شناسه خبر: 18276 منتشر شده در مورخ: 1398/5/24 ساعت: 09:22 گروه: دانش و فن آوری  
درخواست نابینایان ایرانی از شرکت اپل برای پایان دادن به تبعیض علیه فارسی زبانان

درخواست نابینایان ایرانی از شرکت اپل برای پایان دادن به تبعیض علیه فارسی زبانان

گوشیهای هوشمند امروزه نقشی فراتر از یک گوشی تلفن همراه را برای کاربران دارای نیازهای خاص ایفا میکنند.

به گزارش ایران سپید به عنوان مثال، گوشی هوشمند برای یک کاربر نابینا وسیله ای است که افزون بر امکان برقراری تماس، بیشمار امکانات و تسهیلات دیگر را هم در اختیارش میگذارد. یک کاربر نابینا میتواند به وسیله گوشی همراهش به کمک نقشه های مختلف مسیریابی کند. اسکناسهای توی جیبش را مرتب کند. منو رستورانها را بخواند. تاریخ انقضای مواد درون یخچال خانه اش را بفهمد و از منوهای ماشین لباسشویی و تلویزیون و مایکرو ویو استفاده کند. به فهرست بالا موارد متعدد دیگری را هم میتوان اضافه کرد که قطعاً همه نابینایان با آنها آشنا هستند و مرور کردنش جز اطاله این نوشته، نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.

محصولات شرکت Apple, از جمله ابزارهایی است که مورد علاقه بسیاری از کاربران دارای معلولیت است اما عدم پشتیبانی این شرکت از موتور مبدل متن به گفتارِ فارسی باعث شده کاربران فارسی زبان نتوانند از محصولات این شرکت استفاده کنند. «ابوذر سمیعی»، دانشجوی نابینای رشته سیاستگذاری فرهنگی در مقطع دکتری است که اخیراً تلاشی را برای رفع این تبعیض آغاز کرده است. او در گفتگو با ایران سپید در خصوص نخستین جرقه های شکلگیری این تلاش میگوید:  «همه نابینایان بر این نکته اتفاق نظر دارند که محصولات تولید شده در شرکت Apple, همگی از با کیفیتترینها در نوع خود در بازار محسوب میشوند و کمپانی اپل با وسواسی که در زمینه دسترسی پذیر بودن محصولاتش برای افراد دارای معلولیت به خرج میدهد، این دستگاهها را به گونه ای طراحی میکند که کارهایی که در بالا ذکرش به میان رفت، در محصولات این شرکت به بهترین شکل ممکن قابل انجام باشند. اما عدم پشتیبانی صفحه خوان این شرکت موسوم به Voice over از زبان فارسی موجب شده نابینایان فارسی زبان نتوانند به اندازه سایر نابینایان از این محصولات استفاده کنند. کاربران ایرانی در سالهای گذشته هم حرکتهایی را برای متقاعد کردن اپل به افزودن فارسی به Voice over انجام داده بودند اما هیچ کدام نتیجه ای در بر نداشت. در سفری که به نیویورک داشتم توانستم به کمک چند دانشجوی ایرانی دانشگاه Stony Brook، این موضوع را با مدیر پروژه Voice over مطرح کنم.» ابوذر در باره پاسخ این مقام مسؤول در اپل میگوید: «مدیر پروژه Voice over اینطور اظهار کرد که فارسی جزو اولویتهای اپل محسوب نمیشود و اگر نابینایان میخواهند کاری در این زمینه صورت بگیرد، باید بتوانند این موضوع را به یک خواست عمومی در فضای مجازی بدل کنند.»

سمیعی در باره نحوه تبدیل این موضوع به یک خواست عمومی میگوید: «پیامی را که از کمپانی اپل دریافت کرده بودم با کنشگران حوزه فناوریهای ویژه نابینایان از جمله امیرحسین سلیمانی و امید هاشمی هم در میان گذاشتم و با همکاری این دو نفر و به کمک نگین حسینی، خبرنگار نامآشنای حوزه حقوق افراد دارای معلولیت، شکواییه ای را به فارسی و انگلیسی تنظیم و در یکی از وبسایتهایی که به منظور انتشار شکواییه ها وجود دارد، بارگذاری کردیم و با استفاده از ارتباطاتی که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی داشتیم، شروع به خبر رسانی در خصوص این طومار کردیم.» سمیعی در خصوص میزان تأثیرگذاری امضاهای پای این طومار  میگوید: «تمام تلاش ما باید معطوف به افزایش تعداد امضا کنندگان باشد؛ چرا که تعداد بالای امضا کننده احتمال توجه مسؤولان اپل به آن را افزایش میدهد. از همین رو از همه کاربران میخواهیم ضمن امضای طومار، اطرافیانشان را هم به امضای آن تشویق کنند و در جلب توجه جامعه نسبت به این خواسته به حق کاربران نابینا ما را یاری کنند.»

علاقمندان میتوانند پیوند این طومار را ذیل همین مطلب در وبسایت ایران سپید، مشاهده کنند.

 https://www.change.org/p/apple-apple-should-end-discrimination-against-its-persian-speaking-blind-users?source_location=petitions_browse

 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *