شناسه خبر: 17926 منتشر شده در مورخ: 1398/4/27 ساعت: 10:41 گروه: بهداشت و سلامت  
برنامه ریزی برای اصلاح ناامنی غذایی در هشت استان محروم

برنامه ریزی برای اصلاح ناامنی غذایی در هشت استان محروم

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت:بر اساس برنامه‌های بهبود تغذیه، هشت استان کشور که دارای ناامنی غذایی هستند که استان سیستان و بلوچستان نیز یکی از این استان ها است، در اولویت برنامه‌ریزی عملیاتی بهبود تغذیه هستند.

به گزارش ایران سپیدبه نقل از ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی در سفر به زاهدان و در بازدید از مراکز خدمات جامع سلامت، آموزش های کارشناسی به زبان های بومی و محلی را از بهترین تکنیک های ارتقای سواد تغذیه‌ای در کشور عنوان کرد و گفت: تکنیک های آموزشی کارشناسان تغذیه با زبان های محلی در استان سیستان و بلوچستان الگویی کشوری است.

وی با اشاره به اینکه مصرف شکر و غذاهای پرچرب به عنوان دو الگوی غذایی نامناسب در ایران رواج بیشتری دارد، خاطر نشان کرد: برخی از الگوهای نامناسب غذایی مردم، مهم ‌ترین عامل خطر ابتلا به بیماری‌ هایی نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان‌ ها، فشارخون، قندخون و چاقی و اضافه وزن است.

وی ادامه داد: تا ۳۰ درصد انرژی مورد نیاز روزانه بدن باید از چربی ‌ها تامین شود و دریافت بیش از این مقدار چربی، منجر به اضافه وزن، چاقی و حرکت کردن به سمت بیماری‌ها و ریسک فاکتورهای بیماری‌زا خواهد شد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: بر اساس برنامه های بهبود تغذیه، هشت استان کشور که دارای ناامنی غذایی هستند که استان سیستان و بلوچستان نیز یکی ازاین استان ها است، در اولویت برنامه‌ریزی عملیاتی بهبود تغذیه هستند.

وی تاکید کرد: برخی از بیماری‌های غیر واگیر که در این استان ها رایج است، به دلیل رژیم غذایی نامناسب شیوع پیدا کرده و بر اساس سند بهبود تغذیه ایران، تمامی مراجعین به مراکز خدمات جامع سلامت، باید خدمات مشاوره را از کارشناسان تغذیه مستقر در مراکز دریافت کنند.

بنابر اعلام وبدا، عبداللهی در ادامه افزود: در حال حاضر بیماری‌ های غیرواگیر مهم‌ ترین عامل مرگ و میر در کشور است و الگوی نامناسب غذایی مردم، مهم ‌ترین عامل خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان ‌ها، فشارخون، قندخون و چاقی و اضافه وزن است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: امروزه با مصرف تنقلات، فست فودها و تغییر سبک زندگی مردم، مقادیر بیشتری از چربی، نمک و قند وارد بدن انسان می‌شود.

گفتنی است، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در این سفر، از مراکز خدمات جامع سلامت امام رضا(ع)، حضرت ولی عصر(عج) و مرکز حضرت ابوالفضل (ع) بازدید و از خدمات فعال کارشناسان تغذیه در سطح مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *