شناسه خبر: 18386 منتشر شده در مورخ: 1398/6/4 ساعت: 10:38 گروه: اجتماعی  
آغاز به کار تهیه نقشه تهران با اماکن مناسب معلولان

آغاز به کار تهیه نقشه تهران با اماکن مناسب معلولان

مدیر کل سلامت شهرداری تهران از آغاز به کار تهیه نقشه تهران با اماکن مناسب افراد داراى معلولیت خبر داد و گفت: همچنین نرم افزار «دیابتو» در آینده ای نزدیک جهت کاهش ابتلا شهروندان به دیابت رونمایی می شود.

به گزارش ایران سپید زینب نصیری در تشریح اقدامات دو ساله شهرداری تهران در حوزه سلامت گفت: اداره کل سلامت در ابعاد مختلف حوزه سلامت شهروندان یعنی سلامت جسمی، روانى و اجتماعی برنامه های مختلفی را طراحی و اجرا کرده است. در هیچ کدام از این حوزه ها وارد درمان نمی شویم و فقط در زمینه پیشگیری اقدامات لازم انجام می شود تا سلامت و سواد سلامت شهروندان ارتقا پیدا کند. 

وی افزود: برای رسیدن به این امر مهم با دستگاه های دولتی، انجمن های تخصصی، متخصصین حوزه سلامت و سازمان های مردم نهاد در تصمیم گیری ها و ظرفیت هایی که می توانیم کمک کنیم تا خدمات سلامتی بهتری در سطح شهر به مردم ارائه شود، همراهى و همکاری می کنیم.  
مدیر کل سلامت شهرداری تهران ادامه داد: سال گذشته در حوزه سلامت جسمی برنامه های متنوع و متعددی برگزار شد. بسیاری از این خدمات توسط سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت در سطح شهر انجام شده و اداره کل سلامت در تسهیل اجرای این برنامه ها کمک کرده است. این که ذی نفعان در برنامه ها حضور پیدا کنند از سیاست های اصلی ما بوده و به توسعه برنامه های ما کمک کرده است. 
نصیری با بیان اینکه تلاش کردیم نقش هماهنگ کننده را در تمامی مجموعه های شهرداری ایفا کنیم، افزود: رویکرد ما این است که اداره کل سلامت به طور صرف خودش را ارائه دهنده خدمات سلامت در شهر نبیند و کمک کند تمام ارائه دهندگان این خدمات درگیر شوند. در این راستا در تمام مناسبت ها تقریبا میدان عمل ما تمام واحدهای تابعه شهرداری تهران و بستر شهر بوده است. در هر مناسبتی که در اختیار داشتیم تمام ایستگاه های مترو، اتوبوسرانی، تاکسیرانی، میادین میوه و تره بار، پایانه های مسافربری، بوستان ها، سراهای محلات، خانه های سلامت و ... ارائه دهنده خدمات سلامت در شهر تهران شدند.
وی ادامه داد: این رویکرد که تمام واحدهای تابعه در کنار ما قرار بگیرند و تمام انجمن های حوزه سلامت، دستگاه های دولتی مثل وزرات بهداشت و بهزیستی در شهر ارائه دهنده خدمات سلامت باشند، باعث شده مردم بیش از گذشته ارائه خدمات سلامت را در سطح شهر ببینند. این به این معنا نیست که ما بصورت مجزا خدمات اضافه تری ارائه دادیم؛ بلکه به این معناست که ارائه این خدمات در قسمت های مختلف شهر با حضور تمامى شرکاى اجتماعى مان تسهیل و ارائه شد. 

استقبال روزانه حداقل 500 نفر از گذرهای سلامت
مدیر کل سلامت شهرداری تهران در خصوص برگزاری برنامه های هفته سلامت، عنوان کرد: هفته سلامت 22 گذر سلامت داشتیم که تمام سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت برمبنای ظرفیت شان در این گذرها حضور داشتند. حداقل هر یک از گذرهای سلامت روزانه 500 نفر مراجعه کننده داشته است و در مجموع بیش از ١٢ هزار نفر از خدمات ارائه شده در این گذرها استفاده کرده اند.
نصیری ادامه داد: در برخی از مناطق مانند گذر سلامت منطقه 12 که در بازار بزرگ تهران بود، شاهد استقبال بی نظیری بودیم. در کنار خدمات سلامت، بازی های نشاط سالمندی و بازى هاى افراد داراى معلولیت را داشتیم که بازی« بوچیا» برای اولین بار در هفته سلامت در تمامى این گذرها به طور آزمایشی برگزار شد. در این گذر روزانه مخاطب خارجی داشتیم و توریست های بسیاری از خدمات این گذر بهره مند شدند. در این گذر روزانه حدودا 2000 نفر از این خدمات استفاده می کردند. 
مدیر کل سلامت شهرداری تهران در خصوص برنامه های ارتقا سواد سلامت شهروندان در سال 97 تصریح کرد: اجرای برنامه های گفت و گو  در شهر 550 بار اجرا شده است. در هر کدام از این برنامه ها بین 20 تا 40 نفر از شهروندان حضور دارند و تجارب زیسته خودشان را با یکدیگر درمیان می گذارند.
نصیری بیان کرد: سال گذشته در سینما سلامت 10 فیلم سلامت داشتیم. پایان این فیلم ها کارگردان فیلم، یک متخصص در حوزه مربوطه و نماینده یکی از سازمان های مردم نهاد پنل گفتگو تشکیل می دادند و به سوالات مردم پاسخ داده می شد. 
وی عنوان کرد: کارگاه های آموزشی برای پرسنل شهرداری تهران که به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط هستند برگزار شد. 1938 نفر از همکاران در سازمان آتش نشانی، رانندگان اتوبوس، تاکسیرانان و ... در این دوره ها آموزش دیدند. 
مدیر کل سلامت شهرداری تهران ادامه داد: همچنین ٥٢ هزار و 815  نفر از شهروندان در کارگاه های آموزشی 352 سرای محله شهر تهران آموزش دیدند. در شهرداری تهران کامل ترین ساختار آموزش به شهروندان را در سطح محله داشتیم. چرا که تمام برنامه های ارائه خدمت به طور محلی نوشته می شود. در مجموع 2 هزار و 167 کانون محلی داریم که خیلی کمک می کنند بتوانیم خدمات و آموزش ها را هدفمند به مردم برسانیم. 

ارائه خدمات مراکز فرآموز به 63 هزار و 536 نفر 
نصیری در خصوص خدمات مراکز فرآموز گفت: این مراکز با هدف آموزش مهارت های رفتاری و پیشگیری از رفتارهای پر خطر ویژه کودکان برنامه ریزی شده است. گروه هدف کودکان 6 تا 12 سال است. در حال حاضر در 16 منطقه شهر تهران این مراکز ارائه خدمت می کنند. سال گذشته 63 هزار و 536 نفر از دانش آموزان از این خدمات استفاده کرده اند. 
وی ادامه داد: مهمترین هدف این مراکز این است که چون تفکر انتزاعی کودک 6 تا 12 ساله هنوز به درستی شکل نگرفته است، کودک مفاهیمی که به او منتقل می شود را به صورت عینی می بیند.  
مدیر کل سلامت شهرداری تهران در خصوص برنامه های ارتقا سلامت روانی و اجتماعی شهروندان گفت: شورای سلامت را در تمامی نواحی شهر تهران داریم. سال گذشته 528 جلسه در سطح نواحی تشکیل شد که نتایج خوبی به دنبال داشت. بخش قابل توجهی از این دستاوردها منجر به اصلاح و مناسب سازی شهری در خصوص سالمندان، معلولان، مسائل مربوط به مادر و کودک و ... شده است. 
نصیری ادامه داد: شورای سلامت تلاش می کند، محیط شهر را حامی سلامت کند. همچنین شاخص های سلامت جسمی و روانی، ایمنی و امنیت شهر و احساس بهتر افراد نسبت به شهر را دنبال می کند. 
وی با اشاره به اینکه در تمام محلات شهر تهران واحدهای ارائه خدمات سلامت روان داریم، افزود: سال گذشته 17 هزار و 118 نفر از شهروندان محلات کم برخوردار با سوبسید شهرداری از خدمات سلامت روان استفاده کرده اند. در دیگر محلات شهر هم این خدمات با حداکثر 30 هزارتومان ارائه شده است. 
مدیر کل سلامت شهرداری تهران با تاکید بر اینکه برای اولین بار در 22 محله سلامت روان محلی را به طور آموزشی اجرا کردیم، افزود: در هر محله یک کانون سلامت روان شکل گرفت و خدمات سلامت روان ارائه شد. در هر محله هم یک تیم خدماتی از مردم محله تشکیل شد. این افراد متناسب با نیازهایی که در محله داشتند گروه را تشکیل دادند. عوامل استرس زای محلی را شناسایی کردند و در این زمینه اقداماتی انجام دادند که عوامل استرس محلی را کاهش دهند و اتفاقات جالبی رخ داد. 
نصیری ادامه داد: تلاش می کنیم امسال هم این 22 محله را پایدار کنیم و هم در محله های دیگر این طرح را اجرا کنیم. طبق توافقی که با سازمان بهزیستی داشتیم این 22 محله به زودی مجوز سلامت روان محلی را از بهزیستی دریافت می کنند. 
وی گروه های جمعیتی افراد دارای معلولیت، آماده سازی فضای شهری و دسترس پذیری خدمات شهری برای این افراد را بسیار مهم دانست و گفت: در سال های گذشته ستاد مناسب سازی فضای شهری برای افراد دارای معلولیت شکل گرفته بود که مسئولیت کارگروه فرهنگی اجتماعی این ستاد از معاونت اجتماعی نبود. از اردیبهشت سال گذشته این مسئولیت به اداره کل سلامت شهرداری سپرده شد. با ارتباط خوبی که با سازمان های مردم نهاد داشتیم نظرات این افراد و گزارش های آن ها را با ستاد مناسب سازی در میان گذاشتیم.
مدیر کل سلامت شهرداری تهران عنوان کرد: غیر از نقش آموزشی و فرایندهای آموزشی، مطالبه گری اجتماعی را به واسطه سازمان های مردم نهاد اجرا کردیم که تاثیرات خوبی داشت و باعث شد ستاد مناسب سازی هم از نظرات، ارزیابی ها و نظارت این افراد برخوردار شود. همچنین از سال گذشته دبیر کانون معلولین عضو کارگروه مناسب سازی مناطق شد که به واسطه حضور این اشخاص بازبینی نسبت به اقدامات پیمانکاران خیلی جدی تر دنبال می شود.
نصیری از آغاز تهیه نقشه تهران با اماکن مناسب افراد معلول خبر داد و گفت: با استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و کانون های اجتماع محور، ارزیابی مناسب سازی فضای شهری در بوستان ها، سراهای محله، مراکز ورزشی، بانک شهر، فروشگاه های شهروند، میادین میوه و تره بار و مترو را آغاز کرده ایم. هر کدام از سازمان های مردم نهاد در حوزه معلولین ارزیابی مناسب سازی این اماکن را انجام می دهند و طبق هماهنگی هایی که با سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران داشتیم، تمام اطلاعات آن ها روی نقشه تهران مشخص می شود و در آینده ای نزدیک برای اولین بار نقشه ای را داریم که افراد دارای معلولیت می توانند از روی آن اماکن مناسب سازی شده را قبل از مراجعه ببینند.  

مشارکت 10 تا 12 هزار نفر در برنامه های حوزه معلولین 
مدیر کل سلامت شهرداری تهران با اشاره به برنامه دورهمی معلولین گفت: این دورهمی سال گذشته برای اولین بار تشکیل شد. تقریبا در تمام مناطق تهران افراد دارای معلولیت شناسایی شده، در برنامه های مربوط به معلولین شامل دورهمی ها و برنامه هایی که در 352 محله برگزار شده است، مشارکت داشته اند. 

مشارکت حداقل 1000 نفر در هر منطقه در دوشنبه های سالمندی
نصیری با اشاره به اینکه دوشنبه های سالمندی با مشارکت حداقل 1000 نفر در هر منطقه رو به رو بوده است، افزود: طبق مصوبه ای شهرداری تهران موظف شده است، شهر تهران را شهری مناسب افراد سالمند طراحی کند که بخشی از آن مناسب سازی شهری است که آن را دنبال می کنیم. 
وی ادامه داد: در سطح محلات 352 کانون سالمندان را داریم که فعالیت های بسیار خوبی دارند. با این حال از سال گذشته دوشنبه های سالمندی را آغاز کردیم. از صبح تا بعد از ظهر در سراهای محلات برنامه هایی با مشارکت سالمندان داریم. همچنین دورهمی های سالمندان در بوستان های شهر برنامه ریزی شده که تلاش کردیم این برنامه ها با مشارکت سالمندان برگزار شود. به عنوان مثال گروه کر، تئاتر، قصه گویی و ... با اجرای سالمندان برگزار و در کنار این برنامه ها میز ارائه خدمت مناسب سالمندان ارائه می شود. 
مدیر کل سلامت شهرداری تهران ادامه داد: با توجه به جمعیت ایران که با سالمندی رو به رو است، حوزه سالمندان اهمیت فراوانی دارد. در 30 سال آینده از هر 4 ایرانی یک نفر سالمند است و در این حوزه نیازمند اقدامات جدی تر هستیم.  
رقابت های نشاط سالمندی با حضور 10 هزار و 200 نفر
نصیری در خصوص رقابت های نشاط سالمندی گفت: در 352 محله شهر تهران برای اولین بار رقابت های نشاط سالمندی در حال برگزاری است. این برنامه با حضور 10 هزار و 200 پدربزرگ، مادر بزرگ و نوه برگزار می شود. در مجموع 1700 تیم 6 نفره که در سطح شهر تهران با هم وارد رقابت شده اند. در طراحی بازی ها تلاش شده بر تمرکز، حافظه، تعادل و سالمندی فعال تمرکز شود و ارتباط بین نسلی بسیار زیبایی شکل گرفته است. 

آغاز به کار 100 مطب دیابت
وی عنوان کرد: از سال گذشته با مشارکت بنیاد بیماری های خاص پروژه ای تحت عنوان« تهران پایتخت تغییر دیابت» را آغاز کردیم. این پروژه در بسیاری از شهرهای دنیا هم اتفاق می افتد. هدف این پروژه شناسایی افراد دارای دیابت یا مستعد ابتلا به دیابت بوده است. در این پروژه هم سیاست ما آماده سازی زیر ساخت های شهر است. 
مدیر کل سلامت شهرداری تهران ادامه داد: در مرحله اول این پروژه 100 مطب دیابتی شکل گرفته است که پزشکانی در خصوص دیابت خدمات ارائه می دهند.
نصیری از رونمایی نرم افزار«دیابتو» در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: در این نرم افزار تمام زیر ساخت های شهری که به کاهش دیابت کمک می کند، قرار دارد. تمام کارگاره ها، همایش های آموزشی، بوستان های مناسب پیاده روی، ایستگاه های تندرستی شهر تهران، مجموعه های ورزشی، آدرس مطب های دیابتی، موارد مربوط به شهر پیاده و ... در این نرم افزار قرار گرفته است. 
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شهرنوشت، وی به اجرای طرح«راهوند» در نوروز امسال اشاره کرد و افزود: امسال طرح های گرافیکی ورزشی روی زمین کشیده شد. تلاش می کنیم در ادامه این طرح بازی های شهری را طراحی کنیم که مردم به پیاده روی علاقه مند شوند. همچنین مسیرهای سلامتی را در سطح شهر شناسایی و به مردم معرفی کنیم. شهر تهران با شهرهای پیاده بسیار متفاوت است و باید روی این مسئله اقدامات بسیاری صورت بگیرد. زیرساخت های شهری باید تغییر کند و این مسئله را باید به عنوان یکی از محورهای اصلی در دستور کار قرار دهیم./ خبرگزاری آریا

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *