شناسه خبر: 18484 منتشر شده در مورخ: 1398/6/10 ساعت: 12:02 گروه: اجتماعی  
ماه محرم ماه خون

ماه محرم ماه خون

آفتاب محرم طلوع میکند و کربلای دل را در پرتو خود میسوزاند. سرخی بیرق ایستادگی، از گلدسته ها بالا میرود و در باد به حرکت در میآید. عطر شهادت مشام را مینوازد و چشمها در انتظار طراوت اشک به تماشا مینشیند.

به گزارش ایران سپید  آفتاب محرم طلوع میکند و کربلای دل را در پرتو خود میسوزاند. سرخی بیرق ایستادگی، از گلدسته ها بالا میرود و در باد به حرکت در میآید. عطر شهادت مشام را مینوازد و چشمها در انتظار طراوت اشک به تماشا مینشیند. هر یک از شبهای محرم به نام یکی از شهدای کربلا نامگذاری شده است. شب اول منتسب به مسلم ابن عقیل است. مسلم، نخستین شهید واقعه کربلاست. شهادت او کمی پیشتر از حادثه کربلا رخ داده است و شب نخست ماه محرم به پاس فداکاری و جانفشانیهای این سفیر شهید، شب مسلم بن عقیل نام نهاده شده است.

محمدحسین بهجت تبریزی مشهور به «شهریار» حال و هوای این روزهای حرکت امام حسین از مکه به سمت کربلا را این گونه روایت کرده: شیعیان! دیگر هواى نینوا دارد حسین، روى دل با کاروان کربلا دارد حسین؛ از حریم کعبه جدش به اشکى شُست دست، مروه پشت سر نهاد، اما صفا دارد حسین؛ میبرد در کربلا هفتاد و دو ذبح عظیم، بیش از اینها حرمت کوى منا دارد حسین؛ او وفاى عهد را با سر کند سودا ولى، خون به دل از کوفیان بیوفا دارد حسین؛ آب را با دشمنان تشنه قسمت میکند، عزت و آزادگى بین تا کجا دارد حسین؛ دست آخر کز همه بیگانه شد، دیدم هنوز، با دم خنجر نگاهى آشنا دارد حسین؛ شمر گوید گوش کردم تا چه خواهد از خدا، جاى نفرین هم به لب دیدم دعا دارد حسین‏ اشک خونین! گو بیا بنشین به چشم «شهریار»، کاندر این گوشه عزایى بیریا دارد حسین.

 این شبهای عزیز اعمالی دارد که مؤمنان و دوستاران حسین (ع) میتوانند به جای آورند: دو رکعت، در هر رکعت حمد و یازده قُل هُوَ ا... اَحَد. در روایت است از حضرت رسول (ص) که هر کس در این شب این دو رکعت نماز را بجا آورد و صبحش را که اول سال است روزه بدارد، مثل کسی است که تمام سال را مُداومت به خیر کرده و در آن سال محفوظ باشد و اگر بمیرد به بهشت برود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *