شناسه خبر: 18952 منتشر شده در مورخ: 1398/7/22 ساعت: 09:41 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 22 مهر 1398

روزنامه دوشنبه 22 مهر 1398

۵۵ درصد افراد نابینا و کمبینا زنان هستند - عمران خان در تهران - تقدیر از کسی که با کارش زندگی میکند - اهمیت تمرینات چشم - مصادف با روز جهانی عصای سفید و نابینایان، کبوتری ناگهان به تئاتر شهر میرود - جهانبخش، سرپرست هیأت نابینایان قزوین شد - اشتباه مرگبار پسر 8 ساله - اطلاعیه ایران سپید

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 22 مهر 1398

15 صفر 1441

14 اکتبر 2019

سال بیست و سوم شماره 6257

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

۵۵ درصد افراد نابینا و کمبینا زنان هستند 2

عمران خان در تهران 6

تقدیر از کسی که با کارش زندگی میکند 8

اهمیت تمرینات چشم 11

مصادف با روز جهانی عصای سفید و نابینایان، کبوتری ناگهان به تئاتر شهر میرود 14

جهانبخش، سرپرست هیأت نابینایان قزوین شد 15

اشتباه مرگبار پسر 8 ساله

اطلاعیه ایران سپید 20

...........ویژه

* ۵۵ درصد افراد نابینا و کمبینا زنان هستند: محمد آسایی، مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی، در مراسم بزرگداشت روز جهانی بینایی که به همت مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بیمارستان لبافینژاد برگزار شد، با اعلام این مطلب که طبق آخرین آمار ۳۶ میلیون نابینا و ۲۱۷ میلیون نفر کمبینا در جهان وجود دارد، افزود: در صورت ادغام شدن مراقبت چشم به پکیج خدمات سلامتی که توسط نظام سلامت به مردم ارائه میشود، میتوان از این موارد پیشگیری کرد. وی ادامه داد: پیشبینی میشود تا سال ۲۰۵۰ شاهد افزایش آمار نابینایی و کمبینایی به میزان ۱.۱ بیلیون نفر باشیم که ۸۹ درصد از این جمعیت در کشورهای با درآمد پایین یا متوسط زندگی میکنند و ۵۵ درصد آنان را زنان تشکیل میدهند که این امر حاکی از عدم وجود عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و معاینه چشم، به ویژه در گروههای آسیبپذیر است. آسایی از دست دادن شغل، فقر، سقوط، افسردگی و... را برخی از عوارض جسمی، روانی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از نابینایی و کمبینایی برشمرد و گفت: پوشش همگانی خدمات به معنای دسترسی کافی و مناسب از نظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و آموزش ارائه دهندگان صف مقدم خدمات در مراکز بهداشتی برای غربالگری اختلالات بینایی، ادغام مراقبتهای چشمی با سطوح ارائه خدمات بهداشتی کشور، ارجاع صحیح بیماران، توانمندسازی مردم در مراقبتهای چشمی برای پیشگیری از بروز نابینایی و کمبینایی توصیه میشود. سید فرزاد محمدی، مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم اظهار داشت: ارتقای بهداشت و بهبود تغذیه باعث افزایش امید به زندگی و سن جمعیت در دنیا شده است، اما  با مصرف دخانیات و الکل، تغذیه نامناسب و کم تحرکی شاهد افزایش بیماریهای غیر واگیر هستیم که نابینایی نیز یکی از این بیماریها به شمار میآید. وی با اشاره به نقش مهم بینایی در سلامتی و زندگی افراد، افزود: ۷۵ درصد یادگیری افراد با بینایی صورت میگیرد و ۶۶ درصد ناتوانی افراد مربوط به نابینایی میشود. طول عمر افرادی که دچار اختلال بینایی هستند کاهش مییابد و افسردگی، خودکشی، سقوط و شکستن اندامها در افراد نابینا بیشتر است. به گفته محمدی، در ۵ سال گذشته پیرچشمی به شکل فزاینده ای افزایش یافته و باید توجه داشت که فرد ۶۵ ساله بدون عینک در فاصله نزدیک نابینا و ناتوان است و به عینک نیاز دارد؛ زیرا دید نزدیک برای زندگی سالم بسیار اهمیت دارد.

* فرصت ۳ ماهه به مسئولان و کارکنان بهزیستی به ترک مراکز: مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بخشنامه اجرایی منع پذیرش یا قبول منافع تعارض اظهار کرد: از 42 هزار مجوز صادر شده در سازمان بهزیستی، یک هزار و 297 مرکز در تملک مسئولان و کارکنان بهزیستی یا بستگان درجه یک آنها (پدر، مادر، خواهر، برادر، پسر، دختر و همسر) است که البته در گذشته این روال معمولی بوده و مشکلی نداشته است؛ اما با بخشنامه اشاره شده از این پس مسئولان بهزیستی نمیتوانند مدیریت مرکزی را به عهده داشته باشند. وی تصریح کرد: با توجه به بخشنامه ای که هفته گذشته از سوی ریاست سازمان بهزیستی کشور ابلاغ شد، مدیران مراکز در صورتی که در سازمان مسئولیت داشته باشند، 3 ماه فرصت دارند که از این مسئولیت کناره گیری کنند و در غیر این صورت بر اساس قوانین و مقررات برخورد خواهد شد. نظمده افزود: از این پس نیز به هیچ عنوان به مسئولان و کارکنان بهزیستی مجوز مرکز، اعم از سالمندان، معلولان و... صادر نخواهد شد. ضمن اینکه یک هزار و 297 مسئول و پرسنل بهزیستی که هم اکنون در مراکز مشغول به فعالیت هستند باید طی 3 ماه آینده یا از سازمان یا از مرکز کناره گیری کنند. وی تصریح کرد: قطعاً این بخشنامه میتواند برای پیشبرد اهداف سازمان بهزیستی بویژه در مراکز و خدمترسانی مؤثر باشد و با اجرایی شدن، نظارت بیشتری بر مراکز ایجاد خواهد کرد.

.............سیاسی

* عمران خان در تهران.  "عمران خان" نخست وزیر پاکستان برای انجام دومین سفر به جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد. وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه ای هدف از سفر عمران خان به ایران را بخشی از ابتکار عمل برای ارتقای صلح و امنیت در منطقه عنوان کرد.

* علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در صد و چهل و یکمین نشست اتحادیه بین المجالس جهانی، در صدر یک هیئت پارلمانی عازم بلگراد، پایتخت صربستان شده، گفت: در شرایط فعلی که آمریکاییها موجب به هم ریختگی در روابط بین المللی شدند، گفتگو با مسئولان کشورهای مختلف، هم از جهت روشنگری و هم از جهت همکاریهای دوجانبه، موضوعیت دارد.

* حسننژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یارانه نقدی به مردم پرداخت میشود و یارانه پنهان، یارانه ای است که در بخش حاملهای انرژی، دولت به مردم میپردازد. قیمت بنزین برای دولت ۶۰۰۰ تومان تمام میشود، اما ۱۰۰۰ تومان از مردم دریافت میکند؛ یعنی ۵۰۰۰ تومان یارانه پنهان به مردم پرداخت میشود. افراد پولدار که ماشینهای بیشتری دارند، یارانه بیشتری دریافت میکنند. دهک ثروتمند هفده برابر دهک فقیر جامعه، یارانه دریافت میکند و دولت هفده برابر افراد فقیر، به افراد ثروتمند یارانه میپردازد.

* سید شهاب الدین صدر، دبیر کل جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت با تأکید بر اینکه تلاش ما این است که وارد بازیهای جناحی نشویم، اظهار کرد: در پی انتخاباتی با حضور حد اکثری، پرشور و با نشاط هستیم.

* محمدمهدی جعفری، نماینده مردم بوشهر در اولین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: نظارت استصوابی در مجلس اول وجود نداشت و انتخاب نمایندگان به طور طبیعی فقط بر عهده مردم بود. تنها معیار محدود کننده برای کاندیداتوری، شروط اولیه مصرح در متن قانون اساسی بود.

..........گزارش ویژه

* تقدیر از کسی که با کارش زندگی میکند: این روزها مراکز مختلف نابینایی، با برگزاری برنامه هایی روز جهانی ایمنی عصای سفید را گرامی میدارند. اما در گوشه و کنار، گاه برنامه هایی یافت میشود که رنگ و بویی جز گرامیداشت صرف یک روز دارند. روز جهانی بینایی، یعنی 20 مهر فرهنگسرای قرآن در تهران میزبان جمعی از نابینایان مرکز توانبخشی خزانه بود. وقتی سخن از مرکز خزانه به میان میآید، کمتر نابینایی را در تهران میتوان یافت که از دیرباز تا کنون برای آموزش مهارتهای زندگی گذرش به آنجا نیفتاده باشد و همه این کسان حتماً از آن مرکز، خاطره بانویی را به یاد دارند که با دلسوزی بی وصف خود، برای یاری رساندن به مددجویی که در مرکز حاضر میشود تمام تلاش خود را به کار میبندد. مینو یثربی از سال 68 به صورت رسمی کار خود را در سازمان بهزیستی و در این مرکز آغاز میکند. او که این روزها سی امین سال خدمت خود را میگذراند، 64 ساله است و این برنامه امسال در تجلیل از زحمات بیشائبه او برای نابینایان برگزار شده است. یثربی از قبل در جریان برنامه نیست و با حضور در سالن غافلگیر میشود. وقتی والدین کودکان نابینایی را در سالن میبیند که آموزش کودک خود را در مهدی که او بنا نهاده بود گذرانده اند، همچنین وقتی کارآموزان مرکز همکاران بازنشسته سنوات قبل، مسئولین تشکلهای نابینایان، مسئولان بهزیستی شهر تهران، مسئولان شهرداری و فرهنگسراهای تهران و حتی خانواده اش را در کنار هم میبیند. مددجویان قدیم و جدید مرکز و همکارانش این برنامه را در ایام تعطیل خود تمرین و آماده کرده بودند. از قطعه موسیقی و ترانه ای که تنها و تنها برای او سروده و اجرا شد و لحظاتی همه را به روزهایی برد که بیپناه و نا امید وارد مرکز شده بودند و یثربی در حالی که غم آنها را غم خود میدید، به آنها یاد میداد چگونه با مشکل نابینایی خود رو به رو شوند تا برنامه های جانبی دیگر. در بخشی از برنامه نیز آقای دادخواه، از نابینایان همکار او در مرکز خزانه مروری بر سیر کاری او داشت و اشاره کرد که او کارش را از کارشناسی نابینایان آغاز کرده و تا مددکاری و در نهایت سرپرستی مرکز ادامه داده است و از ویژگیهای او به شرکت در کارهای تحقیقی و پژوهشی در زمینه نابینایان، پشتکار زیاد، راه اندازی بخش تربیت بینایی و مهد کودک و... اشاره کرد. بیاتنژاد، مدیر کل بهزیستی استان تهران نیز ضمن اشاره به زحمات فراوان خانم یثربی برای نشان دادن تواناییهای نابینایان به جامعه، آرزو کرد که هم او و هم همکاران دیگرش در پایان کار خود سرنوشتی همراه با تقدیری چون یثربی داشته باشند. یثربی اما در لحظات کوتاهی که با مدعوین صحبت کرد، گفت: شکرگزار خداوند هستم که مسیر زندگی من را در این راه قرار داد. در پایان مراسم نیز مسئولان حاضر به رسم تقدیر، لوحهایی از سوی بنیاد امور ایثارگران و جانبازان، ریاست جمهوری، بهزیستی و همکاران به او تقدیم کردند. 

............آموزشی

* اهمیت تمرینات چشم: نابینایان اغلب با کاهش بینایی و تشدید مشکل بینایی با تغییراتی در شکل چشم از جمله انحراف چشم مواجه میشوند که این امری طبیعی است؛ اما برای جلوگیری یا کند کردن روند این انحراف میتوان از ورزشهایی که برای همه افراد توصیه میشود استفاده کرد. انجام روزانه یکسری تمرینات ورزشی خستگی چشم را کاهش داده و پیرچشمی را به تعویق می اندازد. روی یک صندلی راحت بنشینید. کف دستها را به یکدیگر بمالید تا زمانی که گرمای آن را احساس کنید. چشمها را ببندید و آنها را با کف دست بپوشانید. از فشردن چشمها خودداری کنید و اجازه ندهید کمترین نوری از لا به لای انگشتانتان عبور کند. اکنون روی فضای تاریک پیش رو تمرکز کنید و به مرور خاطرات خوشایند گذشته بپردازید. پس از سه دقیقه به طور آهسته چشمها را باز کرده و هر چند ساعت یک مرتبه این تمرین را تکرار کنید. در تمرین بعدی ابتدا چشمها را به مدت سه تا پنج ثانیه محکم ببندید و سپس بگشایید. این ورزش را روزانه هفت الی هشت مرتبه انجام دهید. یک حوله را در آب گرم قرار دهید و حوله ای دیگر را با آب سرد خیس کنید. یک حوله را به آرامی روی صورت بخصوص ناحیه ابرو، پلک و گونه قرار دهید و پس از مدتی آن را برداشته، حوله دیگر را روی صورت قرار دهید؛ اما دقت داشته باشید که حوله آخر مورد استفاده، سرد باشد. هر چند وقت یک بار حوله ای را در آب گرم خیس کرده و با آن گردن، پیشانی و گونه ها را ماساژ دهید.

هنگام انجام کار، چشمها را ببندید و پلکها را با حرکات چرخشی انگشت بدون فشار بر چشمها به مدت یک تا دو دقیقه ماساژ دهید. روزانه چند مرتبه چشمها را جهت عقربه های ساعت و خلاف آن بچرخانید. هر چند ساعت دست از کار کشیده و به شیئی به فاصله ۵۰ متر دورتر برای ۱۰ تا ۱۵ ثانیه خیره شوید. سپس به آرامی نگاه خود را تغییر داده و به تماشای اشیای نزدیک خود بپردازید. این تمرین را پنج مرتبه تکرار کنید. به فاصله ۱۵ سانتیمتری از پنجره بنشینید. یک علامت روی شیشه قرار دهید؛ سپس چند دقیقه آن را تماشا کرده و چند دقیقه روی اشیای دورتر در آن طرف پنجره تمرکز کنید. یک مداد را رو به روی خود قرار دهید و به آهستگی آن را به نوک بینی خود نزدیک کنید. مداد را با چشمها دنبال کرده و روی آن تمرکز کنید. رو به روی دیوار بایستید و بدون آنکه سرتان را تکان دهید، سعی کنید با حرکات چشم نوشته ای را روی دیوار بنویسید. تصور کنید رو به روی یک ساعت بزرگ ایستاده اید. اکنون به مرکز صفحه ساعت نگاه کنید؛ سپس یکی یکی علامتهای روی صفحه را تماشا کنید. این تمرین را بدون حرکت سر و حد اقل ۱۲ مرتبه انجام دهید. در حال انجام این کار هر نیم ساعت دست از کار کشیده و به دورترین شیء قابل رؤیت اطرافتان که تباین و اختلاف وضوح کمتری با محیط اطرافش دارد بنگرید. چشمهای خود را به بالا و پائین حرکت دهید. این تمرین را هشت مرتبه تکرار کنید و سپس حرکات را به چپ و راست تغییر دهید.

..........فرهنگ و هنر

* مصادف با روز جهانی عصای سفید و نابینایان، کبوتری ناگهان به تئاتر شهر میرود: نمایش «کبوتری ناگهان» به نویسندگی «محمد چرمشیر» و کارگردانی «غلامرضا عربی» و با حضور ۸ بازیگر نابینا از ۲۳ مهر ساعت ۲۰ مصادف با روز جهانی عصای سفید و نابینایان روی صحنه پلاتوی اجرای تئاتر شهر میرود. «کبوتری ناگهان» روایت حال و روز زنان اندرونی در خانه ای قجری است. خانم خانه به نام نزهتجهان نمیتواند برای فروغ حشام فرزندی به دنیا بیاورد. از این رو شوهرش زن دیگری به نام صنم اختیار کرده و دده های خانه در صدد هستند که این مسئله را به او به طریقی بگویند و...

ندا سلیمانی، مریم دیهیمبخت، شیما شوری، معصومه عطایی، زهره مسعودی، حمیدرضا کیانیخواه، زهره سادات میرشفیعیان و معصومه رزمآهنگ بازیگران این نمایش هستند. نمایش «کبوتری ناگهان» از ۲۳ مهر ساعت ۲۰ در پلاتوی اجرای تئاتر شهر روی صحنه میرود.

............ورزشی

* جهانبخش، سرپرست هیأت نابینایان قزوین شد: در حکم مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین آمده است: به استناد تبصره 3 از ماده 10 آئین نامه هیأتهای ورزشی، به موجب این حکم جناب عالی به سمت «سرپرست هیأت ورزشهای نابینایان استان قزوین» منصوب میشوید. مقتضی است ضمن استمرار فعالیتهای هیئت مذکور، حد اکثر ظرف مدت 3 ماه، نسبت به برگزاری مجمع انتخاباتی رئیس جدید هیأت آن استان اقدامات لازم را مبذول فرمایید.

* مدعی جدید برای عنوان علی دایی: روملو لوکاکو در 26 سالگی به آماری از گل ملی رسید که علی دایی در 31 سالگی به آن دست یافته بود و کریستیانو رونالدو در 29 سالگی! بازیهای فیفادی در جریان است و مهمترین موضوع، نزدیکی کریستیانو رونالدو به رکورد علی دایی به عنوان بهترین گلزن ملی جهان است. رونالدو این هفته نیز گلزنی کرد تا فاصله او با علی دایی به 15 گل برسد. اما این دو یک رقیب جدی و البته جدید را برای این عنوان مهم در کنار خود خواهند داشت. لوکاکو، مهاجم 26 ساله بلژیکی در آخرین بازی تیمش توانست دو گل دیگر هم بزند تا در هشتاد و سومین بازی ملی، از مرز 50 گل عبور کند. اتفاقی که او را نسبت به برترین گلزنان ملی جهان متمایز میکند. علی دایی 19 سال پیش از مرز پنجاه گل ملی عبور کرد. در شرایطی که 31 سال داشت و آخرین سالهای فوتبالی خود را تجربه میکرد. او دروازه مکزیک را در یک بازی دوستانه گشود و سپس در قرن جدید آن قدر گل زد که یکه و تنها، مقام نخست برترین گلزن ملی جهان را در دست داشته باشد. همین کریستیانو رونالدو که برای جا گذاشتن دایی تقلا میکند، در 29 سالگی به 50 گل ملی رسید. او حالا با 94 گل ملی، مهمترین تعقیب کننده شهریار فوتبال ایران محسوب میشود و بعید است در سال جدید میلادی نتواند به این رکورد برسد. لوکاکو اگر روند پنج سال اخیر خود را ادامه دهد و هر سال 10 گل ملی بزند، در 31 سالگی علی دایی را جا میگذارد.

..........حوادث

* اشتباه مرگبار پسر 8 ساله: کودک 8 ساله که به جای شربت آلبالو به اشتباه شیشه متادون را سر کشیده بود، جان خود را از دست داد. صبح پنجشنبه 18 مهر مأموران کلانتری 112 ابوسعید در تماس با بازپرس کشیک قتل از مرگ پسر 8 ساله در یکی از بیمارستانهای پایتخت خبر دادند. در بررسیهای صورت گرفته مشخص شد که این پسربچه برای نوشیدن شربت آلبالو به سراغ یخچال رفته، اما شیشه شربت متادون را خورده است. پس از اینکه پسرک دچار تهوع و بدحالی شد، خانواده اش او را از قرچک ورامین به بیمارستان تهران منتقل کردند؛ اما اقدامات درمانی مؤثر واقع نشد و پسربچه جان باخت. تحقیقات از خانواده این کودک به دستور بازپرس جنایی ادامه دارد.

* قتل برادرزن به خاطر 300 هزار تومان: عصر پنجشنبه 18 مهر مأموران کلانتری 126 تهرانپارس در تماس با بازپرس کشیک قتل پایتخت، از قتل مرد جوانی خبر دادند. در بررسیهای صورت گرفته مشخص شد عامل قتل، نگهبان 42 ساله یک ساختمان نوساز بوده که با برادرزنش به خاطر 300 هزار تومان اختلاف مالی داشته و هنگامی که برادرزنش با دوست خود به ملاقات او رفته بود، با یکدیگر درگیر شده و پس از کشتن وی پا به فرار گذاشته است. ردیابیها برای دستگیری متهم از سوی پلیس ادامه دارد.

* دام مسافرکش قلابی برای زنان: مسافرکش قلابی که با جلب اعتماد زنان جوان اقدام به سرقت اموالشان میکرد، از سوی پلیس آگاهی دستگیر شد. رسیدگی به این پرونده از 18 تیر سال جاری با شکایت زن جوانی در کلانتری 164 قائم در دستور کار مأموران قرار گرفت. این زن در جزئیات ماجرای سرقت اموالش گفت: چندی قبل در خیابان رسالت خودروی سواری پژو 206 خاکستری رنگی را به صورت دربستی کرایه کردم. راننده که مرد جوانی بود، در بین راه شماره تلفنش را به من داد تا در مواقع نیاز به خودروی دربستی با او تماس بگیرم. حدود 2 هفته بعد برای خرید با شماره تلفن راننده تماس گرفتم و از وی خواستم تا من را به یک فروشگاه ببرد. آن راننده بموقع رسید و من را به مقصد رساند و پس از خرید هم من را به منزلم بازگرداند؛ حتی کمک کرد تا خریدهایم را به داخل منزلم ببرم. ساعتی پس از رفتن راننده، پیامکی از بانکم دریافت کردم که نشان میداد مبلغ 2 میلیون و 500 هزار تومان از حسابم برداشت شده است؛ در حالی که تعجب کرده بودم، همان موقع کارت عابربانکم را جستجو کردم و متوجه شدم که کارت داخل کیفم نیست. رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی عنوان کرد: پس از شکایت این زن اکیپی از کارآگاهان به محلهای تردد و توقف خودروی مذکور مراجعه و در تحقیقات میدانی پلاک انتظامی خودرو شناسایی شد. در تحقیقات پلیسی مالک خودرو شناسایی شده مدعی شد خودرو اش به مدت یک ماه در اختیار یکی از دوستانش قرار داشته و وی با آن مسافرکشی میکرده است. در گام بعدی متهم اصلی پرونده شناسایی و با دستور قضایی دستگیر شد و به جرم خود اعتراف کرد.

............اطلاعرسانی

* اطلاعیه ایران سپید: به اطلاع خوانندگان عزیز میرساند: به مناسبت روز 23 مهر، روز جهانی عصای سفید دکتر قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور از ساعت 10 تا 11 صبح پاسخگوی تماسهای تلفنی شما عزیزان خواهد بود. از شما عزیزان خواهشمندیم از سؤالات شخصی و خصوصی بپرهیزید و حتی الامکان پرسشهای خود را کوتاه مطرح نمایید تا دوستان بیشتری بتوانند از این فرصت برای بیان مشکلات استفاده نمایند و از تماس بعد و قبل از ساعتهای تعیین شده جداً خودداری فرمایید. تلفن تماس: 84711201

* انجمن موج نور اصفهان برگزار میکند: مجمع عمومی عادی سالیانه. زمان: پنجشنبه 2 آبان 1398 ساعت 14:30 مکان: اصفهان، خیابان سعادتآباد، رو به روی مقبره بانو امین، جنب ورزشگاه امین، خانه ریاضیات اصفهان. برای کسب اطلاعات بیشتر با سیستم اطلاعرسانی با شماره تلفن 03136688000 تماس بگیرید.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *