شناسه خبر: 19032 منتشر شده در مورخ: 1398/7/28 ساعت: 13:36 گروه: اجتماعی  
طرح مشکلات نابینایان در جلسه با  معاون اول رئیس جمهوری

طرح مشکلات نابینایان در جلسه با معاون اول رئیس جمهوری

برای نخستین بار جلسه ی دیدار نابینایان و کم بینایان با حضور معاون اول رئیس جمهوری به همت شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان کشور «چاووش» در ساختمان دولت برگزار شد.

به گزارش ایران سپید  هفته جهانی ایمنی عصای سفید طبق هر سال با برنامه های متنوعی که سازمان بهزیستی و انجمنهای ویژه نابینایان کشور تدارک دیده بودند، برگزار شد. مسئولان بلندپایه کشوری و استانی با شرکت در این مراسم، پای صحبتهای مسئولان جامعه نابینایان و کمبینایان کشور نشستند. امسال برای نخستین بار جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهوری به همت شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان کشور «چاووش» برگزار شد.

عصر روز چهارشنبه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، علی ربیعی سخنگوی دولت، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی در ساختمان دولت میزبان جمعی از مسئولان انجمنهای نابینایان سراسر کشور و نخبگان نابینا و کمبینا بودند. برای آگاهی از آنچه در این دیدار صمیمی روی داده، با سهیل معینی، مدیر عامل شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان کشور چاووش به گفتگو نشستیم.

وی درباره هدف از این دیدار به ایران سپید گفت: «همه ساله برنامه های مختلفی در روز جهانی عصای سفید برگزار میشود و باید از این مناسبت ویژه بهترین استفاده در جهت رسیدن به اهدافمان صورت گیرد. مراسم و همایشهای این روز باید دستآوردی برای جامعه نابینایان داشته باشد و بتوانیم مشکلات، نیازها و دغدغه های خودمان را در این روز به گوش مسئولان بلندپایه کشوری برسانیم.

به همین جهت شبکه چاووش تصمیم گرفت با رایزنیهای بلند مدت، دیداری را در سطح معاون اول ریاست جمهوری تدارک ببیند.» معینی با اشاره به محدود بودن مهمانهای این دیدار بیان کرد: «با توجه به محدودیت سالن برگزاری این دیدار مقرر شد 20 الی 25 نفر از مسئولان انجمنها و افراد تحصیلکرده نابینا و کمبینا در این دیدار حضور داشته باشند. در انتخاب انجمنهای نابینایان تلاش کردیم هم انجمنهای عضو چاووش و هم دیگر ان جی اوهای فعال در حوزه نابینایان شرکت داشته باشند.

به این صورت که از مشهد سردار رضایی از جامعه نابینایان ثامن الائمه، علی اکبر حاتمی از انجمن موج نور اصفهان، غلامعلی بخشیفرد از مؤسسه نابینایان قزوین، نصر الله ابراهیمی و ابوذر سمیعی از کردستان، آقایان جمالی و شادکام از انجمن نابینایان ایران، نرگس نیکخواه از جامعه نابینایان کاشان و سیما رئیسی از مؤسسه نابینایان چابهار در این نشست حضور داشتند. البته ناگفته نماند از مسئولان جامعه یزد و انجمن روشن بین اصفهان دعوت به عمل آمد، اما به دلایل شخصی نتوانستند در این جلسه حضور پیدا کنند. البته در جمع نابینایان و کمبینایان افراد تحصیلکرده و نخبه بسیاری وجود دارند که به علت محدودیت فضا فقط توانستیم چند نفر از آنهایی را که در حوزه های مختلف فعالیت بیشتری دارند در این مراسم دعوت کنیم. »

وی با بیان اینکه تلاش کردیم این دیدار هدفمند، منظم و پر بار برگزار شود اظهار داشت: «در یک و ساعت و نیمی که جمعی  از مسئولان با نابینایان و کمبینایان دیدار و گفتگو داشتند سعی شد تریبون صحبت به هر فردی که میرسد بخشی مهمی از مشکلات معلولان مطرح شود.» معینی ادامه داد:« در ابتدای صحبتهایم به بخشهای مهم فعالیتهای شبکه تشکلهای نابینایان چاووش پرداختم تا معاون اول رییس جمهور با جایگاه افراد نابینا  بیشتر آشنا شوند. نوبت صحبت به هر فرد یا انجمنی که میرسید مقررشده بود بخشی از دغدغه ها و نیازهای افراد در حوزه های افراد دارای مشکل بینایی را مطرح کنند. به عنوان مثال امیر سرمدی در خصوص مشکلات ورزشی،علی اکبر حاتمی در خصوص فناوریها و تجهیزات مورد نیاز نابینایان صحبت کردند.

در حوزه های مختلفی همچون مشکلات کتاب بریل و نشریات، دغدغه های دانشجویان در دانشگاه ها، بازماندگان بزرگسال نابینا از تحصیل،  مشکلات و چالشهای فرهنگی، ضرورت آموزشهای فنی و حرفه ای، بحث کودکان و نوجوانان نابینا و کمبینا، صحبتهایی در خصوص کارآفرینی و ضرورت ایمنسازی محیطی و مناسبسازی از مباحث مهم مطرح شده در حضور معاون اول رییس جمهور است.»  این فعال حوزه معلولان با اشاره به مکتوب کردن مشکلات مطرح شده دراین دیدار بیان کرد: « برای ثمربخش بودن این دیدار نامه های جداگانه که به وزارتخانه های مختلف برای پیگیری مربوط میشد را با مطرح شدن آن بحث به دکتر جهانگیری تقدیم میکردم تا بتوانیم سندی برای پیگیری مطالباتمان داشته باشیم.

البته کپی های از تمام آن نامه ها به دست مسئولان دیگر حاضر در جلسه هم تقدیم شد تا بتوانیم ازظرفیتهای مختلف برای رسیدن به حل مشکلات نابینایان بهره مند شویم. در آن جلسه به دستور معاون اول رییس جمهور مقرر شد تمام این نامه ها و به سازمانهای مربوطه ارسال شود و رو نوشت آن جهت پیگیری به شبکه تشکلها چاووش برای پیگیری ارائه شود.» معینی در پایان اظهار امیدواری کرد که این دیدارها در سطوح بالا ادامه دار شود تا مطالبات معلولان به ویژه نابینایان به گوش مقامات بلند پایه کشور برسد.  

معینی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *