شناسه خبر: 18914 منتشر شده در مورخ: 1398/7/18 ساعت: 02:28 گروه: دانش و فن آوری  
گامی رو به جلو در مسیریابی محیطهای داخلی با Access Explorer

گامی رو به جلو در مسیریابی محیطهای داخلی با Access Explorer

حتماً اولین باری را که به تنهایی به فرودگاه یا مکانی شبیه آن رفته اید به خاطر دارید. احتمالاً یک نفر شما را تا محل دریافت کارت پرواز راهنمایی کرده، آن یکی روی صندلی نشانده و یکی دیگر هم با شما تا رسیدن به هواپیما همراه شده.

به گزارش ایران سپید حتماً لحظاتی را به خاطر میآورید که در مسیر رفتن به سمت هواپیما، بوی جذاب قهوه مشامتان را نواخته باشد و فهمیده باشید در نزدیکی محل استقرارتان که ساعتی کسل کننده را هم در آنجا گذرانده اید، کافیشاپی وجود داشته که می‌توانستید با مراجعه به آن، کمی از کسالتباریِ ساعت انتظار کم کنید اما روحتان هم از وجود کافیشاپِ قصه خبر نداشته.

در سالهای اخیر گامهای بسیار مؤثری در جهت استقلال نابینایان در رفت و آمد برداشته شده است. اپلیکیشنهای زیادی در اختیار کاربران نابینا قرار گرفته که به آنها امکان میدهد مقصدی تعیین کنند و به کمک GPS و نقشه، تا مقصد بدون دغدغه گم کردن مسیر، طی طریق کنند. دسته دیگری از اپلیکیشنها هم امکان شناسایی مراکز و ساختمانهای مهم در اطراف کاربر نابینا را در اختیارش میگذارند. بسیاری از این نرم افزارها هم رایگان عرضه میشوند. مشکل بزرگ این نرم افزارها البته این است که کاربر را فقط تا درِ ورودی مقصدِ مورد نظر همراهی میکنند و بقیه راه را به خود کاربر وامیگذارند. GPS ها در محیطهای داخلی کاربردی ندارند و تازه اگر هم قابل استفاده باشند، در نبود نقشه فضاهای داخلی، عملاً کاری هم از GPS ساخته نیست.

در طول سالهای گذشته کمپانیهای زیادی طرحهایی را برای ایجاد امکان مسیریابی در فضاهای بسته عملیاتی کردند. طرحهایی که عموماً از امکانات و ابزارهایی نظیر وایفای، بلوتوث، RFID و ... در آنها استفاده شده بود. اما هیچ کدام نتوانست به سر انجام قابل قبولی منتهی شود. معروفترین طرحی که در این راستا ارائه شد متعلق به شرکت Apple بود. این شرکت ابزاری با نام IBeacon طراحی کرده بود و قرار بود با نصب تراشه های بلوتوثی در نقاط مختلف، محیطهای داخلی را از این طریق دسترسپذیر کند. حتی این طرح هم ختم بخیر نشد.

آخرین پیشرفتی که در این زمینه حاصل شده، محصول همکاری خانه چاپ بریل آمریکا «APH» و کمپانی «Access Explorer» است. این گروه قصد دارند با تدوین نقشه محیطهای پر رفت و آمدی نظیر فرودگاهها یا ساختمانهای اداری و تجاری و بارگذاری این نقشه ها بر روی نسخه آنلاین اپلیکیشن Nearby Explorer، امکان مسیریابی نابینایان در این مکانها را مهیا کنند. به باور کارشناسانِ این طرح، نه تنها نابینایان، که حتی کاربران بینا هم میتوانند از این قابلیت در محیطهای شلوغ و پیچیده بهره ببرند. کافی است کاربر نابینا گوشی را در دست بگیرد تا نقشه، تمام جزئیات مسیر را به اطلاعش برساند. در حال حاضر برای نمونه نقشه فرودگاه لویزویل در آمریکا به این اپلیکیشن اضافه شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *