شناسه خبر: 1839 منتشر شده در مورخ: 1392/10/18 ساعت: 09:04 گروه: دانش و فن آوری  
چشم انداز روبات پوشیدنی برای معلولان در کشور روشن تر شد

چشم انداز روبات پوشیدنی برای معلولان در کشور روشن تر شد

محققان کشور یک روبات شلوار را برای کمک به معلولان حرکتی از ناحیه پا تولید کرده اند. با تولید این روبات می توان امید داشت که معلولان بدون استفاده از صندلی چرخدار بتوانند به تنهایی راه بروند.

براساس یک آمار اکنون بیش از ۴ میلیون معلول حرکتی در کشور وجود دارد. روبات های پوشیدنی برای کمک به حرکت معلولان حرکتی می تواند به این قشر کمک کند.
محسن برزگری مخترع این طرح و مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولید کننده روبات های پوشیدنی برای حرکت معلولان در این زمینه گفت: این دستگاه یک روبات پوشیدنی کمک حرکتی برای معلولین و افراد فلج از قسمت کمر به پایین است و درباره معلولانی کاربرد دارد که دچار قطع عضو و یا قطع عصب شده اند. به عبارت دیگر این روبات برای افرادی که از کمر به پایین فلج شده اند و یا دچار قطع عضو از ناحیه پا شده اند کاربرد دارد.
وی با بیان اینکه این شلوار بر روی تعدادی از معلولان آزمایش شده و نتایج آن موفقیت آمیز بوده است، خاطرنشان کرد: این روبات از دو پا تشکیل شده است که هر کدام از پاها به صورت جداگانه متشکل از ۳۴۰ مفصل است و فرد فلج برای استفاده از این روبات ان را مثل یک شلوار پوشیده و به کمک دو چوبدست که به دست می گیرد، تعادل خود را حفظ کرده و کنترل روبات را به عهده می گیرد.
در این روبات تمامی حرکت های مورد نظر برای پا از جمله نشستن، راه رفتن به جلو، ایستادن، نشستن و گردش به طرفین برنامه نویسی شده است و کاربر
با زدن دکمه های تعریف شده می تواند حرکت کند.
به گفته وی در مرحله دوم قرار است، اعمالی مانند بالارفتن و پایین آمدن از پله نیز برای این روبات طراحی شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: این روبات برای معلولان تا ۹۰ کیلوگرم وزن قابل استفاده است.
برزگری در مورد شیوه برنامه نویسی این روبات گفت: برنامه نویسی های انجام شده برای هر بخش از این روبات توسط متخصصان این شرکت دانش بنیان انجام شده است.
وی اظهار داشت: این روبات ها با تغییر مفصل تغییر اندازه می دهد و به همین دلیل برای افراد قد کوتاه، متوسط و بلند قامت قابل استفاده است.
به گفته این مخترع مرحله بعدی تولید روبات مشابه برای معلولان از ناحیه دست است، که به زودی تولید آزمایشگاهی آن آغاز می شود.
به گفته برزگری نمونه آزمایشگاهی این روبات بعد از ۳۴ ماه فعالیت علمی در اوایل سال جاری و با هزینه ۲۵۰ میلیون ریال تولید شد و قرار است، به زودی عملیات ساخت نمونه تجاری آن با سرمایه یک سرمایه گذار معلول، آغاز شود.
 طرح شلوار روبات در چهارمین نمایشگاه ملی علم تا عمل توسط جهاد دانشگاهی استان البرز ارایه شده بود.
چهارمین نمایشگاه ملی علم تا عمل روزهای ۱۱ تا ۱۴ آبان ۹۲ در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *