شناسه خبر: 18359 منتشر شده در مورخ: 1398/6/2 ساعت: 11:06 گروه: اجتماعی  
ما امتیاز ویژه نمی خواهیم حقوق برابر ما را رعایت کنید

ما امتیاز ویژه نمی خواهیم حقوق برابر ما را رعایت کنید

برخی مناسبت‌های سالانه مانند هفته دولت، روز جهانی افراد دارای معلولیت یا مناسبت‌های خاص‌تری مانند روز جهانی عصای سفید فرصت‌هایی برای طرح مهم‌ترین درخواست‌های اجتماعی شهروندان معلول از دولت یا در معنای وسیع آن نظام حاکمیتی کشور تلقی می‌شوند.

به گزارش ایران سپید تا اگر در ایام سال این درخواست‌ها در غوغای روزمره رسانه‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، این مناسبت‌ها حداقل فرصت‌هایی باشند برای رساندن صدای این گروه‌های اجتماعی به گوش مسئولان یا راهروهای پیچ در پیچ تصمیم‌گیری تا شاید گره‌های زنجیره مشکلات متعدد و در هم تنیده میلیون‌ها تن از شهروندان معلول کشور باز شود.

بویژه اگر توجه کنیم در هنگامه تحمیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و پیامدهای اجتماعی این تحریم‌ها از جمله گروه‌هایی که متحمل بیشترین آسیب و محرومیت‌ می‌شوند افراد معلول بخصوص شهروندان معلول فاقد شغل و متکی به مستمری‌های دستگاه‌های حمایتی، معلولان شدید و بسیار شدید نیازمند مستمر، وسایل توانبخشی و دارو برای معلولان ساکن مناطق روستایی و محروم هستند. این گروه بیش از سایر گروه‌های دارای معلولیت به زیر خط فقر رانده می‌شوند. هفته دولت می‌تواند فرصتی باشد برای طرح مهم‌ترین انتظارات شهروندان دارای معلولیت از مدیریت مهم‌ترین سازمان حمایتی حوزه افراد معلول کشور. البته طرح این انتظارات و توقعات تا جایی قابل قبول است که در حیطه اختیارات رئیس سازمان بهزیستی برای رفع این نیازها باشد. با وجود جایگاه عمده این منصب در رأس مهم‌ترین سازمان متولی امور شهروندان معلول کشور بررسی دقیق و کارشناسی مهم‌ترین درخواست‌های این شهروندان ذهن جست‌و‌جوگر را به سوی سطوح دیگر مدیریتی کشور و مؤثر در پاسخگویی به این درخواست‌ها رهنمون می‌شود.
 اجرای کامل نظام چند لایه رفاه و تأمین اجتماعی، مهم‌ترین عامل ارتقای سطح زندگی شهروندان معلول:
نگاهی به مهم‌ترین درخواست‌های اجتماعی افراد معلول مانند تطبیق مستمری‌ها و کمک‌های اجتماعی با نیازهای مالی گروه هدف، برخورداری مطلوب افراد معلول از پوشش‌های بیمه‌های پایه‌ای و تکمیلی سلامت، دسترسی مطلوب شهروندان به تجهیزات توانبخشی، برخورداری شهروندان معلول از مسکن مناسب همگی در گرو اجرای کامل نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی کشور است. اجرای کامل این نظام جامع بار سنگین مالی انجام این تعهدات را از گردن ناتوان سازمان بهزیستی برداشته و آن را به بالاترین نهاد حمایت و رفاه اجتماعی کشور یعنی شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی منتقل می‌کند. نهادی که مسئولیت بالاترین سطح سیاستگذاری هماهنگی و یکپارچه‌سازی منابع حمایتی و تأمین اجتماعی کشور را بر عهده دارد با اجرای کامل این نظام جامع و چند لایه رفاه اجتماعی است که همه شهروندان کشور صرف نظر از برخورداری از سلامت جسمی یا تحمل محدودیت‌های مختلف جسمی و حسی شایسته برخورداری از حداقلی از زندگی اجتماعی تلقی می‌شوند.
تحول اساسی در ساختار و نظام خدمات توانبخشی:
اما تا جایی که به سازمان بهزیستی باز می‌گردد مهم‌ترین درخواست‌های جامعه هدف شهروندان معلول را از رئیس جدید سازمان بهزیستی می‌توان در ایجاد بستر لازم برای تحول اساسی در ساختار و نظام خدمات سازمان بویژه در عرصه خدمات توانبخشی فرموله و خلاصه کرد. چابک‌سازی چشمگیر عملکرد سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی از طریق جذب و انتقال منابع انسانی متخصص به مراکز عملیات میدانی سازمان یعنی صف نخست ارتباط مددجویان با بدنه مددکاری سازمان یکی از مهم‌ترین انتظارات گروه‌های مختلف معلولیتی از حوزه توانبخشی این سازمان است. همچنین مکانیزه کردن ثبت و ارائه خدمات توانبخشی در سطوح مختلف در سامانه‌های الکترونیک و امکان ارزیابی مداوم کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده به مددجویان، اصلاح سیاست‌های برون سپاری خدمات از طریق نظارت دقیق بر مراکز خصوصی ارائه خدمات توانبخشی به شهروندان معلول، تطبیق نظام پرداخت یارانه‌ها به این مراکز با ارزیابی خدمات خروجی آنها و ایجاد شبکه‌های مراکز تخصصی گروه‌های مختلف معلولیتی از سطح دفاتر طرح و برنامه سازمان تا مراکز خدمات میدانی از دیگر انتظارات مهم این گروه‌ها از حوزه توانبخشی سازمان است.
 رعایت حقوق برابر شهروندان معلول مهم‌ترین انتظارات این شهروندان از دستگاه‌ها و سازمان‌های ملی:
به‌عنوان شهروند معلول ما امتیاز ویژه‌ای را نمی‌خواهیم فقط رعایت حقوق برابرمان را در همه عرصه‌های آموزش عمومی، فنی‌و حرفه‌ای و امکان اشتغال و رفع تبعیض‌های حقوقی، ذهنی از فرا روی رشد و تعالی افراد معلول انتظار داریم. اگر سیاست‌های همه دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های ملی یک ارزش محوری را سرلوحه خود قرار دهند بخش عمده‌ای از نیازها و انتظارات شهروندان معلول خود به خود برآورده می‌شود. این ارزش به سادگی و روشنی عبارت از طراحی و ارائه خدمات به گونه‌ای که همه شهروندان صرفنظر از تفاوت‌های جسمی، جنسیتی، سنی و اجتماعی بتوانند به‌طور برابر از این خدمات بهره گیرند. این ارزش مهم‌ترین شاخص پیمان نامه جهانی حقوق افراد معلول است که خوشبختانه کشورمان قریب 11 سال است که به آن پیوسته و خود را مکلف به رعایت مفاد آن کرده است.ایران 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *