مدیر روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری هفته سلامت بانوان ایران (سبا) با شعار "ورزش، شادابی، آرامش" خبر داد. حمید انصاری افزود: این هفته از 10 الی 16 آبان برگزار خواهد شد.

* افراد بالای ۵۰ سال پوکی استخوان را جدی بگیرند: نائب رئیس کمیته ملی بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت، استئوپروز را یک بیماری خاموش خواند و گفت: ضروری است تا افراد بالای ۵۰ سال با تشخیص به هنگام و درمان پوکی استخوان از عوارض ناشی از آن پیشگیری کنند. دکتر باقر لاریجانی گفت: در این بیماری توده استخوانی کاهش پیدا کرده و بافت استخوان به تدریج تحلیل میرود. از هر سه زن بالای ۵۰ سال یک نفر و از هر پنج مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه میکند. اغلب در شکستگی متعاقب سقوط رخ میدهد، ولی در موارد حاد بیماری، حتی ممکن است به دنبال خم شدن برای بستن بند کفش هم شکستگی در ستون مهره ها اتفاق افتد. انحنای ستون فقرات یا کوتاه شدن قد بیش از ۳ سانتیمتر، از علائم هشدار دهنده شکستگی در مهره ها است. شکستگی لگن جدیترین و خطرناکترین نوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان است که میتواند منجر به بستری طولانی مدت در بیمارستان، ناتوانی طولانی مدت یا برای همه عمر و حتی مرگ شود. عواملی که در شکستگیهای ناشی از پوکی استخوان مؤثرند، شامل: شکستگی قبلی، سن بالا، سابقه فامیلی، یائسگی زودرس، مصرف سیگار و الکل، مصرف طولانی مدت کورتون، لاغری مفرط و بیماریهای گوارشی است. وی ادامه داد: درمان استئوپروز شامل توصیه هایی برای کاهش عوامل خطر و اصلاح سبک زندگی و نیز درمان داروئی است. مصرف کافی کلسیم، پروتئین و ویتامین دی و فعالیت فیزیکی منظم و تقویت قدرت عضلات هم بخشی از پروتکل درمان محسوب میشود.

 

 

..........دانش و فناوری

* ایمپلنت ریزی که از نابینایی جلوگیری میکند: هنگامی که فردی دچار  آب سیاه (گلوکوما) است، همیشه این خطر وجود دارد که فشار ناشی از تجمیع مایع در چشم فرد به اعصاب بینایی او آسیب برساند و به نابینایی فرد منجر شود. در همین راستا ایمپلنت Injectsense طراحی شده تا به طور مداوم فشار درون چشمی فرد یا IOP را اندازه گیری کند. به طور معمول بیماران فشار درون چشمی مبتلا به آب سیاه در مطب چشم پزشک کنترل میشود. اگر مشخص شود در چشم فرد مقدار زیادی مایع زلالیه (aqueous humor) وجود دارد که خطر افزایش فشار درون چشمی را دارد، اقداماتی مانند تغییر در دارو یا حتی جراحی انجام میشود.  متأسفانه چنین تستهایی معمولاً فقط چند بار در سال انجام میشود و هر گونه افزایش فشار مایع درون چشمی بین فاصله انجام تستها بررسی نمیشود. به همین دلیل چند گروه از محققان اخیراً ایمپلنتهایی ابداع کرده اند که به طور مادام العمر در چشم فرد باقی میمانند و بیمار میتواند فشار درون چشمی خود را در خانه انجام دهد. البته این ایمپلنت باید از طریق جراحی در چشم بیمار قرار گیرد. این ایمپلنت Injectsense نام دارد و همانطور که از آن پیدا است  به سادگی به لایه میانی «پارس پلانا» چشم تزریق میشود. کل این فرایند فقط ۵ دقیقه طول میکشد و چشم پزشک میتواند آن را در مطب خود انجام دهد.  این فناوری در حال حاضر تحت آزمایش است و در آزمایشگاه با استفاده از سیگنالهای رادیویی میتواند اطلاعات را از چشم حیوان انتقال دهد. اما در اصل ایمپلنتها به وسیله باتریهایی بسیار کوچک انرژی خود را به دست میآورند. این باتری به طور بی سیم به وسیله یک دستگاه پوشیدنی مانند عینک هوشمند شارژ میشود.  این ایمپلنت به طور مداوم اطلاعات مربوط به فشار درون چشمی را به یک سرور ابر منتقل میکند.  بیماران به وسیله یک اپلیکیشن میتوانند اطلاعات مورد نظر خود را بررسی کنند.

.............حوادث

* مزاحمتهای تلفنی عجیب: ماجرای مزاحمتهای تلفنی پدیده جدیدی نیست. هرچند با گذشت زمان و ابداع سیستمهای پیشرفته از جمله نمایش شماره تماس روی دستگاه تلفن، آمار مزاحمتهای تلفنی کمتر شد؛ اما به نظر میرسد هنوز هم عده ای هستند که بنا به دلایل مختلف از ایجاد مزاحمت برای دیگران لذت میبرند. روز دوشنبه دو خبر عجیب درباره مزاحمت تلفنی منتشر شد که یکی را رئیس مرکز مدیریت سوانح و فوریتهای پزشکی شهرستان رفسنجان و دیگری را جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان اعلام کردند. در نخستین خبر دکتر مرتضوی از دستگیری یک نوجوان افغانستانی خبر داد که در یک روز ۷۰ بار برای مرکز اورژانس رفسنجان مزاحمت ایجاد کرد، اما سر انجام با همکاری عوامل اورژانس رفسنجان و زیر نظر گرفتن کیوسکهای تلفن سطح شهر، این فرد تحویل عوامل انتظامی شد. وی همچنین بیان داشت که روزانه نزدیک به ۱۴۰۰ تماس با مرکز اورژانس رفسنجان گرفته میشود که حدود ۴۰۰ مورد آنها حتی برخی روزها تا نیمی از تماسها مزاحمت تلفنی است. در خبر دیگری نیز بهدانی فرد، جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان از دستگیری فردی که 2000 بار برای پلیس ۱۱۰ ایجاد مزاحمت کرده بود خبر داد. وی گفت: این متهم با استفاده از ۶ شماره تلفن مختلف حدود ۲ هزار مرتبه با مرکز فوریتهای پلیسی تماس گرفته که این امر موجب اخلال در مأموریتهای محوله پلیس ۱۱۰ شده است. پس از تلاشهای شبانه روزی و با هماهنگی مقام قضایی، متهم طی یک عملیات غافلگیرانه در مخفیگاه خود دستگیر و پس از بازجویی و اقدامات تکمیلی برای صدور حکم کیفری به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس معرفی شد.

* حبس و شلاق مجازات تعرض به پسر همسایه: پسر شرور که با ربودن کودک همسایه وی را مورد آزار و اذیت قرار داده بود، از سوی قضات شعبه هفتم دادگاه کیفری به 8 سال حبس و 100 ضربه شلاق محکوم شد. اوایل امسال مردی با مراجعه به پلیس از ربودن پسر 10 ساله اش و آزار و اذیت وی از سوی جوان همسایه خبر داد. پسر این مرد نیز به کارآگاهان پلیس گفت که پسر جوان به بهانه نشان دادن یک حیوان خانگی او را به داخل خانه شان برده و آزار داده است. بدین ترتیب متهم دستگیر و در بازجوییها منکر ادعای این پدر و پسر شد؛ اما وقتی کارشناسان پزشکی قانونی آزار پسر بچه را تأیید کردند، متهم مجبور به اعتراف شد. در حالی که پرونده برای رسیدگی به اتهام وی به شعبه هفتم دادگاه کیفری فرستاده شده بود، مادر متهم با مراجعه به دادگاه گفت: پسر من بیمار روانی است و کارهایی که مرتکب میشود به خاطر بیماری اوست. با توجه به اظهارات این زن، قضات دادگاه متهم را برای انجام آزمایشهای روانی به پزشکی قانونی فرستادند و پزشکان بیماری روانی او را تأیید کردند؛ اما قضات این موضوع را رافع مسئولیت کیفری متهم ندانستند و پس از محاکمه وی را به اتهام آدمربایی به 8 سال حبس و به خاطر کودک آزاری به 100 ضربه شلاق محکوم کردند.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *