شناسه خبر: 1803 منتشر شده در مورخ: 1392/10/16 ساعت: 08:53 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 16 دی 1392

روزنامه دوشنبه 16 دی 1392

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 16 دی 1392، 4 ربیع الاول  1435، 6 ژانویه 2014

سال هجدهم شماره 4621

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین امروز............

* تیراژ ایران سپید متناسب با نیازهای جامعه مخاطب نیست 2

* هاشمی رفسنجانی: دولت و رهبری از اعتمادسازی ابایی ندارند 3

* صدور کارت جدید ملی برای 15 ساله ها 5

* قیمت فروش زمین 9.6 درصد کاهش یافت 7

* اورژانسهای چشمی سالمندان را بشناسیم 9

* یک جهان حادثه در پشت نگاه من و توست 11

* افتخاری دیگر برای دهقان، داور بین المللی گلبال 16

* بریدن گوش پدر 18

 

 

صئ ..................ویژه

صبح روز یکشنبه، دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و تنی چند از مدیران این وزارتخانه، در مؤسسه فرهنگی–مطبوعاتی ایران حضور یافتند و از بخشهای مختلف آن بازدید کردند. دکتر جنتی در جریان بازدید از روزنامه ایران سپید و آشنایی با چگونگی انتشار این روزنامه، ضمن آشنایی با تولید مطالب و آشنایی با وبسایت ایران سپید، با آگاهی از تیراژ فعلی روزنامه و آمار جامعه نابینایان و کمبینایان کشور اعلام کرد: تیراژ فعلی این روزنامه منحصر به فرد، متناسب با نیاز این جامعه نیست و تیراژ ایران سپید باید متناسب با جامعه مخاطب افزایش یابد. وزیر ارشاد در دیدار اعضای تحریریه ایران سپید، از چگونگی کار خبرنگاران نابینا پرسید و با تجهیزات ویژه نابینایان آشنا شد.

صئ .....................سیاسی

-داخلی

* آیت ا... هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: ما نیاز نداریم چیزی را مخفی کنیم و من مطمئنم دولت و رهبری از اعتمادسازی ابایی ندارند.

* صبح روز شنبه وزیر کشور میزبان نمایندگان 60 تشکل سیاسی کشور از جناحهای مختلف بود. در این نشست چهره هایی همچون کرباسچی، نجفقلی حبیبی، منتجبنیا، کواکبیان، محمدرضا باهنر و مجتبی شاکری حضور داشتند. از مهمترین خواسته های مسؤولان احزاب کشور، درخواست مساعدت برای بازگشایی خانه احزاب، حمایت یارانه ای از تشکلهای سیاسی، به رسمیت شناختن حقوق قانونی احزاب، خروج از فضای امنیتی و فعالیت بدون هراس از بازداشت، اصلاح قانون انتخابات و حتی تأسیس پارلمان احزاب به جای خانه احزاب بود. در این نشست، عبد الرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در تشریح برنامه های دولت یازدهم برای فعالیت احزاب و جمعبندی خواسته های مطرح شده در این زمینه، به احزاب قول حمایت داد.

* همزمان با احضار دوازده وزیر دولت به مجلس در هفته جاری، سایت خبرآنلاین با استناد به محاسبات انجام شده هزینه حضور هر وزیر در مجلس را از نظر اقتصادی با احتساب هزینه هر دقیقه 15 میلیون تومانی وزیر در کمیسیون و صحن علنی، در مجموع معادل یک میلیارد و 50 میلیون تومان اعلام کرد.

* محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه خواستار عدم دخالت کشورهای ثالث در روابط ایران و ترکیه شد.

-بین المللی

* مانموهان سینگ، نخست وزیر هند بار دیگر تأکید کرد که برای دور سوم، نخست وزیر این کشور نخواهد شد.

* لیوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران با اشاره به روند مثبت مناسبات و همکاریهای روسیه و ایران گفت: روابط مسکو-تهران در سطوح مختلف حکومتی و پارلمانی توسعه مییابد.

 

 

صئ .............اجتماعی

ناصر کرمی، معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در خصوص اعتبار کارتهای ملی گفت: تمامی کارتهای ملی صادر شده در کشور تا پایان سال 92 اعتبار داشت، اما هفته گذشته بر اساس اعلام هیأت دولت، اعتبار آنها تا پایان سال 94 تمدید شد. وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده، از 22 بهمن ماه دیگر هیچ کارت ملی صادر نخواهد شد، تأکید کرد: از این تاریخ به بعد کارت هوشمند ملی جایگزین کارت ملی میشود؛ بطوری که افرادی که برای اولین بار کارت ملی برای آنان صادر میشد (یعنی 15 ساله ها) کارت هوشمند ملی دریافت خواهند کرد. کرمی افزود: کارت اولیها بیش از 15 میلیون نفر در سراسر کشور میشوند که در مرحله اول کارت هوشمند دریافت میکنند و پس از آنها به مرور برای سایر افراد جامعه نیز کارت صادر خواهد شد.

* محسن روشنپژوه، مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در سالهای 90 و 91، 186 کمپ ترک اعتیاد مجاز تحت پوشش سازمان بهزیستی در کشور وجود داشت، گفت: در سال 92 آمار کمپها به 657 مورد افزایش پیدا کرده است. وی همچنین با اشاره به علت جان باختن 39 نفر در مراکز ترک اعتیاد در سال گذشته، افزود: علت اصلی مرگ و میر در کمپهای ترک اعتیاد به دلیل تغییر در شرایط روزهای اولیه فرد دارای اعتیاد است.

* نوشیروان محسنی بندپی،  مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: کلیه روستاییان و عشایر و تمامی شهرهای با جمعیت زیر 20 هزار نفر، 100 درصد حق بیمه شان توسط دولت پرداخت شده، بنابر این بیمه درمان آنها رایگان است.

* بر اساس گزارش آژانس اطلاعات انرژی آمریکا و سازمان بهداشت جهانی، ایران رتبه دهم تولید کننده گازهای گلخانه ای و رتبه هشتم آلودگی هوا را در جهان به خود اختصاص داده است که مبنای یکی تولید گاز دی اکسید کربن و دیگری آلاینده های خطرناک کمتر از 10 میکرون است.

صئ.....................اقتصادی

* مرکز آمار ایران از کاهش 9.6 درصدی میانگین قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در تابستان نسبت به فصل بهار امسال خبر داد.

* زمانیان دهکردی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: پیشبینی میشود، گزارش کمیسیون تلفیق مجلس از لایحه بودجه سال آینده، نیمه دوم بهمن ماه به صحن علنی ارسال شود و بودجه 93 نیز تا اوایل اسفند ماه جاری بررسی، تصویب و به دولت ابلاغ شود.

* علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: از آنجا که با بهره گیری از رانت نمیتوان کارآفرین شد، باید قوانین طوری تنظیم شوند که فرصت ایجاد فساد از برخی از افراد گرفته شود.

* ناصر مرادی، رئیس شورای ملی نخود کشور گفت: ایران یکی از کشورهای برتر جهان در تولید نخود است و در سال 2011 با تولید 290 هزار و 243 تن، مقام هفتم جهان را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است.

* مشاور وزیر راه گفت: تنها راه خانه دار شدن اقشار آسیبپذیر جامعه، استفاده آنان از تسهیلات نظام بانکی با سود متناسب است. حسین عبده تبریزی اعلام کرد: در حالی که قیمت مسکن از سال 84 تا کنون 10 برابر شده، میزان تسهیلات بانکی برای خانه دار شدن خانواده ها افزایش نیافته است. وی افزود: نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن با محدودیتهای منابع مالی مواجه است و دولت میتواند در خلق پول به نظام بانکی کشور کمک کند.

* انصاری، دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با تأکید بر اعمال تعرفه های پلکانی برای واردات لوازم خانگی گفت: با توجه به اختلاف قیمتهای فاحش بین محصولات داخلی و خارجی و همچنین عدم توانایی مالی مردم برای خرید، واردات این لوازم کاهش یافته است. وی تصریح کرد: طی سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار لوازم خانگی وارد کشور شد، در حالی که توانایی کشور در تولید بسیار بالاست.

صئ .......... سلامت و بهداشت

* اورژانسهای چشمی سالمندان را بشناسیم: افراد در دوره سالمندی نیازمند مراقبتهای بیشتری هستند. مراقبتهای چشمی یکی از این موارد است که حتی میتواند افراد با آسیبهای بینایی را با مشکلات دیگری مواجه سازد. دکتر حسن محبوبیپور، چشمپزشک میگوید: سالمندان به مراقبتهای چشمپزشکی خاصی نیاز دارند و اگر جدی گرفته نشود، احتمال بروز مشکلات بینایی افزایش مییابد. تبدیل آب مروارید به آب سیاه، خشکی چشم، احساس سوزش و خارش و آب سیاه حاد که بر اثر تنگی زاویه چشم از داخل ایجاد میشود، اصلیترین اورژانسهای چشمی در سالمندان بشمار میرود. مشکل شایع دیگر در سالمندان، عفونتهای چشمی و ناراحتی پلک است. در مواردی زخمهای روی قرنیه که از سن 50 سالگی شروع میشوند، ممکن است افراد سالمند را آزار دهد. در این موارد چشم آنها نیاز به مراقبتهای بیشتری دارد و ضروری است مرتب معاینه شوند. در عفونتهای چشمی، منطقه جغرافیایی محل زندگی نیز اهمیت دارد. افرادی که در شمال زندگی میکنند، بیشتر با زخمهای قرنیه مواجه میشوند؛ در بین این زخمها نیز انواع قارچی شیوع بیشتری دارند و علت آن هم شرایط طبیعی محیط سکونت آنها است.» دکتر محبوبیپور در پاسخ به این سؤال که ضربه های چشمی تا چه حد سلامت بینایی سالمندان را تهدید میکند، می افزاید: همه ضربه های وارد به چشم اهمیت دارند؛ اگر ضربه از ناحیه سر وارد شود، ابتدا باید متخصص مغز و اعصاب فرد را معاینه کند و در مراحل بعدی درمانهای چشمی اعمال شود، چرا که ممکن است حیات بیمار به دلیل صدمات وارد به مغز تهدید شود. هر چند همه افراد باید در دوره های زمانی 6 ماه تا یک ساله به چشمپزشک مراجعه کنند، اما بسته به نیاز در سالمندان این زمان میتواند کوتاهتر باشد.

 

صئ ...............گزارش ویژه

هفته گذشته، نخستین جلسه هم اندیشی با موضوع آموزش اجتماعی افراد دارای آسیبهای بینایی، به همت مؤسسه عصای سفید و با حضور کارشناسان در حوزه مسائل معلولان و جمعی از خانواده های افراد دارای آسیبهای بینایی برگزار شد. در این جلسه که در قالب یک پنل (برنامه آموزشی) برگزار شد، دکتر احمد بهپژوه (کارشناس مسائل استثنایی)، سهیل معینی (مدیر عامل انجمن باور و مدیر شبکه تشکلهای نابینایان) و دکتر علی صابری (وکیل پایه یک دادگستری و عضو علی البدل شورای اسلامی شهر تهران) به ایراد سخن پرداختند. در این گزارش، مختصری از صحبتهای دکتر بهپژوه با موضوع نیازهای آسیبمندان بینایی و راهکارهای برطرف کردن این نیازها را میخوانید. دکتر بهپژوه صحبتهای خود را با این دو بیت آغاز کرد: «یک جهان حادثه در پشت نگاه من و توست، لحظه ها گر نخروشند گناه من و توست. ننشینیم و به دیوار سکون تکیه دهیم، در و دیوار در آینده گواه من و توست... مهمترین عامل گرد همایی ما بحث همدلی، همفکری، همکاری و هماهنگیست. موضوعی که در میان ما ایرانیان و به ویژه آسیبمندان بینایی مورد بیتوجهی قرار گرفته است. من مباحث خود را از منظر روانشناسی تعلیم و تربیت بررسی کرده ام و در اینجا این مباحث را با این سؤالات مطرح میکنم که شهروندان دارای آسیب بینایی چه نیازهایی دارند و ما و نظام ما تا چه میزان به این سؤالها پاسخ میدهد؟ ما تا چه میزان این شهروندان را برای زندگی در دنیای تربیت میکنیم و آموزش میدهیم؟ آیا آموختن ما برای زیستن ماست؟ آیا آنچه که به ما یاد داده میشود به درد زندگیمان میخورد؟ آیا نظام آموزشی ما آسیبمندان بینایی را برای دنیای واقعی آماده میکند؟ آیا نگرش ما نسبت به این افراد مثبت است؟ و اینکه چه کنیم تا این نگرش مثبت شود؟ متأسفانه در حال حاضر نابینایان در جامعه ما در معرض طرد شدن، تبعیض و تحقیر قرار گرفته اند و از این نظر رنج میبرند. بدیهیست این وضعیت برای سلامت روانی و عزت نفس آنان زیانبار است و موجب ناکامی و سرخوردگی آنان میشود و کرامت انسانی این افراد خدشه دار میشود. در نتیجه موجب احساس بیکفایتی، نا امنی روانی و عاطفی و عدم اعتماد به نفس و بالا رفتن میزان وابستگی آنان میشود. با قاطعیت اظهار میکنم که فرد آسیبمند بینایی هیچ مشکل روانی ندارد، اما وقتی در فرایند رشد و زندگی به نیازهای این افراد توجه نمیشود، تحقیر و طرد میشوند به موضوع اشتغال این افراد توجه نمیشود، کمکم این عوامل موجب از دست رفتن عزت نفس و سلامت روانی این افراد میشود. هدف اساسی تعلیم و تربیت مستقلسازی و قطع تارهای وابستگیست. این فرایند از پایینترین سن آغاز میشود و تا بالاترین سن ادامه مییابد. * سلامت روانی چیست؟ سازمان بهداشت جهانی در سال 2005 سلامت روانی را این گونه تعریف کرده است: وضعیت بهزیستی که فرد تواناییهای خود را درک کند. بتواند با فشارهای روانی و تنگناهای زندگی مقابله کند. فرد بتواند کاری مفید انجام دهد. بتواند در جامعه خود مشارکتی سازنده داشته باشد. * افراد دارای آسیبهای بینایی چه نیازهایی دارند؟ توجه به نیازهای اساسی، توجه به حقوق شهروندی، توجه به کرامت و شأن انسانی، توجه به سلامت جسمانی و سلامت روانی، توجه به پذیرش آنان در جامعه، توجه به اشتغال و تواناییهای گوناگون آنان. اینها نیازهای آسیبمندان بیناییست. آسیبمندان بینایی نیاز دارند تا به استقلال نسبی برسند. آسیبمندان بینایی نیاز دارند تا احساس مفید بودن و خود ارزشمند بودن کنند، به خودکفایی اقتصادی نایل شوند. * چگونه میتوان به نیازهای آسیبمندان بینایی توجه کرد؟ اجرای نظام حمایتی، توانبخشی و آموزشی از بدو تولد. فراهم کردن فرصتهای برابر برای رشد و شکوفایی همه جانبه، ساماندهی حمایت اجتماعی از آسیبمندان اجتماعی تا محقق شدن عدالت اجتماعی. ارتقاء کیفیت زندگی برای همه شهروندان. پیشگیری از برچسبگذاری، داغگذاری، تبعیض و محرومیت اجتماعی. قادرسازی آسیبمندان بینایی به شناخت، کشف، پرورش، شکوفاسازی توانمندیهای بالقوه و بالفعل خود. فراهم کردن امکانات رفاه، بهزیستی، اشتغال، مسکن و ازدواج برای این افراد، آموزش مهارتهای ارتباطی و اجتماعی به شهروندان عادی. فراهم کردن فرصتهایی برای پذیرش، تفاهم، احترام متقابل بین افراد جامعه و آسیبمندان بینایی. پیشگیری از تحقیر شدن و طرد شدن. آموزش مهارتهای جسمانی، آموزش مهارتهای تحصیلی کاربردی، آموزش مهارتهای اجتماعی، مهارتهای مراقبت از خود، مهارتهای زندگی مستقلانه و ارتباطی، شغلی، ایمنی و حفاظتی. همه این موارد محقق نمیشود، مگر با دست به دست هم دادن و دوری از منیتها، آگاه ساختن جامعه نسبت به استعدادهای این افراد، جلب حمایت ائمه جمعه و در نهایت، همکاری رسانه ها....» (علاقمندان میتوانند به زودی فایل صوتی سخنان دکتر بهپژوه را از وبسایت روزنامه مطالعه نمایند.)

صئ ................... ورزشی

رضا دهقان، عضو گروه مشاوره داوری فدراسیون جهانی شد

گروه مشاوره داوری، یک گروه منتخب است که از داوران با تجربه سطح مهارت 3 ایبسا تشکیل میگردد و در مسائل کارشناسی کمیته فرعی گلبال، از خدمات آنان استفاده میشود.

این گروه مشاوره موظف است بر عملکرد روزمره برنامه داوری ایبسا نظارت نماید. علاوه بر این، گروه مشاوره در موارد خاص به شرح زیر، توصیه های لازم را در اختیار کارگروه گلبال ایبسا قرار میدهد: ارائه لیستی از داوران پیشنهادی برای بازیهای پارالمپیک، مسابقات قهرمانی جهان، مسابقات قهرمانی منطقه ای و تورنومنتهای انتخابی مسائل و پرسشهای مربوط به قوانین و مباحث مدیریتی داوران، بررسی امور انضباطی داوران گلبال و نحوه اداره کلینیکهای داوری گلبال (بویژه کلینیکهای سطح مهارت 3) پیشنهاد اعضای گروه مشاوره در آینده و توسعه برنامه های داوری، تجدید گواهینامه ها و استفاده از این برنامه ها در مناطق در حال توسعه. گفتنی است رضا دهقان از داوران بین المللی سطح مهارت 3 (درجه یک بین المللی) با سابقه 9 سال داوری بین المللی و 27 سال داوری رسمی داخلی است.

* کریستیانو رونالدو در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود در سال 2013، درباره ایران و سرمربی تیم کشورمان صحبتهای  جالبی را مطرح کرد. کاپیتان تیم ملی فوتبال پرتغال ضمن آرزوی موفقیت برای ایران اظهار کرد:  مشکلی با کارلوس کیروش ندارد. این سخنان در حالی مطرح شد که چندی پیش رسانه ها از شایعه اختلاف کریستیانو رونالدو با کارلوس کیروش خبر داده بودند. گفته میشد در سال 2010 که مسئول فنی کنونی تیم ملی ایران، هدایت تیم پرتغال را بر عهده داشت، با وی مشکل داشته است. رونالدو اظهار کرد: آنچه در این مورد باید گفته شود، این است که کیروش از جمله چهره هایی است که در دوران ورزشی من بسیار تأثیرگذار بوده است. اکنون مایلم برای او و تیمش، آرزوی موفقیت کنم.

صئ .....................حوادث

* بریدن گوش پدر از سوی جوان شیشه ای: پسر جوانی، ظهر روز پنجشنبه ۱۲ دی ماه جاری در منزل خود واقع در یکی از خیابانهای اصفهان، مادر خود را به قتل رساند و گوش پدرش را برید. بر اساس این گزارش، شنیده ها حاکی از آن است که قاتل، بر اثر مصرف ماده مخدر شیشه و توهم ناشی از آن دست به چنین جنایتی زده است.

* دزدیهای حرفه ای مادری با 2 دخترش از پیرزنان: پلیس آگاهی کرمانشاه اظهار کرد: از چند ماه گذشته چندین مورد گزارش سرقتهای مشابه به دست پلیس رسید که در آن دزدان با خوراندن نوشیدنی و خوراکی مسموم و خوابآور اقدام به سرقت از پیرزنان میکردند که در نهایت با اقدامات تجسسی دستگیر شدند. تجسسها نشان داد گردانندگان باند دزدان، مادر و دو دخترش هستند که به بهانه پخش نذری و خیرات اقدام به خوراندن نوشیدنیها و خوراکیهای مسموم در اماکن زیارتی و اتوبوسها میکنند و پس از بیهوشی قربانیان خود، دست به سرقت از آنان میزنند.

* پایان کلاهبرداری یک رمال: یک رمال که در خلخال به کلاهبرداری میپرداخت، دستگیر شد. سرهنگ بهمنی گفت: در راستای دریافت گزارشهای زیاد مردمی مبنی بر وجود یک رمال کلاهبردار در یکی از روستاهای خلخال، کارآگاهان رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند. در بررسیهای به ‌عمل آمده مرد رمال در عملیاتی ویژه دستگیر و از وی دهها جلد کتاب قدیمی که در وردنویسی و رمالی کاربرد داشت کشف شد.

* حمله مرگبار مرد خشمگین به همسرش: دوشنبه گذشته مأموران کلانتری خانیآباد در جریان وقوع قتلی در یک خانه در شهرک شریعتی قرار گرفتند. مأموران در محل حادثه با پیکر خونین زنی 27 ساله به نام «مهناز» رو به‌رو شدند که به‌خاطر اصابت ضربات چاقو، جان خود را از دست داده بود؛ بازپرسها دریافتند «مهناز» به خاطر اختلافهای خانوادگی با حمله همسرش به قتل رسیده است.

صئ ........ اطلاعرسانی:

* پارا اسپرت، تنها نماینده رسمی شرکت تارژ در ایران و خاور میانه، عرضه کننده توپ گلبال جهت خرید؛ تلفن تماس:

09194277712 کریمی

09163052513 زویداوی

* ساعت پخش برنامه شکوه اراده ویژه ورزش نابینایان تغییر کرد. این برنامه که روزهای دوشنبه و پنجشنبه ساعت 30/14 از شبکه رادیویی ورزش پخش میشد، از این به بعد ساعت 30/11 پخش خواهد شد.

* برگزاری دوره های آموزشی مهارتهای icdl در مرکز رودکی: به اطلاع میرساند، دوره های جدید آموزش مهارتهای icdl، در مرکز نابینایان رودکی از تاریخ 1/11/92 برگزار میشود. این دوره های آموزشی شامل ویندوز و جاز از ساعت 10 تا 12، مبانی 12 تا 14 و اینترنت 14 تا 16 در روزهای یکشنبه و سه شنبه هر هفته خواهد بود. علاقمندان میتوانند جهت ثبت نام با بخش رایانه مرکز تماس حاصل نمایند.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *