شناسه خبر: 1833 منتشر شده در مورخ: 1392/10/17 ساعت: 12:13 گروه: اجتماعی  
رعایت ضوابط مناسب سازی شهری برای معلولان در ساخت و سازها الزامی می شود
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان:

رعایت ضوابط مناسب سازی شهری برای معلولان در ساخت و سازها الزامی می شود

نورصالحی با تاکید بر این که نیاز است تا مناسب سازی شهری برای معلولان و ناتوانان جسمی به یک دغدغه همگانی تبدیل شود اعلام کرد: به زودی رعایت ضوابط این مهم برای اخذ پروانه ساخت و مجوز پایان کار الزامی می شود.

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان این که ضوابط جدید مناسب سازی با همکاری مشاوران معلول و کم توان جسمی تدوین شده است گفت:با تکمیل این ضوابط و تصویب کمیسیون ماده ۵ در آینده ای نزدیک لزوم اجرای این دستور العمل همانند لزوم رعایت الزامات فنی، ضوابط آتش نشانی و ایمنی و ضوابط سیما و نمای شهری برای اخذ مجوز پایان کار همچنین کسب پروانه ساخت ضروری می شود. 
وی یادآور شد: با قانونی شدن این ضوابط، دستور العمل اجرایی مناسب سازی شهری به یک ابزار کنترلی برای شهرداری تبدیل می شود و در این صورت به اماکن عمومی مناسب سازی نشده مجوز پایان کار تعلق نخواهد گرفت. 
جمشید نورصالحی قانون حمایت از حقوق معلولین مصوب سال ۸۳ مجلس شورای اسلامی اشاره و اضافه کرد: طبق این قانون کلیه اماکن عمومی اعم از بیمارستان ها، ادرات دولتی، مدارس، مجتمع های تجاری، هتل ها و غیره می بایست مناسب سازی شوند این در حالی است که در حال حاضر تعداد بسیار معدودی از این اماکن برای عبور و مرور راحت تر معلولان و افراد ناتوان جسمی مناسب سازی شده است. 
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مناسب سازی را یکی از مولفه های توسعه شهری در قالب عدالت اجتماعی خواند و تصریح کرد: همه با هم باید در زمینه مناسب سازی تلاش کنیم چرا که آینده ما نیز قابل پیش بینی نیست. 
وی با بیان این که در سال جاری اعتبار خوبی برای مناسب سازی در هر منطقه در نظر گرفته شده است، یادآور شد: مناسب سازی هر چه بیشتر معابر، پارک ها و ساختمان های عمومی در دستور کار شهرداری قرار دارد. 
نورصالحی استفاده‌ی یک معلول یا ناتوان جسمی از فضای شهری بدون کمک دیگران را تعریف صحیح مناسب سازی شهری دانست و اظهار داشت: این افراد حق دارند مانند دیگر شهروندان از فضاهای شهری استفاده کنند. 
وی با بیان این که شهرداری تاکنون به سهم خود اقدامات خوبی را در جهت مناسب سازی اماکن عمومی انجام داده است، گفت: احداث پارک ویژه معلولین در خیابان مشتاق دوم همچنین در نظر گرفتن ضوابط مناسب سازی در ساخت اماکن عمومی از جمله فرهنگسرا ها، کتابخانه ها و پارک ها از جمله‌ی این اقدامات بوده است همچنین مناسب سازی محور های اصلی شهر و پارک ها و بوستان های محلی در اولویت کاری این نهاد قرار دارد. 
وی از تهیه طرح جامع بهینه سازی پیاده رو ها برای نابینایان توسط سازمان طراحی شهرداری اصفهان خبر داد و تصریح کرد: به تازگی متوجه شدیم اقداماتی که تاکنون برای مناسب سازی معابر و ساختمان ها انجام شده کیفیت لازم را نداشته است از این رو برای این که بتوانیم اقدامات موثری در جهت سهولت بیشتر این قشر انجام دهیم برآن شدیم تا از تعدادی از معلولان به عنوان مشاور کمک بگیریم تا علاوه بر این که از نزدیک شاهد مشکلات این افراد هستیم بتوانیم گام های موثرتری جهت مناسب سازی معابر و ساختمان ها برداریم. 
نورصالحی اظهار داشت: پس از اینکه متوجه شدیم بهترین کارشناسان در این زمینه خود معلولان هستند با مراجعه به مرکز آسیب دیدگان نخاعی از تعدادی از معلولان این مرکز خواستیم تا در این امر ما را یاری کنند و در حال حاضر تعدادی از معلولان در ساختمان حوزه شهرسازی فعالیت خود را شروع کرده اند همچنین در نظر داریم در آینده در شهرداری هر منطقه از شهر اصفهان یک فرد معلول کارشناسی اقدامات مناسب سازی را بر عهده بگیرد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بیان کرد: آسیب شناسی انجام شده در این محورها نشان می دهد که معضلات اصلی پیاده روها شامل موارد ی از جمله اختلاف سطح و معارض های فیزیکی در مسیر، شیب های نامناسب و غیراستاندارد، عدم استفاده از کفپوش های مناسب از نظر فنی و فقدان زیرسازی لازم، نداشتن روشنایی مناسب در شب، نبود تجهیزات و مبلمان شهری مناسب، آسیب های ناشی از حفاری های تاسیساتی است.
وی با تاکید بر این که برطرح های بهسازی و مناسب سازی پیاده روهای اصفهان به عنوان یکی از اولویت های اصلی شهرداری اصفهان در دست اقدام قرار گرفته است اذعان داشت: به طوری که طرح بهسازی پیاده روهای اصفهان با اجرای بهسازی پیاده روهای مسیر میدان امام حسین(ع) تا چهارباغ بالا تداوم می یابد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *