شناسه خبر: 18190 منتشر شده در مورخ: 1398/5/14 ساعت: 15:21 گروه: فرهنگی  
داریوش مودبیان : "ایجاز" از نشانه های نبوغ در رادیو است

داریوش مودبیان : "ایجاز" از نشانه های نبوغ در رادیو است

داریوش مودبیان هنرمند پیشکسوت رادیو، تئاتر، سینما و تلویزیون ، " ایجاز" را از نشانه های نبوغ در رادیو دانست .

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو ؛  مودبیان با بیان این مطلب افزود: شرکت کنندگان در سومین جشنواره نمایش های کوتاه رادیویی باید  به مقوله  "ایجاز" ، توجه بسیاری داشته باشند و داستانی را برای نمایش های کوتاه پنج دقیقه ای در نظر بگیرند که آغاز ، میانه و پایان  درستی داشته باشد.

وی در خصوص داوری جشنواره نوایش توصیه کرد : بهتر است درداوری این جشنواره کیفیت آثار مورد نظر باشد نه کمیت و این کیفیت نیز در حد بالا و اعلی باشد .
مودبیان همچنین درباره نگارش نمایش کوتاه رادیویی گفت :" ادبیات" عرصه بسیار گسترده ای است به خصوص ادبیات نمایشی که جایگاه خودش را دارد و وقتی نمایش کوتاه آن هم از نوع رادیویی مدنظر باشد کار بسیار سخت می شود چرا که فن بسیار پیچیده ای است.
این هنرمند ادامه داد : در رادیو، قدم اول داستان است ، توصیه من به جوان هایی که علاقه مند به فضای نمایش رادیویی هستند این است که برای نوشتن نمایشنامه سراغ ادبیات داستانی ایرانی بروند و اگر به آثار بزرگ جهان علاقه مند هستند با مطالعه و ایرانیزه کردن از آن متون، الگو برداری کنند .
این کارگردان یادآور شد : به خاطر دارم زمانی با مرحوم شجره مجموعه کمدی های بزرگ جهان را در رادیو به شکل حرفه ای کار کردیم که برخی از آنها با تنظیم رادیویی مرحوم شجره و برخی دیگر با ترجمه و تنظیم رادیویی بود که من انجام می دادم و به همین دلیل و کارهایی که در گذشته انجام داده ایم تأکید دارم که تنظیم رادیویی مسئله بسیار مهمی در رادیو است و به تبع آن وقتی قرار است نمایش کوتاه باشد در مرحله تنظیم رادیویی کار نویسنده سخت تر می شود.
این هنرمند در پایان  توضیح داد : در واژه "نمایش رادیویی" تضاد وجود دارد چون وقتی می گوییم : "نمایش"، جلوه های دیداری مدنظرمان است در صورتی که در نمایش رادیویی ظاهرا جلوه های دیداری وجود ندارد اما در جلوه های شنیداری باید از کدها و رموزی استفاده شود که این تداعی معانی و فضا در ذهن تماشاگر رخ بدهد به گونه ای که شنونده بتواند با شنیدن، شخصیت ها و حتی موقعیت های داستان را  ببیند که البته این در کار در رادیو بسیار دشوار است .
گفتنی است ،  فرصت ارسال آثار در سومین جشنواره نمایش های کوتاه رادیویی "نوایش" تا ساعت 24 روزسه شنبه 15 مرداد  تنها از طریق سایت www.radionamayesh.ir امکان پذیر است و این زمان به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *