شناسه خبر: 18859 منتشر شده در مورخ: 1398/7/15 ساعت: 10:03 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 15 مهر 1398

روزنامه دوشنبه 15 مهر 1398

آیا بهزیستی بین معلولان فرق میگذارد؟ - گامهای بعدی در راه است - چگونه با قبوض برق خداحافظی کنیم - نخست ایرانگردی، سپس جهانگردی - چگونه از شر بوی بد دهان خلاص شویم - کسب سهمیه پارالمپیک توسط تیم ملی فوتبال نابینایان - کودک ربوده شده به شیرخوارگاه تحویل شد

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 15 مهر 1398

8 صفر 1441

7 اکتبر 2019

سال بیست و سوم شماره 6251

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

آیا بهزیستی بین معلولان فرق میگذارد؟ 2

گامهای بعدی در راه است 5 

چگونه با قبوض برق خداحافظی کنیم 7

نخست ایرانگردی، سپس جهانگردی 10

چگونه از شر بوی بد دهان خلاص شویم 14

کسب سهمیه پارالمپیک توسط تیم ملی فوتبال نابینایان 17

کودک ربوده شده به شیرخوارگاه تحویل شد

............ویژه

* آیا بهزیستی بین معلولان فرق میگذارد؟ معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص یکسان دیده نشدن انواع معلولیتها در قانون حمایت از حقوق معلولان، با بیان اینکه این قانون یک قانون جامع است، گفت: بسیاری از مواد قانون مرتبط به همه معلولان است، برای مثال وقتی به موضوع تحصیل معلولان پرداخته میشود، شامل گروه خاصی از معلولان نیست. همچنین اشاره به موضوع مناسبسازی از جمله مواردی است که تنها محدود به معلولان جسمی و حرکتی نیست. محمد نفریه با بیان اینکه فرهنگی مبنی بر اینکه «مناسبسازی تنها برای معلولان جسمی و حرکتی است» وجود دارد، اظهار کرد: این فرهنگ صحیح نیست بلکه مناسبسازی برای نابینایان، ناشنوایان و سایر گروههای معلولان هم هست. یکی از نکاتی که سازمان بهزیستی بر آن تاکید دارد این است که مناسبسازی فقط ساخت رمپ نیست بلکه خیلی گسترده تر است. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه حتی شیوه برخورد پرسنل دستگاههای مختلف با یک معلول نیز جزو مصادیق مناسبسازی محسوب میشود، تصریح کرد: بنابر این مناسبسازی مفهوم وسیعی است. با این حال در خصوص برخی از مطالبات، مانند رسمی شدن زبان اشاره در مورد ناشنوایان-به دلیل همگرا نبودن همه ناشنوایان در این خصوص باعث شده تا آنها به جمعبندی نرسند. با این حال سازمان بهزیستی چندینبار نمایندگان این گروه از معلولان را دور هم جمع کرده است تا همگرا شوند. نفریه ادامه داد: برداشت من از قانون حمایت از حقوق معلولان این نیست که اگر برای مثال چند مورد اسم نابینایان آمده است، آنها بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. دستکم برخورد و موضع سازمان بهزیستی اینطور نیست که بین این گروهها تفاوتی قائل شود. اگر چه هزینه تامین وسایل کمک توانبخشی برخی گروهها مانند ناشنوایان در خصوص تهیه سمعک از گروههای دیگر بیشتر است، اما رویکرد سازمان بهزیستی، نگاه برابر به مطالبات و خواسته‌های همه گروههای معلولان است. وی با اشاره به اینکه نمایندگان گروههای مختلف معلولان در خصوص قانون حمایت از حقوق معلولان طرف مشورت سازمان بهزیستی قرار گرفتند نیز توضیح داد: حتی برخی از افراد دارای اختلال (CP) یا فلج مغزی نیز در این جلسات حضور داشتند. اما نباید فراموش کرد که تشکلهای معلولان در مورد این موضوع نقش مهمی ایفا میکنند. اگر برخی از معلولان مانند ناشنوایان فکر میکنند که باید توجه بیشتری به آنها شود، یکی از راهکار‌ها این است که تشکلهای آنها منسجمتر عمل کنند. تمام این تشکلها بر اساس آییننامه باید زیر نظر سازمان بهزیستی باشند و با حضور نماینده شان در کمیته نظارت بر قانون در این خصوص ایفای نقش کنند. وی افزود: همچنین اگر چه در قانون ذکر شده است که ناشنوایان حق رأی در کمیته نظارت ندارند، اما به شکل داخلی تصویب شد که رأی آنها محاسبه شود. با تشکیل شبکه های معلولان این افراد میتوانند در جلسه مذکور حضور پیدا کنند.

...........سیاسی

* گامهای بعدی در راه است.  بهروز کمالوندی معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تصمیم ایران بر کاهش بخشی از تعهدات برجامی در پاسخ به اقدام یکطرفه خروج آمریکا از توافق و بمنظور ایجاد توازن بین حقوق و تعهدات صورت گرفته است، تاکید کرد: گامهای بعدی در صورت عدم اقدام طرفهای مقابل در راه است. * محسن آرمین چهره شاخص اصلاحات و نایب رئیس مجلس ششم، ضمن دفاع از استراتژی اصلاحطلبان در انتخاباتهای سالهای ۹۲، ۹۴ و ۹۶ معتقد است مشکل اصلاحطلبان نداشتن یک گفتمان جدید و ناظر به اصلیترین مشکلات کشور است که عدالتخواهی و فسادستیزی بخشی از آن است. * فتح ا... امی رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: با توجه به تحریمهای آمریکا تاکنون ۲۳۹ طرح فضایی اجرا و به اتمام رسیده است و اخیرا نیز اعلام شد که بسیاری از مشکلات با سنجش از راه دور برطرف میشود. * حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به نقل از وزیر آموزش و پرورش گفت: ما با کمبود ۱۰۸ هزار معلم در سراسر کشور مواجه هستیم که این موضوع مهمترین مشکل در نظام تعلیم و تربیت محسوب میشود. 

* جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس خواستار گزارش جامعی از حوادث لردگان و قرائت آن در جلسه علنی مجلس شدند. در صورت موافقت هیات رئیسه مجلس با درخواست کمیسیون بهداشت موظف میشود گزارش جامعی از حوادث روستای چنار محمودی لردگان ارائه کند. در هفته گذشته اعلام شد تست ویروس HIV تعدادی اندک از اهالی یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری مثبت اعلام شده است و وزارت بهداشت برای درمان مردم وارد عمل شده است.

* سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: آمریکاییها بارها تهدیدات و اقدامات سایبری علیه کشورمان انجام دادند که البته در برابر حملات سایبری توانمند و قدرتمند هستیم.

........گزارش روز

* چگونه با قبوض برق خداحافظی کنیم: پرداخت قبض برق از ابتدای مهر 98 تنها از طریق الکترونیک مقدور است و با دستور وزیر نیرو حذف قبض کاغذی برق در دستور کار قرار گرفته است و این وزارتخانه در حال جمعآوری اطلاعات مشترکین برای اجرای این طرح است. بر این اساس از این پس  مشاهده و دریافت قبض برق تنها از طریق پیامک و سایت شرکت برق، سامانه تلفنی و اپلیکیشن همراه برق امکانپذیر است و افراد برای این منظور باید اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند که توضیحات کامل آن در ادامه میآید. در مورد اقدامی که مشترکان برای حذف قبوض کاغذی برق خود باید انجام دهند، اینگونه توضیح داده شده  است که روشهای متنوعی برای ثبت شماره همراه مشترکین در سامانه های صدور قبض از سوی شرکتهای توزیع نیروی برق در استانها اعلام شده است. همچنین همه مشترکان در سطح کشور میتوانند با ارسال *۱* شناسه قبض # به سرشماره تلفن ۲۰۰۰۱۵۲۱ نسبت به ثبت شماره همراه خود در سامانه صدور قبض کشور اقدام کند. این اقدام باید با شماره همراهی انجام شود که مسئولیت پرداخت صورت‌حساب برق را برعهده دارد یعنی مالک، مستأجر و یا هر فرد دیگری که مسئولیت صورت حساب برق از سوی مالک به وی واگذار شده است. پس از آن راهنمایی لازم در قالب پیامک در اختیار مشترک قرار خواهد گرفت. مشترک باید شماره شناسه خود را به همراه ستاره یک (۱*) به شماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ پیامک کند. چنانچه فردی هم مالک خانه نیست و مستأجر است، بعد از آنکه از محل مورد نظر نقل مکان کرد باید شناسه قبض به همراه ستاره دو را به همان شماره پیامک کند تا فرآیند ارسال قبض آن شماره شناسه متوقف شود. سپس شناسه قبض منزل جدید خود به همراه ستاره یک را مجدد پیامک کند. اگر مشترکی چند قبض برق دارد میتواند شناسه همه را به صورت جداگانه به همراه ستاره یک به شماره مذکور پیامک کند. در حال حاضر برای حدود یک میلیون مشترک که شماره همراه آنها موجود است به صورت موازی هم قبض کاغذی و هم قبض به صورت پیامک ارسال میشود. معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر به این سوال که آیا مشترکان بعد از ارسال پیامک به شماره های مذکور باید منتظر پاسخ باشند یا خیر، اینگونه جواب داده است که مشترکان نباید بلافاصله منتظر دریافت پاسخ از طریق پیامک باشند. پس از آنکه راستیآزمایی صورت گرفت، توانیر به مشترکانی که اطلاعات آنها تأیید شده است پیامکی برای ادامه کار ارسال خواهد کرد. روش دیگری که شهروندان میتوانند برای اطلاع از مبلغ قبوض خود انجام دهند مراجعه به سایت ۳۹ شرکت توزیع در سراسر کشور است افراد باید با مراجعه به این سایت  نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند. روش بعدی  استفاده از اپلیکیشن است. اپلیکیشنی در سایتهای شرکت توزیع برق قرار گرفته که مشترکان میتوانند با استفاده از آن علاوه بر دریافت قبوض الکترونیکی، تمامی خدمات پس از فروش را از طریق این اپلیکیشن دریافت کنند.

 

...........پرونده

* نخست ایرانگردی، سپس جهانگردی: طی چند شماره گذشته با حمیدرضا رضایی نابینای گردشگر آشنا شدید. در ادامه بخش پایانی گفتگوی ایران سپید را با این نابینای فعال میخوانید. - برخورد مردم و مسئولان چطور بود؟ هر چند برخوردها در جمع خوب بود اما از شهری به شهر دیگر تفاوت داشت. مناسبسازی شهری تبریز از شهرهای دیگری که دیدم بهتر بود. و مردم هم خوب بودند از دستفروش تا تحصیلکرده. به نظرم سطح فرهنگی مردم بالا بود. همکاری خوبی داشتند مثلا آدرسها را خوب میگفتند و گاه هم همراهیم میکردند. - مسئولان چطور؟ متاسفانه برخورد در یکی دو جا بد بود یکی در زندان سلیمان که حدود دو کیلومتر بعد از روستای تخته سلیمان و آتشکده آذرگشسب قرار داشت یک کوه رسوبی 107 متری.آنجا کسی را برای فروش بلیط گذاشته بودند  که نمیگذاشت من حتی به همراهی سایر گردشگران از کوه بالا بروم. بدون هماهنگی با من لب جاده بدون اینکه بپرسد قصد دارم به کجا بروم یک ماشین را نگهداشت تا مرا به تکاب ببرد. که این برخورد خیلی آزاردهنده بود. مورد دیگر وقتی بود که برای دیدن دریاچه کیو به خرمآباد رفته بودم مسئول آنجا گفت برای ما نوشته اند بیماران قلبی، تنفسی و چشمی اجازه ندارند قایق سوار شوند در حالیکه نابینایان در جاهای مختلف بارها قایق سوار شده اند. هرچند نابینایان خرمآبادی میگویند آنجا سوار قایق شده اند اما در هر حال با من این برخورد شد. - چرا قبل از سفر؛ موضوع را با دیگران در میان نگذاشتید تا از طریق صفحه اینستاگرامی شما همراهتان شوند؟ سفر به یکباره اتفاق افتاد هر چند سالها در آرزوی آن بودم  کوله را برداشتم و به راه افتادم و فرصتی برای اینکه کسی را خبر کنم نداشتم دوم اینکه نمیدانستم از پس این سفر بر میآیم یا نه و دیگر اینکه احساس کردم اگر زیر نظر رسانه ها و افراد باشم شاید آنطور که باید آزادی عمل نداشته باشم و نتوانم کارم را انجام دهم برای همین سعی کردم اول خودم را به خودم اثبات کنم من از این کار دو هدف داشتم. یکی اینکه برای همه مردم ایرانگردی را ترویج و تبلیغ کنم سالیانه میلیاردها پول از کشور خارج و در ترکیه گرجستان و .. خرج میشود. بسیاری  خیلی از دیدنیهای ترکیه را دیده اند اما نام برخی از نقاط دیدنی کشور خودمان را اصلا نشنیده اند. من مخالف سفرهای خارجی نیستم اما شعارم این است نخست ایرانگردی سپس جهانگردی شاید هیچ کشوری به اندازه ما آثار تاریخی و طبیعی نداشته باشد اگر بتوانیم خوب در کشور خودمان گشت و گذار داشته باشیم در سفرهای خارجی میتوانیم دیگران را هم به کشور خودمان دعوت کنیم یا گردشگران خارجی را ترغیب کنیم که آنها هم برای دیدن کشور ما بیایند. نکته بعد اینکه در حالیکه مردم از لحاظ روحی در شرایط خوبی نیستن به دلایل مشکلات اقتصادی و میگویند ایران جزء کشورهای افسرده دنیا به حساب میآید خواستم انگیزه ای ایجاد کنم برای همنوعان نابینا که هیچ کاری نشدنی نیست و از طریق شبکه های اجتماعی به مردم بگویم که ببینید یک نفر به رغم مشکل بینایی شدید و با وجود همه خطرات و مشکلات پیشبینی نشده به نقاط مختلف کشورش سفر میکند چرا آنها دست روی دست گذاشته اند و حرکتی نمیکنند. برای همین یک لحظه تصمیم گرفتم و انجامش دادم و از انجام آن حس خوبی دارم بعلاوه حس ماجراجویی همیشگی خودم را ارضا کردم و این شاید یکی از مهمترین کارهایی باشد که در زندگیم انجام داده ام. بر این باورم که اگر کسی به عنوان یک گردشگر و با نگاه علمی بخواهد ایران را بگردد شاید مجبور شود همه عمرش را صرف این کار کند. رضایی در پایان دوستان نابینا را دعوت کرد برای دیدن عکسها و گزارشهای کوتاه این سفر به صفحه شخصی او در اینستاگرام با عنوان «جهان روشن یک نابینا» سر بزنند.

* گلواژه: امام جعفر صادق (ع)

بدخویی زندگی را تیره و دشوار مینماید. امام علی (ع): بدترین دوست کسی هست که برای او به رنج و زحمت افتی.

 

...........آموزشی

* چگونه از شر بوی بد دهان خلاص شویم: هالیتوز به معنای بازدم عبارت است از نفس بدبو یا ناخوشایندی که از حفره دهان یا بینی خارج میشود؛ صرفنظر از آن که منشاء آن در همین حفره باشد یا از سایر نقاط بدن منشاء گیرد. بسیاری از بیماران به ‌دلیل پدیده عادت کردن، از بوی بد دهان خود بیخبرند و توسط یک خانواده یا دوست از آن آگاه میشوند. اگر بو برای پزشک آشکار نباشد میتواند در کنار بیمار بایستد و با برگه ای جریان هوای بازدم بیمار را به سمت خود منحرف کند یا اینکه از بیمار بخواهد ابتدا با بینی بسته از راه دهان و سپس با دهان بسته از راه بینی تنفس کند. اگر فقط بازدم دهانی بدبو بود بیشتر علل دهانی مدنظر است و در غیر این صورت باید به فکر علل ناشی از بینی، ریه یا علل سیستمیک بود. عوامل متعدد ایجادکننده بوی بد دهان به دو دسته، علل داخل دهانی و خارج دهانی تقسیم میشود. علل داخل دهانی، بیشتر موارد را شامل میشود. پوسیدگیهای وسیع، دندانهای عفونی و چرکی و دندانهای نامنظم باعث گیر و تجمع مواد غذایی، خروج ترشحات چرکی و ایجاد بوی بد دهان میشود. التهاب و بیماریهای پیشرفته لثه ها و جرمهای دندانی نیز میتواند در ایجاد مزه و بوی بد دهان نقش داشته باشد. خشکی دهان و کاهش بزاق، ترمیمهای غلط و قدیمی و دندانهای مصنوعی نامناسب نیز در ایجاد بوی بد دهان دخالت دارد. علل خارج دهانی متنوعتر از داخل دهانی بوده و موارد کمتری را شامل میشود، اولین علل خارج دهانی شامل بیماریهای دستگاه تنفسی مانند سینوزیتها، ترشحات پشت بینی و لوزه سوم بوده، دومین علل نیز بیماریهای دستگاه گوارشی، خالی بودن معده، التهاب و ورم معده و مصرف غذاهای بودار مانند سیر، پیاز، مشروبات الکلی و داروهاست. سومین علت خارج دهانی، اختلالات غدد مترشحه داخلی (در زمان بارداری، بلوغ و ...) و بیماریهایی نظیر دیابت بوده، چهارمین علل خارج دهانی بوی بد دهان نیز شامل سن و جنس است که با افزایش سن خصوصا در سالمندان و زنان بیشتر دیده میشود و از علل خارج دهانی میتوان به افزایش اسیداوریک در خون، استعمال دخانیات، مسمومیتها، کمبود ویتامینهایی مانند ویتامین ث، بیماریهای کبد و کلیه و برخی سرطانها اشاره کرد. اولین راه درمان بوی بد دهان، شناسایی عوامل ایجاد کننده و رفع آنها نظیر تعویض پرکردگیها، روکشها و دندانهای مصنوعی نامناسب است. دومین راه رعایت بهداشت دهان و دندان مانند استفاده صحیح از مسواک، نخ دندان و زبان پاککن است، سومین راه درمان، هالیتوز ناشی از خشکی دهان نیز مرطوب کردن دهان است که به کمک جرعه‌های مکرر آب و جویدن آدامس‌ بدون قند انجام میشود. چهارمین راه، استفاده از ‌ دهانشویه‌های حاوی "کلرهگزیدین" است و پنجمین راه، اثر رژیمهای درمانی مختلف در از بین بردن عفونت "هلیکوباکترپیلوری" عامل ایجاد کننده زخم معده است در بیمارانی که علتی برای بوی بد دهان یافت نمیشود یک دوره درمانی لازم است.

............ورزشی

* کسب سهمیه پارالمپیک توسط تیم ملی فوتبال نابینایان: تیم فوتبال پنج نفره کشورمان با شکست تایلند در مسابقات قهرمانی آسیا سهمیه پارالمپیک 2020 توکیو را به دست آورد. تیم فوتبال پنج نفره ایران در مرحله نیمه نهایی مسابقات قهرمانی آسیا مقابل تایلند به میدان رفت و این تیم را در یک بازی نزدیک و فشرده با نتیجه 3 بر 2 شکست داد. گلهای تیم ایران در این بازی را حسین رجبپور (یک گل) و صادق رحیمی (2 گل) به ثمر رساندند. تیم کشورمان با صعود به فینال این مسابقات، به عنوان ششمین تیم جهان موفق به کسب سهمیه حضور در پارالمپیک 2020 توکیو نیز شد. در دیگر دیدار مرحله نیمه نهایی، دو تیم چین و ژاپن به مصاف هم رفتند که این مسابقه در وقت قانونی با نتیجه 2 بر 2 به پایان رسید، اما تیم چین در ضربات پنالتی موفق شد ژاپن را 4 بر 2 شکست دهد و راهی فینال شود. رقابتهای فوتبال پنج نفره در پارالمپیک 2020 با حضور 8 تیم برگزار خواهد شد که تا کنون حضور هفت تیم در این مسابقات قطعی شده است. برزیل (قهرمانی 2018 جهان)، آرژانتین از قاره آمریکا، ایتالیا و اسپانیا از قاره اروپا، ایران و چین از قاره آسیا و ژاپن به عنوان میزبان، 7 تیمی هستند که حضورشان در پارالمپیک قطعی شده است. سهمیه قاره آفریقا نیز به زودی از طریق برگزاری مسابقات انتخابی در این قاره مشخص خواهد شد. تیم فوتبال پنج نفره ایران در پارالمپیک 2016 ریو با شکست مقابل میزبان به مقام نایب قهرمانی رسیده بود. در پیشبینیهای انجام شده برای عملکرد این تیم در پارالمپیک 2020 توکیو، مدال برنز در نظر گرفته شده، البته این مدال میتواند با بهبود عملکرد تیم ملی در ماههای پیش رو ارتقا پیدا کند. لازمه این امر، برگزاری مسابقات تدارکاتی مناسب برای تیم ملی فوتبال نابینایان کشورمان است. پیش از اعزام به تایلند نیز قرار بود چند دیدار دوستانه میان تیم کشورمان با اسپانیا و ترکیه برگزار شود که همگی آنها لغو شد.

..........حوادث

* کودک ربوده شده به شیرخوارگاه تحویل شد: کودک چهار ساله که توسط مرد موتورسواری ربوده شده بود بعد از دو روز توسط یک رهگذر در خیابان پیدا و تحویل شیرخوارگاه شد. پنجشنبه 9 مهر مردی افغانی به پلیس رفت و از ربوده شدن پسر 4 ساله اش خبر داد. او گفت: من دو بار ازدواج کرده ام و حاصل این ازدواج 11 فرزند است. کوچکترین فرزندم امروز در کوچه در منطقه عبدلآباد بازی میکرد که ناپدید شد. از اهالی و افرادی که در محل بودند سراغ احسان - پسرم- را گرفتم که آنها به من گفتند مرد موتورسواری او را با خود برده است. پسرم پای چپش میلنگد و نمیتواند براحتی راه برود. - کودکی در بازار تره بار: با شکایت این مرد تحقیقات برای یافتن پسر 4 ساله به دستور بازپرس شعبه نهم دادسرای امور جنایی تهران آغاز شد. در حالی که بررسیها برای یافتن کودک ادامه داشت، ساعاتی بعد زن جوانی با پلیس تماس گرفت و گفت: برای خرید به بازار میوه و تره بار رفته بودم که مرد جوانی را با یک کودک 4 یا 5 ساله دیدم پای چپ کودک میلنگید و بشدت گریه میکرد اما مرد جوان به زور او را با خود میبرد. به مرد جوان گفتم: این بچه خودت است؟ گفت: «بله! میخواهم پسرم را به دکتر ببرم.» اما رفتارش مشکوک بود به ‌همین خاطر تصمیم گرفتم موضوع را به پلیس خبر دهم. تحقیقات برای یافتن احسان ادامه داشت تا اینکه دو روز بعد مسئولان شیرخوارگاه آمنه در تماس با پلیس اعلام کردند ساعاتی قبل مرد میانسالی کودکی را به شیرخوارگاه آورده که مشخصاتش با احسان شباهت زیادی دارد. بدینترتیب مأموران راهی شیرخوارگاه شده و احسان را شناسایی کردند. بررسیها نشان میداد مرد رهگذری در حالی که احسان در خیابان رها شده بود او را پیدا کرده و به شیرخوارگاه آمنه تحویل داده است. با پیدا شدن کودک و پس‌ از هماهنگی با بازپرس، احسان تحویل خانواده اش شد. تحقیقات برای شناسایی مرد موتور سوار به ادامه دارد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *