شناسه خبر: 18054 منتشر شده در مورخ: 1398/5/5 ساعت: 10:43 گروه: اجتماعی  
آزمایش‌های ژنتیک پیش از ازدواج در پیچ و خم‌های اجرایی

آزمایش‌های ژنتیک پیش از ازدواج در پیچ و خم‌های اجرایی

در ماده ۷۵ برنامه ششم توسعه بر اجباری شدن آزمایش‌های ژنتیک پیش از ازدواج تاکید شده و این در حالی است که اجرای این ماده قانونی به دلیل نبود بسترهای لازم در پیچ و خم‌هایی کُند شده است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان زنجان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در برنامه ششم توسعه اجباری شدن آزمایش‌های ژنتیک امری الزام‌آور اعلام شده، درحالی که این مهم آنگونه که باید و شاید اجرایی نشده و  موجب مشکلاتی در حوزه سلامت شده است.

گلنساء آقامحمدی افزود: ۵۰ درصد معلولیت ھای مختلف از قبیل نابینایی‌ها، ناشنوایی ها و موارد عقب ماندگی ذهنی شدید به دلیل اختلالات ژنتیکی است که در این میان می‌توان با شناسایی موارد مشکل‌دار و ارجاع به مراکز ژنتیک برای بررسی و تشخیص نوع بیماری ژنتیکی اقدامات لازم را برای پیشگیری از انتقال بیماری به نسل‌های بعدی انجام داد.

این مسئول ادامه داد: بیماری‌های ناشنوایی، عقب ماندگی ذهنی و نابینایی از جمله مهمترین اختلالات ژنتیکی محسوب می‌شود که بیشتر آنها به دلیل ازدواج ھای فامیلی بروز می یابد و در این میان تالاسمی نیز جزو بیماریهای ژنتیکی بسیار شایع است.

وی اضافه کرد:  اغلب بیماری‌های ژنتیکی قابل درمان نیستند، اما قابل پیشگیری و کنترل  بوده و در این ارتباط ازدواج فامیلی، سابقه مشکلات ژنتیکی، نقایص مادرزادی، اختلالات کروموزومی، بیماری ھای ارثی در خانواده، سقط جنین های مکرر، داشتن فرزند با مشکلات مادرزادی و یا عقب ماندگی ذهنی، بارداری پیش از ١٨ سالگی و بالای ٣۵ سالگی از جمله مواردی  هستند که مشاوره ژنتیک لازم برای آن توصیه شده است.

آقامحمدی افزود: آگاهسازی جامعه و ارائه مشاوره به زوجین در آستانه ازدواج از جمله اقدامات مهم و اساسی بهزیستی برای پیشگیری از بروز معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک به شمار می رود و این موضوع از ابعاد مختلف اهمیت بسزایی دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به پیشرفتهای علمی در زمینه بررسی و تشخیص علل بروز بیماری های ژنتیکی در انسان، بسیاری از بیماری های ارثی در زمان جنینی قابل تشخیص هستند.

 به گفته معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان زنجان هزینه های مشاوره ژنتیک برای خانواده های دارای فرزند معلول و تحت پوشش بهزیستی رایگان انجام می شود.

وی یادآور شد: معاونت امور پیشگیری بر اساس رسالت و حیطه فعالیت خود که همان اطلاع رسانی و افزایش آگاهی‌های علمی آحاد مختلف جامعه درخصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی، پیشگیری از معلولیت ها و مشاوره و روانشناختی است، اقدامات متعددی را انجام داده است.

به گفته آقامحمدی، این معاونت با استفاده از برگزاری کلاس های آموزشی برای گروه‌های هدف، اطلاعات پیشگیرانه را ارتقا داده و به نوعی از تولید و بروز معلولیت‌هایی از قبیل معلولیت های ذهنی و جسمی جلوگیری کرده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *